تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۰۶۸۳

مهمترين وظايف رسانه ملي

سازمان صدا و سيما با مأموريت خطير «هدايت و مديريت فرهنگ و افکار عمومي جامعه» به مثابه دانشگاه عمومي، وظيفه گسترش دين، اخلاق، اميد و آگاهي و ترويج سبک زندگي اسلامي- ايراني در ميان آحاد ملّت را بر عهده دارد.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ در دنياي امروز رسانه‌ها از جايگاه و اهميت ويژه‌اي برخوردارند. در باب اهميت رسانه ها بايد گفت که آنها نه تنها از منابع قدرت محسوب مي شوند، بلکه در شرايط کنوني دنيا، رسانه ها به بازيگران سياسي قدرتمندي تبديل شده اند. علت عمده تبديل شدن آنها به بازيگران سياسي به دليل نقشي است که آنها مي توانند به طور کلي در فرايند جامعه پذيري و به طور خاص در جامعه پذيري سياسي(political socialization) داشته باشند و در اهميت جامعه پذيري سياسي همين بس که آن را روند حفظ يا دگرگوني در فرهنگ سياسي دانسته اند. اين به معناي آن است که کيفيت جامعه پذيري سياسي است که سرنوشت فرهنگ يک کشور را تعيين مي کند. از همين طريق، رسانه ها با تأثير و در واقع، شکل دادن ادراک و دريافت هاي مخاطبان خود، مي‌توانند به تلقي ها و ارزش هاي سياسي شکل بدهند.  از سوي ديگر، رسانه ها با فعاليت گسترده خود در فضاي عمومي مي توانند به ميزان بالايي فرهنگ عمومي(عامه) را تحت تأثير قرار دهند و اين فرهنگ عامه به مثابه دريايي است که ساير حوزه هاي فرهنگ و حتي تمام ساحت هاي زندگي انساني از آن متأثر مي‌شوند. از اين رو، رسانه ها را بايستي ابزار کارآمدي براي بازتوليد و پويايي عناصر و ارزش هاي فرهنگي هر جامعه اي دانست و مسلم است که نقش و تأثير آنها را به هيچ وجه نمي توان ناديده گرفت.

در نظام جمهوري اسلامي نيز رسانه‌ها از چنين جايگاه اثربخشي در جامعه برخوردارند. اين اهميت را مي‌توان از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در حکم انتصاب جناب آقاي محمد سرافراز به رياست سازمان صداوسيما نيز مشاهده نمود. معظم له در حکم مذکور  با اشاره به مسئوليت تاريخي رسانه ملي در حفظ و ارتقاي استقلال فرهنگي و هويت انقلاب ايران اسلامي تاکيد کردند  که سازمان صدا و سيما با مأموريت خطير «هدايت و مديريت فرهنگ و افکار عمومي جامعه» به مثابه دانشگاه عمومي، وظيفه گسترش دين، اخلاق، اميد و آگاهي و ترويج سبک زندگي اسلامي- ايراني در ميان آحاد ملّت را بر عهده داشته و به عنوان موتور محرک و مشوق پيشرفت کشور، وظيفه پشتيباني رسانه اي همه جانبه و مبتکرانه در امر بسيج عمومي ملّت و نيز کمک به مديريت هاي اجرايي در جهت تأمين اهداف و اجراي سياست هاي کلان نظام و تحقق سند چشم انداز کشور را بر دوش دارد.

با توجه به آنچه مقام معظم رهبري در حکم انتصاب آقاي سرافراز بيان کرده اند، مهم ترين وظايف و مسئوليت هاي رسانه ملي عبارتند از:

1- هدايت و مديريت فرهنگ و افکار عمومي جامعه به مثابه دانشگاه عمومي

2- وظيفه گسترش دين، اخلاق، اميد و آگاهي و ترويج سبک زندگي اسلامي- ايراني در ميان آحاد ملّت

3- پشتيباني رسانه اي همه جانبه و مبتکرانه در امر بسيج عمومي ملّت و نيز کمک به مديريت هاي اجرايي در جهت تأمين اهداف و اجراي سياست هاي کلان نظام و تحقق سند چشم انداز کشور

با توجه به آنچه که مقام معظم رهبري در تبيين وظايف رسانه ملي بيان کرده اند و همچنين با توجه به آنچه در اهميت رسانه ها گفته شد، مي‌توان گفت:

1- رسانه ملي در قبال فرهنگ عمومي جامعه مسئوليت دارد و بايستي با استفاده از همه ظرفيت هاي خود بتواند بر پويايي‌هاي اين حوزه بيفزايد.

2- محدوده فعاليت رسانه ها در هر جامعه را چارچوب ارزشي، اعتقادي و سياسي آن جامعه مشخص مي‌کند و رسانه در نهايت نه تنها بايستي در خدمت حفظ، تقويت و ترويج آن چارچوب‌ها باشد، بلکه بايستي با خلاقيت و نوآوري، زمينه فعاليت مهاجمين به اين چارچوب هاي ارزشي، اعتقادي و سياسي را محدود کند. از اين جهت، چون مباني ارزشي، اعتقادي و سياسي جامعه ما در مجموع، مبتني بر فرهنگ اسلامي ايراني تعريف مي‌شود، رسانه ملي بايستي در خدمت حفظ، تقويت و ترويج اين فرهنگ باشد و همچنين بايستي با توليدات خود بتواند پاسخگوي تهاجمات به اين حوزه باشد.

3- نقش رسانه ملي در پيشرفت کشور نيز حائز اهميت است. رسانه ملي با ايفاي نقش مؤثر و مفيد خود در حوزه مسائل فرهنگي که حوزه اصلي وظايف آن است، مي‌تواند در پيشرفت کشور نيز نقش ايفا کند. به واقع، با ترويج و بسط پويايي‌هاي فرهنگي مي‌تواند هموار کننده راه پيشرفت کشور شود. رسانه ملي از طريق تبليغ و ترويج راهبردهاي پيشرفت از جمله؛ اقتصاد مقاومتي، تقويت ساخت دروني و همچنين آگاهي بخشي به آحاد مردم، نخبگان و مسئولان در خصوص وظايف آنها و نقشي که آنها مي‌توانند در فرايند پيشرفت کشور ايفا کنند، مي‌تواند در زمينه سازي براي رونق توليد ملي نقش آفرين گردد.

در پايان بايد گفت که قرار گرفتن در شرايط کنوني منطقه و جهان اسلام، نظام بين الملل و همچنين مسائل متعدد داخلي که مقام معظم رهبري از آن به «پيچ تاريخي» يا «حساس ترين مرحله تاريخ» تعبير کرده‌اند بر اهميت مأموريت ها و مسئوليت هاي رسانه ملي افزوده است. ا ز اين رو، در اين شرايط انتظار مي‌رود که رسانه ملي با برخورداري از تجربيات گذشته و درک شرايط زمان و مکان و همچنين با استفاده از ظرفيت همه نيروهاي مومن و معتقد به مباني انقلاب اسلامي و انديشه هاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) بتواند پوياتر و منسجم‌تر به انجام مسئوليت هاي خطير خود در قبال فرهنگ عمومي، پيشرفت کشور و... بپردازد.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات