تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۷۳۰۱۳

اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4058 یکشنبه 26 بهمن ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمنىِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظام سلطه ایستاده است. (31/2/93)

 

سرمقاله
1- نتیجه یک اقدام شیرین مشترک!

وزیر اطلاعات روز گذشته از انهدام یک گروه تروریستی در سیستان و بلوچستان با همکاری مشترک وزارت اطلاعات، سپاه، ناجا و همکاری مردم بومی منطقه خبر داد که در آن 350 کیلو مواد منفجره، جلیقه‌ها و بمب‌های آماده انفجار، اسلحه و... کشف و تعدادی دستگیر شدند. درباره این اقدام بزرگ امنیتی ذکر چند نکته حائز اهمیت است؛

1- طبق اخبار رسیده نقش نیروهای بومی در کشف و انهدام این گروهک تروریستی بسیار قابل توجه بوده است و این به این معناست که بر خلاف ادعاهای گروهک‌های تروریستی منطقه که خود را همواره مدافع مردم بلوچ می‌دانند، اما این گروهک‌ها هیچ جایی در بین مردم بومی منطقه ندارند و اصولاً حملات هر از گاه اشرار مسلح به مردم اهل سنت و علمای آن، مؤید همین ادعاست از طرفی، درست بودن سیاست واگذاری امنیت منطقه به مردم بومی منطقه را نشان می‌دهد، سیاستی که از دوران شهید شوشتری در این استان اجرایی شد.

2- این اقدام بزرگ، اشراف کامل امنیتی و اطلاعاتی نیروهای نظامی و اطلاعاتی منطقه را نیز به‌خوبی نشان داد. ضمن اینکه باید به نکته مهمی در این زمینه اشاره کرد و آن اینکه، در حالی که در گذشته بیشتر حملات تروریستی در استان در شهرها و حتی مرکز استان انجام می‌گرفت به دلیل همین تسلط اطلاعاتی و امنیتی نیروهای مسلح استان، این روزها درگیری‌ها و حملات تروریستی اشرار به نقاط صفر مرزی و شهرها و روستاهای مرزی محدود شده است که باید درباره این موفقیت بزرگ به دلاورمردان این خطه دست‌مریزاد گفت.

3- نکته مهم دیگر اینکه، همواره ناامنی‌های این استان خاستگاه برون مرزی داشته و دارد، لذا در کنار فداکاری و اقدامات شبانه‌روزی نیروهای مسلح استان، به‌نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی نیز باید وظایف خود را در اعمال فشار بیشتر به حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تروریست‌های اجاره‌ای این استان افزایش دهد تا با کمک این‌دو، ریشه ناامنی برای همیشه از این استان بزرگ و مهم مرزی برچیده شود. ان‌شاءالله.

2- سوق‌دادن یمن به سوی بحران خطرناک

حرکت آرام، گام‌به‌گام و مسالمت‌آمیز «انصارالله» برای اصلاح ساختار قدرت در یمن که از حمایت مردمی برخوردار است، با صدور «بیانیه قانون اساسی» از چند روز پیش وارد مرحله جدید و حساسی شد که دشمنان ملت یمن آن را بر نتابیدند و به آن واکنش خصمانه نشان دادند. روز گذشته وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با تشکیل نشستی، اولین واکنش را نشان دادند و از شورای امنیت خواستند قطعنامه‌ای را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل علیه یمن صادر کند. آن‌ها با تأکید بر حمایت از دولت حذف‌شده یمن «اعلامیه قانون اساسی» صادر شده را رد کردند. در بیانیه پایانی این نشست آمده است، حوثی‌ها باید با پایان دادن به عملیات مسلحانه در کشور، عقب‌نشینی از کل مناطق و نیز تحویل سلاح‌های مصادره شده، در فرایند سیاسی داخلی یمن شرکت کنند. برخی دیپلمات‌ها اعلام کردند، شورای امنیت سازمان ملل، امروز قطعنامه‌ای درباره تحولات یمن صادر می‌کند که در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل نخواهد بود؛ اما انصارالله را با مجموعه‌ای از تحریم‌ها مواجه خواهد کرد.

با اینکه کشورهای غربی منافع مهمی در یمن دارند؛ اما کشوری که بیش از همه برای دخالت در امور یمن تلاش و سایر کشورها را نیز به مداخله و فشار آوردن بر انصارالله تشویق و ترغیب می‌کند، عربستان است. تعطیلی برخی از سفارت‌خانه‌ها در یمن مانند سفارت اسپانیا، ترکیه، آلمان، عربستان و... بیانگر آن است که توطئه خطرناکی علیه مردم یمن در حال شکل‌گیری است که تلاش می‌کند با تنش‌زایی در یمن راه‌های سیاسی را مسدود و یمن را درگیر جنگ سختی کند که احتمالاً ابعاد داخلی و خارجی پیدا خواهد کرد.
 

ترجمه
اهداف و ابعاد حملات دانمارک؛ تشدید اسلام‌هراسی

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی بوستن‌گلوب 15 فوریه 2015 (26 بهمن) در مقاله‌ای به حملات دانمارک پرداخت و نوشت: دو حمله روز شنبه در دانمارک تکان‌دهنده بود. مردی مسلح به کافه‌ای که در آن، کاریکاتوریست تصاویر پیامبر اسلام(ص) حضور داشت، تیراندازی کرد و ساعاتی بعد، این حملات در نزدیکی کنیسه مهم شهر ادامه یافت. در حمله به کافه یک مرد به دلیل اصابت گلوله کشته و سه پلیس زخمی شدند. هنوز مشخص نیست که آیا این دو حمله به هم مرتبط هستند یا خیر. پلیس به مرکز شهر هجوم برد و ایستگاه بزرگ قطار و مترو را تخلیه کرد و ضمن ایجاد ایست‌های بازرسی به‌منظور بیرون نیامدن شهروندان، وضعیت هشدار اعلام کرد.

در ادامه مقاله آمده است: احساسات ضدمهاجران و ضدمسلمانان در اروپا افزایش یافته و اگرچه نشانه‌ای در مورد هویت عاملان این حملات در کپنهاک وجود ندارد، اما شبکه اجتماعی توئیتر مملو از احساسات ضداسلامی بود. همچنین هراس‌ها از تندرو شدن مسلمانان اروپا افزایش یافته است. دانمارک مانند بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد سفر جوانان دانمارکی به عراق و سوریه برای پیوستن به جهادی‌ها بوده است. حداقل 100 دانمارکی به این دو کشور سفر کرده‌اند. هله تورنینگ، نخست‌وزیر دانمارک، تیراندازی به این کافه را حمله‌ای تروریستی خواند و گفت: کشور در وضعیت هشدار بالا قرار دارد. وی گفت: «ما اکنون با اطمینان احساس می‌کنیم این حمله، انگیزه‌ای سیاسی داشته و بنابراین تروریستی است.» کاریکاتوریستی که احتمالاً هدف این حمله بود، آسیب ندیده است. پلیس اعلام کرده تنها یک فرد مسلح در این حمله حضور داشته است. پلیس دانمارک از این کافه که در آن نشست «هنر، کفرگویی و آزادی بیان» برگزار می‌شد، حفاظت می‌کرد و مرد مسلح نتوانسته بود به داخل کافه برود. این کاریکاتوریست سوئدی به همراه سردبیر روزنامه طنز شارلی‌ابدو در فهرست اهداف تروریستی القاعده در جزیره‌العرب و سایر گروه‌های اسلامی افراطی بوده‌اند. دیگران از جمله سلمان رشدی همچنان یکی از اهداف هستند. سه کارمند روزنامه دانمارکی جیلان-پوسن به‌نام‌های کرت وسترگار، کارستن جوسته و فلمینگ روز که کاریکاتورهای پیامبر اسلام را در سال 2005 منتشر کردند، در این فهرست قرار دارند.

در پایان مقاله آمده است: هله مرت بریکس، یکی از سازمان‌دهندگان این نشست گفت ظاهراً کاریکاتوریست سوئدی هدف این حملات بوده است. لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، این حمله را تروریستی خواند و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور، گفت که وزیر کشور را به‌منظور مشاوره با دانمارکی‌ها خواهد فرستاد.

اخبار و تحلیل‌ها: مقامات و رسانه‌های غربی سعی دارند با جنجال‌آفرینی و سوءاستفاده از برخی رخدادهای تروریستی مشکوک و القا کردن ضدیت آن با آزادی بیان، اهانت تعداد معدودی افراد سخیف و پلید به ساحت قدسی پیامبر اعظم(ص) را عادی و مشروع جلوه دهند؛ حال آنکه در نزد مسلمانان تروریسم و اهانت به نبی مکرم اسلام(ص) دو مقوله جدا از هم هستند؛ بنابراین نمی‌توان مجازات مرگ توهین‌کنندگان به شخصیت بی‌بدیل نبی مکرم اسلام(ص) را تروریسم به‌حساب آورد تا افراد خبیث و ناپاک با آن حریمی برای خود بسازند و هتاکی کنند.

 

اخبار
غش و ریسه رفتن روزنامه زنجیره‌ای برای آمریکا!

 روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار در سرمقاله خود سعی کرد تا با کمرنگ‌تر جلوه دادن دشمنی مردم با آمریکا، برخی از اقدامات ایران در مقابل آمریکا را ناخواسته نشان بدهد! این روزنامه زنجیره‌ای و اصلاح‌طلب نوشت: «بخشی از دولتمردان آمریکا پس از انقلاب هنوز از شاه حمایت می‌کردند و بخشی از قراردادها و معاهدات با ایران را یک‌طرفه مسدود کردند و این موضوع باعث شد فرزندان انقلابی ایران دوبار به سفارت آمریکا حمله کنند که بار دوم خواسته یا ناخواسته تعداد 66 نفر از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت آمریکا در تهران را گروگان گرفتند.»!

ابتکار در جای دیگر از این مقاله آورده است: «در حال حاضر ایران در مذاکره 1+5 در آستانه توافق قرار گرفته است. در این گیرودار، بخشی از نهادها و سیاسیون به‌جای آنکه نسخه اوباما و بخشی از نمایندگان کنگره، اعم از مجلس و سنا را با دیگر دولتمردان آمریکایی که با دولت و مردم ایران غیردوستانه عمل می‌کنند جداگانه بپیچند، بی‌موقع به یاد تاریخ دشمنی‌های آمریکا با ایران افتاده‌اند و در جای‌جای شهر، بنرهایی با مضمون دشمنی آمریکا با ایران بر پا کرده‌اند. هر هوشمندی می‌داند آمریکای اوباما، با آمریکای بوش و حتی آمریکای کارتر متفاوت است.»!

این روزنامه در ادامه نوشته است: «به مصلحت کشور نیست در حال حاضر تاریخ رابطه ایران و آمریکا بر در و دیوار نشانده شود. هنر این است که امروز اگر در آمریکا مردمی پیدا می‌شوند که در عین آمریکایی بودن به بخشی از حقوق ما اذعان می‌کنند، ما با آن‌ها کریمانه برخورد کنیم و دیگر آن‌ها را در جرگه دشمنان ابدی خود ننشانیم.»!

گویا روزنامه ابتکار فراموش کرده که اگرچه در قبال تعطیلی قسمت زیادی از فعالیت‌های هسته‌ای کشور به‌ظاهر قرار بوده تحریمی علیه ایران صادر نشود؛ اما دوباره تحریم‌هایی علیه ایران وضع شده است و از سوی دیگر روی دیگر تحریم‌ها، یعنی کاهش قیمت نفت از سوی آمریکا و با همکاری عربستان در حال رخ دادن است تا دیگر حتی ایران با ترفند دور زدن تحریم‌ها نتواند نفت خود را به فروش برساند و در مجموع اینکه آمریکایی‌ها هنوز حتی علناً ایران را تهدید می‌کنند و حتی اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بارها از گزینه نظامی علیه ایران سخن رانده است!

   
اخبار کوتاه                     

* در اعتراض به سفر نکردن معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور، به خوزستان و به‌دنبال وقوع پدیده شدید گردوغبار اخیر در شهرهای مختلف استان، خوزستانی‌ها، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، بیژن زنگنه، وزیر نفت و حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو را به چالش سطل خاک دعوت کردند!

* پایگاه خبری «الوعی نیوز» به‌نقل از منابع پزشکی در بحرین مدعی شد رژیم آل‌خلیفه به «شیخ‌علی سلمان» دبیرکل زندانی جمعیت الوفاق، سم داده است. همچنین گفته می‌شود این اقدامات با دستور مستقیم «سلمان بن‌حمد» ولیعهد بحرین و پسر پادشاه این کشور «حمد بن‌خلیفه» انجام شده است.

* «مایکل آکسورثی» مسئول سابق بخش ایران در وزارت امور خارجه انگلیس، گفت: «اگر من هم جای ایرانیان بودم، با توجه به تاریخچه دخالت آمریکا و انگلیس در کشورشان به‌شدت به آن‌ها بدبین می‌شدم.» وی افزود: «معتقدم طرف غربی باید واقع‌بینانه در مسیر حصول تفاهم با ایران گام بردارد و مواضع سازش‌ناپذیر را کنار گذارد.»

* بر اساس گزارش‌های دریافتی، اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد، در اقدامی عجیب، تسهیلات ویژه به فرهنگیان این استان برای سفر به آنتالیای ترکیه پرداخت کرده است! در حالی سفر به مقاصد بدنامی چون آنتالیا توسط آموزش‌وپرورش توصیه می‌شود که مشکل مالی فرهنگیان از جمله مشکل مسکن آن‌ها همچنان پابرجاست و از سویی آنتالیا یکی از مراکز بزرگ فساد در دنیا و منطقه است!

* معاون رئیس‌جمهور به‌تازگی و همزمان با سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اقدامی عجیب به دیدار برخی فعالان فتنه 88 رفت. «شهیندخت مولاوردی» معاون امور زنان رئیس‌جمهور، به همراه «سعید بیات» معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ری، به بازدید از ندامتگاه زنان ری رفت و با تعدادی از فعالان فتنه 88 دیدار کرد! آتنا فقیه و حکیمه شکری از جمله افرادی بودند که معاون رئیس‌جمهور با آن‌ها دیدار داشته است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات