تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۷۳۹۹۲

مشکلات جهان اسلام و راهکارهای آن از دیدگاه رهبر معظم (بخش دوم و پایانی)

اشاره: کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در نشست امسال خود، به موضوع «امت واحده اسلامی؛چالش‌ها و راهکارها »خواهد پرداخت؛ امری که سبب شده است تا پژوهش‌های تازه‌ای درخصوص «چالش‌های پیش روی جهان اسلام» صورت گیرد و با گردآوری دیدگاه‌ها و نظریات شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام در باره این چالش‌ها و انتشار آن، زمینه‌های مناسب‌تری برای بهره‌برداری از نشست امسال فراهم شود. مجموعه زیر، بخش دوم و پایانی از پژوهش «مشکلات جهان اسلام و راهکارهای آن ازدیدگاه رهبر معظم انقلاب» است که تازه‌ترین مواضع و نظریات ایشان را (برگرفته از بیانات 1393) درخصوص مشکلات «گروه‌های تکفیری»،«تفرقه و اختلاف در جهان اسلام» و «اسلام آمریکایی»، مطرح می‌سازد و در ادامه،دیدگاه‌های راهبردی ایشان را در باره روند تحولات کنونی جهان و آنچه در حال حاضر، در دنیای اسلام می‌گذرد، منعکس می‌کند.

مشکل دوم: تفرقه و اختلاف مسلمانان از دیدگاه مقام معظم رهبری

«آنچه امروز آحاد مسلمانان را از یکدیگر جدا کرده است، سیاستها است، انگیزه‌هاى سیاسى است، انگیزه‌هاى قدرت‌طلبانه است»

(در دیدار مسئولان و سفراى کشورهاى اسلامى- 07/05/ 1393)

«امروز یکى از مهم‌ترین شگردهاى دشمنان امّت اسلامى، ایجاد اختلاف است؛ اختلاف ایجاد میکنند. اگر قبول کند کسى که حرکت اسلامى و بیدارى اسلامى، منافع قدرتهاى بزرگ را تهدید میکند، قهراً میتواند بفهمد که قدرتهاى بزرگ همه‌ى تلاش خودشان را متمرکز می‌کنند براى اینکه میان مسلمانها اختلاف ایجاد کنند، آنها را به هم سرگرم کنند، آنها را به هم مشغول کنند، فرصت فکر کردن به آنها ندهند.

این کارى است که الان دارند با شدّت و حدّت انجام میدهند؛ عوامل اختلاف بین فرقه‌هاى اسلامى را - بین سنّى و شیعه را به‌طور خاص - هرچه میتوانند در اطراف دنیاى اسلام تحریک میکنند؛ دلها را به هم پُر از کینه کنند و پُر از سوءظن کنند، این کارى است که دستهاى استعمار دارد انجام میدهد؛ متاسّفانه کسانى هم از درون خود ما، از میان خود ما مسلمانان - چه سنّى‌مان، چه شیعه‌مان - به آنها کمک میکنند؛ غافل! غفلت دارند از اینکه آنچه انجام میدهند در زمینه‌ى ایجاد کینه و ایجاد دشمنى و تظاهر به مخالفت و خصومت، این در خدمت منافع قدرتهاى بزرگ است؛ نمیفهمند»

(در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران حج 16/06 /1393)

«امروز........ اختلافات بین شیعه و سنّى را هرچه بیشتر دامن میزنند براى اینکه ذهن دو طرف را از دشمن اصلى - که دشمن اسلام است، نه دشمن خصوص تشیع یا دشمن خصوص تسنّن - منصرف بکنند، اینها را به همدیگر مشغول کنند؛ این سیاست استعمار است؛ متخصّص این سیاست هم دستهاى سیاسى و امنیتى دولت انگلیس خبیث است که از دیرباز، در این زمینه فعّال بودند، تلاش کردند، بلدند چگونه بین فرقه‌هاى مسلمان اختلاف بیندازند، راه‌هاى آن را تجربه کردند، آگاهى دارند و بشدّت مشغولند.»

(در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: 21/07/1393)

راهکارهای پایان دادن به چالش اختلاف و تفرقه از دیدگاه مقام معظم رهبری

«امروز اتّحاد اسلامى، برادرى اسلامى، همبستگى اسلامى، یکى از لازم‌ترین و واجب‌ترین وظایف همه‌ى جوامع اسلامى است و بایستى همه به این وظیفه ملتزم باشیم.»

(در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: 21/ 07/1393)

«امروز از جمله‏‌ى این موضوعات مهم و داراى اولویّت، مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمانان و گشودن گره‏‌هاى فاصله‏‌افکن میان بخشهاى امّت اسلامى است.»

(پیام به مناسبت کنگره عظیم حج 11 / 07/1393)

چه شیعه و چه سنّى؛ هرکسى که به اسلام پایبند است، هرکسى که حاکمیت قرآن را قبول دارد باید بداند - که آمریکا، سیاستهاى آمریکا، سیاستهاى استکبارى، سیاستهاى صهیونیستى، دشمن اسلامند، دشمن آگاهى اسلامى‌اند، دشمن حاکمیت اسلامند؛»

(در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: 21/07/1393)

«اگر با هم باشیم، اگر موارد مشترکمان را مورد توجّه قرار بدهیم و روى آن متمرکز بشویم، اگر قدرت‌طلبى‌ها، خودخواهى‌ها، وابستگى‌ها، فسادها ما را از هم جدا نکند، قدرتى متشکّل خواهد شد که خواهد توانست از حقوق و حوائج آحاد یک و نیم میلیارد مسلمان دفاع کند و حمایت کند»

(در دیدار مسئولان و سفراى کشورهاى اسلامى- 07/05/ 1393)

نکات امیدبخش در پایان دادن به چالش اختلاف و تفرقه

«مکرّر عرض کردیم توجّه به چالشها به معناى این نیست که ما احساس کنیم که دشمن قوى است و بر ما غلبه پیدا خواهد کرد؛ این‌جور نیست. جامعه‌ى اسلامى با چالشها مواجه است و مواجهه‌ى با چالشها یک فرصتى است براى اینکه اسلام بتواند از مراحل سیر تاریخىِ حرکت به‌سوى اعتلاى مورد نظر، ان‌شاءالله یک پلّه‌ى دیگر، یک حرکت دیگر، یک مرحله‌ى دیگر پیش برود؛»

(بیانات در محفل انس با قرآن 08/04/ 1393)

قدرت خودمان را دستِ‌کم نگیریم. قدرت اسلام، قدرت قرآن، قدرت ایمان، قدرت امّت اسلامى، قدرت بزرگى است؛ این قدرت را دستِ‌کم نباید گرفت؛ این قدرت میتواند رفع ظلم بکند.»

(در دیدار با مسئولان ودست‌اندرکاران حج – 16/06 /1393)

مشکل سوم: جریان تکفیر

«این جریان «تکفیر» - این چیزى که امروز در عراق و در سوریه و در برخى از کشورهاى دیگر منطقه بُروز کرده - ساخته‌ى دست خود استعمارگران است؛ اینها چیزى به نام القاعده، چیزى به نام داعش درست کردند...... براى مقابله‌ى با حرکت بیدارى اسلامى»

(در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: 21/ 07/1393)

« جریان تکفیر ظاهر اسلامى دارد امّا عملاً در خدمت جریانهاى استعمارى و استکبارى و سیاسى بزرگى است که علیه دنیاى اسلام دارند کار میکنند.»

(در دیدار شرکت‌کنندگان در«کنگره‌ى جهانى‌ جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام» 04/09/ 1393)

راهکارهای پایان دادن به چالش جریان تکفیر

«چند وظیفه‌ى بزرگ وجود دارد که باید انجام داد...... من دو سه کار لازم را که غیر قابل اغماض است، عرض میکنم:....

1- یکى [تشکیل‌] یک نهضت علمى و منطقى فراگیر از سوى همه‌ى علماى مذاهب اسلامى است براى ریشه‌کن کردن جریان تکفیرى؛... همه‌ى مذاهب اسلامى که دلشان براى اسلام میسوزد، اسلام را قبول دارند و براى اسلام دل میسوزانند، در این وظیفه سهیمند، شریکند؛ باید یک حرکت علمىِ عظیمى انجام بگیرد. آنها با شعار دروغین «پیروى از سَلَف صالح» وارد این میدان شدند؛ باید بیزارى سلف صالح را از کارى که اینها میکنند و از حرکتى که اینها میکنند، با زبان دین، با زبان علم، با منطق صحیح، به اثبات رساند.

2- کار دوّم که بسیار لازم است، روشنگرى نسبت به نقش سیاستهاى استکبارى آمریکا و انگلیس است. باید روشنگرى کرد؛ باید دنیاى اسلام همه بدانند که نقش سیاستهاى آمریکا در این میان چیست؛ نقش سرویس‌هاى جاسوسى آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستى در این احیاء جریان فتنه‌ى تکفیرى چیست؛ این را باید همه بدانند. همه باید بدانند که اینها دارند براى آنها کار میکنند؛ نقشه از آنها است، پشتیبانى از آنها است، ارائه‌ى طریق از آنها است، پول هم از دست‌نشاندگان آنها [یعنى] حکومتهاى منطقه است که پولش را میدهند، این بیچاره‌ها را بدبخت میکنند و دنیاى اسلام را دچار این مشکل میکنند.»

(در دیدار شرکت‌کنندگان در«کنگره‌ى جهانى‌ جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام» 04/09/ 1393)

نکات امیدبخش در پایان دادن به چالش "جریان تکفیر"

«امروز دنیاى اسلام در حال آگاهى است. حوادثى هم که در دنیاى اسلام رخ میدهد، به کمک آگاهى امّت اسلامى مى‌آید؛ ما را آگاه‌تر میکند، روشن‌تر میکند، وظایف ما را براى ما مشخّص‌تر میکند. دشمنان اسلام از این بصیرت مومنین و امّت اسلامى بیمناکند؛ ما این بصیرت را باید روزبه‌روز تقویت بکنیم؛»

(بیانات در محفل انس با قرآن 08/04/ 1393)

« امروز دنیاى اسلام در وضع خطیرى است، لکن آینده‌ى روشنى هم در لابه‌لاىِ سختى‌ها به چشم مى‌آید؛ این آینده را باید دید.»

(دردیدار با مسئولان ودست‌اندرکاران حج - 16/06 /1393)

مشکل چهارم: اسلام آمریکایی

«آنچه دیده میشود در دنیاى اسلام این است که به نام اسلام، دشمنان اسلام در پوشش اسلام با اسلام مقابله میکنند؛ همان تعبیرى که امام بزرگوار ما (رضوان‌الله تعالى علیه) فرمود: اسلام آمریکایى، در مقابل اسلام ناب محمّدى. اسلام آمریکایى، اسلامى است که با طاغوت میسازد، با صهیونیسم میسازد، در خدمت هدفهاى آمریکا قرار میگیرد، ظاهر آن هم اسلام است، اسم آن هم اسلام است، شاید بعضى از مراسم اسلامى را هم انجام میدهند؛ »

(بیانات در محفل انس با قرآن 04/08/ 1393)

«اسلام آمریکائى یعنى اسلام تشریفاتى، اسلام بى‌تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده‌خواهى، اسلام بى‌تفاوت در مقابل دست‌اندازى به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامى که با همه‌ى اینها میسازد. این اسلام را امام نامگذارى کرد: اسلام آمریکائى.»

(خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران در حرم امام خمینى (ره) 14/03/1393)

راهکارهای پایان دادن به مشکل اسلام آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری

«اسلامِ آمریکایى،...... اسلام نیست؛ نفاق خطرناک و مهلکى است که هر مسلمان صادقى باید با آن مبارزه کند. نگاه همراه با بصیرت و ژرف‏‌اندیشى، این حقایق و مسائل مهم را در واقعیّتِ جهان اسلام براى هر جوینده‏‌ى حقّى روشن میسازد و وظیفه و تکلیفِ روز را بى‏‌هیچ ابهامى معیّن میکند.

(پیام به مناسبت کنگره عظیم حج 11/07/1393)

«اگر شما با نام اسلام، در راه طاغوت حرکت میکنید، کشف بکنید که این اسلام، اسلام درست و حسابى‌اى نیست، اسلام واقعى نیست، یک‌جاى کار عیب دارد؛»

(بیانات در محفل انس با قرآن 04/08/ 1393)

«اگر دیدیم مواضع ما جورى است که آمریکاى مستکبر، صهیونیست غاصب، مزدوران قدرتهاى گوناگون، مخالفین و معاندین امام و اسلام و انقلاب از ما تجلیل میکنند، احترام میکنند، بایستى در مواضعمان شک کنیم؛ باید بدانیم که راه درست و مستقیم را نمی‌رویم. این معیار است،»

(خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران در حرم امام خمینى (ره) 14/3/1389)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات