تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۴۴۹۵
محسن رهامي در گفت‌وگو با «اعتماد» تشريح كرد

جزييات پنج ديدار انتخاباتي اصلاح‌طلبان و ناطق نوري

مريم وحيديان – اشاره: اصلاح‌طلبان اين روزها در حالي به موضوع انتخابات مي‌پردازند كه از باب وحدت و انسجام دغدغه خاصي ندارند و تقريبا تمامي افراد و زيرشاخه‌هاي اين جريان به هم افزايي توان يكديگر مشغولند. به همين دليل هم اصلاح‌طلبان جلوتر از رقيب اصولگرا در حال تصميم‌گيري براي شكل حضور در انتخابات و ائتلاف‌هاي احتمالي هستند. ديدارهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان در حالي آغاز شده كه اصولگرايان نتوانستند ميان سه روحاني برجسته درون جريان خود ديداري براي وحدت برگزار كنند و تلاش‌هاي‌شان براي همنشيني آيات موحدي كرماني، محمد يزدي و مصباح‌يزدي ادامه دارد. محسن رهامي، رييس كميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات روز گذشته در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر از ديدارهاي اصلاح‌طلبان با ناطق نوري و برخي مراجع تقليد داد؛ ديدارهايي كه به گفته او به شكل منظم برگزار مي‌شود.

* طي ماه‌هاي اخير چند بار با آقاي ناطق نوري ديدار داشتيد؟

** ما با آقاي ناطق حدود چهار الي پنج جلسه داشتيم. با دوستان معتدل جلسه مي‌گذاريم و تلاش مي‌كنيم گروه‌هاي مختلف به هم نزديك شوند.

* چه مواردي در اين جلسات بيشتر طرح شده است؟

** آنچه در اين جلسات تاكنون بيشتر مورد توجه بوده فاصله گرفتن اصولگرايان اصلي مانند هاشمي، ناطق و آقاي لاريجاني است، نسبت به اصلاح‌طلبان كه از سال ٧٥ به بعد اتفاق افتاده است، فاصله گرفتني كه باعث رشد نيروهاي افراطي شده كه در انقلاب نقشي نداشتند و حجم عظيمي از اختلاس‌ها و فسادهاي مالي عمدتا در غياب اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان به وجود آمده كه خسارت‌هايي را در اين هشت سال در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و بين‌المللي بر ايران وارد كرد. لذا اين جلسات با اصولگرايان تهران و قم بيشتر در جهت ايجاد وحدت نيروهاي اصولگراي معتدل و اصلاح‌طلبان انجام مي‌شود.

ما فكر مي‌كنيم نقاط اشتراك فراواني بين ما و افرادي مانند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، آيت‌الله ناطق نوري و ساير اصولگرايان وجود دارد. اگر به اين نقاط اشتراك تكيه كنيم شايد زمينه فعاليت تندروها و افراطيون كاسته شود. عمده مباحث بر اين مبنا بوده و تا به حال چندين جلسه هم تشكيل شده و قرار است اين جلسات ادامه‌دار باشد. با آقاي دكتر عارف و آيت‌الله ناطق نوري و برخي علما و مراجع قم از جمله آيت‌الله موسوي اردبيلي استاد حوزه علميه قم هم ديدارهايي داشته‌ايم. عمده محوريت جلسات نيز توسط دبيران احزاب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و مدرسين دانشگاه‌هاست.

اين جلسات را پيگيري مي‌كنيم تا به نقاط مشترك بيشتري برسيم. تلاش مي‌شود تا در مجلس نيروهاي معتدل و كارشناس وارد شوند. نيروهاي افراطي در اين هشت سال خسارت سنگيني را به كشور وارد كردند و توانستند به ساختارها نفوذ كنند. اين افراد هيچ سابقه‌اي در انقلاب و همراهي با حضرت امام نداشتند. به كنار راندن نيروهاي اصيل انقلابي از اتفاقات ناگوار اين چند سال بود كه تلاش مي‌كنيم هر چه زودتر از آن جلوگيري كنيم.

* چه كساني در اين جلسات از طرف اصلاح‌طلبان حاضر مي‌شوند؟

** ما چند جلسه با آيت‌الله ناطق نوري داشتيم و اين جلسات به طور متناوب و با فاصله زماني مدتي است كه انجام مي‌شود. البته آقاي ناطق معتقد است كه اين جلسات به صورت حزبي و جلسات سياسي نباشد. به گفته ايشان اين نشست‌ها از نوع نشست‌هاي طلبگي و دوستانه است. در قم هم جلساتي را داشتيم كه آخرين جلسه در ١٦ بهمن امسال در ايام دهه فجر و به مناسبت سالگرد انقلاب بود.

* در قم با چه كساني ديدار داشتيد؟

** در قم با علماي ميانه رو و معتدل ديدار داشتيم. با مدرسين حوزه علميه قم و به طور جداگانه با اعضاي مجمع محققين و مدرسين حوزه ازجمله آيت‌الله بيات و ديگر علما ديدار داشتيم. مستمرا اين جلسات با مدرسين حوزه ادامه دارد. همين طور ديداري با آيت‌الله مقتدايي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم داشتيم. او از علماي ميانه‌رو حوزه است. ديدارهاي دوستانه‌اي را نيز با مراجع بزرگ تقليد داشتيم. نمي‌خواهيم اين موضوع مطبوعاتي بشود. اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند نيروهاي ميانه و معتدل را جلب كنند و تلاش مي‌كنند مجلس آينده از اين افراط و تفريط رها شود. اين كار شروع شده است و تلاش‌هايي را هم انجام داده‌ايم. آيت‌الله ناطق نوري معتقد است كه اين جلسات بيشتر نشست‌هاي طلبگي است.

* در جلساتي كه با جامعه مدرسين داشتيد، آيا اعلام رضايتي هم از جانب آنان براي همكاري با اصلاح‌طلبان بوده است؟

** در اين جلسات به مسائلي در خصوص رشد افراطي‌گري در اسلام، كشور و منطقه پرداختيم. دغدغه جدي علما و مراجع قم و اصلاح‌طلبان جامعه، مساله منطقه است. تلاش ما براي پيشگيري ازاين نوع افراطي‌گري در داخل كشور است. در مجلس نيروهاي افراطي پديدار شده‌اند و مانع عملكرد دولت مي‌شوند. در همين يك سال و نيم دولت معتدل آقاي روحاني نيروهاي افراطي از طريق طرح سوال و استيضاح مانع موفقيت‌هاي دولت ميانه رو بوده‌اند.

اين خطر در سطح جامعه نيز وجود دارد. ما در خصوص ريشه‌هاي افراطي‌گري و تندروي صحبت مي‌كنيم. ما نه تنها با جامعه مدرسين بلكه با محققين و مدرسين حوزه علميه قم به صورت كارشناسي به اين مسائل مي‌پردازيم. اين نشست‌ها پس از عيد نيز ادامه خواهد داشت و تلاش مي‌كنيم تا امكانات موفقيت دولت اعتدال فراهم شود. با شماري ديگر از روحانيون هم ديدارهايي داشته‌ايم.

* آيا اصولگرايان معتدل هم با شما موافق هستند؟

** ما اصراري نداريم كه مجلس آينده در دست اصلاح‌طلبان باشد. با وجود تمام تلاش‌ها اصلاح‌طلبان حذف نشدند. در انتخابات ٩٢ هم شاهد آن بوديم. اصلاح‌طلبي بدنه اجتماعي قوي دارد و سابقه انقلابي  در زمان حضرت امام دارند. در مجلس آينده حضور نيروهاي معتدل و ميانه اصلاح‌طلب و اصولگرا در مجلس دهم است. صحبت‌ها مبني بر اين بوده است كه در تهران و شهرستان‌ها مي‌توان به ليست‌هاي مشتركي رسيد. البته به صورت كلي بحث شده است و به صورت جزيي نبوده است. مثلا در تهران مي‌توانيم فرضا ١٠ الي ١٢ نفر از نيروهاي اصلاح‌طلب و همين مقدار نيروهاي اصولگرا داشته باشيم و ٨ تا ١٠ نفر هم نيروهاي معتدل از هر دو جناح حضور داشته باشند كه مورد قبول دو طرف باشند.

در واقع مجلس تركيبي از نيروهاي معتدل و ميانه‌رو باشد. مي‌توان نوعي ائتلاف مانند مدل ائتلاف‌هايي در كشورهاي تركيه و آلمان اتفاق مي‌افتد، داشته باشيم. در كليات نظرات ما مورد قبول آنان واقع شده است. در مورد جامعه مدرسين و محققين بيشتر مسائل منطقه را مورد بررسي قرار مي‌دهند، اما جلساتي كه در تهران انجام مي‌شود درباره مسائل انتخابات مجلس است. مراجع تقليد در مورد بستن ليست و مسائل اينچنيني ورود نمي‌كنند.

* آقاي ناطق چطور؟

** ايشان هنوز رسما نظر خود را در مورد ليست انتخابات اعلام نكرده‌اند. در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم نيز جلساتي با آقاي ناطق داشتيم و نظر اين بود كه اگر زمينه براي آمدن آقاي هاشمي و رييس دولت اصلاحات فراهم نشود، ما از او دعوت به حضور كنيم. آن زمان آمدن آقاي دكتر عارف و آقاي روحاني قطعي نبود. در واقع نظر ما اين است كه افرادي مانند آقاي هاشمي و آقاي ناطق موجب وحدت شوند و انسجام ميان نيروهاي دو جناح باشند. از او مي‌خواهيم يا شخصا وارد انتخابات مجلس شود يا اينكه نيروهايي كه با او ارتباط دارد و مورد قبول او هستند، وارد شوند.

به هر حال آنها نيروهاي معتدل كشور هستند و خودشان نيز توسط نيروهاي افراطي آسيب ديده‌اند. در گذشته در حرم امام رضا نيروهاي افراطي نه تنها احترام آيت‌الله ناطق بلكه احترام حرم امام رضا را نگه نداشتند و مانع سخنراني آيت‌الله ناطق شدند. به او اهانت كردند و سخنراني او را به هم زدند. همين كار را نيروهاي افراطي در حرم حضرت معصومه در مورد آقاي لاريجاني انجام دادند.

در نظر افراطيون فرقي بين اصلاح‌طلبان و اصولگرايان نيست. همين برخوردي كه اخيرا در شيراز نسبت به آقاي مطهري انجام شد  و من آن را شديدا محكوم مي‌كنم. در مشهد نسبت به فائزه هاشمي برخورد شد. نيروهاي افراطي فرقي بين هادي غفاري و آقاي مطهري قائل نيستند. از نظر آنان هر كسي دم از اعتدال و تعقل مي‌زند نبايد ميدان داشته باشد. همين موضوع موجب نزديك شدن نيروهاي اصلاح‌طلب و اصولگراي معتدل شده است. اين دغدغه مشترك ما است. البته نشست ما با آقاي ناطق نشست حزبي نبوده است. او به عنوان شخص حقيقي و رييس حوزه علميه لواسانات حضور داشت.

* چه افرادي از اصلاح‌طلبان در اين جلسات بودند؟

** آقاي نجفقلي حبيبي و ديگر دوستان اصلاح‌طلب كه در واقع به عنوان شخصيت حقيقي شركت كردند. تعدادي از اصلاح‌طلبان به نمايندگي از طرف جمع حضور داشتيم. در واقع اين نشست‌ها نشست‌هاي مشترك مدرسين و طلاب بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات