تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۴۵۶

شلیک «مهرنامه» به چپ‌گرایی ایرانی

تیتر جنجالی «روشنفکران تروریست» در کنار طرحی از چهره بیژن جزنی که مربوط به پرونده‌ای درباره چهلمین سالگرد اعدام وی است، محتوای اصلی طرح روی جلد شماره 41 ماهنامه مهرنامه را به خود اختصاص داده است.

در سرمقاله این شماره به قلم محمد قوچانی، سردبیر، نزاع نئولیبرالیسم و نئومارکسیسم در ایران به بحث گذاشته شده و سپس سه یادنامه برای صادق آیینه‌وند، حسین قندی و محمد آخوندی به چاپ رسیده است. در این شماره، سید جواد طباطبایی درباره ریشه‌های انتحال و سرقت علمی در محیط دانشگاه مقاله‌ای نوشته و سپس مراد ثقفی درباره آرمان سوسیال دموکراسی سخن گفته است. مقاله‌ای از سعید حجاریان درباره نظریه «مبارزه مصلحانه» که پاسخی به نظریه پویان به‌شمار می‌رود و گفتگویی با سخنگوی دولت اصلاحات درباره سوسیال‌دموکراسی مورد نظر حامیان دولت‌های هفتم و هشتم، از دیگر محورهای مطالب شماره ۴۱ مهرنامه است.

مهرنامه41

در این شماره، مدل توسعه سوسیال دموکراسی با الهام از رشد اقتصادی در سوئد هم به بحث گذاشته شده و صاحبنظران در این پرونده با بررسی این مدل، تاکید کرده‌اند که اقتصاد سوئد سوسیالیستی نیست و ایران نیز امکان تجربه این مدل را ندارد. در کنار این پرونده نیز پرونده دیگر به بحث درباره نیروی راست مدرن به‌عنوان یک نیروی جدید اجتماعی پرداخته و برخی چهره‌های مطرح منسوب به این طبقه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

سلطانیسم عربی عنوان پرونده دیپلماتیک این شماره مهرنامه است و سیروس ناصری، دیپلمات و کیهان برزگر، استاد دانشگاه در این پرونده از آینده تحولات منطقه و تغییرات داخلی در سیاست ریاض سخن گفته‌اند. در کنار این، مهرنامه به مذاکرات هسته‌ای نیز نظر انداخته و در گفتگوهایی با اساتید حقوق بین‌الملل، نسبت مذاکرات سیاسی و ساختارهای حقوقی در جهان را به بحث گذاشته است. در کنار همین پرونده، روابط تهران و واشنگتن به بهانه مذاکرات هسته‌ای بررسی شده و علی واعظ، کارشناس گروه بین‌المللی بحران گفته است که ایران و آمریکا در فضایی خاکستری قدم گذاشته‌اند. در همین پرونده، ابراهیم یزدی و احمد نقیب‌زاده هم در میزگردی مقابل هم نشسته‌اند و از آمریکاستیزی روشنفکرانه سخن گفته‌اند.

اما پرونده جنجالی مهرنامه درباره کارنامه سیاسی بیژن جزنی و جنبش مسلحانه توده‌ای‌های رادیکال، معطوف به نسبت تروریسم و کمونیسم است. حاتم قادری در این پرونده، تروریسم را محصول کمونیسم روسی دانسته و در کنار آن، اندیشه‌های ادموند برک، پدر محافظه‌کاری مرور شده است.

در این شماره ۳۰۴صفحه‌ای که با قیمت ۱۲هزار تومان به چاپ رسیده، پرونده‌ای به زندگی ادبی گونتر گراس، نویسنده آلمانی اختصاص یافته و فیلم سینمایی تک‌تیرانداز آمریکایی تحت عنوان نماد فاشیسم امریکایی نقد شده است. مهرنامه همچنین در پرونده فرهنگی دیگری، به بررسی سبقه سیاسی سوره پرداخته و کارنامه شهید آوینی را نیز بررسی کرده است. یادداشتی از یوسا علیه مارکسیسم و نیز معرفی کتاب دوجلدی درس‌های فلسفی آیت‌الله منتظری، از دیگر پرونده‌های این شماره مهرنامه است.

مهرنامه41-1

.

مهرنامه41-2

رصد، سعید آبشاریان/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات