تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۷۵۴۹۰

یادداشت: راهبرد آمریکا برای مدیریت خشم عربستان


پایگاه بصیرت: گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 23 می 2015 (2 خرداد) در مقاله‌ای به رویکرد عربستان سعودی به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: آمریکا می‌تواند گفت‌وگوهای هسته‌ای برای توافق با ایران را بدون آسیب‌زدن به روابط خود با عربستان سعودی ادامه دهد. یکی از پیامدهای گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران تشدید تنش‌ها با متحدان آمریکایی در منطقه بوده است. مسئله جدی‌تر اینکه عربستان سعودی ناخرسندی خود از دیپلماسی آمریکا با رقیب ایرانی‌اش را با تهدید به خرید تسلیحات هسته‌ای از پاکستان بیان داشته است. طی این سال‌ها، راهبرد واشنگتن فشار بر عربستان سعودی بوده است؛ برای نمونه، سال 2009 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا متعهد شد درصورت دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، آمریکا از عربستان سعودی با چتری دفاعی حفاظت خواهد کرد.

در ادامه مقاله آمده است: بی‌تردید، این رویکرد نتوانسته است تنش‌ها را کاهش دهد. به‌تازگی، ملک سلمان، پادشاه عربستان به‌طور هدفمند از شرکت در نشست امنیتی کمپ‌دیوید امتناع کرد؛ این نشست به‌منظور تضمین‌دهی مجدد به کشورهای نگران خلیج‌فارس برگزار شد. برخی تحلیل‌گران استدلال می‌کنند، دیپلماسی آمریکا با ایران به‌طور اجتناب‌ناپذیری، اتحادهای آمریکا در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را فرسوده می‌کند و آمریکا باید متحدان خود را با اصلاح توافق هسته‌ای کنونی یا رهاسازی گفت‌وگوها به‌منظور حمله نظامی تسکین دهد و آرام کند؛ اما پیشینه تاریخی نشان می‌دهد، آمریکا می‌تواند واکنش‌های حاکی از ناخرسندی متحدان خود را بدون رهاسازی دیپلماسی حساس با دشمنانش مدیریت کند. سیاست‌گذاران آمریکایی با بهره‌برداری از وابستگی نظامی عربستان سعودی می‌توانند، این کشور را از تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازدارند و همزمان دستورکار گسترده منطقه‌ای را به پیش ببرند. آمریکا در زمان جنگ سرد با تنگنای مشابهی در مدیریت اتحاد با آلمان غربی، یکی از نزدیک‌ترین متحدانش روبه‌رو شد. رهبران آلمان غربی شبیه عربستان امروزی، طی دهه‌های 1950 و 1960 درباره حمایت امنیتی آمریکا نگران بودند و وحشت داشتند که فشار داخلی درزمینه هزینه‌های نظامی برون‌مرزی آمریکا می‌تواند به خروج آمریکا از اروپا منجر شود.

در پایان مقاله آمده است: دولت آلمان غربی اواخر دهه 1950 با فرانسه و ایتالیا را درباره تولید مشترک تسلیحات هسته‌ای گفت‌وگو کرد. سیاست‌گذاران آمریکا به‌جای رهاسازی گفت‌وگوها با شوروی، راهبرد فشار شدید را اتخاذ کردند. به‌ویژه کندی که تهدید کرد، اگر آلمان غربی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تلاش کند، آمریکا به‌سرعت نیروهای نظامی خود را از خاک آلمان خارج خواهد کرد. تجربه آمریکا با آلمان غربی طی جنگ سرد، درس‌های مهمی را برای راهبرد کنونی این کشور در قبال عربستان سعودی می‌دهد. عربستان درست شبیه آلمان غربی به آمریکا و متحدانش وابستگی تسلیحاتی، آموزشی و حمایتی دارد. بنابراین، آمریکا می‌تواند به‌طور جدی ریاض را به تحریم تسلیحاتی تهدید کند. اساساً ریاض نیز می‌تواند در واکنش به تحریم نظامی آمریکا، این کشور را به قطع یا کاهش صادرات نفت به آمریکا تهدید کند؛ اما رشد سریع تولید نفت در آمریکای شمالی وابستگی آمریکا به واردات نفتی را کاهش داده که این مسئله اهرم اقتصادی (انرژی) عربستان سعودی علیه آمریکا را تضعیف خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات