تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۷۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4120- یکشنبه 10 خرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کمبود منابع نباید بهانه‌ای شود که نمی‌شود کار کرد. (6/3/94)

 سرمقاله

رتبه دو دغدغه انتخابی

روز گذشته رئیس‌جمهور و دبیر شورای نگهبان در نشست سراسری فرمانداران سخنرانی کردند. بخشی از سخنان هر دو نفر به انتخابات پیش رو اختصاص داشت. دکتر روحانی درباره حضور جناح‌های سیاسی در انتخابات گفت: «هیچ جناحی قابل حذف نیست، نه این‌وری، نه آن‌وری و نه وسطی‌ها، خواب این را ببینند که بخواهند جناحی را حذف کنند؛ چراکه جناح‌ها ریشه‌های علمی و تاریخی دارند. ممکن است اسم و تابلوی گروه‌ها عوض شود، اما احزاب و جناح‌ها از بین نمی‌رود».

آیت‌الله جنتی نیز گفت: «مسئله فتنه، مسئله روز است و رهبری هم در این‌باره فرمودند که فتنه خط قرمز ماست، بنابراین، این موضوع و مسئله کهنه و فراموش نشده است. انتظار داریم به این مسئله از دیدگاه رهبری نگاه شود... شما باید این مسئله را باور داشته باشید؛ زیرا این داستان همچنان ادامه دارد. فتنه‌گرها هنوز هستند و موضوع را رها نکرده‌اند و گاهاً برخی از پست‌ها و مقامات را تصرف می‌کنند و کسانی که این پست‌ها را به آنها می‌دهند باید در قیامت پاسخگو باشند».

در دو فراز فوق، دو مسئول برگزاری انتخابات، دو دغدغه مهم را ابراز داشته‌اند که به شرح بیشتر و رتبه‌بندی در فرایند انتخابات نیاز دارند. درباره حذف گروه‌های سیاسی، به نظر می‌رسد سخن درست کلام رئیس‌جمهور است، البته با دو تعریض: 1- «خواب دیدن حذف جناح سیاسی» که این شبهه را ایجاد می‌کند، گویا کسانی قصد حذف یک جناح سیاسی را از انتخابات دارند که یقیناً شدنی نیست و اشاره به آن، زمینه‌ساز بدبینی و چالش‌آفرینی است. 2- جناح‌ها می‌توانند ریشه تاریخی داشته باشند؛ اما علمی‌بودن آن محل بحث و تأملی جدی است.

دغدغه آیت‌الله جنتی از جایگاه دبیر شورای نگهبان، احزاب و گروه‌ها نیستند، وی نگران حضور کسانی است که با فتنه‌گری در سال 88 قصد براندازی نظام را داشتند و پس از برخورداری از اغماض و رأفت نظام و بروز برخی تحولات و یافتن زمینه و مساعدت مشکوک برخی در درون نظام، دوباره فرصت یافتند خودی نشان دهند و آماده حضور پررنگ‌تر در مناسب مهم و رسمی نظام، مانند مجلس شوند. البته آنچه این دغدغه را تقویت می‌کند، برخی حمایت‌ها از آنها و نیز صحنه‌گردانی پنهانی امور انتخابات است؛ از این‌رو، به نظر می‌رسد، رتبه دغدغه آیت‌الله جنتی در فرایند انتخابات بالاتر باشد که به مراقبت و هوشیاری جدی و همکاری همه دستگاه‌ها نیاز دارد.


ترجمه

نفوذ به نظام‌های سیاسی؛ راهبرد جدید تکفیری‌ها

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 31 می 2015 (10 خرداد) در مقاله‌ای به راهبرد منطقه‌ای افراط‌گرایان و تروریست‌ها برای نفوذ به نظام‌های سیاسی پرداخت و نوشت: به موازات آنکه گروه‌های اسلامی رادیکال تحمیل ایدئولوژی‌های خود و کسب قدرت را در سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] دنبال می‌کنند، یک نظریه‌پرداز برجسته القاعده از گروه‌ها خواسته است که راهبردی جدید به‌منظور نفوذ به رژیم‌های کنونی منطقه اتخاذ کنند تا نفوذ و قدرت خود را از درون بسازند. منطق این است که این رویکرد به آنها اجازه خواهد داد با حضوری پایدار، دیدگاه‌های خود را اجرایی کنند. عبدالله‌بن‌محمد مقاله‌های مختلفی درباره راهبردهای القاعده نوشته و پژوهش‌هایی درباره جهاد در منطقه صورت داده است، از جمله این آثار «یادداشت‌های راهبردی» و «راهبرد جنگ منطقه‌ای در سوریه» است. حساب توئیتری وی با نام «امور راهبردی» حدود 242 هزار دنبال‌کننده دارد.

در ادامه مقاله آمده است: عبدالله‌بن‌محمد، عضو القاعده، نظریه‌پردازی است که مسیری جدید برای این جنبش ترسیم می‌کند. مروان چهاده، کارشناس گروه‌های اسلام‌گرا به المانیتور گفت: «بن‌محمد کارشناس امور امنیتی و نظامی است. معتقدم وی از شبه‌جزیره عربستان است و مفاهیم جدیدی، از جمله جنگ‌های چریکی سیاسی مطرح کرده است. بن‌محمد خواستار تغییر اندیشه حاکمیت در اسلام است. وی مخالف امارات‌های جهادی است». بن‌محمد معتقد است، نتیجه تلاش‌های جهادی طی سه دهه گذشته، تغییر در راهبرد را توجیه می‌کند. وی در مقاله خود با نام «جنگ‌های چریکی سیاسی» می‌نویسد: «مسئله اصلی گروه جهادی، یافتن راهی برای مبارزه با نظام بین‌الملل مانند آنچه القاعده به این مسئله پاسخ داده، نیست؛ مسئله اصلی این است که چگونه می‌توان تحت چنین نظامی حاکمیت کرد. این موضوع نیازمند جنگ چریکی سیاسی است... نتایج نظامی به ما اثبات کرد که رویارویی علنی با دشمنی قدرتمند، مانند آمریکا به‌منزله خودکشی نظامی است... بنابراین، ما در رویارویی نظامی باید مسیری متفاوت را طی کنیم و در سیاست نیز رویارویی علنی، مانند اعلام تشکیل کشور، خودکشی نظامی است؛ زیرا غرب قدرت تضعیف ما، فشار بر جوامع ما و درنهایت ریشه‌کنی ما را مانند آنچه در عراق و افغانستان انجام داد، دارد. بنابراین، باید راهبرد جدیدی تدوین کنیم که بتواند مقاومت ما را ارتقا دهد».

در پایان مقاله آمده است: بن‌محمد از گروه مبارزه اسلامی لیبی وابسته به القاعده نام برد و تشریح کرد، این گروه می‌توانست اتحادهایی با سایر گروه‌های اسلامی و انقلابی ایجاد کند و در برابر جهان خارج منعطف باشد. «آنها فتوایی منتشر کردند که به آنها اجازه داد، در رژیمی دموکراتیک پس از درخواست برای قرارگرفتن شریعت به‌عنوان منبع اصلی قانون‌گذاری مشارکت کنند. در مرحله بعدی، آنها کار برای ایجاد رژیمی اسلامی را آغاز خواهند کرد». وی همچنین تمایل برخی گروه‌ها برای سربریدن را محکوم کرد؛ زیرا از نظر وی، این‌گونه اقدامات به غربی‌ها برای مداخله نظامی بهانه می‌دهد. بن‌محمد در مصاحبه با المانیتور گفت: «یک سال پیش، من درباره ایده راهبردی جدید با برخی رهبران جهادی بحث کردم و تعامل مثبتی وجود داشت... ما به‌عنوان جریانی جهادی با دو مسیر روبه‌رو هستیم؛ یا به مسیر القاعده بدون ورود به حیات سیاسی ادامه دهیم یا مسیر دولت اسلامی (داعش) که اعلام تشکیل کشور کرده و جنگی علنی علیه همگان به‌راه انداخته است... پیشنهاد می‌کنم، راهبردی منعطف می‌تواند به ما کمک کند تا درون چنین محیطی با چالش‌های جدید زیست کنیم». ابوقتاده، جهادی مشهور فلسطینی با ابراز تردید می‌گوید: «اقدام جهادی آن چیزی است که در رسیدن به اهداف‌مان و شکست حلقه‌های کفر به ما کمک... کند ضروری است انتشار تصاویر سربریدن متوقف شود؛ اما ایجاد اتحاد میان گروه‌های اسلامی مانند اخوان‌المسلمین دشوار است... جنبش جهادی پیشتر موافقت کرد با طالبان که سلفی نیستند، متحد شود؛ اما چرا ما نباید با اخوان‌المسلمین متحد شویم؟ این به‌دلیل مخالفت اخوانی‌هاست و نه جنبش‌های جهادی».

 

اخبار

اقدام سیاسی بدون مرزبندی دچار انحراف می‌شود

 یکی از استادان حقوق دانشگاه تهران در گفت‌وگویی درباره زمینه‌‌های فکری جریان دوم خرداد گفت: دوم خردادی که مطرح شد، شامل گروه وسیعی از افراد بود که از عباس عبدی تا عباس دوزدوزانی را دربر می‌گرفت و در نگاهی وسیع‌‌تر، شامل عناصر ضدانقلاب خارج‌‌نشین تا کسانی می‌شود که با نظام اسلامی مراوده دارند. فیروز اصلانی مهم‌‌ترین اشکال وارده به دوم خرداد را مرزبندی نامشخص با جریانات برانداز و معاند عنوان کرد و افزود: هرکسی و با هر تفکری، خود را در مجموعه دوم خرداد تعریف کرد و عدم تعریف صحیح و منجز اصلاحات و مرزبندی‌نکردن سردمداران موسوم به اصلاح‌طلب با افکار و افراد معاند و ضدانقلاب سبب شد، آنان جریان دوم خرداد را به نفع خود مصادره کنند. وی با بیان اینکه افراد و جریان‌هایی که زیر پرچم و تابلوی مشخص اندیشه صحیح اسلامی حرکت نکنند، در دام التقاط فکری و سازمانی می‌افتند و دیگران محصول‌شان را مصادره می‌کنند، تأکید کرد: در تاریخ سیاسی ایران، هر جایی که نیروهای اسلامی بدون مرزبندی دقیق و بدون پرچم و تابلوی مشخص حرکت کردند، ضربه خوردند، برای مثال اگر گروهک منافقین با تجهیز خود به تفکر اسلامی، با اندیشه‌های مارکسیستی مرزبندی مشخصی داشت، دچار استحاله و تغییر مواضع ایدئولوژیک ازسوی عناصر مارکسیستی نمی‌شد.

 

خبر کوتاه

* بر اساس اخبار دریافتی، اتاق فکر جنگ مشترک آمریکایی، صهیونیستی و سعودی علیه مردم یمن مصوب کرده است که جنگنده‌های سعودی، استان‌های «صنعا»، «عمران» و «صعده» را که پایگاه انصارالله هستند، مورد حملات شدید خود قرار دهند؛ زیرا معتقدند، حمله جنگنده‌های سعودی به این استان‌ها سبب تمرکز انصارلله بر این استان‌ها شده و حضور آنها در شمال کاهش می‌یابد که در این صورت با تجهیز بیشتر گروه‌های تروریستی «القاعده» و «اصلاح» می‌توانند جبهه جدیدی را در استان مهم «حضر موت» ایجاد کرده و این استان را پایتخت حکومت سرنگون‌شده منصورهادی معرفی کنند. گفتنی است، رژیم سعودی به این نتیجه رسیده است که برای اثرگذاری بر تحولات آتی یمن، به‌طور حتم بایستی یک استان راهبردی را در اختیار داشته باشد.

* سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در همایش سراسری فرمانداران در وزارت کشور در سخنانی تأمل‌برانگیز گفته است: متأسفانه، به وضوح می‌بینیم مجموعه‌ای که دست‌شان در انتخابات دخالت دارد، حالت جهت‌داری پیدا کرده و با همین ویژگی‌اش دنبال جایگزینی برای من در وزارت اطلاعات هستند که اهلاً و سهلاً. وی در ادامه تصریح کرده است، شورای تأیید صلاحیت برای انتخابات آینده در این وزارتخانه تشکیل شده است.

* روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی از دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تأکید کرد، جان کری و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه آمریکا و ایران تلاش زیادی را برای به نتیجه‌رساندن مذاکرات آغاز کرده‌اند. مایکل گردون در این گزارش با اشاره به اینکه تنها یک ماه به پایان ضرب‌الاجل مانده است، تأکید می‌کند، بسیاری از مسائل هنوز حل‌نشده مانده است. نویسنده نیویورک‌تایمز همچنین با اشاره به مخالفت رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) با هرگونه بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان کشورمان تصریح می‌کند، عجله واشنگتن در رسیدن به توافق، سبب پیشروی ایران در مقابل گروه 1+5 خواهد شد.

* آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دومین اجلاسیه استادان رشته‌های تخصصی حوزه علمیه قم با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان و گروه 1+5 گفت: بارها به مسئولانی که به دیدار می‌آیند، توصیه کرده‌ام به جان کری بگویید اگر قدتان بلند است، برای این است که بر روی 70 میلیون قبر کشته‌های دو جنگ جهانی ایستاده‌اید، شما راهزنی و غارت‌گری کرده‌اید و امروز بالا آمده‌اید؛ وگرنه فرهنگ و تمدنی نداشتید، بلکه دانشمندان ایرانی و غیرایرانی را جذب کرده‌اید و امروز قدتان بلند است.

* «اسکات ریتر» یکی از بازرسان تسلیحاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸، از جمله بازرس‌های «کمیسیون ویژه سازمان ملل» موسوم به «آنسکام» برای بازرسی از برنامه سلاح‌های کشتار جمعی عراق در سال ۱۹۹۱ در کتاب خاطراتش اذعان می‌کند که آمریکا، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و انگلیس هدایت بازرسی‌های آژانس را به عهده دارند. وی در کتاب خود با ارائه شرح مفصلی از سیطره دستگاه‌های جاسوسی غرب بر آژانس و ایجاد انحراف در سازوکارهای بازرسی این نهاد بین‌المللی تأکید می‌کند، ایران و برخی کشورهای دیگر حق دارند که برای اجرای پروتکل الحاقی اکراه داشته باشند.

اخبار و تحلیل‌ها: با وجود چنین اعترافاتی چه جایی برای پذیرش برخی تعهدات باقی می‌ماند؟!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات