تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۸۵۰
هنوز مذاکرات هسته‌ای تمام نشده

موتور تحریم‌های غیر هسته‌ای آمریکا دور گرفت


وزارت خزانه داری امریکا دوشرکت عراقی، یک شرکت اماراتی و یک تاجر عرب را به خاطر کمک به ایران برای خرید 9 فروند هواپیمای مسافربری دست دوم مجازات کرد؛ مجازات‌هایی که این بار نه به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای بلکه به دلیل آنچه امریکا حمایت ایران از تروریسم می‌خواند، اعمال می‌شوند.

به گزارش «جوان»، حدود دو هفته قبل بود که شرکت هواپیمایی ماهان ایر 9 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس را وارد ناوگان هوایی کشورمان کرد. هشت فروند از هواپیماهایی که وارد ناوگان هوایی ایران شد، ایرباس مدل A340  و یک فروند از آنها هم ایرباس ۳۲۱ بود. به گفته مقام‌های ایرانی، عمر متوسط هواپیماها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. از همان موقع، بحث‌هایی در این باره که این هواپیماهای مسافربری در شرایط تحریمی ایران، چگونه امکان ورود به ناوگان هواپیمایی ایران داشته‌اند، مطرح شد.

حالا حدود دو هفته بعد از ورود این 9 ایرباس، وزارت خزانه داری امریکا دو شرکت عراقی «النصر» و اماراتی «اسکای بلو برد» و یک تاجر سوری به نام عصام شاموت را متهم کرده که به عنوان واسطه، در وارد کردن این 9 هواپیما و دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده‌اند و این دو شرکت را آماج مجازات‌های خود قرار داده است. وزارت خزانه‌داری امریکا می‌گوید هیچ کدام از شرکت‌های اروپایی که فروشنده اصلی این 9 فروند هواپپما به دو شرکت النصر عراق و اسکای بلوبرد امارات هستند، از این موضوع اطلاع نداشته‌اند که این هواپیما‌ها سرانجام به دست شرکت ایرانی ماهان ایر می‌رسد.

نکته قابل توجه در مورد مجازات‌های امریکا علیه این دو شرکت این است که به گفته وزارت خزانه داری امریکا این تحریم‌ها ربطی به بحث هسته‌ای ندارند. امریکا اولین بار در سال 1995، یعنی قبل از شروع چالش هسته‌ای با غرب، شرکت‌های سازنده هواپیما را از فروش هواپیما و همچنین فروش قطعات هواپیما به ایران منع و اعلام کرد این شرکت‌ها مجازات خواهند شد ولی بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خزانه داری امریکا گفته که این دو شرکت را بر اساس فرمان اجرایی 13224 جورج بوش رئیس‌جمهور پیشین امریکا در 23 سپتامبر 2001 مجازات می‌کند.

بر اساس این فرمان اجرایی، امریکا دولت‌ها و شرکت‌های خارجی را از مبادله با دولت‌ها و شرکت‌های مرتبط با تروریسم، منع و مجازات‌هایی برای آنها در نظر گرفته است. شرکت هواپیمایی ماهان اولین بار به اتهام کمک به دولت سوریه، در سال 2011 وارد فهرست ضمیمه دستور اجرایی شماره 13224 شد و حالا هم دو شرکت عراقی و اماراتی به دلیل همکاری با ماهان و نقض فرمان اجرایی 13224 مشمول مجازات‌های امریکا شده‌اند. «آدام زوبین» معاون اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری امریکا می‌گوید: «ما به مقابله فعالانه با نقض تحریم‌های ایران ادامه می‌دهیم، چه در حمایت از مجموعه‌های تروریستی باشد یا دیگر بخش‌های تحریم‌شده.» دربخش دیگری از بیانیه وزارت خزانه داری با صراحت بیشتری به این اشاره شده که مجازات‌های جدید ربطی به تحریم‌های هسته‌ای ندارد: «این مجموعه‌ها و این شخص بر اساس دستور اجرایی ۱۳۲۲۴، ذیل اختیار ضدتروریسم، وارد (لیست سیاه) شده‌اند.

خطوط هوایی ماهان در اکتبر سال ۲۰۱۱ بر اساس دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ به دلیل کمک‌های مالی، مادی و تکنولوژیکی به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وارد لیست شد. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم در سال ۲۰۰۷ بر اساس دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ برای حمایت از سازمان‌های متعدد تروریستی، وارد لیست شده بود.» در ادامه این بیانیه آمده است: «ماهان ایران برای انتقال نیروها، تسلیحات و منابع نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای حمایت از رژیم اسد در پروازها به سوریه کمک کرده و ضمناً خدمات حمل و نقل به حزب‌الله لبنان که پیش از این به صورت جداگانه جزو گروه‌های تروریستی قرار گرفته، ارائه می‌دهد.»

وزارت خزانه داری امریکا دو شرکت عراقی و اماراتی را این طور مجازات کرده که تمام اموال خطوط هوایی النصر، اسکای بلو برد یا عصام شاموت در حوزه قضایی ایالات متحده، مسدود شده و اتباع ایالات متحده از معامله با آنها منع می‌شوند. تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 ادامه دارد، این فرض را تقویت کرده که دولت امریکا حتی در صورت موافقت با لغو کامل تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای د رجریان مذاکرات، تحریم‌های ایران و دولت‌ها و شرکت‌های همکار با ایران را از مسیرهایی جایگزین ادامه خواهد داد. البته برخی منابع ادعا می‌کنند دولت امریکا قبل از انتقال 9 هواپیمای مسافربری به ایران، هشدارهایی از طرف رژیم صهیونیستی دریافت کرده بود. بر اساس گزارش رویترز، منابع اسرائیلی قبل از انتقال این هواپیما‌ها به ایران، به طرف امریکایی اطلاعاتی در این باره هشدار داده بودند.

اوباما: توافق با ایران برایم حیثیتی است

رئیس‌جمهور امریکا ابراز امیدواری کرده که تا ۲۰ سال دیگر زنده خواهد بود و اگر در این مدت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد این موضوع به اسم او تمام می‌شود. باراک اوباما در گفت‌وگویی مفصل با نشریه امریکایی آتلانتیک از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و گفته که در مورد این توافق پای آبرویش در میان است. به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما گفته است: اگر خدا بخواهد ۲۰ سال دیگر هنوز زنده‌خواهم بود و اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، این موضوع به اسم من تمام می‌شود.

رئیس‌جمهوری امریکا با اشاره به حیثیتی بودن این توافق برای خودش گفته است که علاوه بر منافع امنیت ملی‌امریکا من به دلایل شخصی علاقه دارم راه این اقدام [دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای] را ببندم.» جفری گولدبرگ که برای آتلانتیک این گفت‌وگو را انجام داده می‌گوید به اوباما یادآوری کرده که در سال ۲۰۱۲ گفته بود خواهان کنترل ایران هسته‌ای است نه آنکه متوقفش کند. رئیس‌جمهوری امریکا می‌گوید: هیچ نشانه‌ای از اینکه عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس قصد دارند دنبال برنامه هسته‌ای بروند، وجود ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات