تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۷۵۹۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4122- سه‌شنبه 12 خرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان، ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است. (9/2/94)

 

سرمقاله

چهاردهم خرداد روزی به بلندای تاریخ

چهاردهم خرداد، در راه و در یک قدمی ماست. می‌توان نبود و چهاردهم خرداد را ندید؛ اما اگر دیده شد، نمی‌توان از آن نگفت و آنچه باید گفت، اینکه امام‌خمینی(ره) بزرگ مسیر تاریخ را تغییر داد و این به شرح مفصلی نیاز دارد که خلاصه آن عبارت است از: اگر امام‌خمینی(ره) نبود، پنجاه سال گذشته، می‌گذشت؛ اما نه آن‌گونه که گذشت و چه‌بسا ایران می‌ماند؛ اما نه آن‌گونه که الآن است. امام‌خمینی(ره) تنها یک انسان وارسته و الهی نبود که خط فاصلی برای تفکیک حق از باطل بود و در توصیف وی نمی‌توان به همین میزان اکتفا کرد، خمینی کبیر شارح صرف حق و باطل دوران خودش نبود که مردم را نیز برای مقابله با ظلم ترغیب و تشویق می‌کرد و برای عمل به وظیفه دینی و انسانی در حاشیه به وعظ و خطابه ننشست که با حضور در صف مقدم مبارزه، راه و رسم رویارویی با دشمنان را به رفاه‌زدگان و عافیت‌طلبان آموخت. خمینی عزیز جسم و پیکر فانی‌اش را فدای اسلام و مردم کرد تا ایده و اندیشه نابش که از معارف دینی سیراب شده بود، جاوید و الهام‌بخش اعصار و ازمنه شود. میلیون‌ها و حتی میلیاردها انسان حیات و ممات را درک کردند؛ اما پس از رفتن‌شان اثری از آنها نماند، آنهایی هم که صاحب اثر بودند، اثر و نشان‌شان بیشتر تغییردهنده زندگی روزمره مردم و در سطح امور ظاهری بود و هیچ حب و بغضی را برنینگیخت و اگر هم برانگیخت، در نهایت در خدمت حاکمیت ظلم و جور بود.

اما در این میان، این امام‌خمینی بود که با اندیشه روشن ظلم‌ستیزش اثری از خود بر جای گذاشته که ظالمان را از آن گریزی نیست و مظلومان هم با تمسک به آن امیدوارند که می‌توانند مقتدرانه با ظالمان درافتند و آنان را از اوج به زیر کشند و حق خود را از آنان بستانند. پیوستگی و دلبستگی امام راحل(ره) به اسلام ناب اجازه نداد، زمان وی را به بند بکشد و چهاردهم خرداد 68 پایان یک رادمرد رشید و فرهیخته شود. امام جاودانه شد تا نامش در همیشه تاریخ کابوس ستمکاران و قوت دل و ایمان ستمدیدگان باشد. روح بلندش شاد و راه روشنش پر رهروتر باد. ان‌شاءالله


ترجمه

نگرانی فرانسه از توافق‌نامه هسته‌ای

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 2 ژوئن 2015 (12 خرداد) در مقاله‌ای به رویکرد فرانسه در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید، توافق هسته‌ای احتمالی با ایران خطر بروز رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را به‌همراه خواهد داشت؛ مگر آنکه این توافق‌نامه امکان دسترسی به پایگاه‌های نظامی و سایر تأسیسات پنهان این کشور را به بازرسان بدهد. فابیوس در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال تأکید کرد، توانایی بازرسی چنین تأسیساتی، بخشی از توافق نهایی با ایران است تا تضمین شود ایران به‌طور پنهان تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد. این هشدار شکاف میان گفت‌وگوکنندگان غربی و ایران را بیشتر می‌کند. از ایران تقاضا شده است، دسترسی‌های بازرسان بین‌المللی به پایگاه‌های نظامی نامحدود باشد.

در ادامه مقاله آمده است: فابیوس گفت: «بهترین توافق هم اگر نتواند این موضوع را تأیید کند، بی‌فایده است... کشورهای بسیاری در منطقه خواهند گفت، که کاغذی امضا شده؛ اما تصور می‌کنیم به حد کافی محکم نیست و بنابراین ما خود باید هسته‌ای شویم». فابیوس که به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نیجریه به این کشور سفر کرده بود، مرددترین فرد در میان کشورهای گفت‌وگوکننده با ایران است. آقای فابیوس بارها موضع سخت‌تری در مقایسه با مقامات آمریکایی اتخاذ کرده و سال 2013 هشدار داده است، غرب با خطر ورود به «بازی احمقانه» روبه‌روست. کاخ سفید می‌گوید، ایران اساساً با بازرسی از تأسیسات هسته‌ای به‌عنوان بخشی از چهارچوب مورد توافق در ماه مارس موافقت کرده است. فابیوس گفت: به نظر می‌رسد، شرایط اوکراین رو به ارتقاست. توافق صلح که بین اوکراین، روسیه و کشورهای اروپایی ماه فوریه در مینسک صورت گرفت، کم‌وبیش پابرجاست. فابیوس گفت: طی روزهای اخیر این مسئله را با آلمان و بریتانیا مطرح کرده است. وی افزود: «این احتمال وجود دارد که تحریم‌ها باقی خواهد ماند... اما اگر پس از آن همسو با توافق‌نامه مینسک عمل شد، این تحریم‌ها کاهش خواهد یافت».

در پایان مقاله آمده است: فابیوس این احتمال را مطرح کرد که تحریم‌ها می‌تواند به‌صورت گام‌به‌گام برداشته شود؛ ماه دسامبر ضرب‌الاجل اجرای کامل توافق‌نامه مینسک است. فرانسه روز سه‌شنبه میزبان نشست ائتلاف ضددولت اسلامی در عراق است. به گفته آقای فابیوس، ائتلاف باید راهبرد خود را پس از پیشرفت‌های نظامی اخیر دولت اسلامی بازنگری کند؛ اما فابیوس همچنان مخالف بمباران دولت اسلامی در سوریه است؛ وی استدلال می‌کند، بمباران دولت اسلامی به‌طور اجتناب‌ناپذیری به نیروهای بشار اسد کمک می‌کند.

 

اخبار

سه عامل تحقق ایده‌های رهبری

 حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی: بنابر تجربه تاریخی، رهبران الهی در انجام رسالت‌های خود چهار گزینه را در چهار سطح پیش رو دارند که مبتنی بر همراهی دولتمردان، خواص و مردم، یکی از آن چهار گزینه محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام سعیدی در مراسم تجلیل از پاسداران نمونه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه تحقق همه ایده‌آل‌ها و آرمان‌ها در اختیار رهبران الهی نیست، اظهار داشت: دولتمردان، خواص و مردم سه عامل مهم تحقق آرمان‌ها و ایده‌آل‌های مورد نظر حاکمان اسلامی هستند که هر کدام به‌تنهایی یا با هم می‌توانند زمینه انعطاف رهبران الهی شوند.

وی با اشاره به اینکه رهبران در بررسی تاریخی از دوران پیامبران و ائمه همواره چهار گزینه را پیش رو داشتند، افزود: اولین گزینه بحث تحقق ایده‌آل‌ها بوده، یعنی ایده‌آل ممکن را با استفاده از ابزار، امکانات و عوامل خود محقق ساخته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه در ادامه گفت: دومین گزینه، گزینه مطلوب است که با توجه به آماده‌شدن زمینه‌‌ها و همراهی کمتر عوامل گفته شده، در رتبه پایین‌تری از گزینه‌های ایده‌آل قرار می‌گیرد.

وی گزینه بعدی را گزینه مقبول عنوان کرد و افزود: گزینه مقبول در رتبه پایین‌تر از گزینه مطلوب است و در اثر آمادگی کمتر عوامل و همراهی آنها رخ می‌دهد.

آخرین گزینه پیش روی رهبران الهی در اظهارات نماینده ولی‌فقیه در سپاه، گزینه حداقلی عنوان شد و وی گفت: در واقع این آخرین گزینه قابل امکان برای رهبران الهی بوده و درصورتی‌که این گزینه هم محقق نشود، سقوط جامعه حتمی خواهد بود.

حجت‌الاسلام سعیدی در ادامه افزود: اینکه دولتمردان، خواص و مردم، ولی الهی را همراهی کنند، امری ضروری در تحقق آرمان‌های جامعه اسلامی است و رهبران الهی و در حال حاضر رهبر انقلاب و در گذشته امام‌خمینی هم مبتنی‌بر همین عمل کرده‌اند و در هر مسئله‌ای با توجه به آمادگی عوامل، انعطاف لازم را نشان داده‌اند.

وی فلسفه انتخاب دولتمردان ازسوی مردم در جمهوری اسلامی را پیاده‌سازی آرمان‌ها و اهدافی دانست که ولی‌فقیه بیان می‌کند و افزود: با این فرض دولت انتخاب‌شده، باید بتواند در تراز رهبری بوده و مطابق با نظرات ایشان عمل کند، از طرفی تلاش خواص در این زمینه لازم است و مردم هم بخش سومی هستند که باید در این راستا عمل کنند.

نماینده ولی‌فقیه با اشاره به توطئه‌های آمریکا در صحنه‌های عملی گفت: تیم مذاکره‌کننده تلاش می‌کند، اما دشمن یک دشمنی است که ثابت کرده هیچ‌گاه از دشمنی خود غافل نیست و یک لحظه هم نباید به آن اطمینان کرد، همان‌طور که رهبری بارها اشاره کرده‌اند و خط قرمزها را مشخص فرموده‌اند.

سعیدی در ادامه افزود: در روایات اسلامی داریم که سوءظن درباره دشمنی که با او صلح کردی واجب است، با این نقل در بیان صریح اهل‌بیت(ع)، در مقابل دشمنی که الآن در شدیدترین حالت دشمنی با ماست، چه باید کرد؟ این از نگاه عقلی است و بعد عقلانی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: هر مقدار که مردم، دولتمردان و خواص ظرفیت داشته باشند، به همان میزان ظرفیت‌ها و ایده‌های رهبری تحقق پیدا می‌کند.

وی نقش مردم را در این میان، از همه اساسی‌تر برشمرد و گفت: اگر قرار است در این پیچ تاریخی و در این میدان‌ها ما برنده بشویم، توجه به عوامل و ظرفیت‌های لازم برای تحقق ایده‌های ولی‌فقیه الزامی است.

   

خبر کوتاه

*محمدجواد ظریف در خاطرات خود که در سال ۹۲ منتشر شده و به‌صورت مصاحبه‌ای طولانی است، از اقدامات مثبتی که دولت هاشمی برابر آمریکایی‌ها انجام داد و نتایج منفی گرفت، این‌گونه گزارش می‌دهد: «اینکه احساس می‌شد یک اقدام مثبت خودبه‌خود نتیجه مثبت خواهد داشت، از اشتباهات اساسی ما در سیاست خارجی بود. این اشتباه از زمان آقای هاشمی آغاز شد، یعنی ما اقدامات مثبت متعددی انجام دادیم که نتیجه‌اش در روابط دوجانبه منفی بود؛ از کمک به آزادسازی گروگان‌های آمریکایی تا نقشی که در جنگ کویت و افغانستان و در جنگ اول و دوم عراق بازی کردیم».

* صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در فرانسه در مصاحبه‌ای با مجله «عصر اندیشه» به بیان برخی زوایای پرونده هسته‌ای ایران، مذاکره با غرب و راهبرد آمریکا در مذاکره با ایران پرداخت. خرازی در بخشی از مصاحبه خود با اشاره به مقایسه ظریف با برخی شخصیت‌های تاریخی گفت: محمدجواد ظریف نه مصدق است و نه کیسنجر. وی با یادآوری به‌کارگیری برخی سیاست‌گذاری نادرست در دوره‌های مختلف پس از انقلاب درزمینه سیاست خارجی اظهار داشت: اشتباهات راهبردی میرحسین موسوی و روحانی حساسیت جهان روی برنامه هسته‌ای ایران را برانگیخت. این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه ادامه داد: نقش اسطوره‌ای ایران در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] و منطقه، آمریکا را به پای میز مذاکره با کشورمان کشاند. خرازی در بخش دیگری از این مصاحبه با تأکید بر اینکه در ایران درخت لیبرالیسم سبز نمی‌شود، اظهار داشت: گور پدر غرب که همه بدبختی ما از امثال تقی‌زاده‌ها شروع شد که می‌خواستند فرهنگ غربی در جسم و روح ما متجلی شود.

* حجت‌الاسلام والمسلمین حاجتی، امام جمعه موقت اهواز در تجمع علما، روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه این استان در تجمعی به‌منظور صیانت از دستاوردهای هسته‌ای و علمی کشور گفت: به صراحت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت می‌کنیم؛ اما به دولت تذکر می‌دهیم که مراقب لبخندهای مکارانه و حیله‌گرانه دشمن باشند؛ چراکه طرف غربی هرگز قابل اعتماد نیست و این مسئله بارها در طول تاریخ اثبات شده است. وی افزود: به‌دنبال حلّ‌وفصل مسائل با دشمن نباشید! دنبال برد- برد نباشید! دشمن برد شما را نمی‌خواهد! عرصه مذاکره را خوب تحلیل کنید! اینها آمده‌اند تا شما را زمین بزنند، مذاکرات هسته‌ای تنها با این هدف طراحی شده است که کمترین امتیاز را به شما بدهند و بیشترین امتیاز را بگیرند. وی با تأکید بر لزوم رعایت خط قرمزهای نظام گفت: دشمنان به‌دنبال شناسایی مراکز نظامی حساس شما هستند تا مقدمات جنگ بزرگ دیگری را فراهم کنند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات