تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۷۷۷۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4162- دوشنبه 12 مرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر کسی دست پنهان دشمن را در قضایای منطقه نبیند، خود را فریب داده است. (18/1/94)

 سرمقاله

سه محور از گفت‌وگوی تلویزیونی دکتر روحانی

دکتر روحانی، رئیس‌جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن پاسخ به پرسش‌های مختلف مجریان، به موضوعات گوناگونی پرداخت که از آن میان به سه محور مهم اشاره می‌شود:

1- امنیت ملی و قدرت دفاعی؛ «این قطعنامه هیچ‌گونه محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کند. بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از این قطعنامه به‌صراحت عنوان کرده که ما به هیچ عنوان امنیت ملی و قدرت دفاعی‌مان را اجازه نخواهیم داد تضعیف شود...» یادمان باشد، این بیانیه را ایران صادر کرده و واکنش به اظهاراتی است که بند سه قطعنامه را محدودکننده یا تهدیدکننده فعالیت صنعت موشکی ایران دانسته یا می‌دانند و در هر صورت این بیانیه گام اول است و باید در این مسئله  به نقطه اطمینان و تضمین رسید.

2- اقتصاد مقاومتی؛ «بنده قبلاً هم گفتم اگر این توافق حاصل شود سیاست ما عوض نخواهد شد و همان اقتصاد مقاومتی خواهد بود. اقتصاد مقاومتی، یعنی درون‌زا بودن و برون‌نگر بودن. ما باید در همین جهت تولیدات را افزایش داده و همچنین میزان صادرات غیرنفتی را اضافه کنیم و ان‌شاء‌الله این کار انجام خواهد شد.» متعهد بودن به اجرای اقتصاد مقاومتی نکته دقیق اظهارات رئیس‌جمهور بود؛ با این حال در این‌باره نگرانی‌های جدی وجود دارد، از جمله اینکه هجوم شرکت‌های خارجی و رونق کاذب بخشیدن به فضای اقتصاد نه واقعیت اقتصاد، بتواند با جذابیت‌ها و فشارهایش موضع اقتصاد مقاومتی را تضعیف کند و آن را در لابه‌لای جنجال فضای جدید اقتصاد به طاق‌ نسیان بسپارد و از گردونه خارج سازد؛ از این رو نیازمند مراقبت دقیق، جدی و پیگیرانه است.

3 -  ثبات اصول منطقه‌ای؛ «بنابراین اصولی هم را که ما در منطقه داریم بر آن می‌ایستیم؛ اما حتماً توافق فضای جدیدی را ایجاد می‌کند برای حل سیاسی سریع‌تر مسائل. در همین میان نیز راه‌حل نهایی یمن و سوریه سیاسی است و تمام مسائلی را که ما داریم، راه‌حلش سیاسی است». دشمنان ایران هم از منظر خودشان چنین نگاهی را درباره فضای جدید برای حل مسائل منطقه دارند که عملکرد ایران بر اساس اصول خود می‌تواند به برخی از نگرانی‌هایی که دشمنان برای دوستان منطقه‌ای ایران ایجاد کردند، پایان دهد. ان‌شاء‌الله

ترجمه

ابعاد توافق‌های محرمانه ایران و آژانس

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت‌ژورنال 2 آگوست 2015 (۱۲ مرداد) در مقاله‌ای به رویکرد دولت و کنگره آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره انتظار دارد بدون فاش‌شدن کامل محتوای توافق برای مردم آمریکا، به این توافق رأی مثبت دهد. این موضوع پذیرفتنی نیست و به‌سادگی قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران را که باراک اوباما امضا کرد، نقض می‌کند. عناصر مشخصی از توافق میان ایران و آژانس محرمانه است و محرمانه باقی خواهد ماند. مطابق گفته آژانس، حاضران در گفت‌وگوهای هسته‌ای، از جمله دولت اوباما توافق کرده‌اند که به ایران اجازه داده شود در دو مورد، توافق‌های محرمانه‌ای با آژانس داشته باشد: نخست، بازرسی‌های آژانس از تأسیسات نظامی پارچین که مدت‌هاست مشکوک به آزمایش‌های هسته‌ای است. دوم، ایران ملزم خواهد شد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود در گذشته را فاش کند. باوجوداین، قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران به‌طور خاص می‌گوید، کنگره باید تمام اسناد توافق هسته‌ای، از جمله اسناد مرتبط با توافق‌های ایران و دیگر طرف‌ها را دریافت کند.

در ادامه مقاله آمده است: قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران آشکارا دربرگیرنده درخواست بررسی توافق‌های جانبی است. این شرط الزام‌آور تنها به توافق‌نامه‌هایی که آمریکا آنها را امضا کرده است، محدود نمی‌شود. این قانون در ماه می به تصویب رسید که درواقع پیش از پایان گفت‌وگوهای هسته‌ای صورت گرفت. دولت اوباما باید در گفت‌وگوها محکم می‌بود تا آنچه را برای بررسی توافق از سوی کنگره لازم است، به‌دست آورد. بحث تسلیحات هسته‌ای محور اصلی مناقشه آمریکا با ایران است و در تعیین پذیرش این توافق نقش اساسی ایفا می‌کند. بازرسی‌های پارچین به‌منظور تضمین پایبندی ایران به توافق ضروری است. بازرسان نمی‌توانند ارزیابی مناسبی از پایبندی ایران داشته باشند. اینکه دولت آمریکا درباره این مسائل حیاتی توافق‌های جانبی را بپذیرد و از کنگره نیز بخواهد چنین اقدامی انجام دهد، مسئولانه نیست.

در پایان مقاله آمده است: پاسخ دولت به پرسش‌های مربوط به توافق‌های جانبی اطمینان چندانی به‌وجود نیاورده است. در ابتدا دولت آمریکا از تأیید وجود چنین توافق‌های جانبی خودداری کرد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا این موضع‌گیری را حفظ نکرد و 22 ژوئیه طی کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید گفت: دولت آمریکا از محتوای تمهیدات مطلع است و درباره آن به کنگره گزارش خواهد داد. در همان روز جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست پشت درهای بسته با اعضای کنگره گفت، توافق‌های جانبی را نخوانده است. آقای کری در جلسه استماع سنا در 29 ژوئیه پذیرفت که ممکن است یک عضو تیم مذاکره‌کننده وی از این تمهیدات (محرمانه میان ایران و آژانس) مطلع باشد؛ اما وی مطمئن نیست. وندی شرمن 30 ژوئیه در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «گزارش‌های توافق آژانس و ایران را دیده است؛ اما به آنها اجازه داده نشده است، این گزارش‌ها را نزد خود نگهداری کنند. تمام اعضای گروه 1+5 نیز در وین مطلع هستند و برخی از کارشناسان من نیز که قطعاً این موضوع را حتی بهتر از من درک می‌کنند، متن این گزارش‌ها را دیده‌اند».

اخبار و تحلیل‌ها: هر نوع توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت درخواست ایران محرمانه است و آژانس اجازه ندارد متن و محتوای آن را در اختیار دیگران قرار دهد. اعتراف وندی شرمن به دیدن توافق آژانس و ایران، بیانگر تخلف آژانس است که باید ایران با آن برخورد کند. درخواست کنگره نیز برای آگاهی از این توافق، خلاف قانونی است که محرمانه‌بودن توافق آژانس با کشورها را تأیید و تضمین می‌کند. وظیفه آژانس در این‌باره این است که گزارش صحیحی که در چارچوب وظایف از آن خواسته شده است، ارائه کند ولا غیر.

اخبار

دست بالای ایران در سوریه

روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا در گزارشی به قلم جکسون دیل درباره آینده شرایط سوریه نوشت: مشکل اساسی برای آمریکا این است که حتی با وجود کسب نظر مثبت روسیه برای تغییر حکومت در سوریه، دولت مسکو اهرم‌های عملی برای کمک به تحقق این امر را ندارد؛ چون روسیه در سوریه نفوذ عملی ندارد و این ایران است که دست بالا را دارد. «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه هم در این‌باره می‌گوید: به نظر نمی‌رسد، ایران حاضر به تغییر سیاست خود در سوریه حتی پس از توافق نهایی هسته‌ای اخیر باشد. این دیپلمات آمریکایی می‌‌نویسد: از نظر ایران، هیچ دلیلی برای تغییر بشار اسد وجود ندارد، مگر اینکه در حکومت آلترناتیو بعدی نیز شرایط کنونی برای کنترل بر شهر دمشق و دسترسی به مرزهای لبنان و گروه حزب‌الله همچنان برای ایران مهیا بماند.

اخبار کوتاه      

*«علیرضا زاکانی» دبیرکل جمعیت رهپویان در سخنانی در مرکز نوآوری پژوهشگاه شاخص‌پژوه با اشاره به توافق نهایی هسته‌ای اظهار داشت: غرب در نقشه راه خود تلاش می‌کند که ما را از یک موضع فعال به موضع انفعال بکشاند. با بررسی‌های انجام شده در مجلس، به این نتیجه رسیده‌ایم که تحریم‌ها برداشته نخواهند شد؛ بلکه برای نمونه تحریم سوئیفت ۸ سال دیگر برداشته می‌شود.

* «آیت‌الله احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان در دیدار با اعضای «ستاد اجرایی طرح قرآنی شمیم وحی» گفته است: اهل قرآن باید در صحنه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور حضور فعال داشته باشند. دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: یکی از موارد ناراحت‌کننده این است که متأسفانه، در بسیاری از دستگاه‌ها، بچه‌های حزب‌اللهی و مخلص را به کار نمی‌گیرند و این مصیبت بزرگی است!

*  مشاور سه رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی ضمن اشاره به مبدل‌شدن ایران الگوی منطقه گفت: داعش قدرت نرم غرب برای حفظ منافعش در منطقه با مددگیری از بازیگران فعال عرصه منطقه است. «ولکان‌ادیگر» در مصاحبه روزنامه «تودی زمان» چاپ ترکیه تأکید کرده است، توافق هسته‌ای واشنگتن با تهران به‌دلیل جلوگیری از اتحاد راهبردی و مواضع مشترک ایران، روسیه و چین در قبال بحران سوریه صورت گرفته است؛ وی پیش‌بینی کرد، ایران در آینده به ابرقدرت جدید منطقه مبدل خواهد شد.

* صادق زیباکلام در گفت‌وگویی  درباره  انتخابات آینده مجلس گفته است: واقعیت‌ها به من می‌گوید که چشم‌هایم را بیشتر و بهتر باز کنم و ببینم که در شرایط فعلی مملکت، اگر فردی مانند علی‌اکبر ناطق نوری در رأس مجلس باشد، آن مجلس بسیار توانمندتر از مجلسی خواهد بود که آقای محمدرضا عارف در رأس آن باشد. بنابراین، از این بابت من بدون تردید می‌گویم که آقای ناطق نوری باید سکان کشتی اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها را در مجلس دهم به دست بگیرند.

* سرکرده باند شرارت خاش دستگیر شد. این فرد، سرکرده باند شروری است که پنج نفر از آنان چند روز پیش در خاش دستگیر شدند؛ اما وی موفق شده بود فرار کند. داوودی، فرماندار ایرانشهر گفت: با پیگیری‌های شورای تأمین این شهرستان و تلاش شبانه‌روزی نیروهای انتظامی و سپاه قدس، این فرد شرور که در منطقه شهردراز ایرانشهر مخفی شده بود، دستگیر شد. اعضای این باند شرارت در شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان پس از سرقت از دو پمپ بنزین و سوپرمارکت در خاش، به مردم رهگذر تیراندازی کردند که سبب مرگ دو نفر و مجروح‌شدن سه نفر شد.

* زندانیان ایرانی در آمریکا برخلاف زندانیان معدود آمریکایی در ایران در شرایط خوبی قرار ندارند و حتی شنیده شده است که یکی از این زندانیان به‌دلیل ضربه چاقویی که در زندان به پهلویش وارد شده است، در شرایط وخیمی به سر می برد. اتهام‌های وارده به اتباع ایرانی در زندان‌های آمریکا مربوط به نقض تحریم‌ها، سرقت، ضرب‌وشتم و مواد مخدر می‌شود! گفته می‌شود، دو تن از زندانیان ایرانی در آمریکا در انتظار حکم اعدام به سر می‌برند!

اخبار و تحلیل‌ها: درحالی‌که دستگاه دیپلماسی کشورمان حرکت قابل توجهی برای آزادی ایرانیانی که برخی‌ از آنها بی‌گناه در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند، انجام نمی دهد، در مقابل، آمریکایی‌ها از هر بهانه‌ای حتی مباحث هسته‌ای برای آزادی جاسوسان زندانی آمریکایی در ایران استفاده ابزاری می‌کنند! به‌‌گونه‌ای که  بارها نمایندگان این کشور به‌طور ضمنی یکی از شروط تأیید توافق هسته‌ای با ایران را، آزادی زندانیان جاسوس آمریکایی اعلام کرده‌اند!

* رژیم آل‌سعود، دمپایی‌هایی را به شکل پرچم یمن با هدف توهین و تحقیر مردم این کشور وارد بازار کرد. پایگاه خبری «الاتحاد پرس» یمن در این‌باره گزارش داد، سعودی‌ها به‌دنبال تداوم شکست از مردم یمن، دمپایی‌هایی را به شکل پرچم این کشور تولید و به بازار عرضه کردند.

 *آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی با بیان اینکه مجلس خبرگان، جایگاه علمی، فقهی و دینی خاص خودش را دارد، گفته است: رفتار برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی در سیاسی کردن انتخابات مجلس خبرگان و تنزل دادن آن به دعواهای سیاسی اصلاً درست نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات