تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۸۱۶۵
آفتاب یزد گزارش می‌دهد

حمله بی‌سابقه رئیس صداوسیما به دولت


امید کاجیان: " دولت می‌خواهد همیشه ما را بدهکار خود جلوه دهد؛ تا به وظایف قانونی خود در قبال رسانه ملی برای تامین بودجه آن عمل نکند."

این‌ها حرف‌های بی سابقه محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما در نشست کمیسیون فرهنگی مجلس بود، حر فهایی که برای نخستین بار از سوی رئیس رسانه ملی به این شدت ،علیه دولت مطرح می‌شود ... سرافراز با انتقاد از اینکه گفته می‌شود رسانه ملی در مورد توافق هسته‌ای برنامه هایی بر علیه مذاکرات ساخته و یا در برنامه هایش از مخالفین توافق به شکلی غیر مستقیم حمایت کرده است با بیان اینکه «اکنون دوره‌ای است که جمع‌بندی مذاکرات 1+5 باید در مراجع قانونی بررسی شود»، پاسخ می‌دهد :" این بررسی باید عمیق و همه‌جانبه باشد و در چنین دوره‌ای امکان آن نیست که صرفا حرف‌های موافقان مذاکرات مطرح شود."

رئیس سازمان صدا و سیما، ادامه می‌دهد:" این رویکرد به آن معنا نیست که دیدگاه‌های طرف غربی و آمریکایی‌ها درباره مذاکرات منعکس نشود زیرا به هر حال آنها نیز اظهاراتی دارند و تهدیدهایی را در قبال سیاست‌های ایران انجام می‌دهند که قرار نبوده از سوی صداوسیما سانسور شود."

وی تاکید می‌کند : "باید مردم نسبت به اظهارات طرف غربی و نیز دیدگاه‌های کارشناسان داخل کشور در خصوص این مذاکرات آگاه باشند ولی عده‌ای توقع دارند فقط حرف‌های موافقان مطرح شود و پوشش صداوسیما یک طرفه باشد؛ که این امر رویکرد ما نبوده است."

سرافراز به خانه ملت، می‌گوید : "اکنون دوره‌ای است که جمع‌بندی مذاکرات 1+5 باید در مراجع قانونی بررسی شود؛ لذا این بررسی باید عمیق و همه‌جانبه باشد و در چنین دوره‌ای امکان آن نیست که صرفا حرف‌های موافقان مذاکرات مطرح شود."

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه با اشاره به انتقادات اخیر دولت نسبت به رویکرد صداوسیما در انعکاس نظرات مخالفان مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: "نگاهی بین برخی از دولتی‌ها نسبت به صداوسیما وجود دارد که معتقدند باید آنقدر سطح توقع از صداوسیما بالا رود که این سازمان همیشه بدهکار جلوه داده شود تا دولت به وظایف قانونی خود در قبال رسانه ملی برای تامین بودجه آن عمل نکند؛ لذا اهداف دولت و چنین اظهاراتی سیاسی بوده و واقعی نیست."

درباره حرف‌های سرافراز

حرف‌های رئیس سازمان صدا و سیما در باره آن چیزی است که وی از آن به عنوان رویکرد بی طرفانه صدا و سیما در قبال "برجام "از آن سخن می‌گوید...در سخنان رئیس سازمان صدا و سیما اما چند نکته قابل توجه است، در حالیکه سرافراز به گونه‌ای ادعا می‌کند که در قبال دولت ، نگاه بی طرفانه‌ای دارد و هیچ گاه له یا علیه آن برنامه‌ای در سازمان صداوسیما ساخته نشده است ،خود در جایگاه رئیس ، اینبار به صورت مستقیم دولت را هدف و آن را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد ، از طرفی دیگر او با این عنوان که اگر از موافقین توافق در تلویزیون استفاده شود نگاه یکسویه‌ای را از صدا و سیما شاهد خواهیم بود اساسا فراموش کرده است که آنچه به عنوان نگاه یکسویه رسانه ملی مطرح است ، حضور صرف منتقدین توافق در برنامه‌های کارشناسی صداوسیما ست ، نه حضور توامان موافقین و منتقدین آن !....با این حال در میانه این واکنش بی‌سابقه و البته تند از سوی رئیس سازمان صداوسیما خطاب به دولت ، مطلبی دیگر نیز خودنمایی می‌کندو آن طعنه سرافراز به دولت در مورد تامین بودجه این سازمان است.

رئیس سازمان صداو سیما انتقادهای به سازمانش را با شانه خالی کردن قوه مجریه از تامین بودجه رسانه ملی در هم می‌آمیزد و آن انتقادها را بهانه‌ای می‌داند برای آنکه دولت ، بودجه تلویزیون را ندهد! ... رسانه ملی که همواره درآمد سازمانش در محافل مردمی جای سوال است آیا به راستی اینقدربا کمبود بودجه مواجه شده که رئیس نهادش، علنی از دولت ،به خاطر مشکلات مالی صداو سیما انتقاد کند؟

آیا صداو سیمایی که در این چند سال همواره مورد انتقاد قرار گرفته است که با آنتن فروشی و از دست دادن برنامه‌های پرطرفدارسالهای گذشته ، و اساسارویگردانی مردم از این رسانه ، مخاطبانش روزبه روز در حال کاهش است و در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای و همین طور شبکه‌های رسانه‌ای خانگی ناکام مانده است ، مشکل مادی دارد؟ آیاد دلیل رویگردانی افکار عمومی این نیست که این سازمان متاسفانه نتوانسته است آن رویکرد بی طرفانه‌ای که سرافراز ازآن سخن گفته است را به خوبی ایفا کند ؟و نمونه آن هم بحث‌های اخیر در زمینه مذاکرات و توافق است ؟

مدیریت سیاسی

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و استاد دانشگاه درباره صحبت‌های اخیر رئیس سازمان صداو سیما به آفتاب یزد پاسخ می‌دهد :" به نظر من، مشخص است که صدا و سیما در طول این دو سال، در زمینه مذاکرات و توافق هسته‌ای چه نگاهی داشته است!

و اظهارات اخیر رئیس سازمان صدا و سیما به نوعی فرار به جلو صدا و سیما در این زمینه به شمار می‌رود، با توجه به اینکه این سازمان عملکرد قابل دفاعی هم در برابر دولت نداشته است به همین جهت است که رئیس این نهاد بحث‌های اینچنینی را مطرح می‌کند."

ناصری درباره این موضوع که آیا واقعا رسانه ملی در تلاش بوده است تا در بحث توافق هسته‌ای نگاه یکسویه‌ای نداشته باشد و به همین علت از مخالفین توافق هسته‌ای در رسانه دعوت به عمل می‌آورد؟ پاسخ می‌دهد: "در دوره‌های اخیر رویکرد مدیریت سازمان صدا و سیما هر بار جناحی‌تر و سیاسی‌تر شده است من معتقدم در مقابل با موافقتنامه هسته‌ای که دستاورد بسیار بزرگی بود صدا و سیما نتوانست نقش بزرگ خودش را ایفا کند."

وی همچنین در ارتباط با ادعاهای اخیر برخی نمایندگان مخالف توافق که گفته بودند ما تریبونی برای بیان مخالفت‌هایمان نداریم به ما می‌گوید :" صدا و سیما ممکن است از افرادی مثل برخی از نمایندگان تندروی مجلس استفاده نکند ولی وجود چهره‌هایی که با رویکرد انتقادی و بعضا غیرحرفه‌ای در صدا و سیما علیه دولت و توافق سخن گفته‌اند امری عادی است وما همواره آن را مشاهده کردیم، بنابراین در این بین آن چهره‌های تندرویی که به نبود تریبون در صدا و سیما اعتراض می‌کنند مهم نیستند بلکه گرایش صدا و سیما مطرح است."

نظرسنجی کنند

درباره صحبت‌های اخیر رئیس سازمان صداو سیما بدنیست تا نظر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی را هم بدانیم. وی پیرامون حرف‌های اخیر سرافراز، به آفتاب یزد می‌گوید :" صدا و سیما از ابتدای مذاکرات طرف دلواپسان را گرفته بود ، مضاف بر اینکه تاکنون تلویزیون کسی از مدافعین واقعی و جدی توافق و مذاکرات را در خود ندیده است، و از طرفی هیچ‌وقت کسی که مخالف بحث توافق باشد ولی بخواهد به طور جدی بحث هزینه فایده و کارشناسی صحیح را انجام دهد را هم در صداوسیما ندیدیم."

وی اضافه می‌کند: "این بیان که رئیس صدا و سیما می‌گوید ما هیچ‌گاه یک طرفه و یکسویه عمل نکردیم، خود یک صحبت یکسویه است! رسانه ملی می‌تواند یک نظرسنجی ساده از مردم بکند و یک سوال از مردم بپرسد که آیا به نظر شما صدا و سیما در مذاکرات هسته‌ای طرف توافق هسته‌ای است یا بالعکس طرفدار تندروها و اصولگرایان و جبهه پایداری است ؟ آن موقع باید ببیند که مردم چه پاسخی به آن می‌دهند."

چرا بحث بودجه سازمان صداوسیما مطرح شد؟

اما دلیل اینکه سرافراز در میانه انتقادهایش بحث بودجه رسانه متبوعش را مطرح می‌کند چیست ؟ وچه هدفی را از عنوان این طرح دنبال می‌کند ؟سوالی که پاسخش را عبدالله ناصری اینگونه به ما می‌دهد :" سازمان صدا و سیما، سازمانی عریض و طویل است که همواره از دولت بودجه گرفته است ، درحالی که اقدام درستی در راستای روشنگری افکار عمومی هم نداشته و واقعیت‌ها را به درستی به نمایش نگذاشته است که البته نتیجه این عمل هم این شد که اقبال عمومی نسبت به آن کم شده است. مردم از سیما رویگردان شده‌اند، بنابراین بار دیگر می‌گویم که این رویکرد و مطرح کردن بحث نبود بودجه در واقع به نوعی فرار به جلو محسوب می‌شود تا این بارِ ناشی از ناموفق بودن را از دوش خود کم کنند."

زیباکلام هم درباره این سوال ما پاسخ می‌دهد: "این روزها اتفاقات متعددی رخ می‌دهد مثلا آقای احمدی‌نژاد از آقای جهانگیری شکایت می‌کند، صدا و سیما می‌گوید چرا بودجه مرا تامین نمی‌کنند، فردا ممکن است مسئله آب و نان و ... را مطرح کنند! همه اینها برای این است که افکار عمومی را از موفقیت تیم مذاکره‌کننده ایران به سمت دیگری هدایت کنند."

حال باید دید که بعد از واکنش اینچنینی رئیس سازمان صداو سیما به دولت ، آیا بازهم این نهاد، رویه سابق خود را ادامه خواهد داد؟ و یا باید منتظر شدت یافتن آن نیز بود؟ این در حالی است که به نظر می‌آید با بیان‌های اخیرسرافراز، پرده از اختلافات این نهاد با دولت بیش از پیش برداشته شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات