تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۷۸۳۴۵

حملات داعش در 3 قاره؛ احیای تروریسم بین قاره‌ای (بخش اول)


سرویس خارجی: داعش با انجام سه عملیات تروریستی در سه قاره مختلف سعی داشت پیام‌های متعددی را به طرف‌های دیگر رسانده و تروریسم بین قاره‌ای را کلید بزند.وقتی که ریاض الصالحی صبح زود با کامیون خود به کارخانه آمریکایی ایر پرودکت مخصوص تهیه کپسول گاز در منطقه "سن کانتن فالافیه" نزدیک شهر لیون در شرق فرانسه رسید، هیچ کس تصور نمی ‌کرد که تلاش او برای انفجار کارخانه گاز اسیتون تنها مقدمه‌ای برای سه انفجار است که داعش خود را در همین روز برای آنها آماده کرده است.

فرانسه بر اثر اولین حمله به لرزه درآمد. این در حالی بود که سیف الدین رزقی بار دیگر تونس را به عنوان کشتارگاهی برای خود انتخاب کرده و گردشگران خارجی در منطقه ساحلی سوسه هدف قرار داد. وی در حمله خود ۳۷نفر را به قتل رساند و ۳۹تن دیگر را زخمی کرد.ابو سلیمان سومین عنصر داعش بود که حملات سه ‌گانه این گروه تروریستی را تکمیل کرده و انفجاری را در بین نمازگزاران شیعه جمعه در مسجد امام صادق در غرب کویت انجام داد تا بر اثر این حمله ۲۷نفر کشته و حدود ۲۲۷نفر دیگر زخمی شوند.

همزمانی این عملیات به فاصله دو ساعت و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و اثبات قدرت داعش برای انجام آن در سه قاره مختلف شمال اروپا و آفریقا و آسیا اولین پیامی است که گروهی که در ورای حملات جمعه سیاه قرار دارد، به دنبال ارسال آن به تمامی گروه‌ها در ماه مبارک رمضان بود .به این ترتیب با نزدیک شدن به زمان اولین سالگرد اعلام خلافت اسلامی از سوی ابراهیم البدری السامرائی (ابوبکر البغدادی) در تاریخ ۲۹ژوئن سال گذشته میلادی برخی عقیده دارند که این دومین پیام خونینی بود که ارسال شد.

این در حالی است که چند روز پیش ابو محمد العدنانی سخنگوی داعش در پیامی صوتی از هواداران گروه تکفیری خود خواست که بر عملیات خارجی متمرکز شوند و کافران را هدف قرار دهند. هنوز مشخص نشده که آیا گروهک بغدادی به تنهایی عملیات سه‌ جانبه را انجام داده یا از دیگر گروه‌ های تروریستی نیز کمک گرفته است. البته از میان این سه عملیات داعش صراحتاً تنها عملیات انتحاری ابوسلیمان الموحد در مسجد امام صادق کویت را به عهده گرفته و اعلام کرده که وی با بستن کمربند انفجاری در "معبد رافضی ها!" در زمان پایان نماز و در حالی که بیش از ۱۰۰۰نمازگزار خود را آماده خروج از مسجد می‌‌کردند، عملیات انتحاری خود را انجام داده است.

همچنین پرچم سیاه داعش بر روی دیوارهای کارخانه آمریکایی در نزدیکی شهر لیون فرانسه به اهتزاز درآمد. بین دو پرچم داعش، سر بریده شده یکی از مدیران کارخانه‌ها که ریاض الصالحی آن را از تن جدا کرده و بر روی ورودی کارخانه گذاشته بود، قرار داشت.‌ به این ترتیب روش اعدام داعشی برای اولین بار به اروپا منتقل شد.

آتش ‌نشانان قبل از اینکه الصالحی موفق به انفجار انبار کپسول‌های گاز اسیتون شود، موفق به مهار آتش‌ سوزی شدند. نگهبانان این کارخانه به مرد آرامی که مانند گذشته به همراه یک کامیون شرکت حمل و نقل که در آن کار می ‌کرد، بدون هیچ شکی اجازه ورود به شرکت را دادند، غافل از اینکه وی عامل تمامی این اقدامات است.

سیف الدین رزقی از قایقی در ساحل هتل "مرحبا" در منطقه سوسة تونس پیاده شد تا گردشگران اروپایی را با گلوله های جنگی هدف قرار دهد و قبل از اینکه از سوی پلیس کشته شود ، آنها را در سالن‌‌های هتل تحت تعقیب قرار دهد. هیچ شاخصی مبنی بر ارتباط عامل این حمله با داعش وجود ندارد مگر برخی اطلاعات که صفحات مربوط به افراطیون تونس در مورد آماده سازی شماری از عوامل انتحاری و آموزش آن ها برای انجام عملیات تروریستی علیه گردشگران خارجی از طریق احمد الرویسی از مشهورترین عوامل تروریستی تحت تعقیب، منتشر شده است. این اطلاعات البته اندکی قبل از کشته شدن وی در شهر سرت لیبی در ششم مارس گذشته منتشر شد.

به نظر می رسد ریاض الصالحی از شبیه ترین افراد به گرگ های تنها در استراتژی داعش است، موضوعی که در فرانسه بیشترین جنجال را، آن هم شش ماه بعد از کشتار شارلی ابدو در ژانویه گذشته به راه انداخته،‌ این است که سرویس‌های امنیتی این کشور هیچ هشداری نسبت به شخصیت آرام سرپرست یک خانواده -بنا به شهادت همسایگان و همکاران وی- نداده اند. این در حالی است که بر اساس یک گزارش امنیتی وی از حدود سه سال پیش رویکردهای سلفی و افراطی خود را آغاز کرد،‌ البته وی در طول این مدت همچنان تحت نظارت سازمان ‌های امنیتی بود.

با وجود اینکه فرانسه در بالاترین آماده‌ باش امنیتی قرار دارد، حمایت از تمامی مراکز حساس این کشور مشکل است. کارخانه آمریکایی فرانسوی یکی از این مراکز است که در قلب منطقه صنعتی شیمیایی فرانسه قرار داشت. این اتفاق باعث شد فرانسوا اولاند در بالاترین حد ممکن خود در سخنرانی صریح و مستقیم نسبت به قدرت فرانسه برای مقابله با تروریست‌ها و حمایت از خود به مردم این کشور اطمینان دهد. البته سیاست ‌های پیگیری شده در قبال این گروه ‌ها، همچنان سیاست‌ های مهار است و روش های ریشه کنی آنها در پیش گرفته نمی‌شود، سیاست‌هایی که پیشتر در مورد اسلامگرایان الجزایر برای جلوگیری از نفوذ آنها در فرانسه و بازگشت تروریست های سوریه در پیش گرفته می شد.

این در حالی است که به صورت مستمر بیش از ۴۰۰فرانسوی از مجموع ۱۵۰۰نفر که گرایش به داعش و دیگر گروه‌ های افراطی دارند،‌ در سوریه مبارزه می ‌کنند و سرویس‌های امنیتی فرانسه موفق به بازداشت آنها نشده اند. سرویس‌های امنیتی فرانسه از فعالیت این گروه‌های افراط‌ گرا چشم‌ پوشی ‌کردند، تا در آغاز جنگ سوریه آنها را به این کشور بفرستند و در آتش سوریه از دست آن‌ها راحت شوند، اما این موضوع از محاسبات اولیه آنها فراتر رفت. آنها تنها سفر این گروه‌ ها به سوریه را محاسبه کردند و پیش ‌بینی بازگشت آنها به عرصه مبارزه در فرانسه را نداشتند.

نکته مشترک سه عملیات انتحاری در کویت و فرانسه و تونس،‌ عدم غافل‌گیری نسبت به انجام آن بود. چرا که سوالی که پس از این عملیات ‌ها مطرح شد این نبود که چرا عملیات‌ های انتحاری انجام شده، بلکه ‌سوال این بود که چرا انجام این عملیات ها تا این اندازه به‌ تعویق ‌افتاده بود. نابسامانی امنیتی تونس درقبال داعش عامل جذب ‌کننده برای حامیان داعش است. علاوه بر این که این کشور مرزهای نزدیکی با لیبی دارد. همچنین تحولاتی که پیش از لیبی در تونس صورت گرفته است آن را به عاملی برای پرورش تروریسم تبدیل کرد که از شمال آفریقا تا مشرق عربی و به‌ ویژه سوریه گسترده شده است. بنابراین یک فرد لیبیایی در حمله به تونس شرکت نکرد.

تنها در سوریه بالغ بر ۲۰۰۰تونسی کشته شده اند. همچنین تونسی ‌ها اولین یگان مبارزان خارجی بودند که از مدت ‌ها پیش به همراه تیپ الامه لیبی در سوریه شکل گرفتند. به نظر می ‌رسد اولین اقدامی که مسئولان تونس در قبال عملیات تروریستی سوسه که تمامی تلاش ‌های آنها برای بهبود اوضاع گردشگری این کشور را به باد داد،‌ انجام خواهند داد این است که از سفر تونسی‌ های کمتر از ۳۵سال به خارج قبل از موافقت قبلی موسسات امنیتی جلوگیری کنند.

در مورد عملیات انتحاری انجام شده در مسجد امام صادق مشخص بود داعش جنگ علیه شیعیان در کشورهای حاشیه خلیج فارس را از عربستان سعودی به دیگر دولت‌‌ها نیز منتقل خواهد کرد. بعد از دو انفجار مساجد شیعیان قطیف، به نظر می‌رسد مساجد شیعیان کویت که ۳۳ در‌صد از ساکنان آن را تشکیل می‌‌دهند، اهداف احتمالی برای انفجارهای آینده خواهند بود. داعش از سال گذشته کویت را در نقشه دولت خلافت خود قرار داده است. به این ترتیب این گروه تروریستی در عرصه کویت به دنبال ایجاد محیطی متناسب برای خود است. آن‌ هم در کشوری که رویکردهای سلفی مبارزاتی روند رو به رشدی دارد و مداخله در جنگ سوریه را آغاز کرده است.

البته شیعیان حضور قوی در این کشور دارند و رویکرد خاندان حاکم کویت به استفاده از شیعیان برای مهار سلفی ها و همگرایی با ایران متمرکز شده است. در همین راستا امیر کویت دو سال پیش به ایران سفر کرد. امیر کویت جزو اولین افرادی بود که در انجام عملیات تروریستی به مسجد امام صادق رفت و این حمله را عملیاتی شرارت بار و مجرمانه خواند. ترس از سرایت ویروس سعودی ها کاملا قابل توجیه و البته دیر هنگام است.

با وجود اینکه وزارت اوقاف کویت خطبه‌های نماز جمعه را تحت نظارت خود قرار داده و با مقابله در برابر دعوت علمای دینی به جهاد و تکفیر سهل انگاری نمی کند، اما به نظر می ‌رسد پدیده "مساجد التنک" که به تریبون تبلیغاتی سلفیت جهادی تبدیل شده، از کنترل مؤسسات امنیتی کویت خارج شده است. این در حالی است که گروه‌ ها و شبکه‌ های سلفی و جهادی کویت یکی از بزرگ‌ ترین تأمین‌ کنندگان مالی گروه‌ های تروریستی از احرار الشام گرفته تا جبهه النصره و دیگران در سوریه به شمار می روند.

شورای امنیت حجاج العجمی را در لیست تروریستی خود قرار داده، همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز شافی العجمی را در لیست سیاه خود ثبت کرده است. هر دو این افراد اولین تأمین‌ کنندگان مالی جیش الاسلام با انتقال ۴۰۰هزار دلار به این گروه تروریستی بودند تا این گروه سه سال پیش عملیات خود را در غوطه دمشق آغاز کند.

این در حالی است که،حملات تروریستی اخیر در کویت، تونس و فرانسه به این دلیل که همگی به فاصله چند ساعت یکی پس از دیگری رخ داده‌اند نشانه‌هایی از هماهنگی را داشتند اما چه این حملات هماهنگ شده باشند یا نباشند، نشان‌دهنده افزایش نفوذ و گسترش تهدید گروه تروریستی داعش در دیگر نقاط جهان هستند.خبرگزاری رویترز در گزارشی با موضوع بررسی حوادث تروریستی اخیر در کشورهای کویت،‌ تونس و فرانسه و بررسی نقش گروه تروریستی داعش در آنها می‌نویسد،

این حملات تروریستی یکی پس از دیگری به فاصله چند ساعت رخ دادند. در فرانسه پس از آنکه عامل حمله خودروی خود را به یک کانتینر گاز کوبید و موجب انفجار شد، یک جسد بدون سر که روی آن دست نوشته‌هایی به زبان عربی وجود داشت،‌ کشف شد.در کویت یک عامل انتحاری خود را در یک مسجد شیعیان در زمان برگزاری نماز جمعه منفجر کرد و باعث کشته شدن بیش از 24 نفر شد.

در تونس نیز دست کم 37 نفر در حمله یک فرد مسلح به یک هتل مورد استفاده گردشگران کشته شدند. شواهدی دال بر اینکه این سه حمله عمدا هماهنگ شده بودند، وجود ندارد، اما به گفته سیاستمداران غربی، این که این سه حمله در سه قاره متفاوت در یک روز و با فاصله نزدیک اجرا شده‌اند نشان دهنده افزایش نفوذ و گسترش دسترسی گروه تروریستی داعش است.

این گروه تروریستی که مسئولیت مستقیم حمله علیه مسجد شیعیان در کویت را پذیرفت آشکارا اکنون دامنه تهدید خود را از سوریه و عراق فراتر برده است. این گروه در روزهای گذشته از پیروانش خواست حملات خود علیه مسیحیان و همچنین شیعیان و سنی‌هایی که با این گروه می‌جنگند را تشدید کنند.سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون با اشاره به این که گروه داعش تنها مسئولیت یکی از حملات همزمان اخیر را پذیرفته گفت: پنتاگون مشغول بررسی است که ببیند آیا این حملات متعدد و بافاصله زیاد از هم از یک مرکز هماهنگ شده‌اند و یا اینکه به طور تصادفی اتفاق افتاده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا با این حال گفت: نشانه‌ای مبنی بر هماهنگ شده بودن این حملات در سطح تاکتیکی وجود ندارد بلکه آشکارا همه این حملات تروریستی بودند.جانسون،‌ وزیر امنیت کشور آمریکا نیز گفت، پلیس این کشور با توجه به اینکه تعطیلات مربوط به روز استقلال آمریکا در چهارم ژوئیه نزدیک است باید هوشیاری و آمادگی خودرا حفظ کند.

انگلیس نیز با اعلام این که دست کم هشت تن از تبعه‌های این کشور در میان کشته شدگان حمله تونس بوده‌اند کمیته اضطراری خود را به منظور بحث درباره این حمله و همچنین حمله رخ داده در فرانسه احضار کرد. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران گفت: این تهدیدی است که پیش روی همه ما قرار دارد اتفاقاتی که در تونس و فرانسه افتاده‌اند، می‌توانند در هرجای دیگری رخ دهند.

ما همگی با چنین تهدیدی روبه رو هستیم.دو منبع خبری آگاه به برنامه‌های آژانس اطلاعاتی آمریکا گفتند: این حملات حتی اگر هماهنگ نشده باشند به احتمال زیاد با الهام از فراخوان داعش برای انجام حملات تروریستی یا احتمالا به انگیزه فرا رسیدن سالگرد اعلام خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه انجام شده‌اند.

آدام اسکیف، نماینده دموکرات ارشد کمیته منتخب دائمی اطلاعات در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این حملات تروریستی نشان دهنده قابلیت داعش برای الهام بخشیدن به پیروانش بوده و نشان می‌دهد که این یک تهدید جهانی است که هیچ کشوری از دسترسی موذیانه آن مصون نیست.

اد رویس، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز تاکید کرد،این حملات نشان می‌دهند که تهدید داعش از عراق و سوریه فراتر رفته است و ضرورت تقویت هماهنگی منطقه‌ای در مبارزه با تروریست‌های داعش و انجام حملات هوایی هدفمندتر علیه مواضع این گروه را نشان می‌دهد.وی در بیانیه‌ای گفت: ما باید با تهاجم بیشتری جلوی دسترسی داعش به مناطق بیشتری که بتواند در آن پرچم سیاه نفرت و مرگ خود را برافراشته تا حملاتش را برنامه‌ریزی کند بگیریم.جمهوریخواهان آمریکا عمدتا انتقادات شدیدی را علیه پاسخ باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور به تهدید گروه تروریستی داعش مطرح کردند .پیتر نیومن، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعه افراط گرایی واقع در لندن گفت: بعید است که این حملات به طور مستقیم هماهنگ شده باشند.

وی خاطرنشان کرد: من فکر نمی‌کنم که این تروریست‌ها یکدیگر را می‌شناخته‌اند و با یکدیگر مذاکراتی را انجام داده‌اند و یا این که یک فرماندهی مرکزی به آنها گفته باشد چنین حملاتی را انجام دهند. هیچ گونه شواهدی دال بر هماهنگ شده بودن این حملات وجود ندارد.

نیومن همچنین گفت: حمله رخ داده در فرانسه مشابه حملات خودسرانه‌ای است که سال گذشته در دیگر شهرهای غربی از جمله سیدنی، اوتاوا و کوپنهاگ رخ دادند و با الهام از داعش انجام شده است. وی خاطرنشان کرد،در ارتباط با حمله فرانسه چنین حمله‌ای دقیقا مشابه حملاتی است که داعش از افراد خود می‌خواهد تا خودسرانه بدون هرگونه هماهنگی و رایزنی قبلی تنها با اتکا به خودشان انجام دهند.

نیومن گفت:در سپتامبر سال گذشته میلادی سخنگوی داعش از پیروان این گروه درخواست کرد، منتظرمان نباشید که به شما بگوییم چه کاری انجام دهید از هم اکنون به بعد شما مجاز هستید تا علیه هرجایی که بخواهید دست به حمله زده و کافران را هرجایی که پیدا کنید بکشید و هر کاری که در توان خود می‌بینید انجام دهید.

شما تنها باید وارد عمل شوید.با وجود آنکه گروه داعش مسئولیت مستقیم حمله کویت را به عهده گرفته است اما یک تروریست وابسته به این گروه به خبرگزاری رویترز گفت که حملات رخ داده در کویت و تونس هر دو موافقت رهبر داعش را داشته‌اند.          ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات