تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۷۸۴۷۸
ماموریت ظریف در منطقه آغاز شد؛

شکستن ائتلاف عربی علیه ایران


گروه سیاست خارجی - وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته نخستین مرحله از دور جدید سفرهای منطقه ای خود پس از گفت و گوهای وین و جمع بندی مذاکرات ایران و 1+5 را با سفر به کویت آغاز کرد. محمد جواد ظریف برای گسترش مناسبات دو جانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی در مقابله موثر با تروریسم و گروهک های افراطی – تکفیری به سه کشور کویت، قطر و عراق سفر کرده است. وی در این سفر با امیر کویت و همتای خود در این کشور دیدار کرد. رئیس دیپلماسی کشورمان در ادامه سفر دو روزه خود پس از کویت راهی قطر شد تا با مقامات این کشور نیز دیدار کند. وی امروز نیز در ادامه سفر خود به عراق می رود. در این سفر منطقه ای محمد جواد ظریف ابتدا با شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت و سپس با شیخ صباح الخالد وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که در کاخ السیف صورت گرفت، علاوه بر شیخ صباح الخالد جانشین نخست وزیر و وزیر خارجه کویت، مجدی الظفیری سفیر کویت در تهران و تعدادی از مشاوران امیر کویت و همچنین حسین امیر عبداللهیان معاون عربی - آفریقایی و محمد فرازمند مدیر کل حوزه خلیج فارس وزارت خارجه و سفیر ایران در کویت حضور داشتند. امیر کویت در این دیدار ضمن خوشامدگویی گرم به وزیر خارجه کشورمان، دستیابی به توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 را تبریک گفت. شیخ الصباح با استقبال از توسعه همکاری‌های منطقه‌ای میان ایران و کشورهای خلیج فارس، ضرورت همکاری برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه تاکید کرد. ظریف نیز با اشاره به توافق اخیر، بحران ساختگی هسته‌ای را مانعی غیرضروری در راه گسترش همکاری جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها توصیف کرد و افزود: امروز همکاری منطقه‌ای یک ضرورت فوری و مهم برای همه است. وزیر امور خارجه کشورمان ثبات و امنیت منطقه و کشورهای همسایه را خواست همیشگی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان همواره اولویت اصلی ایران برای گسترش روابط و همکاری در همه زمینه‌هاست.

با وجود بي‌مهري‌ها عليه همسايگان‌‌مان اقدامي نكرده‌ايم

در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با شیخ صباح الخالد همتای کویتی خود در خصوص مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفت‌وگو ک��د. در این دیدار، وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد که ایران همیشه و از سی سال قبل بر گفت‌وگو، همکاری و گسترش روابط دوستانه بین همسایگان تاکید داشته و آن را اولویت اصلی در سیاست خارجی خود دانسته است، ولی لازم است گام‌هایی عملی از سوی برخی کشورهای منطقه نیز برداشته شود. ظریف با اشاره به اینکه هدف اصلی ایران دستیابی به تفاهم منطقه‌ای است، افزود: ما علیرغم آنکه از برخی کشورها بی مهری دیده‌ایم، ولی هیچگاه علیه کشورهای همسایه اقدامی نکرده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید مشکلات خودشان را بدون دخالت بیگانگان حل کنند، از آمادگی ایران برای توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه خبر داد.

وزیر امور خارجه کویت نیز با استقبال از سفر منطقه‌ای ظریف و شروع آن از کویت، بر علاقمندی کشورش برای گسترش همکاری‌های همه جانبه با ایران تاکید کرد. الخالد افزود: همه کشورهای منطقه متفق القول هستیم که ضرورت دارد هرچه سریعتر گفت‌وگوی فراگیر منطقه‌ای با ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار را آغاز کنیم و در حالی که ما با بسیاری از کشورها و سازمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو و تعامل داریم، چرا نباید چنین گفت‌وگو و همکاری را با ایران داشته باشیم. هم چنین در ادامه نشست مشترکی به ریاست محمد جواد ظریف و شیخ صباح الخالد الصباح جانشین نخست وزیر و وزیر خارجه کویت انجام شد. در این نشست طرفین راهکارهای گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی در شرایط پس از توافقنامه هسته ای ایران و گروه 1+5 را مورد بررسی قرار دادند. وزرای خارجه ایران و کویت همچنین در مورد مهمترین مسائل و چالش های پیش روی منطقه و نقش دو کشور در ساماندهی و حل آنها به بحث و تبادل نظر پرداختند. پس از این نشست، هیات ایرانی به ریاست ظریف در ضیافت ناهار وزیر خارجه کویت شرکت کرد.

سفرهای ظریف ادامه می‌یابد

در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه سفر منطقه ای رییس دستگاه دیپلماسی را حاوی پیام تعمیق دوستی ها و تقویت همه جانبه همکاری ها دانست و افزود: سفر وزیر امور خارجه به دیگر کشورهای منطقه نیز در دستور کار قرار دارد. هم چنین حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیرامورخارجه هدف سفر ظریف را توسعه روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای دانست و افزود: تعامل مثبت با کشورهای منطقه و تداوم رایزنی با این کشورها جزو اولویت سیاست خارجی ما است و دیپلماسی خارجی ما در این راستا است. قشقاوی با یادآوری این که ما با این کشورها منافع مشترکی داریم، اظهار کرد: ما در منطقه احترام متقابل به اتباع یکدیگر داریم، امنیت ملی یکدیگر را حفظ می کنیم و قطعا سفرهایمان در راستای گسترش روابط اقتصادی است. این مقام دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: سفرهای وزیر امورخارجه در سال ها و مراحل دیگر ادامه می یابد، این مرحله اول سفرها بعد از توافق است و ظریف برنامه های دیگری برای سفر دارد که در راستای گسترش تعاملات با منطقه و توسعه روابط است.

عربستان باید گام اول را بردارد

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه نیز درباره سفر وزیر خارجه کشورمان گفت: سفر دوره ای وزیر خارجه ایران به کشورهای قطر، کویت و عراق در چارچوب تحولات اخیر منطقه و توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 قابل تجزیه و تحلیل است؛ از آنجایی که عربستان سعودی پس از توافق هسته ای ایران یک سری جریان سازی هایی را برای تقابل با ایران ایجاد کرد، لذا ایران و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شکستن این فضا و جلوگیری از تشکیل یک جبهه عربی به رهبری عربستان در مقابل ایران، این سفر را انجام داده است. وی با بیان اینکه وضعیت منطقه اکنون به گونه ای است که کشورهای منطقه نیاز به ایجاد همگرایی بیشتری برای تقابل با گروه های ترورریستی منطقه به ویژه داعش دارند، گفت: ورود ترکیه به خاک سوریه یکی دیگر از محورهای مهم مذاکرات ظریف با همتایان خود در قطر، کویت و عراق خواهد بود و این سفر به دلیل تحولات منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و در شکل گیری یک نوع همکاری منطقه ای میان ایران و برخی از کشورهای منطقه موثر خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه ای درباره ادامه تنش میان ایران و عربستان نیز گفت: تا زمانی که موضع ریاض نسبت به منطقه تغییر نکرده باشد و تا زمانی که تجاوزات ارتش ریاض به یمن ادامه داشته باشد امکان یک تفاهم میان ریاض و تهران بعید به نظر می رسد؛ عربستان باید گام اول را بردارد و از ادامه تجاوز به یمن جلوگیری کند؛ اگر عربستان سعودی یک گام به سمت ایران بردارد تهران چند گام به سمت ریاض خواهد برداشت. هم چنین رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در دیدار چند ساعته با مقامات قطر، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور و شیخ خالد العطیه وزیر خارجه این کشور به رایزنی درخصوص گسترش روابط دوجانبه پرداخت. این در حالی است که وزیر خارجه عربستان نیز روز گذشته در سفر غیر منتظره ای که‌ به قطر داشت با امیر این کشور درباره تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و پرونده‌های داغ خاورمیانه بحث و گفت‌وگو کرد. به گفته منابع آگاه سفر عادل الجبیر به دوحه به دلیل تحولات منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد و یکی از محورهای آن گفت‌وگو در خصوص توافق هسته‌ای غرب با ایران است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات