تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4184- شنبه 14 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نباید به‌واسطه لبخند دشمن و یا مساعدت کوتاه‌مدت او در موضوعی خاص، فریب خورد. (12/6/94)

 

سرمقاله

روش مدیریت تحول جاری

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری به بیان مهم‌ترین مسائل جاری کشور پرداختند. معظم‌له پس از بیان محورهای مهم مسائل جاری که بعضاً با تأکید و هشدار همراه بود، برای مشخص‌شدن وظیفه کلی نظام و نیروهای انقلاب در پایان بر آمادگی عمومی و خاص اشاره کردند و فرمودند: «آنچه من در پایان عرایضم عرض می‌کنم، این است که نیروهای مؤمن ما در سرتاسر کشور بدانند که حرکت، به‌سمت اهداف و آرمان‌های اسلامی است؛ در این هیچ تردیدی نیست و همه خودشان را آماده نگه بدارند، همه آماده باشند؛ نیروهای مؤمن، نیروهای اصیل و معتقد در سرتاسر کشور- که بحمدالله اکثریت قاطع این کشور را هم تشکیل می‌دهند- آماده کار باشند. آماده به‌کار به‌معنای آماده جنگ نیست؛ یعنی هم آماده کار اقتصادی باشند، هم آماده کار فرهنگی باشند، هم آماده کار سیاسی باشند، هم آماده حضور در میدان‌ها و عرصه‌های مختلف باشند، آماده باشند، همه ما باید آماده باشیم. درمقابل این جهت‌گیری‌های دشمنان- که دشمنان ما شب و روز نمی‌شناسند- ما هم بایستی شب و روز نشناسیم و همه آماده باشیم و وعده الهی هم راست است؛ خدای متعال وعده‌اش راست است، ما سوءظن به وعده الهی [نباید داشته باشیم]».

ممکن است تحولات اخیر در نیمه راه مانده که پس از «برجام» شکل گرفته، تحلیل مسئله و پی‌بردن به چندوچون آن را برای برخی مشکل ساخته باشد، به شکلی که دچار بی‌عملی و بلاتکلیفی شده باشند؛ تحولات مهم کم‌وبیش از این ویژگی برخوردارند و راه روبه‌روشدن با آن و تشخیص وظیفه این است که همراه با زیر نظر گرفتن روند تحول برای غافلگیرنشدن، لازم است به کلیتی تمسک شود که می‌توان چنین تحولی را در ذیل آن هم تحلیل و هم مدیریت کرد. مقوله «آمادگی» که امام خامنه‌ای (مدظله‌ا‌لعالی) به آن پرداختند و بر آن تأکید کردند، همان کلیت ارزشمند است که در چنین مواقعی نجات‌بخش است و به‌کار می‌آید و می‌تواند سکوی پرتابی برای عبور هوشمندانه و پیروزمندانه از تحولات بزرگ باشد؛ مشروط بر آنکه همه آمادگی تکلیفی و وظیفه‌ای خود را بشناسند و حفظ کنند. ان‌شاءالله


ترجمه

توافق هسته‌ای ایران؛ دلگرمی امنیتی- نظامی اوباما به سلمان

گروه ترجمه- خبرگزاری رویترز 5 سپتامبر 2015 (۱۴ شهریور) در مقاله‌ای به دیدار باراک اوباما و پادشاه عربستان سعودی و همچنین دیدگاه‌های سعودی‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران و تحولات منطقه‌ای پرداخت و نوشت: یک مقام ارشد سعودی روز جمعه گفت: «عربستان سعودی از تضمین‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران راضی است و معتقد است، این توافق به امنیت و ثبات خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] کمک می‌کند». ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز جمعه با باراک اوباما در کاخ سفید دیدار کرد؛ محور اصلی این دیدار کسب حمایت بیشتر آمریکا در مقابله با ایران بود؛ اوباما نیز با استفاده از این دیدار به‌دنبال تقویت روابط با عربستان پس از دوره تنش‌ها بود. این دیدار، نخستین دیدار ملک سلمان از زمان به‌قدرت‌رسیدن وی در ژانویه 2015 است.

در ادامه مقاله آمده است: روابط آمریکا و عربستان به‌دلیل آنچه ریاض خروج اوباما از منطقه، اقدام‌نکردن مستقیم آمریکا علیه بشار اسد و گرایش آمریکا به‌سوی ایران از زمان خیزش‌های عربی می‌داند، با چالش همراه بوده است؛ اما این دو کشور در اهداف راهبردی بسیاری اشتراک منافع دارند و در شماری از مسائل امنیتی، اقتصادی و سیاسی به یکدیگر وابسته هستند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان پس از دیدار اوباما و سلمان گفت: اوباما به پادشاه سعودی تضمین داده است، این توافق از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند؛ همچنین تأکید کرده است، بازرسی‌ها از مراکز نظامی و مشکوک و نیز امکان بازگشت تحریم‌ها درصورت فریب‌کاری ایران مدّ نظر قرار دارد. الجبیر تحت این شرایط از توافق حمایت کرد و گفت: «در حال حاضر، ما درباره ایران با مسائل کمتری روبه‌رو هستیم... می‌توانیم به‌شدت بر فعالیت‌های شریرانه ایران در منطقه تمرکز کنیم». کشورهای عربی خلیج‌فارس پیشتر حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرده بودند؛ اما همچنان از این مسئله وحشت دارند که برداشته‌شدن تحریم‌ها به تشدید اقدامات بی‌ثبات‌ساز ایران در خاورمیانه بینجامد. ماه می ملک سلمان از شرکت در نشست کشورهای عربی خلیج‌فارس در کمپ دیوید امتناع کرد که این اقدام ضربه‌ای دیپلماتیک به راهبرد اوباما بود.

در پایان مقاله آمده است: منتقدان می‌گویند، توافق هسته‌ای ایران، این کشور را به‌لحاظ اقتصادی قدرتمند می‌کند که نتیجه آن افزایش حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه خواهد شد. اوباما روز جمعه گفت: وی و سلمان نگرانی‌های مشترکی درباره یمن دارند و باید دولتی کارآمد در این کشور روی کار آید و چالش‌های انسانی در یمن رفع شود. الجبیر روز جمعه گفت: بحران انسانی در یمن به‌دلیل اقدامات حوثی‌ها تشدید شده است؛ اما عربستان سعودی با سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌ها به یمن همکاری می‌کند. بنا بر اعلام پنتاگون، محمدبن‌سلمان، وزیر دفاع عربستان نیز روز جمعه با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد و این دو وزیر درباره ملزومات دفاعی عربستان به بحث نشستند. اوباما گفت:‌ «ما به همکاری نزدیک در مقابله با تروریسم در منطقه و سراسر جهان، از جمله مقابله با داعش ادامه خواهیم داد». الجبیر نیز گفت: اوباما و سلمان درزمینه ارسال سریع فناوری نظامی و سامانه‌های تسلیحاتی به عربستان بحث کردند و درباره «مشارکت راهبردی جدید» بین دو کشور نیز به گفت‌وگو نشستند.

اخبار و تحلیل‌ها: پادشاه عربستان و دربار این کشور می‌دانستند در برابر «برجام» چاره‌ای جز پذیرش ندارند؛ اما نمی‌خواستند بدون امتیاز از آمریکا به آن گردن نهند؛ هرچند سمت‌وسوی اخبار سفر سلمان به آمریکا متوجه «برجام» است؛ اما به نظر می‌رسد، یکی از محورهای مهم این سفر، کمک‌گرفتن از آمریکا و چاره‌جویی برای نجات عربستان از ورطه یمن است. مقاومت یمنی‌ها که عربستان را از حرکت به‌سمت اهداف‌شان بازداشته و هزینه سنگین تهاجم نظامی که فشار طاقت‌فرسایی را به اقتصاد عربستان وارد آورده و همچنین تنفر جهانی علیه جنایات عربستان در یمن، دولتمردان این کشور را واداشته است تا درپی گریزگاه برآیند؛ به‌گمان آنها دست به دامن آمریکاشدن، یکی از گریزگاه‌هاست که چندان هم معلوم نیست به چه میزان می‌تواند به عربستان فرتوت و فرسوده کمک کند.

 

اخبار

مدل موفق اصولگرایان برای انتخابات اسفند

 یک عضو شورای شهر تهران گفت: پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران مدل موفقی برای وحدت این جریان در انتخابات مجلس و خبرگان است. «پرویز سروری» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگویی، با اشاره به پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران گفت: این پیروزی یک مدل بسیار موفق است و نشان می‌دهد، اگر اصولگرایان خواسته‌های گروهی و جناحی را کنار بگذارند و به مصالح بزرگ‌تری فکر کنند، می‌توانند به پیروزی‌های بزرگ‌تری دست پیدا کنند. وی ادامه داد: نکته مهم این است که اصولگرایان در شورای شهر از گروه‌های مختلفی هستند؛ اما همه آنها متفق‌القولند که برای ارائه خدمات بهتر به مردم و ایجاد بارقه ‌های امید در دل نیروهای انقلاب اسلامی نیازمند وحدت و انسجام و کنارگذاشتن اختلافات هستند.

 

اخبار کوتاه

* «حیدر مصلحی» وزیر سابق اطلاعات در میان سخنانش در کرمان اشارات مفصلی هم به بحث مذاکرات هسته‌ای کرده و گفته است: «درحالی‌که در روزهای پایانی مذاکرات تیم آقای جلیلی، طرف غربی به این نتیجه رسیده بود که تحریم‌ها را بردارد، به نظر شما چرا مذاکرات هسته‌ای دو سال طول کشید؟ برای اینکه قبح مذاکره با آمریکا شکسته شود و حساسیت بچه‌های ارزشی نسبت به مذاکره با آمریکا به مرور کم شده و ارزش‌های ما فرسوده شود».

* «رندی پول» که ازسوی حزب جمهوریخواه برای انتخابات سال 2016 نامزد شده است، گفت: این واقعیت دردناکی است، داعش از خودروهای نظامی آمریکایی استفاده می‌کند که ارزش آنها به یک میلیارد دلار می‌رسد. وی به شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد: داعش افزون‌برآن، از سلاح‌ها، تانک‌ها و اسلحه‌های ضدتانک آمریکایی استفاده می‌کند. این کار اشتباه بود. وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما در کنار القاعده و داعش وارد جنگ در سوریه شدیم و این اشتباه بزرگ اوباما بود.

* رئیس مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم پایانی جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی گفت: هیچ امیدی به حسن نیت آمریکایی‌ها درباره مسئله نگارش برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نداریم، همان‌طورکه از مدت‌ها قبل این امید وجود نداشته است. ولایتی افزود: مردم و مذاکره‌کنندگان ایران تلاش کردند از منافع ملی حفاظت کنند، پس اگر دستاوردی در این زمینه داشته‌ایم در نتیجه تلاش آمریکایی‌ها نبوده، بلکه نتیجه تلاش کسانی بوده است که در این مذاکرات به نفع جمهوری اسلامی ایران اقدامات جدی و پیگیری انجام دادند.

* «عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید: ریاض از ضمانت‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، خرسند است. «الجبیر» که پس از دیدار ملک سلمان، پادشاه کشورش با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرد، گفت: اوباما به سلمان اطمینان خاطر داده است، این توافق هسته‌ای از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می‌کند که شامل بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران است و حاوی مفادی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، درصورت پایبندنبودن این کشور است.

* روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» در یادداشتی با عنوان «دولت همه و هیچ» به قلم احمد غلامی، سردبیر این روزنامه با انتقاد از بلاتکلیفی دولت در اتخاذ برخی از سیاست‌هایش نوشت: دولت روحانی به سومین سال فعالیتش پا می‌گذارد و این در شرایطی است که کمتر دولتی شهروندانش را این‌قدر در خوف‌ و ‌رجای برنامه‌های بعدی‌اش می‌گذارد(!)

* براساس خبرهای دریافتی، به‌تازگی «هادی نژادحسینیان» به‌سِمت مشاور عالی وزیر نفت منصوب شده است. این در حالی است که وی در دوران حضور خود در کسوت معاونت بین‌الملل وزارت نفت در سال‌های ۸۰ تا ۸۴ نقش ممتازی در شکل‌گیری قرارداد کرسنت داشت!

*«محمود سهراب‌زاده» یکی از فرماندهان پایگاه‌های بسیج در خیابان میرزارضای کرمانی شهر کرمان مورد حمله اراذل و اوباش قرار گرفت. گفتنی است، سهراب‌زاده با هدف امر به معروف و حفظ حرمت شهروندى اقدام به تذکر لسانى می‌کرد که ناگهان راکبان موتورسیکلت با چاقو و سلاح سرد به وی حمله‌ور شدند و او را به‌شدت مجروح کردند. اکنون این فرمانده پایگاه بسیج در بیمارستان بستری است و حال وی وخیم گزارش شده است.

*«مایکل هرتسوگ» ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی با انتشار مقاله‌ای در پایگاه خبری مرکز مطالعات شرق نزدیک در واشنگتن از راهبرد دشوار و پیچیده ارتش اشغالگر در آینده پرده برداشت و اذعان کرد، رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت به بن‌بست رسیده است. وی  همچنین یادآور شد، در طول چند سال اخیر جایگاه سیاسی این رژیم در غرب بسیار تنزل پیدا کرده است، تا جایی‌که تلاش های آن برای به‌دست‌آوردن مشروعیت بین‌المللی مورد نیاز برای مبارزه با افراد مسلح در مناطق غیرنظامی، با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌روست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات