تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۷۸۹۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4186- دوشنبه 16 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر قرار است چارچوب تحریم حفظ شود، پس چرا مذاکره کردیم؟ (12/6/94)

 

سرمقاله

برجام در مجلس

بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری و تأکید بر اهمیت نظر مجلس درباره «برجام» و نیز تشکیل کمیسیون «برجام» در مجلس بیانگر غیرتشریفاتی بودن ورود مجلس به قضیه «برجام» است. در این میان، توجه به این نکته بسیار مهم است که «ورود مسئولانه با اقدام مسئولانه سنجیده می‌شود». روز گذشته جلسه کمیسیون «برجام» مجلس با تعدادی از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای برگزار شد که خیلی زود فضای تنش‌آلود پیدا کرد. بررسی پرسش‌ها و پاسخ‌های ارائه‌شده در این جلسه از گرفتاری مباحث هسته‌ای داخلی در یک دور بدون حاصل خبر می‌دهد. پرسش‌ها و پاسخ‌های تکراری قادر نیست مباحث را به نتیجه متقنی برساند و تکرار بدون نکات جدید و راهگشا ملال‌آور و فروکاهنده ارزش مسئله خواهد شد. بحث‌ها همچنان درباره صدور قطعنامه 2231 در ذیل فصل هفتم، بازرسی‌ها، رآکتور آب سنگین اراک، تحریم تسلیحاتی و موشکی و احتمالاً فردو، توسعه و تحقیق سانتریفیوژهای پیشرفته، تحریم‌ها و... است و خواهد بود. به نظر می‌رسد، کمیسیون «برجام» مجلس برای «اقدام مسئولانه» که درنهایت، سهم بیشتر تصمیم‌گیری تاریخی درباره «برجام» را به نام مجلس ثبت خواهد کرد، برای خروج از این حرکت دورانی و پرسش و پاسخ‌های تکراری ملال‌آور و بدون نتیجه روشن، بهتر است از نظر کارشناسانی که درباره هر یک از مسائل مطرح‌شده نظر متفاوت با «برجام» دارند، استفاده کند تا پس از افزایش توان کارشناسی خود با قاطعیت و اطمینان بیشتری رأی خود را درباره «برجام» اعلام کند. موضوع بسیار مهم و فرصت کم است و ورود مسائل حاشیه‌ای به جلسات «برجام» این فرصت کم را نیز هدر می‌دهد. برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تر و مدیریت قوی‌تر برای حفظ مباحث در مسیر تعیین‌شده، کمک شایانی برای رسیدن به نتیجه روشن و نهایی است. ان‌شاءالله


ترجمه

تداوم افزایش حمایت از توافق هسته‌ای در کنگره

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 7 سپتامبر 2015 (۱۶ شهریور) در مقاله‌ای به افزایش حمایت از توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا پرداخت و نوشت: دبی وسرمن شولز، عضو مجلس نمایندگان و رئیس کمیته ملی دموکرات، روز یکشنبه اعلام کرد؛ از توافق هسته‌ای با ایران حمایت خواهد کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «من به حمایت از توافق هسته‌ای رأی خواهم داد». وی که عضو کنگره آمریکاست، به‌عنوان «مادری یهودی» این اقدام خود را تصمیم‌گیری دشواری توصیف کرد و گفت: توافق هسته‌ای ایران این کشور را از تبدیل‌شدن به کشوری در آستانه هسته‌ای دور می‌کند. وی نخستین زن یهودی است که از منطقه فلوریدا به عضویت مجلس نمایندگان درآمده است.

در ادامه مقاله آمده است: خانم شولز گفت: «برای من به‌عنوان یک یهودی چیزی مهم‌تر از تضمین موجودیت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] طی نسل‌های آینده در آنجا نیست... راهی بهتر از تأیید این توافق وجود ندارد». در مصاحبه‌ای جداگانه نیز کولین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز این توافق را تأیید و آن را «توافقی کاملاً خوب» توصیف کرد که در آن نظام بازرسی «بسیار قوی» وجود دارد و محدودیت‌های شدیدی بر برنامه هسته‌ای ایران تحمیل می‌شود. آقای پاول که در سال‌های 2008 و 2012 از جمهوریخواهان جدا شد و به آقای اوباما رأی داد، در گفت‌وگو با شبکه‌ ان‌بی‌سی تشریح کرد: «تغییرات چشمگیری وجود دارد... و بنابراین، ما این مسیر پرچالش را پشت سر گذاشتیم. تصور می‌کنم، تحول بسیار بسیار مهمی صورت گرفته است»؛ اما دیک چنی، همکار و گاهی رقیب آقای پاول، روز یکشنبه این توافق را «شکستی جدی» برای منافع آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] توصیف کرد. آقای چنی گفت: «تنها برنده این ماجرا ایرانی‌ها هستند. آنها به هر آنچه می‌خواستند، رسیدند... بازندگان، آمریکا، دوستان و متحدان آمریکا، منطقه، اسرائیلی‌ها [صهیونیست‌ها] و دیگران هستند. تصور می‌کنم، نتیجه کلی این است که توازن قدرت به‌طور چشمگیری در آن بخش از جهان به نفع ایرانی‌ها تغییر خواهد کرد».

در پایان مقاله آمده است: خانم شولز شنبه شب در تماسی تلفنی با اوباما، وی را از تصمیم خود آگاه کرد. حمایت وی در نتیجه قطعی تأثیری ندارد؛ زیرا آقای اوباما تاکنون آرای کافی دموکرات‌ها در سنا را به‌منظور حفظ وتوی خود در برابر ردّ توافق دارد؛ اما این تأییدیه خانم شولز ازسوی یک دموکرات یهودی اهمیت به‌سزایی دارد؛ اما بسیاری از حامیان مهم خانم شولز به‌شدت با این توافق هسته‌ای مخالف هستند. البته وی تأیید کرد، همچنان نگرانی‌های جدی وجود دارد؛ اما متذکر شد، آیا گزینه و جایگزین بهتری وجود دارد؟

اخبار و تحلیل‌ها: روند تدریجی و هیجان‌انگیز افزایش طرفداران «برجام» در آمریکا که هدفمند و با آب‌وتاب خاصی در رسانه‌های آنها بازتاب پیدا می‌کند، می‌تواند در چگونگی رویکرد مردم و مسئولان ایران و تصمیم‌گیری درباره آن تأثیرگذار باشد؛ ازاین‌رو، یادآوری این نکته ضروری است که نگاه ناظر و حاکم بر ارزیابی و بررسی «برجام» در داخل باید یک نگاه خالص ایرانی و به‌دور از هرگونه تأثیرپذیری از آنچه در آمریکا می‌گذرد و منطق کامل با مصالح و منافع ملی باشد. ان‌شاءالله

  

اخبار

1- دورخیز زنان اصولگرا برای حضور در انتخابات

 تعدادی از بانوان جریان اصولگرا جلسات منظمی را برای تشکیل یک جبهه سیاسی با هدف حضور در انتخابات مجلس دهم آغاز کرده‌اند که در این جبهه، همسران برخی از دولتمردان سابق نیز حضور دارند. این جبهه سیاسی که عنوان خود را تاکنون «جبهه زنان اصولگرا» قرار داده است، شورای مرکزی را برای خود برگزیده است. در شورای مرکزی «جبهه زنان اصولگرا» افرادی، همچون مرضیه وحیددستجردی و فاطمه زعفرانی‌بهروز (خواهر مرحوم مریم بهروزی)، سلیمی، مهرشاد شبابی (همسر رحیم صفوی)، صدیقه حجازی، لاله افتخاری، حلیمه عالی (نماینده زابل) و شعبانی‌آزاد (همسر یکی از دولتمردان سابق) حضور دارند. این شورا چندی پیش تلاش داشته است، در سفری به قم با آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح‌یزدی دیدار داشته باشد. در حال حاضر، گروه‌های مختلف اصولگرا برای وحدت فعالیت می‌کنند که یکی از جلسات را حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی و دیگری را سه‌ضلعیِ مؤتلفه، ایثارگران و پایداری اداره می‌کند. در حال حاضر، شورایی که با عنوان «جبهه زنان اصولگرا» خود را معرفی می‌کند، کاملاً جدا از این دو جریان وحدت فعالیت می‌کند. برخی معتقدند، تمامی شورای مرکزی این تشکیلات قصد نامزدی در انتخابات مجلس دهم را دارند.

2- نگاه یک دوم خردادی به مجلس خبرگان

 ابراهیم اصغرزاده در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه اگر مجلس خبرگان آینده مجلسی قدرتمند، معتدل و واقع‌گرا باشد، آینده کشور تضمین خواهد شد، تصریح کرد: طبیعی است افرادی، مانند ما نمی‌توانند وارد مجلس خبرگان شوند و افراد براساس آیین‌نامه خاصی در انتخابات آن شرکت می‌کنند؛ اما معتقدم، می‌توان بین افرادی که نامزد این انتخابات می‌شوند، افراد معتدل و نزدیک‌تر به اصلاح‌طلبان را انتخاب کرد. وی افزود: هرچند مجلس شورای اسلامی نیز در قانونگذاری و زندگی روزمره مردم مهم است؛ اما مجلس خبرگان رهبری به‌لحاظ راهبردی به‌مراتب از مجلس شورای اسلامی مهم‌تر است؛ چراکه در راهبردهای کلان نظام تأثیر می‌گذارد. اصغرزاده تأکید کرد: افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و می‌خواهند با حضور در انتخابات اصلاحات انجام دهند و به وجوه دموکراتیک قانون اساسی باور دارند، معتقدند تمامی ارکان نظام به رأی مردم مربوط است و این مسئله بالا‌ترین مقام‌های نظام را نیز شامل می‌شود.

 

اخبار کوتاه

* وزیر دارایی عربستان اعلام کرد، پس از کاهش قیمت نفت به نصف،‌ یعنی 50 دلار در هر بشکه، این کشور با بحران مالی شدیدی روبه‌رو شده و مجبور است هزینه‌های خود را کاهش داده و اوراق قرضه بیشتری منتشر کند؛ چراکه به‌دلیل کاهش قیمت نفت با افت مالی بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. ابراهیم العاصف، وزیر دارایی عربستان که ملک سلمان، پادشاه این کشور را در دیدار با اوباما همراهی می‌کرد، به خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی گفت: تاکنون عربستان برای پرکردن شکاف‌های مالی به ذخایر ارزی وابسته بود و اکنون لازم است اقدامات ضروری برای کسری بودجه انجام شود. ابراهیم العاصف گفت: «ما به‌دنبال این هستیم تا هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهیم». این درحالی است که عربستان ماه‌هاست در یک جنگ متجاوزانه فرسایشی متحمل هزینه‌های هنگفت شده است.

* درحالی‌که رسانه‌های آل‌سعود و وهابیت تلاش می‌کنند، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی را به‌عنوان خادم حرمین شریفین معرفی کنند، به‌تازگی تصویری از سفر پادشاه عربستان به آمریکا در فضای مجازی منتشر شده است که وی را در حال دست‌دادن با یک زن آمریکایی نشان می‌دهد. موضوعی که سبب شده است کاربران عرب به آن واکنش نشان دهند و وی را خائن به حرمین شریفین بخوانند.

* پایگاه خبری «هیل» در گزارشی با موضوع موفقیت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در حفظ حق وتو برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران، نوشت: اوباما برای مجاب‌کردن نمایندگان کنگره، شخصاً با ده‌ها نفر از آنها گفت‌وگو کرد. هیل در این‌باره نوشته است: «حمایت فراگیر دموکرات‌ها از توافقی که مهم‌ترین دستاورد سیاست خارجی ریاست‌جمهوری اوباماست، نتیجه هفته‌ها لابی‌گری سنگین، بحث‌های دقیق فنی، حمایت عمومی و حتی مقداری کمک جمهوریخواهان بود».

* علی وارسته، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری رشت و مهدی جعفری، فرماندار املش مجریان انتخابات این شهرستان‌ها، در همایش شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گیلان که با حضور حجت‌الاسلام رهامی، رئیس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار شده بود، حضور داشتند.

* صادق زیباکلام، از نویسندگان روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز گذشته در نشست بررسی ابعاد سیاسی و امنیتی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در پژوهشکده مطالعات روابط بین‌الملل بسیج گفت: نفس توافق صورت‌گرفته از جزئیات برجام مهم‌تر است. وی افزود: در سایه نتیجه توافق با فضایی که بین ایران و آمریکا به وجود آمده، جزئیات مندرج در توافق حل‌وفصل خواهد شد؛ زیرا قطار برجام که از ۲۴ تیر به راه افتاده، بعید است با مشکل خاصی روبه‌رو شود. ستون‌نویس روزنامه‌های اصلاح‌طلب تصریح کرد: توافق وین، یعنی آغاز پایان شعار مرگ بر آمریکا در ایران که البته، من این حرف را در گذشته هم بیان کرده‌ام و هم‌اکنون به صحت سخنان گذشته من تبدیل شده است. وی همچنین مدعی شده است، مردم موافق برنامه هسته‌ای حکومت جمهوری اسلامی نیستند!!! 

اخبار و تحلیل‌ها: زیباکلام‌ از جمله افرادی است که به دشمنی آمریکا با ایران اعتقادی ندارد و در سر کلاس‌های دانشگاه نیز همین اعتقاد نادرست را القا می‌کند. ادعای وی درباره پایان شعار «مرگ بر آمریکا» آرزوی آمریکاست، نه اعتقاد آن؛ زیرا آمریکا ریشه این شعار را در ایران عمیق‌تر از آن می‌بیند که در نگاه سطحی زیباکلام دیده می‌شود. آمریکایی‌ها می‌دانند که با ایران چه کرده‌اند و براساس آن هم می‌دانند که این شعار حذف‌شدنی نیست. درباره میزان موافقت مردم با برنامه هسته‌ای نیز، آنها بارها و بارها، حمایت‌شان از این برنامه را به اشکال مختلف اعلام کرده‌اند؛ اما زیباکلام، بعضاً مایل است تصورات را به جای واقعیات بنشاند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات