تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۰۴
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه بیان کرد:

تضارب اندیشه در خانه احزاب نه کف خیابان

اشاره: غلامعلی دهقان دکترای تاریخ است و در حال حاضر مسئولیت سخنگویی حزب اعتدال و توسعه را برعهده دارد. او اولین ورودی دانشگاه امام صادق(ع) در سال 61 و هم دوره‌ای برخی از فعالان سیاسی مطرح است اما به گفته وی تحصیل در این دانشگاه را به دلیل وجود برخی رفتارهای بسته رها کرده و وارد رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی شده است. دهقان پس از مدتی کم به این نتیجه می‌رسد که رشته حقوق هم به مذاقش سازگار نیست و به تحصیل در رشته تاریخ می‌پردازد و با اخذ مدرک دکترا در این رشته در آموزش و پرورش مشغول به تدریس می‌شود. از این رو در گفت‌و‌گویی با ایرنا درباره حزب اعتدال و توسعه، رابطه این حزب با دولت تدبیر و امید، نقش احزاب در جامعه، گروه‌های فشار و شورای نگهبان صحبت کرده است.

جای گفتمان اعتدال در جامعه خالی بود

نخستین سوال درباره تاریخچه تاسیس حزب و ضرورت وجود چنین احزابی در کشور بود که سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: این حزب نیمه دوم سال 78 و در آستانه ششمین دوره مجلس شورای اسلامی با جمعی از فعالان سیاسی، حقوقدانان، دانشگاهی و افرادی که سابقه حضور در وزارت داشتند به دلیل خالی بودن گفتمان اعتدال در فضای کشور تشکیل شد. دهقان خاطر نشان کرد: 16 سال پیش که ماه‌ها قبل از تشکیل حزب، خیابان‌ها محل نزاع و درگیری بود از جمله حادثه کوی دانشگاه، همه چیز نشان می‌داد که گویی دو قطب در کش��ر داریم و نزاع‌های ژورنالیستی، کف خیابانی و پرخاشگری نمود، یافت که برخی از فعالان سیاسی تصمیم گرفتند برای برون رفت فضای سیاسی کشور حزب اعتدال و توسعه را تشکیل دهند. وی افزود: این گفتمان از سال 78 آغاز شد و در خرداد 92 به بار نشست و حضور روحانی در مسند ریاست جمهوری نشان داد بعد از 14 سال این گفتمان مورد قبول جامعه است.

نام اعتدال و توسعه پیشنهاد هاشمی رفسنجانی بود

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره ارتباط حزب با آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز گفت: این حزب از آغاز تاسیس با دو شخصیت مشورت کردند؛ یکی هاشمی رفسنجانی و دیگری حسن روحانی که آن زمان نایب رئیس مجلس پنجم بود وهر دو موافق بودند که در اداره کشور از همه نیروها استفاده شود. دهقان افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که حزب اسم دیگری را اعلام کرده بودند و هاشمی رفسنجانی اسم اعتدال و توسعه را پیشنهاد دادند و ما نام حزب را مدیون ایشان می‌دانیم.

از آموزش سیاسی وارد لیگ یک سیاسی شدم

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره چگونگی پیوستنش به این حزب گفت: در سال 72 قرار شد آموزش وپرورش در مدارس، آموزش سیاسی داشته باشد که من نیز جزو سه نفر منتخب بودم و از 660 مدرسه در مقطع تحصیلی متوسطه، در 120 مدرسه سخنرانی داشتم که عملا بازی سیاسی و تمرین سخنگویی من شکل گرفت. دهقان افزود: در سال 80 زمانی که در حال سخنرانی بودم اتفاقا محمد‌باقر نوبخت هم در آن جمع حضور داشتند، ایشان عنوان کردند، حزبی در حال فعال شدن است و از من برای حضور در حزب اعتدال و توسعه دعوت کردند، پس از یکسال فعالیت، از طریق رای‌گیری به عنوان سخنگوی حزب انتخاب شده و وارد لیگ یک سیاسی شدم.

فراجناحی بودن دولت یازدهم مشهود است

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این سوال که حضور برخی از اعضای حزب در کابینه یازدهم، شائبه وامدار بودن دولت به این حزب را دارد، افزود: اعتدال و توسعه حزب حسن روحانی نیست و عملا دولت یازدهم نیازی به حزب ندارد. دهقان با بیان این که با نگاهی به کابینه، فراجناحی بودن آن مشهود است، ادامه داد: روحانی فراتر از اعتدال و توسعه است و این که گفته شود روحانی بخشی از اعتدال وتوسعه است را بارها تکذیب کرده ایم. وی ادامه داد: دیدگاه‌های فکری، سیاسی و اقتصادی این حزب به نقطه نظرات رئیس جمهوری نزدیک است، برای همین روحانی بخشی از کابینه خود را از نیروهای نزدیک حزب اعتدال و توسعه که در مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همکار بودند، انتخاب کرده است اما تمامی کابینه این چند نفر نیستند.

دهقان علت بزرگنمایی این موضوع را این گونه توضیح می‌دهد: زمانی که حزب کارگزاران تاسیس شد، دولت هاشمی رفسنجانی مستقر بود و حزب مشارکت هم در زمانی که دولت اصلاحات مستقر بود، شکل گرفت؛ برای همین منتقدان معتقد به دولت ساخته بودن این احزاب هستند. وی تاکید کرد: اما حزب اعتدال و توسعه در سال 78 تاسیس شد و روحانی در انتخابات سال 92 رای آورده است، بنابراین منتقدان باید تاریخ تاسیس حزب را بخوانند و بدانند که دولت روحانی در حزب خلاصه نمی‌شود و حزب اعتدال و توسعه توسط دولت ساخته نشد. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه افزود: منتقدان به دنبال این هستند که روحانی را شخصیتی حزبی و محدود که افکارش دست چند نفر است، معرفی کنند که به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

مجلس آینده اعتدالی خواهد بود

دهقان درباره ویژگی‌های افراد منتخب حزب برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی گفت: این حزب همواره در ارایه لیست‌های خود فراجناحی عمل کرده و از هر سه جریان کشور استفاده شده است. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه عنوان کرد: تفاوت انتخابات پیش رو در این است که شخصیت‌های حد فاصل هر دو جناح مستقلین ومعتدلین پررنگ‌تر از گذشته در لیست‌های اعتدال و توسعه حضور خواهند داشت اما معنایش این نیست که از اصولگرایان واصلاح طلبان استفاده نکنیم. دهقان یادآوری کرد: فکر می‌کنم انتخابات آینده می‌تواند منجر به مجلسی شود که بیش از گذشته رویکرد اعتدالی را در تصمیم‌گیری قوه مقننه ظهور و بروز دهد، به دلیل این که گفتمان قالب جامعه از سال 92 گفتمان اعتدال است.

کارکرد کاریکاتوری احزاب در کشور

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره پایبندی افرادی که در لیست انتخاباتی حزب گنجانده می‌شوند نیز گفت: چون کار حزبی در کشور عمیق نیست و احزاب به معنای واقعی کلمه شکل نگرفته است، نمی‌توان چنین انتظاری داشت. دهقان افزود: احزاب در کشور بیشتر کارکرد انتخاباتی دارند و در هیچ جای دنیا مانند شلوغ بازی ایام انتخابات وجود ندارد به همین خاطر کارکرد‌های دیگر حزب مغفول مانده است. وی با بیان این که متاسفانه در اکثر احزاب، جای کارکرد کادر سازی خالی است، ادامه داد: به همین خاطر تنها کارکردهای کاریکاتوری از حزبی که آن را از غرب گرفتیم، پیاده کرده‌ایم و به همه کارکردهای احزاب نپرداختیم. دهقان توضیح داد: چون این ضعف در احزاب وجود دارد نباید خیلی انتظار داشت که افراد منتخب پای‌بند به مرام حزبی باشند؛ اما حزب اعتدال و توسعه در دوران انتخابات تلاش کرده است کسانی معرفی شوند که صفات اعتدالی داشته باشند تا این گفتمان را در مجلس یا شورا تقویت کنند.

احمدی‌نژاد از طناب اصولگرایی بالا رفت

سخنگوی حزب اعتدال وتوسعه گفت: در سال 84 و در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری، تحلیل من این بود که جامعه نیاز به کسی دارد که اعتدال‌گرا باشد، اما جامعه به این موضوع اقبال نشان نداد و گفتمان عدالتگرایی رای آورد. دهقان افزود: احمدی نژاد خوب عمل نکرد و پرچمدار خوبی برای این گفتمان نشد؛ وی در قضایای سال 88 نقش کلیدی داشت و در نهایت مکتب ایرانی را خلق کرد. واقعیت این است که با طناب اصولگرایی بالا رفت اما مکتب ایرانی را خلق کرد، ضربه زیادی را به ناسیونالیسم ایرانی وارد کرد و کشور فرصت‌های زیادی را از دست داد. این فعال سیاسی درباره علت سکوت احزاب نسبت به عملکرد دولت گذشته در آن دوران تصریح کرد: وقتی موضوعی امنیتی شود از کنترل خارج می‌شود و کوچکترین انتقادی خطر منافع ملی، اسلام و نظام تلقی می‌شود که در آن مقطع، این اتفاق افتاد.

دهقان افزود: اگر الان می‌شود در مورد احمدی نژاد صحبت کرد در مقطعی این امکان کلا وجود نداشت و هر انتقادی همچون استخوان در گلو بود. وی با بیان این که گاهی اوقات خط قرمزها بی‌جهت شکل می‌گیرد، اضافه کرد: خط قرمز فرضی ایجاد می‌کنیم و مصلحت اندیشی بی‌جهت باعث می‌شود حرف نزنیم؛ باید چارچوب انتقاد را بازتر از این چیزی که می‌بینیم بنماییم و از بزرگان هزینه نکنیم. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: این خلط مباحث باعث خلق آن اتفاقات می‌شود، حتی یکی از فرماندهان وقت اعلام کرد احمدی نژاد خط قرمزاست و اگر کسی با وی مخالفت کند، تبعات امنیتی دارد. آن زمان در آفتاب یزد فعالیت داشتم که هر 2 الی 3 هفته در دادسرا به دلیل شکایت‌های متعدد حتی از طرف برخی از افرادی که اکنون در بازداشت به سر می‌برند، بودیم.

ارایه چهره عقلانی اسلام در مذاکرات هسته‌ای

دهقان درباره ارزیابی حزب در خصوص توافق هسته‌ای نیز گفت: موضوع هسته‌ای در زمان انتخابات ریاست جمهوری آن قدر فرسایشی شده بود که در مناظرات، اصولگراترین نفرات هم از آن انتقاد می‌کردند. وی گفت: برخورد ولایتی با سعید جلیلی در مناظرات به مخیله هیچ کسی نمی‌رسید، همه قضایا نشان می‌داد که موضوع هسته‌ای فقط منافع ملی و منابع مالی کشور را مستهلک می‌کند، دولت قبلی هم نوعی بدبینی را به وجود آورده بود.

این فعال سیاسی یادآور شد: حضور گسترده مردم در انتخابات 92 باعث شد، دولت جدید با دست پر در مذاکرات حاضر شود و فضا را عوض کند. دهقان تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در جهت منافع ملی، مصالح نظام، عزت ایرانی، کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی و برخورد احترام آمیز حرکت کرده است و هنر این است که تبعات جهانی را خنثی کنیم و اتفاقی که در برجام افتاد، توطئه‌های صهیونیست‌ها علیه کشور را خنثی کرد و چهره عقلانی اسلام ارایه شد. وی ادامه داد: متاسفانه داعش در دوران فعلی چهره دیگری را به نام اسلام نشان می‌دهد که تلاش‌های دولت در مذاکرات به نوعی در جهت نمایان کردن اسلام واقعی و از بین بردن اسلام هراسی هم بود.

در دو سال گذشته سفره مردم کوچک‌تر نشد

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با گرامی داشتن هفته دولت یکی از وعده‌های دولت را چرخیدن همزمان سانتریفیوژ و زندگی مردم دانست که محقق شده است و گفت: در دو سال اخیر سفره مردم کوچک تر نشده است. دهقان درباره عملی شدن وعده‌های دولت افزود: امروز که بیش از 90 درصد از موضوعات هسته‌ای حل شده و می‌توان گفت که این شعار محقق شده است. وی افزود: امروز حق قانونی غنی‌سازی کشورمان به رسمیت شناخته شده و روال امور در حال گذر است اگر چه ممکن است، آثار این توافق در کوتاه مدت در سفره مردم دیده نشود اما یقینا سفره‌ها کوچکتر نشده است. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه توضیح داد: در دوره گذشته سیل تلاطم و ویرانگر ارز، قیمت‌های کاذب و بی‌ثباتی بازار سبب سردرگمی شده بود اما امروز شاهد ثبات در بازار ارز و سکه هستیم.

عدم هزینه درآمد میلیاردی گذشته در زیرساخت‌ها

دهقان با اشاره به این که در فضای پساتحریم شرایط تغییر خواهد کرد، گفت: باید به این موضوع توجه داشت که سرمایه‌های آزاد شده به سمت موضوعات زیرساختی و پروژه‌های راهبردی حرکت کند. وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌های خود را به گونه‌ای قوی کنیم که در شرایط تحریمی، وضعیت بهتری را ایجاد شود که این همان اقتصاد مقاومتی است و در این صورت است که تحریم‌ها دیگر اثر‌گذار نخواهد بود. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با بیان این که خارج شدن دولت از بودجه نفتی خواست همه مسئولان نظام است، اضافه کرد: به رغم مشکلاتی که دولت در بخش بودجه و درآمد دارد، تلاش می کند تا از متصل شدن به بودجه نفتی خود را آزاد سازد که با تحقق این عمل مقاومت اقتصادی کشور افزایش خواهد یافت. دهقان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که باید از خام فروشی جلوگیری کنیم، گفت: اگر چه پول نفت درآمد راحتی است اما باید از تجربیات گذشته و درآمدهای هنگفت میلیاردی که متاسفانه به درستی و در موضوعات زیرساختی هزینه نشد، درس بگیریم.

109 سال چرخش گفتمان آزادی و امنیتی

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا عده‌ای خاص هر موقع که بخواهند تجمعات غیرقانونی برپا می‌کنند و یا اجازه برگزاری جلسه قانونی را نمی‌دهند و نقش احزاب در این‌باره چیست، گفت: از زمان مشروطیت تاکنون از فرصت‌های انبساط سیاسی جامعه نتوانسته‌ایم، استفاده کنیم و گفتمان آزادی با گفتمان امنیت همواره در حال چرخش بوده است. دهقان افزود: پس از انقلاب نیز عده‌ای قدر فضای آزاد را ندانستند و منافقین با ترورهای کوری که انجام می‌دادند، فضا را به سرعت امنیتی کردند و جنگ تحمیلی هم بر ادامه آن فضا موثر بود. با روی کار آمدن دولت سازندگی رفته رفته فضای امنیتی کم رنگ شد و در سال 76 مجددا فضای آزادی به وجود آمد.

وی ادامه داد: اما طرح موضوعات مختلف در نشریات و تندروی‌های آن دوران و درک نکردن وضعیت سیاسی کشور منتج به دولت احمدی نژاد شد. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اضافه کرد: در حال حاضر، پس از 109 سال پروسه آزادی و امنیت ادامه یافت و بار دیگر گفتمان آزادی مدعیانی در راس کشور و دولت پیدا کرده است و باید همه به گونه‌ای عمل کنیم که چرخه‌های معیوب تکرار تقابل گفتمان امنیت با آزادی پیش نیاید. دهقان با بیان این که خانه احزاب محملی برای تضارب اندیشه و برای افزایش رشد و دانش سیاسی است، ادامه داد: اگر چه به دلیل نگاه تاریخی خوف دارم که چرخه تاریخی تکرار نشود اما از طرفی با نسلی روبرو هستیم که با تکنولوژی جدید همراه است و امیدواریم در دوره جدید و با تجارب گذشته، تضارب اندیشه را بیش از گذشته داشته باشیم و پرخاشگری و اعتراض‌های کف خیابانی را شاهد نباشیم.

سخت‌گیری‌ها کمک‌کننده نیست

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به تاثیرگذاری انتخابات خرداد 92 گفت: با توجه به استقبال گسترده مردم در انتخابات92 امیدواریم شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو با سعه صدر بیشتری برخورد کند. دهقان افزود: سعه صدر شورای نگهبان در انتخابات می‌تواند باعث رقابتی تر شدن انتخابات شود. وی ادامه داد: شرایط کشور نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است هرچند تجربیات گذشته نشان داد که سخت گیری‌ها نمی‌تواند به بهبود شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کمک کند.

اجماع خوب در برخورد با عوامل حادثه شیراز

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره برخوردها واعتراضات نیز گفت: عمل گروه‌های فشار از جنس فرهنگی است. ممکن است، پشت آن اهداف سیاسی و اقتصادی هم باشد اما فردی که پرخاشگری می‌کند از دیدگاه خودش دغدغه فرهنگی دارد. دهقان افزود: باید کار فرهنگی بر روی این گروه‌ها شود و از طریق مذاکره با آنان رفتار کرد تا مشخص شود با چه منطقی چنین رفتاری انجام می‌شود و اگر کسی این اجازه را داده است باید با آن فرد نیز وارد مذاکره شد بنابراین مشکل فکری را با فکر باید حل کرد. وی تصریح کرد: البته قانون کشور باید حاکم شود و برخورد قانونی با چنین اقداماتی لازم است که برگزاری دادگاه شیراز برخورد خوبی بود و اجماع مناسبی نیز نسبت به این موضوع صورت گرفت.

برخی، کنسرت را بی بند و باری می‌دانند

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره دغدغه‌های حزب نیز گفت: به عنوان یک فعال سیاسی به نظرم مهمترین دغدغه فعلی، مباحث فرهنگی است. اگر چه در موضوع هسته‌ای اجماعی در سطح کلان با بدنه جامعه در سیاست خارجی ایجاد شد اما در موضوع فرهنگی نیازمند تلاش بیشتری هستیم. دهقان افزود: برای مثال در قضیه شطرنج شاهد بودیم که بسیار سخت‌گیری شد اما امام راحل موضوع را حل کرد همچنین در برخی موضوعات فرهنگی مانند برگزاری کنسرت‌ها هنوز به اجماع نرسیده‌ایم و در برخی جاها وقتی اسم کنسرت می‌آید از آن به بی‌بند و باری یاد می شود، هرچند حسن نیت وجود دارد اما حسن فعل نیست.

وی با اشاره به نمونه دیگری مانند حادثه شیراز و برخورد با علی مطهری، یادآوری کرد: امام راحل در پیام منشور برادری فرمودند «خون دلی که پدر پیرتان از دست متحجران خورده است از دست هیچ کس نخورده است»، با این فرمایش امام(ره)، به نظر می‌رسد در بحث فرهنگی مانند اندیشه سیاسی و دیگر موضوعات دغدغه اساسی وجود دارد. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: متاسفانه در برخی موضوعات درک درستی از شرایط روز نداریم، امام راحل شرایط زمانی و مکانی را در نظر می‌گرفت همان طور که رهبر معظم انقلاب در زمینه قمه‌زنی وارد شدند چرا‌که این عمل باعث می‌شد کشورهای دیگر نگاه اسلام هراسی را تشدید کنند. دهقان نیازهای جوانان را از دیگر دغدغه‌هایی که دارای زمینه فرهنگی است برشمرد و عنوان کرد: نسل جدید زاویه زیادی با نسل‌های قدیم دارند و باید برای نزدیک شدن این نسل‌ها تلاش شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات