تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۰۷
هاشمی رفسنجانی:

مظلومیت مردم فلسطین بهانه بزرگی برای حرکت منسجم اسلامی است


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مساله‌ هسته‌یی ایران گفت: این مساله یک نمونه‌ از مظلومیت ایران اسلامی است؛ به ناحق مساله‌ هسته‌یی ما را به شورای امنیت بردند و با این‌که علی‌رغم میل باطنی‌مان حتی پروتکل الحاقی را پذیرفته بودیم تا مساله در آژانس بماند و در حد حقوقی و فنی در مورد آن بحث شود، اما آن‌ها کاری را که می‌خواستند، کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خطیب نماز جمعه‌ این هفته تهران افزود: علی‌رغم کارهای نامناسبی که کرده بودند ایران پذیرفت که بار دیگر با آژانس به طور جدی همکاری کند و آن‌چه که آن‌ها ادعا می‌کردند در حرکت ما ابهام‌آمیز است را واضح کنند اما ارعاب‌ها، تهدیدات و تبلیغات بر علیه ما هنوز فضای تبلیغات جهان را پر کرده است.

وی ادامه داد: اینان اشتباه می‌کنند چون در برابر حق می‌ایستند و ملتی را تحت فشار قرار می‌دهند که ثابت کرده از حقش دفاع می‌کند و روی حقش می‌ایستد. ما راه را باز گذاشتیم حتی به سوالات جواب دادیم اما آن‌ها همین‌طور در کنار این اقدامات خط و نشان می‌کشند که البته یک روز اشتباه‌شان را درک می‌کنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که " حدود یک سال فرصت را به دلیل شرط‌های نامعقولی که پیش‌شرط مذاکره قرار دادند، ضایع کردند" افزود: اگر این شرط‌ها نبود و در این یک سال وارد مذاکره می‌شدیم همه‌چیز امروز روشن شده بود. یا آن‌ها می‌توانست منطق‌شان را واضح کنند یا ما حق‌مان را نشان می‌دادیم.

هاشمی رفسنجانی با طرح این سوال که "چرا این یک سال ضایع شد؟" افزود: از حالا به بعد نیز وضع همین است. به آن‌ها توصیه می‌کنیم بعد از یک سال حال که باز یک دریچه‌ای برای مذاکره باز شده است دست از زورگویی، تجاوز و ارعاب بردارید تا در یک فضای منطقی و مساوی، دو طرف مذاکره کنند تا حقیقت روشن شود و هیچ مساله‌ای هم مخفی نماند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما آمادگی داریم هرچه که مورد سوءظن شماست و یا به ناحق ادعا می‌کنید سوءظن دارید را واضح و روشن کنید و شما نیز دست از زورگویی‌های استکباری خود که نتایج آن موقت است و خسارتش دائمی، بردارید. ان‌شاءالله خدا شما را در این راه هدایت کند و حق ما هم محفوظ بماند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احیاء آرمان فلسطین در همه‌ دنیای اسلام و هوشیاری ما در حفظ این آرمان و ادامه‌ حضور ملت‌های اسلامی در منطقه درحمایت از فلسطین بهترین وسیله‌ای است که در نهایت صهیونیست‌ها و اربابان آن‌ها را ناکام خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا هاشمی رفسنجانی با تقدیر و تشکر از حضور هوشمندانه مردم در راهپیمایی روز قدس خاطرنشان کرد: هر سال روز قدس مردم بسیار هوشمندانه حماسه‌ای را در تاریخ بشریت ثبت می‌کنند. به ویژه امسال که شرایط ویژه‌یی در منطقه‌ ما حاکم است و همه‌ چشمان ناظران بین‌المللی متوجه منطقه‌ خاورمیانه و به ویژه ایران، عراق، فلسطین و لبنان است این حضور باشکوه مردم نشان از هوشیاری و پیام‌دار بودن حرکت ملت ایران دارد.

خطیب نماز جمعه‌ این هفته تهران اصل پیشامد اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها را ادامه همان استعمار نهفته گذشته دانست و افزود: در مقطعی شرایط دنیا به گونه‌ای شد که استعمار کهنه قابل ادامه نبود و دنیا علیه استعمار رسمی طغیان کرده بود.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در این شرایط طراحان استعمار شکل جدید استعماری را طراحی کردند و قسمت‌هایی از این استعمار نو در همه‌ دنیا به وجود آمد و بخشی نیز در دنیای اسلام، خاورمیانه و به ویژه فلسطین رخ داد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعتقاد بر این‌که " هوشیاری نسل نو می‌تواند بر این واقعیت کمک کند که برای نجات فلسطین اقدامات ضروری‌تری باید انجام داد" افزود: منطقه خاورمیانه حساس‌ترین نقطه برای استعمار بود و آن‌ها از سال‌های قبل می‌دانند که این منطقه از لحاظ منابع طبیعی حساس‌ترین ماده‌ مورد نیاز بشریت و دنیای صنعتی یعنی منابع انرژی را در خود جا داده است.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: آن‌ها می‌دانند آن چیزی که بالقوه روزی در مقابل استکبار و استعمار می‌ایستد معارف اسلامی و پافشاری بر معارف الهی و البته آزادی‌خواهی جهان اسلام است.

وی تاکید کرد: اگر امت اسلامی با هم بر روی معارف اسلامی پافشاری کنند هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی این حرکت را بگیرد.

وی با بیان این‌که " دست پیدا کردن به منابع اساسی مورد نیاز بشر و به وجود آوردن شرایطی که دنیای اسلام نتواند روی معارف دینی خود تکیه کند، دو هدف استکباری است" افزود: آن‌ها قصد داشتند مشکلات دنیای غرب را فرافکنی کرده و به منطقه‌ ما منتقل کنند که با خامی امت اسلامی در منطقه‌ ما توانستند همه‌ این هدف‌ها را به طور موقت برای خود تامین کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: بر روی کلمه "موقت" تاکید دارم چون می‌دانم روزی می‌رسد که امت اسلامی کاملا بیدار خواهند شد و با تکیه بر اسلام و استفاده از منابع ارزنده خود برای نجات منطقه اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: و لذا این برهه را نمی‌توان حرکت موفقی حساب کرد بلکه باید آن را حرکت موقت و آسیب‌پذیری تحلیل کرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: در مقطعی که فلسطین در اختیار انگلیس بود و طبق مصوبه سازمان ملل، اسرائیلی وجود نداشت؛ در آن زمان فلسطین در اختیار انگلیس بود و این کشور به عنوان سرپرست فلسطین با یهودیان صهیونیستی وارد مذاکره شد و قراردادهایی را تنظیم و به تدریج آن‌ها را اجرا کرد.

به گزارش ایسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با بیان این‌که " در اجرای این خیانت‌ها، صدها هزار مسلمان شهید شدند" افزود: آوارگی‌های فوق‌العاده‌ای بوجود آمد که هنوز 5 میلیون آواره‌ فلسطین بی‌وطن بر روی کره‌ زمین زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به برقرار شدن دولت صهیونیست در فلسطین، اضافه کرد: اهدافی که از این کار دشمنان داشتند بسیار روشن است و امروز نیز این مساله روشن‌تر شده است. نجات اروپا از شر صهیونیست یکی از اهدافی بود که نسبتا هم در این زمینه موفق شدند.

هاشمی رفسنجانی حضور در کنار ذخایر نفتی منطقه را به عنوان هدف دیگر دانست و افزود: فلسطین نقطه‌ خاصی است که سه قاره‌ آفریقا، آسیا و اروپا را به هم پیوند می‌زند.

خطیب نماز جمعه‌ این هفته تهران در ادامه‌ سخنان خود با تاکید بر این‌که "غربی‌ها نباید فکر کنند این حرکت‌های‌شان در خاورمیانه دائمی است و البته ما نباید فکر کنیم که این اقدامات خاتمه پیدا کرده است" افزود: گرفتاری‌های غرب امروز به خاطر این نوع اقداماتش بسیار جدی است و اگرچه برخی از دولت‌های اسلامی با غرب سازوکاری نشان دادند اما ملت‌های اسلامی هیچ‌وقت این مساله را نپذیرفتند؛ حرکت امروز مردم روزه‌دار در سراسر ایران که هیچ اجباری در آن نیست و تنها یک احساس، درک و تکلیف است نشان از این مسأله دارد.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این‌که " نقش ملت‌ها و به ویژه ملت ایران در این مسائل حساس بسیار مهم است" افزود: با توجه به این مساله، استکبار همه امکانات خود را بسیج کرد که این انقلاب را ناموفق کند یا آن را بشکند تا هیچ کس پیام این انقلاب را درک نکند اما گرچه با تهاجمات‌شان ما را تا حدودی در راهمان کند، کردند اما این شعله‌ الهی را هیچ‌وقت نتوانستند خاموش کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که " این انقلاب در هر مقطعی به خوبی درخشید" اضافه کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس و در دوران سازندگی که دشمنان فکر می‌کردند ایران آن‌چنان ضعیف است که خاکسترنشین می‌شود در همه‌ این دوره‌ها ایران سربلند بیرون آمد و امروز نیز روز جدیدی در تاریخ ملت‌هاست.

به گزارش ایسنا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود در خطبه‌های نماز جمعه‌ این هفته تهران با بیان این‌که " امروز شرایط ویژه‌ای در کل دنیا در حال رخ دادن است" افزود: امروز ملت‌ها هوشیار و بیدارند و این همان چیزی است که انقلاب اسلامی به دنبال آن بود. امروز ملت‌ها حقوق‌شان را مطالبه می‌کنند و شرایط به کلی عوض شده و لذا مستکبران که کانون این مساله را انقلاب اسلامی می‌دانند مجددا این انقلاب را مورد تهاجم قرار داده‌اند و از هر موضوعی بهانه‌ای برای تضعیف ملت ایران می‌تراشند.

وی افزود: دشمنان در برابر حق قطعی ملت ما که رسیدن به دانش پیشرفته‌ بشری است و هر ملتی حق دارد به آن دست پیدا کند ایستاده‌اند. امروز شاهدیم که دشمنان چطور در منطقه فشار ایجاد کرده‌اند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: شکست حمله اسرائیل به مردم لبنان یک جرقه‌ بزرگی بود که خبر از آتشفشان‌های جدیدی در منطقه داد. البته نباید فکر کنیم که آمریکا این شرایط را نادیده می‌گیرد.

خطیب نماز جمعه‌ این هفته‌ تهران در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: مستکبران و دشمنان نشان دادند جلساتی که به عنوان صلح برقرار می‌کنند، هیچ وقت نفعی برای ملت فلسطین نداشته است، این‌ها هیچ‌وقت دور هم نمی‌نشینند که قبول کنند، طرح ایجاد اسرائیل طرح استعماری بوده است. این‌ها هیچ‌وقت نمی‌پذیرند که اهداف حیاتی خود را در منطقه نادیده بگیرند و هیچ‌گاه نمی‌پذیرند که عنصر تفرقه را از منطقه‌ای مثل فلسطین در سراسر دنیای اسلام پخش نکنند. خیلی‌ها دلشان می‌خواست که بر سر مسائل لبنان، افغانستان و فلسطین بین کشورهای اسلامی مشاجره به وجود آید و البته برخی افراد کم‌اطلاع نیز این شرایط را تحریک می‌کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که " باید صبورانه و مقتدرانه اجازه ندهیم این تهاجم جدید و لشگرکشی بی‌سابقه در تاریخ به اهداف شوم خود برسد" افزود: خود مساله‌ فلسطین و مظلومیت مردم این سرزمین و به ویژه شرایط اندوهبار آوارگان فلسطینی بهانه بزرگی برای حرکت منسجم اسلامی است.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: آن روز که کشورهای عربی تصمیم گرفتند به فلسطینی‌های آواره اجازه‌ گرفتن شناسنامه‌ کشورهای دیگر را ندهند این حرکت هوشمندانه بود؛ چراکه استعمار می‌خواست مردم فلسطین را در همه‌ شهرها و کشورها هضم کند اما افرادی شایسته گفتند هیچ کشور عربی و اسلامی حق ندارد به فلسطینی‌ها اجازه ماندن دهد.

به گزارش ایسنا، خطیب نماز جمعه‌ این هفته‌ تهران در ادامه سخنان خود با بیان این‌که " امروز 50 میلیون شناسنامه آوارگان فلسطینی در اختیار افکار عمومی قرار دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند جواب آن را بدهد" افزود: هر طرح صلحی که مطرح می‌شود وقتی به آوارگان می‌رسد، شکست می‌خورد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اظهار تاسف از درگیری‌های درون فلسطین بین نیروهای مبارز و مجاهد و انقلابیون این سرزمین، افزود: این توطئه‌ جدیدی است که باید بسیار مواظب آن بود.

وی با تاکید بر این‌که " در دنیای اسلام تفرقه‌ها بسیار خطرناک است" در عین‌حال به ادعای دروغ دشمنان مبنی بر دخالت ایران در عراق اشاره کرد و افزود: برای نجات مردم عراق ما از دهها سال پیش نشان دادیم که فداکاری‌های بسیاری را متحمل شده‌ایم و هیچ هدفی جز پیروزی کامل این کشور و حفظ تمامیت ارضی و آزادی این کشور نداریم.

وی با تاکید بر این‌که " ایران و عراق می‌توانند در کنار هم با صفا زندگی کنند" افزود: آن زمان که دشمنان نوک پیکان حمله صدام را به سمت ایران قرار دادند هدف تفرقه در دنیای اسلام را دنبال می‌کردند.

به گزارش ایسنا، خطیب نماز جمعه‌ این هفته‌ تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت علی (ع) از ایشان به عنوان بزرگترین مظلوم تاریخ یاد کرد.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که " در تشکیل حاکمیت اسلامی هرجا خطری متوجه اسلام شد، بدون استثناء علی (ع) آن خطر را درک کرد" افزود: علی(ع) شکوه‌ها و درد دل خود را به چاه می‌برد؛ چراکه اگر درد دلش را فریاد می‌کرد ممکن بود امت اسلامی دچار تفرقه شوند.

وی با اشاره به وجود خوارج در زمان حضرت علی(ع) افزود: خوارج نمونه‌ای از تندروهایی که امروز در وهابی‌ها و سلفی‌ها می‌بینیم بودند، این تفکر علی(ع) را به زحمت زیاد انداخت و این امام بزرگوار را از بین برد.

خطیب نماز جمعه‌ این هفته تهران افزود: اگر منصفانه قضاوت کنیم، علی(ع) بعد از پیامبر(ص) عزیز‌ترین و محکم‌ترین مرد تاریخ اسلام است، خلا وجودی آن حضرت هیچ‌گاه پر نشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین با اشاره به معنویت ماه مبارک رمضان و لیالی قدر، در عین‌حال یاد و خاطره شهید آیت‌الله هاشمی‌نژاد و شهدای نیروهای مسلح و شهیدان فلاحیان، فکور، نامجو، جهان‌آرا و اشرفی اصفهانی را گرامی داشت.

خطیب نماز جمعه‌ این هفته‌ تهران هم‌چنین روز جهانی کودک و روز جهانی سالمندان را گرامی داشت و افزود: این دو قشر احتیاج به پشتیبانی و مراقبت بسیار دارند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود با گرامی‌داشت آغاز سال تحصیلی جدید، افزود: آموزش و پرورش و آموزش عالی مهم‌ترین میدان سازندگی و انسان‌سازی هستند. تعمیق علم و دانش و تعمیق معنویت کار مهمی است که در مدارس و دانشگاه‌ها باید انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که " جامعه‌ عالم اما فاقد معنویت گرفتار ظلم، فساد و تجاوزی می‌شود که غربی‌ها امروز گرفتار آنند" افزود: دانش، ایمان و عمل صالح پایه‌ سعادت یک جامعه و راه رسیدن به خدا برای هر ملتی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران هم‌چنین با اشاره به سالروز هجرت امام(ره) از عراق به پاریس، افزود: در آن زمان امام را مظلومانه از تبعیدگاه خود با هدف منزوی کردن ایشان در غرب به تبعیدگاه دیگری فرستادند اما با تدبیر امام و یاران ایشان، پاریس تبدیل به سکو اشاعه انوار اسلامی و افکار امام(ره) شد.

هاشمی رفسنجانی در پایان سخنان خود از کمیته امداد امام خمینی که " در این ماه فضای انفاق را افزایش داد" تشکر کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات