صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۰۸

حرف روز/ تقویت امیدواری در رسانه‌ها

بی‌شک ایمان و باور قلبی به آرمان‌ها، انگیزه و اراده برای پیمودن مسیر با امید به آینده روشن، بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و مؤلفه مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند در میان تلاطم‌های شدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تحولات شتابان منطقه‌ای و جهانی نقطه اتکای مردم و اطمینان آنها برای تحقق آرمان‌ها و اهداف عالیه نظام اسلامی باشد[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
یادداشت: بی‌شک ایمان و باور قلبی به آرمان‌ها، انگیزه و اراده برای پیمودن مسیر با امید به آینده روشن، بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و مؤلفه مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند در میان تلاطم‌های شدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تحولات شتابان منطقه‌ای و جهانی نقطه اتکای مردم و اطمینان آنها برای تحقق آرمان‌ها و اهداف عالیه نظام اسلامی باشد.
ایجاد فضای اميد به آينده بهتر، ارتقای اميدواري به زندگي، اطمینان به بهبود محيط و فضاي کسب‌وكار، امید به برقراری عدالت، حسن ظن به نظام سياسي، اقتصادي، قضایی و... که دو مؤلفه مهم «رضايت» و «امنيت» را فراهم می‌آورد، از مهم‌ترين مؤلفه‌هاي توسعه و سلامت اجتماعي است که بیشتر جوامع از کشورهای در حال توسعه گرفته تا کشورهای پیشرفته نیازمند آن هستند.
«اميدواري اجتماعي» يكي از مؤلفه‌هاي جدي سرمايه اجتماعي است كه زمینه‌ساز همبستگي با مؤلفه‌هاي ديگري، چون اعتماد اجتماعي و مشاركت اجتماعي می‌شود. موضوعی که در طول چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، همواره عامل حضور اقشار گوناگون جامعه در صحنه‌های مورد نیاز انقلاب بوده و توانسته است جمهوری اسلامی ایران را از مسیر پر فراز و نشیبی که پیش رو داشت، به سلامت عبور دهد.
برای حفظ و پایداری امید و انگیزه و تقویت آن، نظام فرهنگی‌ـ رسانه‌ای کشور وظیفه خطیر و سنگینی بر عهده دارد. رسانه‌ها نیز در کنار ایفای نقش به عنوان زبان گویای جامعه و نقد سازنده برای حل مشکلات و رفع کاستی‌ها، وظیفه دیگری نیز دارند که مرتبط با نظریه مسئولیت اجتماعی است و آن، تقويت سرمايه اجتماعي و به طور خاص اميد و اميدواري است که با توجه به تعالیم اسلامی و روح دینی حاکم بر جامعه، این مهم را می‌توان با احصای مؤلفه‌هايي، چون توكل، تقوا، معادباوري و مهدويت تبیین کرد.
در این میان، رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه ملی باید به نکات مهمی توجه داشته باشند، از جمله مخاطب‌شناسي دقيق و هدف‌مند، واقع¬بيني و واقع‌نمايي در ترسيم پديده‌هاي اجتماعي، درگير شدن هرچه بيشتر با واقعيت¬هاي زندگي روزمره مردم، تقويت ارزش-ها و برنامه¬هاي اميدآفرين، تقويت عناصر مثبت و هويت¬بخش، ترسيم چشم‌انداز آينده انقلاب اسلامي به صورت روشن و واقع‌بينانه، ارزيابي واقعي و دقيق از شرايط موجود و شناخت نقاط قوّت و ضعف، فرصت¬ها و چالش‌های داخلي و خارجي، تقويت همبستگي اجتماعي و ترویج خودانتقادي.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات