صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۰۷

 ترامپ در بن‌بست!

اكنون ترامپ متوجه شده، مشاوراني چون بولتون و وزيراني چون پمپئو، او را در چه مخمصه‌اي قرار داده‌اند. اكنون او متوجه شده است ‌عرصه سياست با عرصه اقتصاد تفاوت دارد. اكنون او متوجه شده است‌ ملت ايران و رهبر گرانسنگش،‌ با ديگر ملت‌ها و رهبران دنيا، ‌تفاوت از زمين تا آسمان دارند.
 ترامپ در بن‌بست!
 
دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه 16 خرداد در شهر كان در شمال غربي فرانسه و در حضور ميزبان خود امانوئل مكرون گفت: «ايران كشوري است كه به بن‌بست مي‌خورد؛ زيرا تحريم‌ها فوق‌العاده و مؤثر بوده‌اند. اما آمريكا مي‌تواند اين وضعيت را تغيير دهد. من درك مي‌كنم كه آنها مي‌خواهند مذاكره كنند. ما براي مذاكره با ايران آماده‌ايم.»
اكنون يك سؤال اساسي در محافل سياسي جهان مطرح است و آن اينكه،‌ ايران و آمريكا‌ كدام يك در بن‌بست قرار دارند؟ پاسخ به اين پرسش راهبردي،‌ آينده و مختصات آن را ترسيم و توصيف مي‌كند. واقعيت آن است كه نبرد و جنگ هوشمند و تركيبي بين ايالات متحده آمريكا و ايران در همه حوزه‌ها به جز حوزه جنگ نظامي مستقيم در جريان است. آمريكايي‌ها با تمام قواي خود آمده‌اند و هدفي جز به تسليم كشاندن ايران از طريق مذاكره ندارند. در اين عرصه نبرد و رويارويي تمام‌عيار، جنگ اصلي، جنگ اراده‌ها است.
آقاي ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا با خصوصيت اصلي معامله‌گري و تاجر‌مسلكي، ‌ترديدي نداشت كه پس از ورود به كاخ سفيد و با بهره‌گيري از هنر معامله‌گري خود، ‌مقاومت چهل ساله ملت ايران را در هم شكسته، ‌جمهوري اسلامي را به تسليم شدن در برابر آمريكا وادار مي‌كند؛ اما اكنون و با گذشت بيش از دو سال از اين حضور در مسند سياسي، ‌واقعيات ديگري در برابر ترامپ و تيم او رخ مي‌نماياند. مروري بر چند پرده از نمايش‌هاي ترامپ و تيمش با مهره‌هاي كليدي، چون جان بولتون و پمپئو، روندهاي شكل گرفته در گذشته و حال را مشخص و پيش‌بيني آينده را تا حدود زيادي ممكن مي‌كند.
1ـ پرده اول اين نمايش، به زمان ورود ترامپ به عرصه سياست و رقابت‌هاي انتخاباتي برمي‌گردد. ترامپ در آن زمان،‌ با اتخاذ مواضع بسيار تند عليه جمهوري اسلامي، دولت وقت آمريكا را به ساده‌لوحي در برابر ايران متهم و‌ اعلام كرد در صورت حضور در كاخ سفيد،‌ برجام را پاره خواهد كرد و با ايران به شكل جدي مقابله مي‌كند.
2ـ ترامپ پس از ورود به كاخ سفيد، ‌با آن عمليات رواني در پرده اول از نمايش خود،‌ خواهان مذاكره مجدد با ايران و اصلاح برجام يا شكل‌گيري برجام‌هاي جديد شد. تصور ترامپ آن بود كه با گرد و خاكي كه او به راه انداخته، مقامات جمهوري اسلامي از ترس پاره شدن برجام با خروج آمريكا از اين توافق، ‌تسليم زياده‌خواهي‌هاي او شده،‌ به انجام اصلاحاتي در موادي از برجام تن خواهند داد! اما برخلاف اين تصور و ارزيابي ترامپ كه در هنر معامله‌گري او در اقتصاد و معاملات تجاري او ريشه داشت، ايران باب هرگونه مذاكره و تجديدنظر در برجام را هفت قفله كرد. 
3ـ ترامپ ناكام در مرحله پيش‌گفته، مرحله سوم نمايش را با اعلام خروج آمريكا از برجام و اعمال شديدترين تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ‌به اجرا گذاشت. 
آمريكايي‌ها با انجام محاسبات اشتباه از شرايط داخلي ايران،‌ براساس داده‌هاي خبري و اطلاعاتي منافقين،‌ سلطنت‌طلب‌ها‌ و برخي ديگر از عناصر غربگراي داخلي، ‌ايران را در لبه‌ پرتگاه و در آستانه فروپاشي ارزيابي كرده،‌ بر شرط و شروط‌هاي خود در يك مذاكره احتمالي بسي افزودند. سناريوي تابستان داغ و ناكامي جمهوري اسلامي در چهل ساله شدن،‌ به گونه‌اي در رسانه‌هاي استكباري و شبكه ضد انقلاب برجسته شد كه آمريكايي‌ها بيش از پيش متوهم شده و افرادي چون پمپئو، وزير خارجه آمريكا را گرفتار خيال‌پردازي كرد. 
آقاي پمپئو دوازده شرط را براي مذاكره با ايران مطرح كرده. تصور وزير خارجه آمريكا آن بود كه آمريكا در اوج قدرت و ايران در نهايت ضعف قرار دارد و چاره‌اي جز پذيرش اين شروط ندارد! شروط دوازده‌گانه پمپئو، به گونه‌اي تنظيم شده بود كه پذيرش آن،‌ معنايي جز تسليم شدن كامل ايران در برابر آمريكا را نداشت. گويا در يك جنگ نظامي بين دو كشور، آمريكا غالب و ايران مغلوب شده و چاره‌اي جز تن دادن به خواسته‌هاي طرف پيروز در جنگ ندارد!
4ـ ترامپ براي پيروز شدن در نبرد اراده‌ها،‌ از يك طرف همزمان با تشديد تحريم‌ها، شعار به صفر رساندن صادرات نفت ايران را مطرح كرد و از طرف ديگر،‌ با قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌هاي تروريستي،‌ از اراده خود مبني بر استفاده از همه ظرفيت‌ها براي مقابله با جمهوري اسلامي خبر داد. دولت ترامپ براي واقعي كردن تهديدات و معتبر كردن آن عليه جمهوري اسلامي، ‌ناو هواپيمابر آبراهام لينكلن را هم به سمت منطقه و خليج‌فارس به حركت درآورد؛ اما برخلاف آن همه هياهو،‌ سروصدا و تبليغات تو دل خالي كن آمريكايي‌ها و متحدان‌شان و جريان ضد انقلاب،‌ سال 1397 نه تنها بدون تابستان داغ، بلكه با تماشايي‌ترين حماسه‌هاي حضور مردم در جشن‌هاي چهل سالگي انقلاب به پايان رسيد و در روز قدس سال 1398، مردم ايران و ديگر مسلمانان در صد كشور جهان، ‌عيار مقاومت شكل گرفته بر مبناي انديشه‌هاي راهبردي حضرت امام خميني(قدس‌الله نفسه‌ الزكيه) در برابر شيطان بزرگ را به نمايش گذاشتند. 
5ـ قدرت‌نمايي مقاومت فلسطيني‌ها در غزه قهرمان در جنگ اخير با پرتاب بيش از 800 موشك و راكت و عبور نزديك هفتاد درصد آنها از گنبد آهنين، ‌اراده دولت، ‌ارتش و مقاومت مردمي در سوريه بر آزادسازي ادلب به عنوان آخرين پايگاه تروريست‌هاي تحت حمايت آمريكا،‌ ايستادگي عراقي‌ها بر سر همكاري با ايران و ناديده انگاشتن تحريم‌ها، ‌قدرت‌نمايي يمني‌ها در برتري ميداني با به كارگيري يگان پيشرفته پهپادي خود و آشكار شدن نشانه‌هايي از موفقيت‌ جمهوري اسلامي در مهار فشارها،‌ دور زدن تحريم‌ها،‌ تبديل كردن تحريم‌ها و تهديدها به فرصت براي كاهش وابستگي‌هاي اقتصادي به خارج و از جمله خام‌فروشي نفت و همچنين آشكار شدن اراده جمهوري اسلامي مبني بر مقابله جدي با هر نوع تحرك نظامي آمريكايي‌ها در منطقه، غلط بودن محاسبات و ارزيابي‌هاي آمريكا و ترامپ و تيمش را نمايان كرد.
در چنين فضايي بود كه آقاي پمپئو با آن شروط دوازده‌گانه‌اش، با صراحت و با يك سقوط 12 پله‌اي، از مذاكره بدون پيش‌شرط با ايران سخن گفت! در چنين فضايي بود كه ترامپ در سفر به ژاپن، به طور رسمي اعلام كرد به دنبال براندازي جمهوري اسلامي و رهبران آن نيست و از ژاپني‌ها، ميانجيگري ميان ايران و آمريكا را مطالبه كرد. 
اكنون اين پرده‌هاي نمايش از قبل از ورود آقاي ترامپ به كاخ سفيد تا به امروز، ‌در پيش چشم و روي همه تحليلگران و كارشناسان مسائل راهبردي قرار دارد. جمهوري اسلامي بر گزينه راهبردي مذاكره نكردن با آمريكاي عهدشكن و غير قابل اعتماد تأكيد داشته، ‌در حال عبور پرشتاب از موانع و مشكلات ناشي از فشارها و تحريم‌ها است. اما آمريكاي مغرور و ترامپ خودشيفته به خاطر هنر معامله‌اش در حوزه اقتصاد، ‌اكنون در عرصه سياست براي مذاكره با جمهوري اسلامي به اين و آن التماس كرده،‌ در جست‌وجوي راهي براي عبور از اين بن‌بست خودساخته است.
اكنون ترامپ متوجه شده، مشاوراني چون بولتون و وزيراني چون پمپئو، او را در چه مخمصه‌اي قرار داده‌اند. اكنون او متوجه شده است ‌عرصه سياست با عرصه اقتصاد تفاوت دارد. اكنون او متوجه شده است‌ ملت ايران و رهبر گرانسنگش،‌ با ديگر ملت‌ها و رهبران دنيا، ‌تفاوت از زمين تا آسمان دارند. آري او اكنون در حال دريافت اين معنا است كه مقاومت ملت ايران، پايان‌ناپذير است و جمهوري اسلامي هرگز از تفكر و انديشه مقاومت دست برنخواهد داشت. آري ملتي كه براساس اعتقادات و باورهاي ديني در برابر دشمنان خدا به مقاومت دست مي‌زند،‌ هرگز به بن‌بست نخواهد رسيد؛ چون ايمان دارد به اين سخن حضرت حق كه فرمود: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنَا وَإنَّ اللهَ لمََعَ المُحسِنيِنَ» (عنكبوت/ 69).
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات