صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۵۳
روايت  يك فرمانده از جنگ نفت‌كش‌ها در گفت‌وگو با صبح صادق 

ايران پُر از نادر مهدوي‌ها است

پایگاه بصیرت / فرهاد كوچك‌زاده

نام قرارگاه نوح(ع) به عنوان يك سازمان تاكتيكي‌ـ عملياتي سپاه در عمليات‌هاي آبي و جنگ خليج‌فارس بسيار برجسته است. قرارگاهي كه شهيداني همچون نادر مهدوي را به عنوان اسطوره جمهوري اسلامي در نبرد مستقيم با آمريكا تقديم انقلاب كرد. در ادامه با فتح‌ا‌لله محمدي درباره وضعيت ديروز و امروز خليج‌فارس گفت‌وگو مي‌كنيم. وي از آموزش و پرورش به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مأموريت مي‌گيرد و از سال 1358 تا 1368 در پست‌هايي همچون فرمانده سپاه استان بوشهر، فرمانده قرارگاه دريايي نوح نبي(ع) و فرماندهي منطقه دوم نيروي دريايي سپاه انجام وظيفه كرده و در زمان شهادت شهيد نادر مهدوي فرمانده‌ اين شهيد نيز محسوب مي‌شده است.

 

* از شهيد نادر مهدوي چه ميزان شناخت داريد؟

شهيد نادر مهدوي روستازاده، متدين، شجاع، ايثارگر، انقلابي و متخلق به اخلاق حسنه و يك رزمنده واقعي اسلام بود. تمام وجودش را متعلق به انقلاب اسلامي مي‌دانست. خود را در حقيقت وقف انقلاب و نظام اسلامي كرده بود. عاشق و مطيع محض حضرت امام خميني(ره) بود. براي اجراي اوامر و خواسته‌هاي آن حضرت هيچ حد و مرزي قائل نبود و هستي خود را در راه اهداف آن مرد تاريخ‌ساز فدا كرد. وي براي تحقق اهداف انقلاب بسيار خطرپذير و پيشگام بود. هميشه سعي مي‌كرد مأموريت‌هاي سخت و مشكل را بر عهده بگيرد و در مقابله با دشمن هيچ واهمه‌اي نداشت. 

شهيد مهدوي در ابتدا يك نيروي ستادي بود؛ اما با اصرار فراوان و پيگيري‌هاي مجدانه وارد بخش عملياتي شد. بي‌وقفه، خستگي‌ناپذير و اغلب داوطلبانه با همكاري ساير رزمندگان مأموريت‌هاي متعدد و مؤثري را در خليج‌فارس عليه دشمنان انقلاب اسلامي اجرا كرد؛ به گونه‌اي كه ابتكار عمل در عمليات‌هاي دريايي كاملاً به دست رزمندگان اسلام افتاد. اين رزمنده غيور علاوه بر توفيق و كسب برتري در جنگ نفت‌كش‌ها ضربات مؤثري بر سازمان نظامي آمريكا وارد كرد و در تاريخ ماندگار شد.

البته شهيد مهدوي نمادي از تمامي رزمندگان آن روز است. در حالي كه جبهه پر از غيورمرداني بود كه با رشادت‌هاي خود حماسه‌هاي فراوان آفريدند. عده‌اي شهيد شدند و عده‌اي ديگر با صلابت، اما در گمنامي تمام همانند شهيد نادر مهدوي آماده ايثار در راه انقلاب اسلامي هستند.

 

* شرايط كشور در زمان جنگ خليج‌فارس چگونه بود؟ اقدامات مؤثر شهيد مهدوي و همرزمانش در زمان جنگ خليج‌فارس چه بوده است؟

در زماني كه دشمنان انقلاب جنگ را به دريا كشاندند، كشور بر اساس تحليل و معيار مادي در شرايط بسيار نامطلوب و سختي قرار داشت. در آن زمان فقط چند كشور كوچك به ما كمك مي‌كردند. از نظر توليدات داخلي در بخش عمومي و نظامي شديداً در مضيقه بوديم. اسلحه، مهمات و تجهيزات نظامي را بايد از خارج تهيه مي‌كرديم؛ در حالي كه دشمن به طور نامحدود هر روز مجهزتر از روز قبل مي‌شد. آن زمان تنها درآمد ما فروش نفت خام بود. دشمن با استفاده از تجهيزات مدرن كه بلوك غرب و شرق در اختيارش گذاشته بودند، تأسيسات نفتي و نفت‌كش‌هاي ما را به شدت مورد حمله قرار داده و منهدم مي‌كرد و هر زمان كه ناكام مي‌شدند از آمريكايي‌ها كمك مي‌گرفتند. به طوري كه آمريكايي‌ها به چندين سكوي نفتي كشور حمله كردند. شهيد مهدوي مسئول مستقيم درگيري با آمريكايي‌ها بود.

 در آن زمان كليه نيازمندي‌هاي عمومي كشور همانند گندم، مرغ، تخم‌مرغ، پنير و غيره از خارج وارد مي‌شد. دشمن با كمك ابرقدرت‌ها، كشتي‌هاي حامل كالاهاي وارداتي را مورد هجوم قرار مي‌داد، گروه‌هاي سياسي و ضد انقلاب داخلي هم اهداف دشمن را در داخل پيگيري مي‌كردند. از اين رو از نظر معيارهاي مادي شرايط بسيار سخت و خطرناك بود، اما در كشور رهبري وجود داشت كه با يك اشاره و كلام برگرفته از نور الهي، آرامش و سكينه غير قابل وصفي به ملت تزريق مي‌كردند. 

رزمندگان جز حراست از انقلاب به چيز ديگري فكر نمي‌كردند و تمام هستي‌ خود را ارزاني انقلاب كرده بودند و در راه اجراي فرامين امام از يكديگر سبقت مي‌گرفتند. شهادت براي آنها فوز عظيم بود. با وجود همه محدوديت‌ها، تحريم‌ها و فشارهايي كه دشمنان انقلاب ايجاد كردند، به لطف الهي نه تنها موفق به درهم پيچيدن تومار انقلاب اسلامي نشدند؛ بلكه استعدادها و توانمندي‌هاي مردم غيرتمند كشور به جوشش افتاد. با وجود خسارات فراواني كه به منابع و زيرساخت‌هاي كشور وارد شد و جوانان رشيد و ارزشمندي كه به شهادت رسيدند، ملت آب‌ديده شد و وعده‌هاي الهي كه در كتاب آسماني يعني قرآن كريم به آن اشاره شده، به تحقق پيوست. ايستادگي، جانفشاني و معامله ملت با خدا به همه ملت‌هاي آزاديخواه و استقلال‌طلب جهان اثبات كرد، راه مقابله با زورگويي و زياده‌خواهي‌هاي مستكبران و دفاع از حيثيت انساني، شرافت و هويت ملت‌ها، توكل بر خدا، مقاومت و ايستادگي در برابر آنها است.

 

* اگر ممكن است امكانات نيروي دريايي سپاه را در زمان جنگ با امروز مقايسه كنيد؟ 

امكانات و تجهيزات نظامي نيروي دريايي سپاه در زمان جنگ با امروز به هيچ‌وجه قابل مقايسه نيست. آن روز بهترين سلاح نيرو دريايي براي هدف قرار دادن كشتي، ميني كاتيوشا «107» با برد بسيار پايين بود؛ در حالي كه امروزه موشك‌هايي در اختيار نيروي دريايي است كه از فاصله صدها كيلومتري مي‌تواند به اهداف خود اصابت كند. علاوه بر آن هر يك از موشك‌هاي امروزي براي انهدام يك كشتي بزرگ كافي است. آن روز مين‌هايي كه در اختيار جمهوري اسلامي قرار داشت، بسيار قديمي بود؛ در حالي كه امروزه انواع مدرن‌ترين مين‌هاي دنيا را در اختيار داريم. آن روز شناورهاي مورد استفاده رزمندگان اسلام قايق‌هاي عاشورا بود كه آسيب‌پذيري بسياري داشت؛ اما امروزه انواع تندروترين قايق‌ها، ناوچه‌ها، قايق‌هاي پرنده و مدرن‌ترين پهپادها و بالگردها را در اختيار داريم. در زمان جنگ تحميلي، كشور از نظر سيستم‌هاي الكترونيكي و ارتباطي با مشكل مواجه بود؛ در حالي كه امروزه از كارآمدترين سيستم‌هاي الكترونيكي، ارتباطي و راهداري برخورداريم و در جنگ سايبري حرف‌هاي زيادي براي گفتن داريم. مهم‌تر از همه اينكه بيشتر تجهيزات و امكانات به دست توانمند فرزندان اين مرز و بوم ساخته شد.

نكته مهم اين است كه آنچه سلاح‌ها و تجهيزات را كارآمد مي‌كند، ايمان و روحيه نيروهاي انساني است. در زمان جنگ تحميلي دشمن صاحب مدرن‌ترين تجهيزات روز دنيا بود؛ اما رزمندگان اسلام با ساده‌ترين و ابتدايي‌ترين امكانات بر آنها فائق آمدند؛ زيرا مسلح به سلاح ايمان و توكل بر خدا بودند و به آيه شريفه «ما رميت اذ رميت و لكن‌الله رمي» اعتقاد كامل داشتند. امكانات ارزشمند و مدرن امروزي وقتي با ايمان و توكل بر خدا همراه شود، يقيناً هيچ نيروي مادي و باطلي توان مقابله با آن را نخواهد داشت. دشمنان اين موضوع را به خوبي مي‌دانند. اين درس را از دفاع مقدس گرفتند و ضرب شست دست نيروهاي اسلام را چشيده‌اند، به همين دليل امروزه نعره مي‌كشند و چنگ و دندان نشان مي‌دهند؛ اما جرئت تعدي به كشور را ندارند.

 

* علت بزرگنمايي سايه جنگ در داخل كشور چيست؟ آيا امكان يا توان حمله نظامي آمريكا به ايران وجود دارد؟

بزرگنمايي سايه جنگ در كشور را كساني مطرح مي‌كنند كه وابسته به دشمنان جمهوري اسلامي يا جيره‌خوار و مزدور هستند يا از جنگ مي‌ترسند؛ البته اساساً جنگ خوب نيست. هر جنگي همراه با ويراني و كشتار و خسارت به انسان‌هاست. همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند: ما خواهان جنگ نيستيم؛ اما مكتب ما بر دفاع تأكيد فراوان دارد. در مكتب ما دفاع از دين، مذهب، ناموس، حيثيت، شرف انساني، مكتب و ميهن مقدس شمرده شده است. مسلمان واقعي در اين راه آماده هر نوع فداكاري و ايثارگري است؛ ‌بنابراين دشمنان به خوبي مي‌دانند كه جنگ براي آنها زيان‌بار خواهد بود. آمريكايي‌ها و غربي‌ها در ميان كشورهاي جهان سوم جنگ به راه مي‌اندازند تا منافع اقتصادي خود را تأمين كنند. همچنين با فروش تسليحات سودهاي سرشاري نصيب‌شان مي‌شود و بعد از جنگ تحت پوشش بازسازي به آن كشورها وارد مي‌شوند و با در اختيار گرفتن منابع اقتصادي آنها سعي مي‌كنند تسلط سياسي خود را اعمال كنند. نمونه بارز كشور عراق است؛ البته با تلاش‌هاي صورت گرفته نتوانستند سلطه كامل سياسي ايجاد كنند.

جنگ با ايران متفاوت از تجربه‌هاي جنگي آنهاست. جنگ با عراق زماني بر كشور تحميل شد كه شرايط بسيار نامطلوبي در كشور وجود داشت و حكومت دوام و قوام پيدا نكرده بود. سپاه و ارگان‌هاي انتظامي نيز تازه تأسيس بودند و سران رژيم پهلوي خزانه كشور را تخليه كرده بودند. دشمن با تحليل اين وضعيت تصور مي‌كرد كه در زمان كوتاهي انقلاب اسلامي را نابود مي‌كند. آنها عشق و علاقه مردم به دين و رهبر و آب و خاك را در نظر نگرفته بودند؛ اما حالا سال‌هاست اين مهم را تمرين كرده‌ايم كه با شروع جرقه جنگ از سوي آمريكايي‌ها در خليج‌فارس و درياي عمان پاسخ پشيمان‌كننده‌اي به آنها خواهيم داد. آمريكايي‌ها و هم‌پيمانان‌شان از وضعيت، قدرت و توانمندي كشور آگاه هستند. اين را در نتايج رزمايش‌هاي خودم اشاره كرده‌ام. اگر عقل سليم داشته باشند، هرگز دست به چنين خطر بزرگي نخواهند زد؛ زيرا منافع آن با خسارت‌هايي كه به آنها وارد مي‌شود قابل مقايسه نخواهد بود؛ البته ممكن است آنها با حماقت، جنگ را آغاز كنند؛ اما پايان و نتيجه جنگ به دست آنها نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات