صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۶۱
گزارش خبري‌‌ـ تحليلي از حاشيه‌ها و بازتاب‌هاي نشست منامه

آقاي تاجر در سوداي معامله!

پایگاه بصیرت / امين پناهي

همان‌طور كه مي‌دانيم ترامپ پيش از آنكه يك رئيس‌جمهور و سياستمدار باشد، يك تاجر است. او كسي است كه از راه تجارت در زندگي‌اش همه چيز به دست آورده و حتي همين صندلي رياست‌جمهوري كه حالا بر آن تكيه زده، حاصل همين ويژگي اوست؛ اما مسئله اينجاست كه او فكر مي‌كند همه امور جهان را مي‌تواند با همين داد و ستدهاي معمول انجام دهد و از خود يك ابرقهرمان بسازد. از زماني كه او روي كار آمده، همواره تلاش كرده است با همين روشي كه گفته شد بسياري از مسائل را حل كند. موضوع توافق با كره شمالي يكي از موضوعاتي بود كه ترامپ با همين قالب مي‌خواست با آن برخورد كند؛ اما به دليل خلف وعده‌هايش نتوانست چندان در آن موفق شود. 

 

 كارگاه ورشكستگان

در هفته اخير كارگاه اقتصادي معامله قرن در بحرين برگزار شد. جلسه‌اي با حضور برخي كشورهاي منطقه، چون عربستان و بحرين و البته نمايندگاني از رژيم  صهيونيستي و «جراد كوشنر» داماد ترامپ كه اميدوار است اين اتفاق را رقم بزند.

پايگاه «راديو فرانسه» در اين باره نوشت: «برخي از چهره‌هاي ارشد سياسي و اقتصادي جهان در بحرين گردهم آمدند تا جزئيات بخش اقتصادي طرح موسوم به «معامله قرن» را بررسي كنند. جراد كوشنر، مشاور سياسي و داماد دونالد ترامپ، در نشست اقتصادي بحرين، در منامه، خطاب به فلسطينيان، نسبت به لزوم بهره‌گيري از «فرصت استثنايي قرن» تأكيد كرده و گفته است، خواهان برقراري صلح و ثبات ميان اسرائيل و فلسطينيان و آزادي مذهبي براي همگان هستيم.»

در اين نشست افزون بر گروه‌هاي فلسطيني، لبناني‌ها هم حضور نداشتند. لبناني‌هايي كه خود روزي درگير جنگ با رژيم صهيونيستي بوده‌اند، امروز از حضور در اين نشست امتناع كردند. اين موضوع كوشنر را به اين فكر انداخته كه شايد بتوان كشورهايي، چون لبنان را با پول به صف موافقان پيوند داد. در همين زمينه روزنامه «الاخبار» لبنان در مقاله‌اي فاش كرد، داماد و مشاور رئيس‌جمهور آمريكا پيشنهاد رشوه شش ميليارد دلاري به نخست‌وزير لبنان داده است.

تحليلگران لبناني معتقدند پيشنهاد شش ميليارد دلاري كوشنر به اين معناست كه آمريكا با حل و فصل پرونده مرزي لبنان و رژيم صهيونيستي و پرداخت پول در مقابل آن به دنبال سوق دادن لبنان به سمت پذيرش معامله قرن است.

اما يك ‌سوي اين اجلاس بحرين است. بحريني كه سال‌هاست با همكاري دولت سعودي اعتراضات مردم خود را با تفنگ پاسخ مي‌گويد، حالا مجري نقشه‌هاي شوم آمريكايي‌ها در مقابل مردمي مي‌شود كه هم‌ زبان و هم دين مشتركي با اينان دارند. بحرين كشوري است كه از خود اختياري در عرصه‌هاي مختلف بين‌المللي ندارد و همواره زير پرچم عربستان و امارات است؛ اما اين دو كشور ريسك برگزاري اين اجلاس را نپذيرفته‌اند. در واقع ممكن بود اگر چنين نشستي در هر يك از اين دو كشور برگزار شود، تأثيراتي در روابط با كشورهاي عربي و همچنين تجارت و اقتصادشان بر جاي گذارد؛ از اين رو بحرين اين مسئوليت را به عهده مي‌گيرد.

در مقابل مسئولان فلسطيني نام يكي از خيابان‌هاي منطقه «يطا» واقع در استان الخليل در جنوب كرانه باختري را از بحرين به «مرزوق الغانم» نام رئيس پارلمان كويت تغيير دادند. اين اقدام مسئولان فلسطيني در اعتراض به موضع بحرين در قبال صلح با رژيم صهيونيستي صورت گرفت. فلسطيني‌ها با اين اقدام همچنين خواستند از موضع كويت در قبال مخالفت با معامله قرن قدرداني كنند.

 

 نقشه خباثت‌آلود

رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه‌هاي نماز عيد فطر امسال به اين نشست اشاره كرده و به آن واكنش نشان دادند. معظم‌له فرمودند: «اين اجلاسي كه در بحرين قرار است اتّفاق بيفتد، متعلّق به آمريكايي‌ها است؛ لكن حكّامِ بحرين با ضعف خودشان، با ناتواني‌هاي گوناگون خودشان، با روحيه‌ بسيار بدِ ضدّمردمي و ضدّاسلامي خودشان، زمينه‌ساز اين كار شدند و متعهّد شدند كه اين اجلاس را انجام بدهند. هدف اين اجلاس هم اين است كه نقشه‌ غلطِ خائنانه‌ خباثت‌آلود آمريكا در مورد فلسطين كه اسمش را گذاشته‌اند «معامله‌ قرن»، تحقّق ببخشند. البتّه اين اتّفاق نخواهد افتاد و معامله‌ قرن ان‌شاء‌الله به توفيق الهي هرگز پا نخواهد گرفت.»

گفته‌ها و شنيده‌‌ها حاكي از آن است كه طبق اين طرح قرار است دولت فلسطيني جديدي به نام «فلسطين جديد» در اراضي كرانه باختري و نوار غزه بدون شهرك‌هاي يهودي (صهيونيستي) ايجاد شود؛ اما چيزي به نام كشور فلسطين وجود نخواهد داشت! طبق اين طرح آوارگان فلسطيني كه بيش از 6 ميليون نفر هستند، براي هميشه حق بازگشت به كشور خود را از دست خواهند داد و قدس به رژيم غاصب صهيونيستي واگذار خواهد شد. فلسطين جديد حق داشتن ارتش و سلاح را نخواهد داشت و تنها مي‌تواند پليس مسلح داشته باشد. همچنين حماس همه سلاحش را تحويل مي‌دهد و اين موضوع حتي شامل سلاح فردي و شخصي رهبر حماس نيز مي‌شود كه بايد به مصر تحويل داده شود!

اما بايد توجه داشت كه اولاً در صورت قبول چنين معامله‌اي از سوي مردم فلسطين، رژيم صهيونيستي به راحتي در بين بسياري از كشورهاي جهان به خصوص كشورهاي عربي به رسميت شناخته خواهد شد. ثانياً سرزمين فروشي از سوي فلسطينيان در آينده از سوي فرزندان‌شان به هيچ عنوان پذيرفته نخواهد شد، همان‌طور كه همين حالا همان مختصر فروش زمين به يهوديان مذموم است و كسي حق اينكه كشورش را به كسي بفروشد يا آن را هديه كند، ندارد. ثالثاً اعراب بايد بدانند اگر چنين توافقي را امضا كنند، خود را به نقطه پايان نزديك كرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات