صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۶۰
فرمانده سپاه شهداي استان آذربايجان غربي در گفت‌وگو با صبح صادق

چهل سال دفاع مقدس را تجربه كرده‌ايم

پایگاه بصیرت / عمار قلعه‌نويي

 استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي به تعبير رهبر معظم انقلاب سر ايران هستند. اين حقيقت نه تنها در شكل نقشه، بلكه در واقعيت صحنه هم نمود دارد و دشمنان انقلاب با علم به اهميت اين استان‌ها همواره طي چهل سال گذشته به دنبال ناامن كردن آنها بودند؛ به ويژه استان آذربايجان غربي كه تلفيقي از قوميت‌هاي گوناگون را در خود دارد. در اين ميان، مؤثرترين مجموعه‌اي كه توانسته در اين استان حضور داشته باشد و در كنار مردم منطقه امنيت را برقرار كند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. در ادامه و در گفت‌وگويي كوتاه با سردار «حبيب شهسواري»،  فرمانده سپاه شهداي استان آذربايجان غربي ابعاد اين حضور مؤثر را بررسي مي‌كنيم.

***

* در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب شاهد توطئه‌هاي فراواني از سوي دشمنان در مرزهاي شمال غرب به ويژه استان آذربايجان غربي بوديم. در اين باره و در مورد رمز غلبه بر اين نقشه‌ها توضيح دهيد.

آذربايجان غربي مطمع نظر دشمنان بوده و هست. دقيقاً از فرداي پيروزي انقلاب، اين استان تا همين امروز دفاع مقدس چهل ساله و نه هشت ساله را تجربه كرده است.

جريان‌هاي ضد انقلاب به كمك دشمنان فرامرزي ما سوداي جدا كردن اين استان را از كشور داشتند. در اين ميان، حماسه‌آفريني سرداران، سربازان و سلحشوراني مانند شهيد بزرگوار صياد شيرازي، شهيد مهدي باكري، شهيد اميني، شهيد آبشناسان و ده‌ها و صدها رزمنده دلاور و ولايت‌مدار در تقابل با ضد انقلاب توانست حماسه‌هاي ماندگاري را در آذربايجان غربي رقم بزند. بوكان آزاد شد، محاصره اشنويه شكست و شهرهاي استان از لوث ضد انقلاب و ايادي وابسته به خارج كاملاً پاكسازي شد. استان آذربايجان غربي در هشت سال دفاع مقدس نيز جزء پنج استان درگير در جنگ بوده و بعد از استان خوزستان كه بيشترين عمليات دوران دفاع مقدس در آن اتفاق افتاده، در رتبه دوم قرار دارد. رزمندگان استان آذربايجان غربي در عين حال كه براي دفاع از كشور و نظام مقدس جمهوري اسلامي به مناطق جنوب اعزام مي‌شدند، در استان نيز با متجاوزان بعثي و جريان‌هاي ضد انقلاب مقابله مي‌كردند. اين استان 12 هزار شهيد گلگون كفن تقديم انقلاب كرده كه در رأس آنها آقا حميد باكري است.

 

*اصولاً جريان‌هاي ضد انقلاب در استان شما چه كساني هستند؟

گروهك‌هاي دموكرات، كومله و ده‌ها جرثومه فساد سياسي و نظامي ديگر و گروه‌هايي مانند پ.ك.ك و غيره.

 

* اين استان مرزي با چه مخاطراتي روبه‌رو بوده و هست؟

آذربايجان غربي با داشتن 976 كيلومتر مرز و همسايگي با تركيه، عراق و اقليم عراق استان مرزي مهمي محسوب مي‌شود. ما در مناطق مرزي عراق و اقليم عراق به دلايل مختلف شاهد ناامني هستيم و زمينه براي حضور جريان‌هاي ضد انقلاب و عوامل وابسته فراهم است كه بايد تدابير لازم را براي تقابل با آنها بينديشيم.

 

* ساختار و سازمان مرزباني در استان چگونه است؟

سراسر طول مرز ما از پايگاه‌ها، مقرها و برجك‌هاي گوناگوني تشكيل شده است. براي صيانت و دفاع از مرزها بنا بر تصميم‌هاي بالادستي اولويت صيانت با سپاه و برادران مرزباني تحت امر مجموعه قرارگاه حمزه سيدالشهدا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هستند. به واسطه تلاش‌هاي شبانه‌روزي فرماندهان و نيروها و مجموعه‌هاي مختلف، امروز به ضرس قاطع عرض مي‌كنيم كه آذربايجان غربي با وجود همه تهديدات متعدد از نظر امنيت از استان‌هاي امن كشور محسوب مي‌شود. اين آرامش و اين امنيت اتفاق نمي‌افتاد مگر به كمك دو عامل؛ اقتدار و صلابت نيروهاي نظامي مستقر در پايگاه‌ها و مرزهاي مقدس نظام جمهوري اسلامي و همراهي، همدلي، همكاري و همياري مردم نجيب، ارزشمند و معتقد استان.

امروز امنيت استان آذربايجان غربي برگرفته از تفكر و تدابير رهبر معظم انقلاب است. ايشان در تشريف‌فرمايي خود در ارديبهشت‌ماه 1388 به استان كردستان فرمودند: «امنيت پايدار مردمي» و ما اين شاخص و الگو را از معظم‌له گرفتيم و به لطف خدا امروز امنيت به واسطه در ميدان بودن فرزندان اين استان بومي و پايدار شده است.

در گذشته برخي كم‌كاري‌ها براي مردم استان وجود داشت كه عاملي براي عضوگيري ضد انقلاب به شمار مي‌آمد؛ اما امروز خيلي از اين كسري‌ها به مدد برادران سپاه مرتفع شده و در بخش‌هاي مختلف تلاش‌ها ادامه دارد. محروميت‌زدايي مهم‌ترين عامل امنيت‌زاست و ما در واقع در كنار همه تهديدات، به مقابله با تهديد محروميت هم پرداخته‌ايم. محروميت‌زدايي از روستاها و شهرها ثبات امنيت را به همراه داشته و آن را هم از نظر كمي و كيفي مضاعف كرده است.

 

* درباره نحوه اجراي برنامه محروميت‌زدايي در استان توضيح دهيد.

اعتبارات اين موضوع از سوي نيروي زميني و قرارگاه حمزه سيدالشهدا در اختيار ما قرار مي‌گيرد و ما تلاش مي‌كنيم كمبودها را در حوزه‌هاي مختلف راهسازي، بهداشت و درمان، آبرساني و در شهرها و روستاهاي مختلف استان برطرف كنيم. ساليانه بيش از 20 ميليارد تومان در راستاي رفع محروميت در روستاها و مرزهاي دورافتاده كمك در اختيار مردم متدين اين مناطق قرار مي‌دهيم. قرارگاه پيشرفت و آباداني محروميت‌زدايي سپاه هم در حوزه محروميت‌زدايي به منظور توسعه و تكميل اين زنجيره فعاليت‌هاي خوب و ارزشمندي در هفت دهستان از دهستان‌هاي استان انجام مي‌دهد.

ما هرچه در وسع خود داريم، براي اين مردم انجام مي‌دهيم و كمك كار آنها هستيم. همچنين سياست واحدي در كلان موضوع در پيش گرفتيم. با دشمنان در فراسوي مرزها اشداء علي الكفار هستيم و هزينه اقدامات ناامن‌سازي آنها را هر روز بيشتر مي‌كنيم؛ اما با مردم و دوستان خود در مرزها رحماء بينهم هستيم. ما خادم مردم و خدمتگزار آنها هستيم.

 

* آيا استان آذربايجان غربي در حوزه راهيان نور هم فعال است؟

بله، چندين سال است راهيان نور شمال غرب كليد خورده و زيرساخت‌هاي آن نيز در حال تكميل است. همچنين يادمان‌‌هاي دفاع مقدس در استان داير شده و پذيراي مردم خوب كشورمان هستيم. در سال 1397 ما ميزبان و خادم 320 هزار زائر سرزمين نور آذربايجان غربي بوديم كه محبت فرمودند و از اين مناطق بازديد كردند. امسال نيز بر اساس افق برنامه‌ريزي‌ها اين تعداد به 400 هزار نفر و در سال آينده به 500 تا 600 هزار نفر خواهد رسيد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات