صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۶۶

پیامبرگونه  زیستن

پایگاه بصیرت / علی حیدری

هفدهم ربیع‌الاول زادروز پیامبر خوبی‌هاست. پیامبری که قرآن در وصف او می‌گوید: «وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ.» و «لقد کان لکم فی رسول‌اللَّه اسوةٌ حسنه»؛ حضرت محمد(ص) به عنوان اسوه فضایل اخلاقی در اوج انسانیت قرار داشت، امین و امانتدار بود، خلق نیکو و پسندیده داشت، مهربان و متواضع بود، بیان شیوا و گفتار جذاب داشت، سخاوت‌مند بود و از اسراف پرهیز می‌کرد. او در بعد مدیریت و رهبری جامعه اسلامی هم با عدالت و انصاف بود، بر قانونگرایی و قانونمندی تکیه می‌کرد، انتقادپذیر بود و شرح صدر داشت، وفای به عهد و پایبندی به پیمان داشت، شایسته‌سالاری را رعایت می کرد و... .

اما به همه این ویژگی‌ها، باید ویژگی دیگری را افزود و آن «مظلومیت» پیامبر اکرم(ص) است که درباره آن کمتر سخن گفته شده است. ایشان از یک‌سو به عنوان پیام‌آور اسلام از جانب باری‌تعالی و از سوی دیگر در جایگاه بنیانگذار و مؤسس حکومت اسلامی، به ویژه در آغاز رسالت، مورد خشم و غضب و ظلم بدخواهان قرار می‌گرفتند و توهین‌ها و بی‌ادبی‌ها را به جان می‌خریدند تا بتوانند مأموریت الهی خود را‌ـ که تبلیغ دین اسلام بود‌ـ با موفقیت به انجام برسانند. همین سختی‌ها و فشارها سبب شد تا در برخی روایات از حضرت محمد(ص) به عنوان مظلوم یاد شده است. روایت شده است، یک ‌بار در حالی که حضرت در سجده بودند شکنبه شتری را بر سر ایشان قرار دادند و حضرت پس از آن علیه قریش دعا کردند و فرمودند: «انی مظلوم فانتصر»؛ خدایا من مظلوم هستم مرا یاری کن.

پیامبر خاتم(ص) امروز و پس از گذشت بیش از 14 قرن از تأسیس کامل‌ترین و بهترین دین الهی، نیز مظلوم است و مظلومیتش ناشی از ظلمی است که پیروانش در حق او روا داشته‌اند. حضرت محمد(ص) به عنوان رسول و برگزیده خداوند برای هدایت امت اسلام، الگو و اسوه حسنه است، همو که برای کامل کردن مکارم اخلاق مبعوث شد تا بشریت گمراه را در اوج جهل و نادانی و انحراف به ریسمان وحدانیت و هدایت رهنمون شود و منادی فضیلت، کرامت، انسانیت و شرافت بوده و چراغ روشنی باشد برای حرکت انسان‌های بیداردل و آزادیخواه در طول زمان.

ذکر این نکته در آستانه ولادت پیامبر اعظم(ص) یک یادآوری است برای اینکه مسلمانان و به ویژه شیعیان برای ائمه هدی و معصوم(ع) آیین‌ها و برنامه‌های متعددی دارند تا در موالید و شهادت‌های آنان یادی از این اسطوره‌های اخلاق و معنویت کرده و در مکتب آنان مشق ایثار و جهاد کنند؛ اما در همین زمینه نیز از وجود گرانسنگ پیامبر اعظم(ص) غافل‌ هستند و نتوانسته‌اند سیره آن بزرگ مرد تاریخ بشریت را در زندگی ساری و جاری کنند. پیامبری که امروز به شدت به سبک زندگی، شیوه مدیریت، اخلاق، مجاهدت و ایستادگی‌شان در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی نیازمندیم.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات