صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۷۴

پیامدهای استیضاح ترامپ

پایگاه بصیرت / محمدرضا مرادی

«دونالد ترامپ» یک قدم به استیضاح نزدیک‌تر شد. مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی قطعنامه‌ای را برای رسمیت بخشیدن به فرایند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تصویب کرد. این قطعنامه با ۲۳۲ رأی موافق در مقابل ۱۹۶ رأی مخالف به تصویب رسید. بر این اساس، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان تحقیقات خود را در مورد استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا پیش می‌برد و با برگزاری جلسات استماع، حاصل یافته‌های خود را به کمیته قضایی این مجلس ارسال می‌کند و کمیته مذکور در مورد استیضاح یا توقف آن اعلام نظر می‌کند. استیضاح ترامپ در دو سال گذشته به دلایل گوناگونی مطرح بوده؛ اما این بار رئیس‌جمهور آمریکا در طرح موسوم به اوکراین گیت مورد استیضاح قرار خواهد گرفت.

کارشناسان بر این باور هستند که هرچند استیضاح ترامپ در نهایت از سوی مجلس سنا رد خواهد شد؛ اما روند استیضاح، پیامدهای زیادی برای جامعه آمریکا دارد. «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا، در این مورد معتقد است: «بسیار بعید است که سنا به محکومیت ترامپ رأی دهد. تقریباً هیچ کس به طور جدی فکر نمی‌کند که ۲۰ سناتور از ۵۳ سناتور جمهوری‌خواه، بدون در نظر گرفتن شواهد و مدارک علیه ترامپ رأی دهند. شاید چند جمهوری‌خواه به ۴۷ سناتور دیگر بپیوندند و علیه ترامپ رأی دهند؛ اما این کافی نخواهد بود.»

«وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به پیامدهای استیضاح ترامپ پرداخته و تأکید کرده که آمریکا در پی طرح موضوع استیضاح ترامپ بیش از پیش دچار دودستگی شده است. این دو دوستگی در عرصه‌های گوناگون حزبی نیز به ویژه قابل مشاهده است. از سوی دیگر، تحقیقات درباره استیضاح ترامپ موجب به کار افتادن دستگاه محاسباتی جمهوری‌خواهان و بررسی هزینه‌ـ فایده شده است. بر این اساس، بسیاری از اعضای این حزب و مقام‌های ارشد آن آینده سیاسی حزب، میراث و در نهایت پیوندشان با رئیس‌جمهور را مورد بازبینی قرار داده‌اند. تعمیق شکاف میان کاخ سفید و کنگره نیز از دیگر پیامد‌های این تحقیقات بوده است. با جدی‌تر شدن موضوع تحقیقات و احضار شهود دولتی به مجلس نمایندگان برای ادای شهادت، مخالفت کاخ سفید با تحقیقات نیز شدت یافته و این دو نهاد عملاً وارد جنگی سیاسی با یکدیگر شده‌اند. تهدید ترامپ به تعطیلی دولت در صورت ادامه تلاش‌های دموکرات‌ها برای پیشبرد روند استیضاح موجب بروز نگرانی‌های عمده‌ای در این کشور شده است. ترامپ سال گذشته دولت آمریکا را به دلیل مخالفت کنگره با تأمین بودجه احداث دیوار مرزی به مدت ۳۵ روز تعطیل کرد.

در مجموع باید تأکید کرد که با وجود حتمی بودن موفقیت استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان به دلیل اکثریت دموکرات این مجلس، موفقیت استیضاح ترامپ در مجلس سنا با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان، نیازمند همراهی ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه است؛ یعنی ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه باید به استیضاح رأی مثبت بدهند تا حد نصاب دو سوم معادل ۶۷ نماینده حاصل شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات