صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۷۱

برجام اروپایی و  مکانیسم ماشه!

وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در حالی تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران کرد که طرف‌های اروپایی برجام تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود در این توافق عمل نکرده‌اند.


"ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور با اشاره به اقدام ایران در کاهش تعهدات خود در برجام که هر دو ماه یکبار اعلام می‌شود، گفت که پاریس در حال بررسی اعلام مکانیسم حل اختلاف در این توافق موسوم به «مکانیسم ماشه» است.
«مکانیسم ماشه» یا سازوکار رسیدگی به اختلاف در برجام که در توافق هسته‌ای گنجانده شده است تاکید دارد اگر ایران از برجام سرپیچی کرد، تحریم‌هایی بین‌المللی که با برجام، برچیده‌شده، دوباره بازگردانده می‌شوند.
لودریان در حالی این تهدید را مطرح می‌کند، که ایران تا یک سال پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام همچنان به همه تعهدات خود در این توافق پایبند بود و حال آن که سه کشور تروئیکای اروپایی برای حفظ تعهدات برجامی خود کوچکترین گامی را برنداشته اند و حتی ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه تهدید می کنند.
 با گذشت زمان، بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و آینده نگری معظم له بیشترآشکار می گردد همچنان که در مورد برجام اروپایی ایشان در جلسه با  مسئولان و سران نظام اینگونه به مسئولان تذکر دادند: « بنده این را به شما عرض بکنم، امروز اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمیشود درست کرد؛ اقتصاد کشور از این راه درست نخواهد شد. قرائن فراوانی دارد که همین حالا دارید مشاهده میکنید: بعضی از شرکتهای قابل‌ توجّهِ غربی اعلان میکنند که خواهند رفت، بعضی‌ها رفته‌اند، بعضی‌ها میگویند معلوم نیست چه‌کار کنیم؛ رؤسا و مسئولین دولتهای غربی، همین‌جور حرف میزنند؛ آلمان یک‌جور، فرانسه‌ یک‌جور، آن یکی یک‌جور. بحثِ تصحیح کار اقتصادی کشور را از راه برجام اروپایی نمیشود درست کرد.»
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات