صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۴۶
نگاهی به ابعاد تظاهرات تاریخی مردم عراق علیه حضور نظامیان آمریکا

یوم‌الله عراق

پایگاه بصیرت / هادی محمدی

اقدام مجرمانه و تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس که عاملان پیروزی بر تروریسم داعشی و شکست طرح‌های استعماری آمریکایی بودند، اگرچه خسارتی جبران‌ناپذیر بود؛ ولی بر اساس مبانی قرآنی، برکات خون این شهدا و دیگر شهدای ایرانی و عراقی، موجب یک بیداری و خیزش و بصیرت بی‌سابقه و قیام همگانی مردم شد. در ایران، پس از تشییع پیکر امام خمینی(ره) هیچ‌گاه شاهد چنین گستره‌ای عظیم و خودجوش نبودیم و به قول رهبر معظم انقلاب واکنش مردم و مطالبه‌گری برای انتقام از جانیان آمریکایی سوخت موشک‌هایی شد که پایگاه عین‌الاسد را ویران کرد. موشک‌هایی که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، علناً و رسماً نیروهای آمریکایی را هدف قرار دادند. در عراق نیز به برکت عظیم خون شهدا، دقیقاً پس از چند ماه فتنه و آشوب‌گری سفارت آمریکا در استان‌های شیعی و به بن‌بست رساندن حکومت و ترویج تخریب و قتل و ویرانی جوکرهای آموزش دیده، به یکباره مردم از تمامی نقاط عراق به پا خاستند و قیام و تظاهراتی شکل دادند که پس از پیاده‌روی اربعین، در تاریخ عراق کم‌سابقه است. ماهیت و رویکرد این تظاهرات که جوهری ضد اشغالگری دارد، همانند قیام مردم و عشایر و مراجع شیعه در ۱۹۲۰ میلادی و علیه اشغالگران انگلیسی بود و به همین دلیل شعار «ثوره العشرین الثانی ۲۰۲۰» برای آن منظور شد. میلیون‌ها عراقی غیرتمند و آگاه در حرکتی گسترده از تمامی استان‌های جنوبی و بغداد و برخی استان‌های کردی و اهل سنت، تصویری ماندنی در تاریخ سیاسی عراق خلق کردند. با وجود اینکه آمریکایی‌ها در تلاش‌های پنهان، همه توان خود را به میدان آورده‌اند و چهره‌های دست‌آموز یا وابسته به خود در اقلیم کردستان و مناطق سنی را بسیج کرده‌اند تا این یوم‌الله عراقی به وقوع نپیوندد و افرادی مانند «اسامه نجیفی» را که هماهنگ‌کننده اشغال موصل به دست داعش بود، به میدان آورده‌اند؛ ولی امروز به رغم این روایت‌ها مفهوم دوگانه «مخالفت با اشغالگران و موافقان اشغالگران» مطرح شده و کسانی که در مسیر اراده ملی عراقی برای اخراج آمریکا از کشورشان، کارشکنی و توجیهات نامشروع اقامه کنند، بیش از پیش هزینه سیاسی و حیثیتی خواهند داد.

بر اساس بیانیه مرجعیت در نماز جمعه، بیانیه مقتدی صدر و اعلام فرصت زمانی یک ماهه به دولت عراق برای هماهنگی‌های سیاسی و زمان‌بندی اخراج آمریکا با اراده رهبران مقاومت و پشتوانه مردمی آنها بیش از همیشه متحد و یکصدا هستند و باید خروج آمریکا را قطعی دانست.

مواضع این روزهای ترامپ معانی فراوانی دارد که به جز نقض حاکمیت و اراده ملی عراقی و نادیده گرفتن قواعد روابط بین‌الملل و منشور ملل، علناً با گردن‌کشی برای غارت عراق خط و نشان می‌کشد و یک بار دیگر نیز ثابت می‌کند، داعش ابزار آمریکا برای سیاست‌های منطقه‌ای کاخ سفید است. به هر حال با همه تلاش‌های مذبوحانه آمریکایی و چهره‌های فاسد و سیاستمداران تاریخ مصرف گذشته و بی‌تأثیر در قبال اراده ملی عراقی، این نگاه و اراده در عراق با صدای بلند مطرح است که آمریکا در عراق جایی ندارد. یا اینکه با توافق خارج می‌شود یا با مقاومت مردمی و تکرار حماسه‌های ضد استعماری ۱۹۲۰ و سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱، مجبور به اخراج خواهد شد. مردم عراق به خوبی درک‌ کرده‌اند که حضور آمریکا در کشورشان، منشأ فسادسازی، غارت ثروت، باقی نگه داشتن ویرانی زیرساخت‌ها و جلوگیری از بازسازی و توسعه اقتصادی و تکنولوژیک و...، ترویج و حفظ تروریسم وهابی، نقض حاکمیت و ممانعت از شکل‌گیری وحدت ملی و تشویق به شکاف‌های سیاسی و تجزیه سرزمینی عراق خواهد بود. شهادت ابومهدی المهندس که آحاد مردم از همه طوایف و مذاهب و گروه‌ها، وی را نعمتی برای عزت و اقتدار عراق و ایثارگری مخلص می‌دانند، نه تنها برنامه‌ریزی ماه‌های طولانی برای جنگ ترکیبی و هیبریدی و آشوب‌سازی را به نقطه معکوس رسانده، بلکه اساس حضور نظامیان تروریست آمریکایی و پایگاه‌ها و معاهده استراتژیک و تحمیلی به عراق را نیز در مقابل ضرورت اخراج قرار داده است. آنچه مردم عزیز عراق را با مردم سربلند ایران پیوند می‌دهد، این است که در مسیر رهایی از شرارت و سیاست‌های استعماری آمریکایی و غربی، یک ادراک واحد و یک تجربه واحد وجود دارد و زیباتر از همه اینکه در هنگام شهادت نیز خون و پیکر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و بقیه مجاهدان عراقی و ایرانی همراه آنها به نحوی در هم تنیده می‌شوند که امکان جداسازی فیزیکی آنها غیر ممکن می‌شود.

ایام‌الله‌های رهایی مردم منطقه، با بصیرت و دشمن‌شناسی و حضور آگاهانه در صحنه آغاز شده و برکت خون این شهیدان، افق روشن برای منطقه را نوید می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات