اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۳۱

رئیس شیلات اظهارات ظریف را اشتباه خواند، اما...

رئیس سازمان شیلات ایران اظهارات وزیر امور خارجه درباره دادن اجازه صید به شناورهای خارجی در آب‌های ایران را نادرست دانست و گفت: هر فردی در زمینه فعالیت خود می‌تواند اطلاعات متقنی ارائه کند، مگر من درباره سیاست خارجی اظهارنظر می‌کنم؟
نبی‌الله خون‌میرزایی در نشست خبری خود در ارتباط با صید فانوس ماهیان و فعالیت شناور‌های چینی در آب‌های ایران گفت: مجوز صید فانوس‌ماهیان به متقاضیان ایرانی واگذار شده است، اما با توجه به آنکه شرکت‌های داخلی تکنولوژی لازم برای صید این ماهی را به‌صورت بومی نداشتند از کشتی‌ها و تجهیزات خارجی استفاده کردند و از آن‌ها این تجهیزات را به‌صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک دریافت می‌کنند.
خون‌میرزایی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر برخورد نیرو‌های نظامی با متخلفان صید فانوس‌ماهیان در خلیج فارس و استفاده از تور ترال و صید بیش از اندازه ماهیان استخوانی و درشت‌اندازه در کنار صید ضمنی گفت: هدف ما برای صدور مجوز صید فانوس‌ماهیان تامین خوراک مورد نیاز پرورش ماهی در کشور است، اما در کنار صید این ماهی، صید ضمنی نیز صورت می‌گیرد، زیرا توری که برای صید این محصولات استفاده می‌شود ریزدانه است و ماهی‌های استخوانی را نیز صید می‌کند.
وی افزود: برای صید فانوس‌ماهیان از روش صید ترال میانی استفاده می‌شود، اما استفاده از ترال کف‌زی ممنوع است، زیرا موجوداتی را نیز که در کف دریا زندگی می‌کنند نیز صید می‌کند.
وی یادآور شد که آمادگی همکاری با نیرو‌های انتظامی، نظامی برای برخورد با هرگونه تخلف احتمالی صیادان متخلف را داریم که امیدواریم این کار با هماهنگی سازمان شیلات ایران
صورت گیرد.
خون میرزایی در پاسخ به این سؤال که وزیر خارجه ایران در برنامه تلویزیونی به صراحت، دادن اجازه صید به کشتی‌های چینی را در آب‌های ایران تایید کرده است، گفت: اگر این امر مطرح شده باشد اطلاعات ناقصی به دست ایشان رسیده است و مرجع اعلام اطلاعات در این زمینه سازمان شیلات است که مجوزی نیز نداده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: دادن هرگونه مجوز صید به کشتی‌های چینی و مطالبی که در این خصوص گفته می‌شود باید دقیق و متقن باشد که مرجع اعلام آن سازمان شیلات ایران است.
وی اظهار داشت: در این ارتباط با وزیر امور خارجه ایران مکاتبه خواهیم کرد و روشنگری لازم را انجام می‌دهیم. در ارتباط با ابراز این اظهارنظر اشتباه حتما کم‌کاری از سوی سازمان شیلات ایران بوده که اطلاعات لازم در اختیار او قرار نگرفته است.
وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه مجوزی برای صید به ناوگان کشتی‌های چینی داده نشده است، تأکید کرد: آیا دیده‌اید که بنده درباره سیاست خارجی اظهارنظر کنم؟ ایشان در این ارتباط به خطا افتاده است.
به گزارش بصیرت؛ این اظهارات رئیس شیلات در حالی مطرح می‌شود که اواخر سال گذشته صید ترال ماهیان فانوسی در خلیج فارس بار‌ها خبرساز شد و در آخرین مورد از آن‌ها سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: "بدون واسطه از آقای وزیر ۲۰ مجوز برای مردم ابوموسی درخواست کردم و وزیر در پاسخ این خواسته من گفت به دلیل عدم ظرفیت دریا، صدور مجور ممکن نیست. در همان جلسه گفتم که کشتی‌های چینی و خارجی صید ترال و کف انجام می‌دهند و هرچه هست را جمع می‌کنند و می‌برند؛ اعطای ۲۰ مجوز به مردمی که در جزیره هستند امکان ندارد؟ " وی همچنین از تشکیل بسیج دریا برای مقابله با این نوع اقدامات برهم زننده اکوسیستم دریایی جنوب و در خطر قرار گرفتن معیشت روستاییان صیاد منطقه خبر داده بود.
به نظر می‌رسد اظهارات رئیس سازمان شیلات با واقعیت‌های میدانی تطابق ندارد و برای جلوگیری از خطرات زیست محیطی و اقتصادی ناشی از آن باید شفاف سازی بیشتری صورت گیرد و از فعالیت شرکت‌های خارجی صیادی در جنوب کشور جلوگیری شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات