صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۵۴

با مردم حرف بزنید!

پایگاه بصیرت / علی حیدری

رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت در ارتباط تصویری با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با تبیین مسائل مهم کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... این هفته را فرصت مناسبی برای تبیین و اطلاع‌رسانی خدمات اعضای دولت و نقد نقاط قوت و ضعف دانستند و به دولتمردان توصیه کردند: «در گزارش‌هایی جامع و صادقانه، آنچه توانستید و آنچه قرار بود، اما نتوانستید برای مردم بیان کنید که مردم از این‌گونه گزارش‌های صادقانه، خرسند و امیدوار می‌شوند.» این اولین بار نیست که در توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به مسئولان و دولتمردان، بر سخن گفتن با مردم، اطلاع‌رسانی کارهای انجام شده، چرا که یکی از مصادیق تحریف و وارونه‌نمایی واقعیات زمانی است که افکار عمومی در جریان کارها و اقدامات انجام شده،‌ نباشد. اما درباره این موضوع یعنی سخن گفتن مسئولان با مردم که به پیوند بیشتر حاکمیت و ملت منتهی می‌شود، ملاحظاتی هم وجود دارد که توجه به آنها حائز اهمیت است؛

اول اینکه، این موضوع فقط منحصر به دولت به معنای قوه مجریه نیست. اگرچه قوه مجریه از این نظر که دستگاه اجرایی کشور است و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، «در وسط میدان است»، مخاطب خاص این رهنمود است، اما قوای دیگر مانند؛ قوه قضائیه، قوه مقننه، نهادها و ارگان‌های دیگر هم که مشغول خدمت به مردم در هر عرصه‌ای هستند باید نتایج اقدمات خود را با مردم در میان بگذارند.

دومین نکته اینکه، گزارش‌های دقیق، علمی و همراه با صداقت که با واقعیت موجود در صحنه کشور مطابقت داشته باشد، از یک‌سو نشان‌دهنده طراحی و برنامه‌ریزی دستگاه‌های مختلف برای اداره امور کشور است و از سوی دیگر موجب تقویت بدنه اجتماعی حاکمیت، ارتقاء اعتماد عمومی و افزایش امید به آینده می‌شود که برکات فراوانی خواهد داشت.

مورد سوم که این روزها مصادیق زیادی در بین برخی مسئولان پیدا کرده این است که بر فرض ضرورت اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی امور برای مردم، باید مراقب بود تا مسئولان در دام اقدامات شبه پوپولیستی ناشی از جو سیاسی جامعه نیفتند. درست است که وزرا، نمایندگان و مدیران نظام اسلامی در جایگاه‌های مختلف باید به افکار عمومی هم توجه داشته باشند، اما نباید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که مردم احساس کنند برخی مسئولان همه هم و غم‌شان حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی است و بیش از آنکه کار کنند، توئیت می‌زنند.

و حرف آخر اینکه، شیوه رهبر حکیم انقلاب در گفت‌وگو با مردم می‌تواند الگویی برای مسئولان عالی نظام باشد. ایشان به عنوان رهبر جامعه اسلامی و بالاترین مقام رسمی کشور، مدبرانه شرایط کشور را راهبری می‌کنند و با اشراف دقیقی که به پیشرفت‌ها و موانع و مشکلات دارند، در جمع‌های گوناگون از دانشجویان و اساتید دانشگاه گرفته تا قشرهای مختلف مردم، مسائل اساسی کشور را بیان، نقطه‌های امید را تبیین و نقاط ضعف را یادآوری می‌کنند و مسیر حرکت را می‌نمایانند. این مشی رهبری نظام با وجود شیوع ویروس کرونا هم، در قالب سخنرانی‌های زنده تلویزیونی با مردم، مسئولان و قشرهای دیگر ادامه دارد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات