صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۵۱۳
نگاهی به جایگاه دانشگاه در مسیر تمدن‌سازی

گردنه احد

پایگاه بصیرت / مهدی بادپا

1- بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه کاملاً شفافی است که رهبر معظم انقلاب حرف‌های خود را برای عموم جامعه به طور صریح و تفصیلی بیان کردند. مهم این است که این بیانیه در چه زمان و شرایطی صادر شد. اواخر سال 1396 و ابتدای سال 1397 که بحث چهل سالگی انقلاب مطرح بود، دولت خبیث آمریکا با اعمال شدیدترین تحریم‌ها و جنگ‌های امنیتی و اقتصادی و جنگ شناختی علیه مردم ایران، به دنبال این بود که به مردم ایران بگوید انقلاب ایران چهل سالگی خود را نمی‌بیند و ناقوس پایان نظام ایران به صدا درآمده است. شبکه‌های مختلف و فضای مجازی نیز با کمک منافقین و جبهه عبری‌ـ عربی به این سمت رفته بودند. در چنین وضعیتی، رهبر معظم انقلاب در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سال گذشته این بیانیه را صادر کردند با این مضمون که این انقلاب به پایان نرسیده و شعارهای انقلاب تمام نشده و تازه گام اول ثبات انقلاب بود و ما در مرحله جدیدی از انقلاب ایران هستیم؛ همچنین راهکارهایی را ارائه دادند.

2- امام راحل در 28 آبان ماه سال 1348 در جمله‌ای خطاب به جوان‌ها فرموده بودند: «روح یأس و ناامیدی که به دست استعمار در ملت‌ها و حتی رهبران اسلامی دمیده شده، آنها را از فکر چاره‌جویی بازداشته است. امید است که جوان‌ها که به سردی و سستی‌های ایام پیری نرسیده‌اند با هر وسیله‌ای بتوانند ملت‌ها را بیدار کنند و جوان‌های تحصیلکرده از این هیاهوی اجانب خود را نبازند و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای عقب نگه داشتن آنها فراهم شده، نروند.» لذا امام(ره) نقش جوان‌ها و قابلیت‌های آنها را نشان داده بودند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در 14 خرداد ماه سال جاری، به نکته‌ای درباره امام خمینی(ره) اشاره کردند و فرمودند: «امام راحل، امام تحول بود نه امام ایستا و محافظه‌کار».

3- شاخصه و انقلاب‌ مهمی که امام راحل در مردم ایران به ویژه جوان‌ها ایجاد کردند، انقلاب معنوی بود؛ رهبر معظم انقلاب وقتی به این شاخصه از امام(ره) اشاره می‌کنند، می‌فرمایند که این تحول روحی که امام بین مردم ایران ایجاد کردند، بالاتر از مبارزه با استبداد شاهنشاهی بود. از این رو و به واسطه این روحیه حاصل از انقلاب اسلامی است که آمریکا در کنار فشار تحریم‌های اقتصادی که علیه ملت ایران ایجاد کرده، به دنبال یک جنگ شناختی برای جوان‌ها و مردم است.

4- رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث گام دوم به تحول روحی و عقیدتی که امام راحل بین مردم ایجاد کردند، اشاره می‌کنند و می‌فرمایند من نسبت به آینده خوش بین هستم و با امید و حرکت جهادی جوانانه از این گردنه عبور می‌کنیم. همچنین ایشان در پیامی به تشکل‌های دانشجویی در بهمن ماه سال گذشته فرمودند که به مبانی و معارف اسلامی تکیه داشته باشید. چندین سال است که ایشان این مسئله را مطرح می‌کنند که بچه‌های انقلابی روی مبانی اعتقادی، اسلامی و عقیدتی کار کنند و مغفول جنگ‌ شناختی آمریکا نشوند. لذا نقش دانشجوها در بحث دین و فرهنگ در دانشگاه‌ها، مانند این است که آنها در گردنه احد ایستاده‌اند و امام خامنه‌ای می‌فرمایند که از اینجا و پشت سر که بحث مبانی و معارف است، غافل نشوید که این امر خیلی سخت نیست. در حال حاضر تشکل‌های دانشجویی در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی فعالیت می‌کنند که این فعالیت‌ها نباید آنها را از مبانی غافل کند؛ چراکه آمریکا به دنبال جنگ ‌شناختی در مقابل مردم ایران است. به همین دلیل تشکل‌های دانشجویی در سال‌های اخیر در حال تهیه طرح‌های مبانی و تعمیق بحث‌های اندیشه‌ای و دینی در خودشان هستند که به نظر بنده باید به صورت جدی انجام شود. چند سال پیش «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا جمله‌ای به این مضمون گفته بود که در حال حاضر جوان‌های کشورهای غرب آسیا به ویژه ایران، به شبکه‌ها و فضای مجازی دسترسی دارند و انقلاب آینده، انقلابی است که همین جوان‌ها می‌توانند با کمک این شبکه‌های مجازی در کشور خود ایجاد کنند. حساس بودن ما به مسئله ترویج سبک زندگی غربی به همین دلیل است که باید راه نفوذ را ببندیم.

5- الان وقت بازخوانی مبانی اندیشه‌های اسلامی و رونق گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی است که باید تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های شکل دهند و از بستر فضای مجازی در پیشبرد انقلاب اسلامی استفاده کنند. در این کرسی‌ها باید صحبت کردن با دانشجوها و تعمیق اندیشه اسلامی و مبانی دینی شکل بگیرد تا ان‌شاءالله جبهه انقلاب اسلامی هم پرجمعیت‌تر شود و هم اینکه بحث‌های اندیشه‌ای در ذیل آشنایی با مبانی معرفتی پیش برود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات