صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۹۶۸۳

حلقه مفقوده سیاست!

پایگاه بصیرت / علی حیدری

رمضان ماه میهمانی خدا و فرصتی برای زدودن غبار از دل و پیراستن جان از سیاهی‌ و ناپاکی است. این فرصت ویژه و استثنایی در نگاه اول یک موقعیت معنوی برای بهره‌گیری از فیوضات الهی قلمداد می‌شود که در مرحله بالاتر در رفتارهای اجتماعی تأثیر می‌گذارد و به همدلی، همزبانی و مواسات بیشتر در جامعه می‌انجامد؛ اما کارویژه رمضان نباید تنها به ابعاد اجتماعی آن محدود و محصور شود و تقویت بنیه‌های معنوی در این ماه باید به کاربست آن در فعالیت‌های سیاسی هم بینجامد و نتیجه آن سرایت اصول اخلاقی به موضع‌گیری‌های سیاسی باشد؛ چرا که فعالیت سیاسی در جامعه اسلامی پیش از هر چیز باید به زیور اخلاق آراسته شود و همین وجه تمایز آن با سیاست در جوامع و فرهنگ‌های دیگر باشد.

بر اساس اعتقادات و مبانی دینی ما، سیاست در اسلام ریشه در اخلاق دارد. اخلاق در حوزه سیاست مسئله‌ای اساسی است و فعالان سیاسی باید شاخصه‌های اخلاقی را مدنظر قرار دهند. منظور از سیاست در اینجا رفتارها و مواضعی است که مسئولان و صاحب منصبان در حوزه سیاست دارند. بیان دیدگاه‌ها، مواضع، مطالبات، معرفی توانمندی‌ها، شایستگی‌ها و دادن وعده‌ها با توجه به اصل حقیقت‌گویی و حفظ کرامت انسان‌ها در عرصه سیاست باید مورد توجه قرار گیرد و حتی نقد دیدگاه‌های رقبا و مخالفان با رعایت اصل انصاف و توجه به مفید بودن و سازنده بودن آنها باشد که لازمه فعالیت سیاسی در یک جامعه پویا و بانشاط است؛ اما تنزل دادن آنها به سطح تخریب، توهین، تهمت و... از مصادیق بی‌اخلاقی است که متأسفانه هر از گاهی آن هم در سطوح بالا مشاهده می‌شود.   

مردم در مقام صاحبان و ولی‌نعمتان انقلاب در هنگامه انتخابات با توجه به شعارها و وعده‌های نامزدها به انتخاب دست می‌زنند و انتظار دارند مشکلات آنها حل شود یا به سمت مرتفع شدن پیش برود و به مطالبات‌شان رسیدگی شود؛ اما وقتی به هر دلیلی دولتمردان در برخی وعده‌های خود موفقیتی به دست نمی‌آورند، کمترین کار این است که از مردم عذرخواهی کنند نه اینکه با فرافکنی و متهم کردن دیگران از پاسخگویی طفره بروند و با سخنان دور از واقعیت افکار عمومی را مشوش و ملتهب کنند. در این زمینه رفتار سیاسی رهبر حکیم انقلاب می‌تواند معیار مناسبی برای مسئولان، کارگزاران و فعالان سیاسی باشد. سخنان امام خامنه‌ای درباره اشتباه صورت گرفته در بین مسئولان درباره کنترل جمعیت در اواسط دهه 70 و تأکید بر ضرورت جبران آن، حمایت از تصمیم سران قوا درباره مدیریت مصرف سوخت در سال 1398، دفاع و حمایت از دولت و شخص آقای روحانی در برابر کسانی که به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور بودند و نمونه‌های دیگر نشان‌دهنده پایبندی معظم‌له به اصول اخلاقی است که در هیچ شرایطی حاضر نیستند آن را زیر پا بگذارند.

سیره سیاسی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نشان‌دهنده این واقعیت است که ایشان در دوران زعامت و رهبری جامعه اسلامی تبیین و تحلیل و عقلانیت و منطق را جایگزین هوچی‌گری و سیاسی‌کاری‌های رایج کردند که در کنار حفظ چارچوب‌های اخلاق اسلامی با هر گونه تندروی از سوی هر جناح و جریانی برخورد کرده و مسیر صحیح را نمایان می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات