تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۷۴

واکنش شدید علیه اظهارات تفرقه‌افکنانه مبارک درباره عراق


اظهارات تفرقه افکنانه رئیس جمهوری مصر درباره عراق، با واکنش شدید مردم و مقامات عراقی مواجه شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در پی اظهارات یکشنبه گذشته «حسنی مبارک» رئیس جمهوری مصر، مبنی بر اینکه شیعیان عراقی با ایران مرتبط هستند، در عراق جنگ مذهبی آغاز شده است و خروج آمریکایی‌ها هم برای عراق یک «مصیبت» است، مردم و مقامات عراقی علیه این گفته‌های مبارک موضع گرفتند؛ در نجف اشرف شهروندان طی حرکتی خودجوش، تصمیم گرفتند کالاهای مصری را تحریم کنند.

شورای مشورتی استانداری نجف اشرف اعلام کرد، این اقدام در پاسخ به اظهارات اخیر مبارک صورت می گیرد که شیعیان عراق را وابسته به ایران خوانده بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز گزارش داد، سخنگوی دولت عراق از دولت مصر خواست در مورد اظهارات مبارک به خصوص در مورد ارتباط شیعیان عراق با ایران توضیح دهد. «ابراهیم جعفری» نخست وزیر عراق نیز گفته است: اظهارات مبارک موجب برآشفتگی عراقی‌ها از هر قوم و اعتقادات مذهبی شده و علاوه بر این، موجب شگفت زدگی و حیرت دولت عراق است. سخنان مبارک دقیقاً سه سال پس از سقوط رژیم صدام رئیس جمهور مخلوع عراق صورت گرفته است. مصر یکی از حامیان اصلی صدام «در جنگ» علیه ایران بود.

سخنگوی یک گروه شیعی معروف به «جریان الخالصی» گفت: اظهارات مبارک، دعوت به جنگ است.

«ائتلاف عراق یکپارچه» هم از رئیس جمهوری مصر خواست بخاطر این اظهاراتش، رسماً عذرخواهی کند.

در خارج از عراق نیز سیدمحمد حسین فضل الله، روحانی برجسته لبنانی ضمن انتقاد از اظهارات مبارک گفت: مسلمانان بخاطر موضع گیری مبارک یکه خوردند. «بهاءالدین محمد حسن» رئیس کمیسیون امور تجاری مجلس سوریه نیز سخنان رئیس جمهور مصر درباره وابستگی شیعیان عراق به ایران را تفرقه افکنانه خواند و آن را محکوم کرد.

سایر رویدادها

 به گزارش خبرگزاری فارس، «نیویورک تایمز» با اشاره به تحولات عراق و فلسطین نوشت: ترمز دموکراسی آمریکا در خاورمیانه کشیده شده است.

 به گزارش خبرگزاری مهر، «زلمی خلیل زاد»، سفیر آمریکا در عراق، در گفت وگو با شبکه «سی.ان.ان»، با تعیین ضرب الاجلی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق مخالفت کرد.

 به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نصب مجسمه آزادی بجای مجسمه صدام، در چهارمین سالروز سقوط بغداد، با بی توجهی مردم پایتخت عراق روبه رو شد.

 در تیراندازی تفنگداران آمریکایی، سه غیرنظامی عراقی در فلوجه کشته شدند. در ناآرامی‌های کربلا، نجف و بغداد هم هشت عراقی کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

 دموکرات‌های ایالت «ورمونت» از کنگره آمریکا خواستند تا فوراً اقدامات مربوط به مجرم شناختن بوش را به اتهام فریبکاری در مورد وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق آغاز کنند.

 روزنامه «شمس» چاپ لیبی، در سرمقاله خود با عنوان «سومین سالگرد سقوط بغداد» نوشت: سه سال اشغالگری عراق جز قتل، غارت و قحطی نتیجه ای عاید مردم عراق نکرده است.

 روزنامه «واشنگتن پست» دیروز نوشت، ارتش آمریکا در نشان دادن نقش «ابومصعب الزرقاوی» سرکرده شبکه القاعده در عراق اغراق می کند، تا شاید علت حمله نظامی به عراق را به این گروه که مسئول حملات 11 سپتامبر خوانده می شود، ربط دهد. این در حالی است که ناظران وجود زرقاوی در عراق را انکار می کنند.

 ژنرال «گرگوری نیوبولد»، یکی از برجسته ترین ژنرال‌های ارتش آمریکا طی مقاله ای در مجله «تایم»، ضمن ابراز تأسف نسبت به شروع جنگ در عراق، خواهان استعفای «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع آمریکا به عنوان یکی از شروع کنندگان این جنگ شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات