صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۴۵
نگاهی به بازندگان اصلی انتخابات ریاست  جمهوری1400

وزن‎کشی در 28 خرداد!

انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم به پایان رسید و نتایج انتخابات مشخص شد، اما آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد، تلاش‌ کسانی است که بی‌وزن‌ بودن آنها در انتخابات به اثبات رسیده است، اما تلاش خواهند کرد برای خودشان وزن‌سازی کنند! یکی از حربه‌های این جریان برای مقایسه آمار مشارکت این دوره با دوره‌های قبلی است، شاید برخی مشارکت 50 درصدی را نشانه‌ای از پیروزی تحریم جا بزنند!

اما واقعیت آن است که برای بررسی این مسئله به چند نکته باید توجه داشت! اول آنکه نباید اینطور فضاسازی شود که امکان حضور 100 درصدی در انتخابات وجود داشته و حالا در این انتخابات نزدیک به 55 درصد به پای صندوق رأی  آمدند. حقیقت این است که در هیچ جای جهان و در هیچ دموکراسی‌ای جز در کشورهایی که رأی‌گیری اجباری است! مشارکت در انتخابات‌های گذشته ریاست‌جمهوری کشور جز انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 که مشارکت 85 درصد بود، محدود به مشارکت حوالی 60 تا 70 بوده است و عملاً کاهش مشارکت 10 تا 15 درصدی در این دوره وجود داشته است!

در این باره این واقعیت انکارپذیر نیست که وضعیت این انتخابات را باید با توجه به مسئله همه‌گیری کرونا بررسی کرد که همچنان آمار قربانیان کرونا در کشور بالای 100 نفر است و واکسیناسیون با کندی روبه‌رو است. این مسئله بر روی مشارکت انتخابات تأثیر قابل توجهی داشته است و این مسئله به وضوح شکست قطعی همه تحریم‌کنندگان تحریم انتخابات را نشان می‌دهد؛ به راستی چه آنان که بیش از یک سال هشتک رأی بی‌رأی زدند و چه آنان که هر روز ویدئو و کلیپ پر می‌کردند و انتخابات را تحریم کردند، بازندگان اصلی انتخابات 1400 هستند.

 

 

نگاهی به ناکارآمدی‌ها در رأی‌گیری

حق مردم!

بسیاری از رأی‌دهندگان در 28 خرداد 1400 وقتی به شعب اخذ رأی مراجعه کردند، با مشکلاتی در هنگام اخذ رأی مواجه شدند که روایت آن را حتما در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها خواندید! موضوعی که باید ن یک آسیب‌شناسی جدی شود!

حضور مردم در انتخابات یک مؤلفه اصلی است که همه فرآیند انتخابات باید در خدمت سرعت‌بخشی به فرایند رأی‌گیری و آسودگی مردم برای انداختن رأی و نظر خود در صندوق باشد، نه آنکه در روزهای گرم خرداد در زیر آفتاب یا در فصل سرد در زیر باران و برف در صف‌های طولانی معطل شوند یا به دلیل اختلال در سیستم رأی‌گیری، کمبود تعرفه و... ساعت‌ها معطل شوند تا رأی خود را در صندوق بیندازد.

موضوعی که اگرچه بر جدیت عموم مردم برای انداختن رأی خود در صندوق تأثیری نگذارد؛ اما خلاف تکریم مردم و ایجاد بستر مناسب برای اعمال حق رأی مردم است، اختلالاتی که می‌تواند فرصت و امکان استفاده از حق رأی را برای بخش‌هایی از مردم با مشکل مواجه کند! مسئله‌ای که باید برای ادوار آینده و حل همیشگی آن راهی یافت و با مدیریت و آمادگی به مراتب بهتر به استقبال روز انتخابات رفت.

 

 

 

نگاهی به معنای آرای باطله در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم

پیام به  مسئولان!

یکی از اتفاقات قابل توجه در انتخابات 28 خرداد 1400 میزان آرای باطله بود که درصد قابل توجهی از کل آرای مأخوذه را به خود اختصاص داد! اما معنای این آرا چه می‌تواند باشد! همزمان با اعلام نتایج انتخابات طرفداران تحریم انتخابات تلاش کردند این آرا را به نام خود سند بزنند! و آن را اعتراض به صندوق رأی و نوعی تحریم تلقی کنند؛ اما جدای از این فرصت‌طلبی خنده‌آور معنای واقعی آرای سفید‌ـ باطله چیست؟ برای تعبیر این رأی باید به اصل انکارناپذیر بازگردیم که مشارکت در انتخابات به معنای حمایت از جمهوری اسلامی و سازوکارهای آن است، هر برگه رأی پیش از آنکه نامی بر روی آن نوشته شود به عنوان حضور در مشارکت در انتخابات به مثابه نمادی از حمایت از انقلاب و نظام کشور است و پس از آن است که نام نوشته بر برگه رأی موضوعیت پیدا می‌کند! اینکه بیش از ۳ میلیون نفر تصمیم گرفتند برگه رأی خود را سفید در صندوق رأی بیندازند پیامی روشن بود، از یک سو به دشمنان ملت ایران و تحریم‌کنندگان انتخابات این پیام مخابره کرد که با هرگونه تضعیف نظام مخالف هستند، از سوی دیگر پیامی را هم به مسئولان داشت که مردم از عملکرد شما رضایت ندارند و باید برای جلب نظر آنها تلاش‌های‌تان را دو چندان کنید، پیام روشن نارضایتی از عمل دولت و وجود مشکلات جدید پیامی است که منتخب مردم با درک درست آن باید تلاشی مضاعف را با استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و با اتکا به قدرت جوانان این مرز و بوم در پیش بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات