صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۳۲
مروری بر ابعاد حماسه‌ای که در 28 خردادماه خلق شد!

حماسه‌ مردم

دشمنان ملت ایران که دیروز بر طبل تحریم انتخابات کوفته بودند، تلاش کردند تفسیر ناصواب خود از صحنه انتخابات را عمومی‌سازی کنند و آنچه را که از دل صندوق‌های رأی به دست نیاورده بودند، در جنگ رسانه‌ای و پروپاگاندای تبلیغاتی کسب کنند!

«انتخابات» همچون هر پدیده سیاسی رخ می‌دهد و سرانجام به پایان می‌رسد، اما آنچه در اذهان عمومی باقی می‌ماند، تصویرسازی‌هایی است که شارحان و مفسران ارائه کرده و به آنچه رخ داده، معنا می‌بخشد.

پس از انتخابات 28 خرداد نیز این جدال و چالش میان تفسیرهای مختلف کلید خورد و دشمنان ملت ایران که دیروز بر طبل تحریم انتخابات کوفته بودند، تلاش کردند تفسیر ناصواب خود از صحنه انتخابات را عمومی‌سازی کنند و آنچه را که از دل صندوق‌های رأی به دست نیاورده بودند، در جنگ رسانه‌ای و پروپاگاندای تبلیغاتی کسب کنند! حقیقت آن است که آنچه در 28 خردادماه رقم خورد، «حماسه» باشکوهی بود که به دست مردم خلق شد. آنان به میدان آمده بودند تا انتخابات مطلوب نظام اسلامی را رقم بزنند و عاملی برای پیشبرد کشور به سمت آرمان‌هایش فراهم آورند. انتخابات مطلوب در جمهوری اسلامی انتخاباتی است که شاخص‌های زیر را داشته باشد:

حماسه‌ مردم

ـ انتخاباتی که با مشارکت پرشور ملت ایران محقق شود؛

ـ انتخاباتی که در آرامش و امنیت برگزار شود و به ناامنی و آشوب نینجامد؛

ـ انتخاباتی که در سلامت کامل برگزار شده و از رأی ملت صیانت شود؛

ـ انتخاباتی که مبتنی بر چارچوب‌های قانونی برگزار شود؛

ـ انتخاباتی که با رعایت موازین اخلاقی به ثمر رسیده و از مرزهای ادب عدول نشود؛

ـ انتخاباتی که حاصل آن شایسته‌سالاری و اصلح گزینی باشد و موجب کارآمدی نظام شود.

این شاخصه‌ها به نحو قابل ملاحظه‌ای در انتخابات خردادماه محقق شد.

1- نگاه از منظر مشارکت به رخداد 28 خردادماه، با توجه به موانع و شرایطی که در آن قرار گرفتیم، می‌تواند ما را به این حقیقت رهنمون کند که ملت با حضور پرشور خود در انتخابات «حماسه» آفریدند. حماسه‌ای که در آن اردوگاه وسیع تحریم‌گران انتخابات ناکام ماندند و مردم با وجود تخریب‌ها و ناامیدسازی‌ها، مشکلات و ناکارآمدی‌های اقتصادی و کرونا به پای صندوق رأی آمدند و رأی خود را به صندوق‌ها ریختند. در این ماجرا فرقی نمی‌کند که این رأی، رأی سالمی بود که به صندوق‌ها ریخته شد، یا رأی باطله‌ای که به هر دلیل جزء آرای نامزدهای انتخاباتی خوانده نشد!  نگاه به آمار ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری، میانگین مشارکت مردم را 67 درصد نشان می‌دهد. به واقع به‌طور میانگین، 33 درصد مردم در دوازده دوره گذشته نیز در انتخابات شرکت نکرده‌اند! اگر میزان مشارکت در انتخابات 1400 را 49 درصد بدانیم، اختلاف حدود 18 درصد خواهد شد. اختلافی که محصول چند عامل مؤثر کرونا، ناکارآمدی دولت و احراز صلاحیت‌هاست! مطابق با آمار انتخابات‌هایی که در طول یک‌سال و نیم گذشته در جهان در دوران کرونا برگزار شده، بین 10 تا 20 درصد کاهش مشارکت در بسیاری از کشورها رخ داده است که این آمار را در کاهش 18 درصد مشارکت باید لحاظ کرد. در کنار عامل اثرگذار کرونا، کارآمدی دولتی قرار دارد که در سال پایانی خود بدترین شرایط چهل سال گذشته کشور را رقم زده و خود مهم‌ترین عامل کاهش مشارکت بوده است! افزایش روزانه قیمت‌ها، نبود ثبات در هیچ یک از عرصه‌های اقتصادی، سردرگمی متولیان کنترل و مدیریت بازار و... ، اوضاعی را در آستانه انتخابات 1400 فراهم کرده بود که مردم را به شدت عصبانی کرده بود! در این شرایط حضور حدود نیمی از واجدین شرایط، اتفاق مثبت و قابل قبولی است که نمی‌توان به آن بی‌توجه بود! در این میان، دیگر در لابه‌لای عوامل کاهش مشارکت 18 درصدی، وزنی برای طراحان و حامیان خط تحریم باقی نمی‌ماند که بخواهند خود را پیروز انتخابات معرفی کنند! واقعیت آن است که آنها تحقق مشارکتی زیر 30 درصد را وعده داده و در تخیلات خود می‌پروراندند که حماسه حضور 49 درصدی ملت، آنها را ناکام گذاشته است!

2- انتخابات 28 خرداد در آرامش کامل و به دور از حداقل ملاحظات امنیتی برگزار شد و هرگونه اقدام ناامن‌سازی از سوی متولیان امر در نطفه خفه شد و دشمنان این ملت ناکام ماندند. بحمدالله بازیگران داخلی سیاست نیز این بار عاقلانه و در چارچوب منافع ملی عمل کردند و برخلاف آنچه در سال 1388 رخ داد ،به رأی ملت تمکین کردند و نتایج انتخاب آنان را پذیرفتند.

3- سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان یکی از انتخابات‌هایی دانست که در سلامت کامل برگزار شد. هرچند در اجرای ابتدای کار انتخابات ضعف‌ها و خطاهایی مشهود بود، اما تعامل و همکاری و همیاری مجریان و ناظران انتخابات کار را هموار کرد و بحمدالله تخلفاتی اثرگذار در نتایج انتخابات به ثبت نرسیده است.

4- برگزاری انتخابات در چارچوب قانون و تمکین همه بازیگران به قانون نیز جلوه دیگری از انتخابات گذشته بود که موجب شد نقطه مثبت دیگری در این حماسه ثبت شود. در این میان حتی آنهایی که شورای نگهبان صلاحیت‌شان  را احراز نکردند نیز از قانون تخطی نکردند و اجازه دادند تا حرف آخر را قانون بزند.

5- از دیگر ویژگی حماسه 28 خرداد، اخلاقی بودن آن بود. هر چند در مواردی مباحثی مطرح شد که از انگاره‌های اخلاقی فاصله داشت، اما در مجموع از جمله انتخاباتی بود که چهره‌ای اخلاقی از آن در اذهان عمومی باقی ماند که با آنچه در انتخابات غربی‌ها رخ می‌دهد، فرسنگ‌ها فاصله داشت! در فردای انتخابات نیز همه فعالان سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نتیجه انتخابات را پذیرفتند و به رئیس‌جمهور منتخب ملت تبریک گفتند! رفتار سیاسی نکوهیده‌ای که با اقبال عمومی نیز مواجه شد.

6- حاصل انتخاب مردم، به قدرت رسیدن شخصیتی بود که اخلاق و مرام و کارنامه او حکایت از اصلح بودن آن دارد. گزینه‌ای کم ادعا و اخلاق‌مدار که نه وعده‌های جذاب و دور از دسترس برای پیروزی خود به مردم داد و نه در مناظرات انتخاباتی خارج از مرزهای اخلاق عمل کرد و هیچ‌گاه در مقام تخریب رقیب بر نیامد و نه در عملکرد گذشته خود نقطه سیاهی ثبت کرده که امروز موجب کم اعتباری و کاهش محبوبیت وی شود! او با حمایت 62 درصد ملت ایران بر صندلی خدمت تکیه زند! سید بزرگواری که امید برای تغییر و اصلاح و مبارزه با فساد و تحقق عدالت را در جامعه زنده کرده است و امید آن است که با تحقق دولت جوان انقلابی، بر مشکلات فایق آید و با کارآمدسازی دولت، امید را به جامعه بازگرداند.

***

سخن پایانی آنکه حماسه خواندن انتخابات به معنای بی‌توجهی به مردمی نیست که هر یک به دلایلی از حضور در پای صندوق رأی طفره رفتند! نظام اسلامی و به ویژه دولت سیزدهم منتخب مردم باید تلاش کند تا پای درد دل‌های غائبان انتخابات بنشیند و اجازه ندهد که رأی آنان از سوی دشمنان ملت دزدیده شود! بدون شک کارآمدسازی دولت و خدمت صادقانه به ملت، مهم‌ترین عامل برای بازگشت انگیزه خواهد بود و در اولین انتخابات پیش رو شاهد حضور اکثریت آنان به پای صندوق‌های رأی خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات