صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۰۱
قربانیان همه‌گیری کووید-۱۹ از آمریکا تا خاور دور

کرونا در کجا بیشتر قربانی گرفت؟

دنیا این روزها موج پنجم شیوع کرونا و شاید یکی از بدترین پیک‌های این ویروس منحوس را می‌گذراند، روزهایی که کرونا به نوع دلتای خود جهش یافته و جهش ساختاری روی جهش ابتلای افراد هم تأثیر گذاشته است تا جایی که در ناباوری انتقال شدید این ویروس، خانواده‌های بسیاری درگیر شده و به همان نسبت مرگ و میر و فوتی‌های ناشی از آن، خانوادگی و آمار به مراتب بالاتر رفته است.  رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و برخی سوء مدیریت‌ها و مهم‌تر از همه عدم احساس خطر از سوی عموم جامعه سبب شده است هم مردم در رعایت پروتکل‌ها تعلل داشته باشند و آن را خیلی جدی نگیرند و هم مسئولان خصوصا در دولتی که گذشت، خیلی جدی به فکر واکسیناسیون عمومی و کاهش خطر انواع بعدی کرونا برای کشور نباشند.

 

بی‌مبالاتی‌های مرگ‌آفرین در برابر دشمن ناشناخته

شاید همین امر سبب شده است، این جمله معروف به ذهن نگارنده این گزارش بیاید که «مرگ از آنچه می‌پندارید به شما نزدیک‌تر است!» وقتی مردم با عادی‌انگاری و سهل‌انگاری جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند و آقای وزیر هم با همین شیوه نجات جان همشهریان و هموطنان خود را با اهمیت نمی‌پندارد که اگر غیر از این بود، برای ورود واکسن و عمومی کردن آن لحظه‌ای درنگ را جایز نمی‌دانست! نه آنکه در موقعیتی چنین خطیر به جای تصمیمی درست و آمادگی در برابر دشمنی ناشناخته با این ذهنیت که «مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند» از ورود بهنگام واکسن جلوگیری کند.

مبتلایان کرونا از آمریکا تا آسیا

به هر روی آمار جهانی مبتلایان به کرونا و فوتی‌های آن از آمریکا تا خاور دور این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد که کرونا مشکل همه ساکنان این کره خاکی و نه فقط ایران اسلامی است . نگاهی به این آمارها حکایت‌های تلخی را روایت می‌کند. تا کنون در سراسر دنیا 218 میلیون و 341 هزار و 130 نفر به ویروس کووید19 مبتلا شده‌اند که از این تعداد 195 میلیون و 210 هزار و 175 نفر بهبود یافته و 4میلیون و 530 هزار و 175 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.  باید گفت، تعداد 223 کشور و آماری برابر 18 میلیون و 600 هزار و 780 نفر در قالب بیماران تحت درمان در کل دنیا با آن دست به گریبانند. در جدولی متشکل از 223 کشور درگیر کرونا ایالات متحده آمریکا با 40 میلیون و 11 هزار و 553 بیمار کرونایی از ابتدا تا کنون در رتبه اول دنیا و در صدر جدول قرار گرفته است. رتبه بعدی تعداد مبتلایان به هند و آمار 32 میلیون و 810 هزار و 884 نفر می‌رسد.

 

جان‌‌باختگان کرونایی از رتبه اول تا نهم دنیا

رتبه سوم این جدول به برزیل و بیش از 20 میلیون نفر مبتلا می‌رسد. روسیه، انگلستان، فرانسه، ترکیه، آرژانتین و ایران به ترتیب در رتبه‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم قرار گرفته‌اند. تعداد بیماران مبتلا در ایران تاکنون 4 میلیون و 992 هزار و 63 نفر بوده‌اند که از این آمار تاکنون 107 هزار 794 نفر جان خود را از دست داده‌اند.  اما به روایت آمارهای سازمان بهداشت جهانی و به اذعان مقامات بهداشتی ایالات متحده آمریکا در این کشور بیشترین آمار مرگ و میر را از ابتدای پاندمی کرونا داشته و به روایتی عنوان می‌شود این آمار به 42 نفر در هر ساعت و روزانه بیش از 1000 نفر رسیده است؛ چنانچه تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در این کشور اکنون 657 هزار نفر است.

 

قربانیانی که در آمارها نیستند

این آمار در هند 490 هزار نفر و در برزیل 580 هزار نفر بوده است. حتی آمار فوتی‌های کرونایی در انگلستان و فرانسه بیش از آمار اعلام شده علوم پزشکی ایران را نشان می‌دهد؛ چنانچه تاکنون در انگلستان 132 هزار نفر و در فرانسه 114 هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این بدان معناست که ویروس کووید19 با قساوت تمام در همه دنیا جولان می‌دهد و در حال قربانی گرفتن است و آمار فوت و مرگ و میر عزیزان به ایران ختم نمی‌شود!

هر چند برخی جریان‌های ضد انقلاب با افزایش آمار کرونا به دنبال ایجاد جنجال و حمله به نیروهای انقلابی و نظام اسلامی بوده و در نقاب دلسوزان همیشه در صحنه با هیاهو به دنبال تزریق تشویش و اضطراب و نگرانی به مردم هستند که آمار کشته‌های کرونایی در ایران بیش از این آمارهاست؛ اما مسئله این است که کرونا تنها در ایران نیست و باید همه دنیا را در کنار هم در نظر داشت.

 

اشتباه پس از اشتباه

اما به هر روی اینکه آمار کشته‌شدگان ایرانی کمتر از آمار واقعی نشان داده می‌شود، دور از ذهن نیست و شاید مسئولان این را راه فراری از آسیب‌های روانی جامعه و شاید هم راه فراری برای عدم پاسخگویی به جامعه می‌دانند که چنین امری را در پیش گرفته‌اند! امری که به باور عموم درست نیست و باید همه واقعیات را به مردم گفت که شاید همین مسئله سبب‌ساز این موج عظیم از ساده‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها باشد. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا آماری که مقامات بهداشتی دیگر کشورها با عنوان آمار کشته‌شدگان ناشی از کرونا در آن کشورها اعلام می‌کنند، با واقعیت‌ها همخوانی دارد؟ که حالا جریان‌هایی که به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند از این شرایط بغرنج و درد و رنج مردم و غم از دست دادن عزیزان‌شان سوءاستفاده می‌کنند تا به مقاصد خود و برهم زدن آرامش روحی و روانی جامعه برسند؟  اینکه چرا مسئولانی که دست‌شان می‌رسید و در زمان مقتضی کاری برای واکسینه کردن به موقع مردم نکردند، یک سر ماجراست و سر دیگر ماجرا را باید آنهایی پاسخگو باشند که به خیال خام برخی دلسوزانند؛ اما نقاب‌های دهشتناکی بر چهره دارند و به دنبال جنجال و مقاصد شوم دیگری هستند نه دلسوزی برای مردم!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات