صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۱۲

بیم و امیدهای ترامپ برای انتخابات 2024

پایگاه بصیرت / علی احمدی

رئیس جمهور سابق آمریکا خود را برای حضور دوباره در کاخ سفید آماده می‌کند! ترامپ به تازگی در جمع هواداران خود تأکید کرده است که دیگر چاره‌ای جز شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 وجود ندارد! او به شکست اخیر دولت بایدن در هدایت فرآیند خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی از افغانستان اشاره کرده و آن را شکستی بزرگ و مفتضحانه برای واشنگتن دانسته است.

ترامپ در ادامه در بیانیه‌ای با اشاره به سرازیر شدن ده‌ها هزار مهاجر به آمریکا، گفت: «آمریکا در حال تبدیل شدن به فاضلاب بشری است.» چامسکی نظریه‌پرداز آمریکایی نیز در ادامه نسبت به تحولات افغانستان سعی در تضعیف جایگاه بایدن کرد و گفت، مبارزه با تروریسم باعث ایجاد ویرانی بخش اعظمی از جهان شده است و قدرت نرم آمریکا حتی قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ دچار زوال شده است. بنابراین رصد تحولات داخلی آمریکا نشان می‌دهد، ترامپ به‌دنبال تضعیف جایگاه بایدن برای به‌دست آوردن کلید دوباره کاخ سفید است.

اما سؤال اصلی اینجاست که آیا بدنه حزب جمهوری‌خواه با ترامپ درباره حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 همراه است؟ ۶۳ درصد جمهوری‌خواهان و افراد مستقل متمایل به حزب جمهوری‌خواه معتقدند ترامپ باید همچنان رهبر این حزب باشد و در مقابل، ۳۷درصد از آنها با رهبری او مخالفند؛ اما همین گروه از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی درمورد نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، به دو دسته تقریباً مساوی تقسیم می‌شوند.

۵۱درصد از آنها گفته‌اند حزب جمهوری‌خواه با نامزدی دونالد ترامپ شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد داشت و در مقابل ۴۹درصد جمهوری‌خواهان درصورت داشتن نامزدی دیگر به جز ترامپ، شانس پیروزی حزب در آن انتخابات را بیشتر دانسته‌اند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد، امکان گرایش جمهوری‌خواهان سنتی به بایدن (یا کامالا هریس معاون او ) در انتخابات ریاست جمهوری آتی وجود دارد. این مسئله در سال 2020 به ضرر ترامپ و جمهوری‌خواهان تمام شد؛ زیرا منجر به برهم‌خوردن توازن آرای الکترال در ایالات جورجیا و آریزونا به ضرر رئیس جمهور سابق آمریکا شد. از دست رفتن آرای این دو ایالت منجر به تحقق شکست نهایی جمهوری‌خواهان و پیروزی بایدن شد.  نظرسنجی اخیر صورت گرفته از طریق شبکه سی‌ان‌ان نشان می‌دهد، ترامپ در حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی تقریباً بی‌رقیب است؛ اما امکان پیروزی وی در انتخابات با توجه به مخالفت صریح بیش از یک سوم جمهوری‌خواهان با وی، فعلاً متصور نیست.

البته ناگفته نماند که بخش نخبگانی آمریکا نیز با انتخاب مجدد ترامپ به منزله رئیس جمهور این کشور به شدت مخالفند و بعید است اجازه حضور مجدد وی را در انتخابات 2024 آمریکا بدهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات