صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۳۲
نگاهی به کمبود مایحتاج مردم درآمریکا

کریسمس با بحران

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

کسانی که به‌دنبال خرید خواروبار در آمریکا هستند، باید پول بیشتری برای مواد غذایی بدهند. شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و مواد غذایی نیز در بحران برای استخدام رانندگان جدید به سر می‌برند. مواد غذایی در فروشگاه‌های بزرگ کمیاب شده و قفسه‌های خالی در مقابل مردمی که به‌دنبال خریدهای روزانه هستند، خودنمایی می‌کند. آمریکایی‌ها حالا بیش ‌از هر زمان دیگری نگران افزایش قیمت‌ها، کمبود کالاهای مورد نیازشان و همچنین نرسیدن بسته‌های حاوی هدیه‌های کریسمس در موعد مقرر هستند. چالش‌های جهانی موجود در چرخه توزیع کالاهای اساسی باعث شده‌است نه‌تنها آمریکا، بلکه بیشتر کشورهای غربی دچار کمبود مواد و کالاهای مورد نیازشان شوند؛ متهم اصلی در این میان بحران کرونا عنوان شده ‌است؛ اما به‌نظر می‌رسد چالش‌ها و بحران‌های دیگری، مانند بازنگشتن آمریکایی‌ها به مشاغل قبلی خود بعد از دوران کرونا، کم بودن میزان دستمزدها در این کشور و همچنین تلاش مردم برای پیدا کردن مشاغلی که بتوانند در حین کار کردن ارتباط بیشتری با خانواده‌های خود داشته باشند، در نهایت موجب این بحران در آمریکا شده ‌است. کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولت بایدن اعلام کرده‌اند به دلیل ایجاد ترس و وحشت ناشی از کمبود کالاهای مورد نیاز، به ‌خصوص در دوران تعطیلات کریسمس مردم و فروشندگان به‌دنبال خرید بیشتر کالاها هستند و همین مسئله چالش و بحران پیش‌رو را شدیدتر می‌کند. پیت بوتیجیج، وزیر حمل‌ونقل ایالات‌متحده نیز در همین خصوص بیان کرده ‌است، کمبود کالاها و کمبود نیروی کار احتمالاً تا ماه‌های ابتدایی سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا کند و همین مسئله موجب افزایش قیمت‌ها و همچنین کمبود مواد مورد نیاز مردم خواهد شد.

پای صندوق بین‌المللی پول نیز به این بحران کشیده‌ شده و این صندوق در بیانیه‌ای اعلام کرده‌ است، مسائل و مشکلات مرتبط با چرخه توزیع کالاها با رشد اقتصاد جهانی ارتباط دارد. بحران کرونا رشد اقتصاد جهانی را کاهش داده و در عین‌حال باقی ماندن مردم در خانه‌ها باعث شده‌است درخواست برای خرید کالاها و ارسال آنها به‌ صورت پستی افزایش یابد. در همین حال بروکراسی موجود در کشورهای مختلف برای ارائه گواهی‌نامه رانندگی کامیون و وسایل حمل‌ونقل کالاها به دلیل کرونا با مشکلات بیشتری مواجه شده و تعدادی از کشورها با کاهش نیروی کار و همچنین رانندگان مواجه شدند که همین مسئله باعث می‌شود کالاهایی که از طریق کشتی یا هواپیما به کشورهای مختلف می‌رسد، نتواند به‌موقع توزیع شود. این همان مشکلی است که انگلستان نیز چندی پیش با آن روبه‌رو شد و کند شدن چرخه توزیع حامل‌های انرژی و به‌خصوص بنزین باعث شکل‌گیری صف‌های کیلومتری در مقابل پمپ‌ بنزین‌ها شد.

اما در آمریکا این مسئله باعث ایجاد بحران دیگر در مناطق بندری نیز شده‌ است؛ زیرا کشتی‌ها باید روزها یا حتی هفته‌ها منتظر بمانند تا کامیونی پیدا شود که بتواند کالاهای آنها را خالی کرده و به مراکز مورد نظر برساند. تصاویر منتشر شده نشان از جمع شدن میزان زیادی کانتینر در بنادر مختلف آمریکا دارد که هیچ شرکتی مسئولیت حمل آنها به ایالت‌های مختلف آمریکا را برعهده نمی‌گیرد. این مسئله در دورانی که مردم به سمت خرید هدیه‌های کریسمس و مواد غذایی و کالاهای مورد نیازشان در این دوران می‌روند بدتر نیز شده‌ است. برخی از فروشندگان وسایل اسباب‌بازی اعلام کرده‌اند به دلیل بحران در توزیع کالاها ترجیح داده‌اند عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های کوچک‌تری را در مغازه‌ها قرار دهند تا مردم بیشتری توانایی خرید اسباب‌بازی برای کودکان‌شان در کریسمس را داشته باشند. دولت آمریکا تا کنون جواب مناسبی به مردم درباره اینکه چه زمانی این بحران برطرف می‌شود نداده ‌است؛ اما به‌نظر می‌رسد این مسئله چنانکه کارشناسان اقتصادی بیان کردند تا ماه‌ها به طول بینجامد و بحران‌های بیشتری نظیر افزایش قیمت‌ها نیز گریبان آمریکایی‌ها را خواهد گرفت. در ایالات متحده نیز مانند انگلستان، دولت به این فکر افتاده است که از گارد ملی و ارتش برای مقابله با این بحران استفاده کند و از نیروهای ارتش این کشور بخواهد در نقش راننده تریلی و کامیون ظاهر شده و کالاها را به مقصد برساند. این مسئله باعث ایجاد بار مالی بیشتر بر ارتش و دولت این کشور می‌شود که احتمالاً می‌تواند بحران اقتصادی دیگری را رقم بزند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات