صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۵۲
گزارش تحلیلی صبح صادق از هفدهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم سپاه(ص)

هشدار به تل‌آویو

پایگاه بصیرت / حمزه پاریاب

هفدهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) یگان‌های منتخب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حالی به پایان رسید که پیام مهم آن، یعنی نابودی یک هدف با استفاده از سامانه‌ها و سلاح‌های متنوع به خوبی لمس شد. به گزارش صبح صادق، این رزمایش به صورت رسمی و علنی، از روز دوشنبه 29 آذرماه در راستای افزایش سطح آمادگی‌‌های رزمی سپاه و بر اساس شبیه‌سازی طرح‌‌های تهاجمی در جنگ‌های ترکیبی و درهم‌تنیدگی جنگ‌‌های سخت، نیمه‌سخت و نرم آغاز شد. به گفته سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران و سخنگوی این رزمایش مشترک، در این تمرینات مهم، یگان‌های منتخب نیروی زمینی، دریایی و هوافضای سپاه به همراه سازمان سایبر الکترونیک حضور داشته و در منطقه وسیعی از سواحل استان هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان به اجرای عملیات تهاجمی و نفوذ برای انهدام مبادی آفندی دشمن فرضی همت گماشتند. در کنار این یگان‌های منتخب، سازمان بسیج هم نیروی انسانی بسیج دریایی و رزم زمینی را تأمین می‌کرد.

 

پهپادهای تهاجمی بر فراز خلیج‌فارس

یکی از مهم‌ترین سناریوهای این رزمایش که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عمومی و تخصصی دنیا داشت، استفاده گسترده و با سناریوهای متنوع از پهپادهای رزمی، از سوی یگان‌های آفندی سپاه پاسداران بود.  بر این اساس، پهپادهای تهاجمی نقطه‌‌زن، اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی را که بر اساس سختگیرانه‌‌ترین سناریوهای رزمایش طراحی شده بودند، با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند. ضمن آنکه، یگان پهپادی نیروی دریایی سپاه با استفاده از پهپادهای مراقبتی و رزمی مهاجر 6 اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی را با موفقیت مورد اصابت قرار داد. نکته مهم این بخش از عملیات، شلیک‌های متعدد بمب هوشمند و نقطه ‌زن قائم و همچنین شلیک موشک هوشمند الماس بود. رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ به نوعی از اولین میدان‌های رسمی برای «الماس» هوا پرتاب در خدمت یگان‌های پهپادی سپاه پاسداران بود. موشک الماس یکی از اولین موشک‌های ضد زره ایرانی با قابلیت «شلیک کن‌ـ فراموش کن» و حمله از بالا با بردی بیش از برد استاندارد بسیاری از موشک‌های این کلاس در دنیا بوده و در سال‌های اخیر در مدل‌های هوا و زمین پرتاب به سازمان رزم نیروی‌های مسلح کشورمان وارد شده است. همچنین در این تمرینات رزمی، پهپادهای «باور» نیروی دریایی سپاه که به تازگی به سازمان رزم این نیرو ملحق شده‌اند، عملیات پایش و رصد منطقه رزمایش را بر عهده داشتند که از جمله آنها، رصد دقیق تحرکات ناوشکن‌های کلاس «آلری برک» نیروی دریایی آمریکا بود. قابلیت حمله انتحاری به وسیله پهپادهای نیروی دریایی سپاه، از آنجا بسیار مهم و حائز اهمیت است که برای به پرواز در آوردن برخی از آنها، به هیچ گونه جاده یا مسیر پیش ساخته‌ای نیاز نیست و از روی یک قایق تندرو نیز می‌توان آن را به آسمان فرستاد. این قابلیت با توجه به راهبرد مهم نیروی دریایی سپاه برای غافلگیر کردن دشمن با استفاده از سرعت و تعدد یگان‌های مهاجم، یک فرصت مهم و گزینه‌ای بسیار عالی برای انهدام هر هدف متحرک خواهد بود.

ورود کرار

از جمله خبرهای مهمی که در روزهای اخیر منتشر شد، ورود تانک پیشرفته کرار به سازمان رزم و یگان‌های زرهی نیروی زمینی سپاه پاسداران بود که برای نخستین مرتبه به‌ صورت رسمی در رزمایش پیامبر اعظم17 عملیاتی شد. پیش از این، سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه از سفارش این تانک از سوی نیروی زمینی سپاه و ارتقای سایر تانک‌های تی 72 این نیرو به استاندارد تانک کرار خبر داده بود. تانک تحویل‌ داده ‌شده به نیروی زمینی سپاه، به پوشش‌های خاصی برای مقابله با امواج حرارتی مجهز شده و می‌‌تواند خود را از دید جست‌وجوگرهای حرارتی نیز پنهان کند. علاوه بر این، روی برجک این تانک‌ جایگاه نصب سیستم حفاظتی دفاع فعال برای مقابله با موشک‌های ضدزره قرار داشته و با نصب این سامانه، تانک‌های ارتقا یافته نیروی زمینی سپاه قادر خواهند بود انواع مختلفی از موشک‌های هدایت ‌شونده ضدزره را قبل از رسیدن، از طریق اخلال روی سامانه‌های هدایت‌‌کننده موشک منحرف کنند. همچنین یگان‌های منتخب نیروی زمینی سپاه با بهره‌گیری از تانک‌های تی 72، تی 72 ام ارتقا یافته و خودروهای رزمی پیاده نظام بی‌ام‌پی نسبت به اجرای آتش پشتیبانی از نیروهای عمل‌کننده در منطقه رزمایش اقدام کردند. تانک‌های به‌کارگیری شده در این رزمایش به دستگاه‌های کنترل آتش پیشرفته با امکان شلیک در شب، در مسافت 3 کیلومتری مجهز شده بودند.

شلیک انبوهی از کروزها

همانطور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین سناریوها و تاکتیک‌های اجرا شده در هفدهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص)، شلیک از مبدأهای متفاوت برای نابودی یک هدف واحد بود که برای انتقال بهتر این پیام، انواع موشک‌های بالستیک، تاکتیکی و کروز، به خدمت گرفته شدند. این شلیک‌ها در چهارمین روز رزمایش مشترک محقق و انواع موشک‌های کروز دریایی با برد متوسط، موفق شدند هدف تعیین شده را کاملا نابود کنند. شلیک‌های فوق به کمک یگان‌های موشکی ساحلی و شناورهای تندرو کلاس ذوالفقار محقق شد و در عین حال، برای اولین بار موشک کروز از روی شناور اقیانوس‌پیما و لجستیک شهید رودکی نیروی دریایی سپاه شلیک شد و به هدف اصابت کرد. برد موشک شلیک‌ شده از روی این شناور 180 کیلومتر بود. ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی شناوری سنگین، چندمنظوره و دوربرد است که قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع پهپاد و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را دارد.

موشک‌های تاکتیکی و اهداف استراتژیک

یکی از مراحل مهم این رزمایش ترکیبی و متنوع، عملیات موشکی بالستیک علیه شناورها، تأسیسات و پایگاه‌های دشمن فرضی بود که در این مرحله از رزمایش، موشک‌های بالستیک زمین به زمین اهداف از پیش تعیین ‌شده را مورد اصابت قرار دادند. این بخش از عملیات سریع و غافلگیرانه یگان‌های رزمی سپاه، مبتنی بر موشک‌های تاکتیکی جدید و مدرن بود که از جمله آنها می‌توان به موشک «فتح» اشاره کرد که عضو جدید خانواده موشک‌های دقیق و نقطه زن فاتح بوده و با ابعاد کوچک و سرعت بالای خود، به راحتی از هر سامانه راداری و پدافندی خواهد گریخت. این سری از موشک‌ها با قابلیت جابجایی، نصب و شلیک سریع در کنار سهولت در انبارداری و نگهداری‌های طولانی‌مدت طراحی و ساخته شده تا به راحتی بتواند محدوده مناسبی از حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را زیرپوشش خود داشته باشد. یکی از مزیت‌های مهم این موشک در مقایسه با برخی راکت‌های توپخانه‌ای موجود در خدمت نیروهای مسلح، دقت و سرعت بیشتر در کنار کمتر بودن سطح مقطع راداری است که دفاع را برای سامانه‌های مشهوری، مانند پاتریوت یا گنبدآهنین، عملا ناممکن خواهد کرد.

حسن ختام با انبوه بالستیک‌ها

مرحله نهایی هفدهمین رزمایش مشترک پیامبر اعظم سپاه پاسداران با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام پذیرفت.در این مرحله از رزمایش، موشک‌های بالستیک عماد، قدر، سجیل در کنار موشک‌های تاکتیکی زلزال، دزفول و ذوالفقار مواضع حساس شبیه‌سازی شده دشمن را با دقت ۱۰۰ درصدی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند که از جمله آنها ماکت بزرگ و شبیه‌سازی شده یکی از مراکز مشهور و تحت حفاظت بسیار شدید رژیم صهیونیستی بود. در این سناریوی مهم و ترکیبی، موشک‌ها تنها ابزار انهدام هدف مذکور نبودند و همزمان با شلیک موشک‌های فوق، ۱۰ فروند پهپاد هجومی نیروی هوافضای سپاه نیز بطور همزمان از مبدأ حرکت و اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند. ضمن آنکه به گفته سردار حاجی‌زاده، اجرای قابلیت مانور پذیری موشک‌های سوخت جامد برای عبور از سپرهای دشمن نیز با موفقیت ثبت شد.  فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه با این کار، صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان دیگر ارزشی ندارد، دلیل این تحلیل را اینگونه بیان کرد که دشمنان دیگر نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که این موشک‌ها از چه جهتی و در چه نقطه‌ای فرود می‌آید و اگر دشمنان معادله مسیر را حل نکنند، کار خیلی مشکلی در پیش رو خواهند داشت. بنا بر اعلام سردار حاجی‌زاده، نیروی هوافضای سپاه توانسته به موشک‌های بالستیک جهت بدهد تا در جهات مختلف حرکت کنند و مانور بدهند و این پدیده، کار سامانه‌های پدافندی و راداری دشمن را بسیار سخت‌تر می‌کند.

هشدار مستقیم به رژیم صهیونیستی

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه، برگزاری این رزمایش به‌ویژه بخش موشکی را دارای پیام‌های بسیار واضح و آشکار توصیف و تصریح کرد: «پیام این رزمایش، هشدار جدی، واقعی و‌ میدانی به تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند و اگر دست از پا خطا کنند، دستان‌شان را قطع خواهیم کرد.» فرمانده کل سپاه فاصله بین عملیات واقعی و رزمایش موشکی سپاه را تنها در تغییر زوایای پرتاب موشک دانست و اظهار کرد: «بنابراین دشمنان باید مراقب حرف‌ها و صحبت‌های‌شان باشند.» وی در ادامه آزمایش سامانه‌های موشکی دقیق و به روزتر شده نیروی هوا فضای سپاه و پرتاب‌های همزمان از نقاط متعدد به سوی یک هدف واقعی شبیه‌سازی شده را از اهداف این رزمایش برشمرد و گفت: «این رزمایش ترکیبی از حرکت پهپادهای تهاجمی و موشک‌های بالستیک نقطه‌زنی بود که توانست اهداف نزدیک به واقعیت ما را به شکل ۱۰۰ درصد محقق کند.» فرمانده کل سپاه در پایان انطباق عملیات تمرینی و واقعی را از محاسن رزمایش موشکی برشمرد و گفت: «همگان مشاهده کردند، اهداف به وسیله تمام موشک‌های پرتاب شده در آن واحد هدف قرار گرفتند و منهدم شدند، این شرایط دقیقاً شرایط واقعی است.»

  رزمایش  به روایت سرلشکر باقری

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران تأکید کرد: «این رزمایش از قبل طراحی شده بود، اما تهدیدهای فراوان ولی تو خالی سران رژیم صهیونیستی باعث شد که این رزمایش در این زمان مقرر انجام شود و بحمدالله جزء موفق‌ترین رزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بوده است.» وی افزود: «در این رزمایش انواع موشک‌ها از مسیرهای متفاوت، اما بر روی یک هدف مشخص، به طور همزمان و با دقت تمام اصابت کردند و هدف طراحی شده را در مسافت بسیار دور به طور کامل منهدم کردند.» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: «این رزمایش به لحاظ انبوهی تعداد شلیک، شلیک همزمان موشک‌های میان‌برد و دوربرد، شلیک از مبدأهای مختلف به سمت یک هدف مشخص، دقت اصابت و جمع خوردن موشک‌ها در یک منطقه کوچک ۱۸۰ در ۲۰۰ متری و برخورد همه آنها به اهداف، نسبت به رزمایش‌های گذشته برتری داشت.»

به گزارش صبح صادق، از جمله دیگر ویژگی‌های مهم به اجرا گذاشته در این رزمایش، استفاده از مهمات مجاورتی برای انهدام اهداف زمینی و اهداف دریایی از طریق توپخانه نیروی زمینی سپاه برای نخستین مرتبه، اجرای پشتیبانی آتش هوایی به وسیله بالگردهای کبرا، طوفان، و Mi-17 هوانیروز سپاه، عملیات جنگنده‌های سوخو-۲۲ با استفاده از بمب‌های بومی و نقطه‌زن یاسین و انهدام شناورهای تندرو متخاصم با استفاده از سلاح‌های ضدزره هدایت شونده بود که هر کدام، مزیت و اقدامی مهم برای ارتقای توان دفاعی کشورمان به شمار می‌آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات