صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۳۴
در گفت‌وگوی صبح صادق با حسین کنعانی‌مقدم مطرح شد

اختلافات قومیتی آفند دشمن و پدافند ما!

پایگاه بصیرت / گزوه فرهنگی

سال‌های سال است که دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی به دنبال ضربه زدن به نظام است و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند؛ از تحریم و فشارهای حداکثری و آسیب رساندن به اقتصاد ملی تا ایجاد دشمنی و اختلافات داخلی. دشمن متخاصم غربی وقتی در سناریوی فشار حداکثری برای آسیب زدن به روند مذاکرات وین و تغییر مذاکرات و بر هم زدن آن به نتیجه‌ای نرسید و به عبارتی شکست خورد، حالا به اختلاف‌افکنی در داخل کشور دست زده است و برای این اختلاف‌افکنی حتی به انسجام ملی کشور دست‌درازی کرده تا شاید با اختلافات قومی و مذهبی یا اختلافاتی بر سر آب و نان و خاک و...، کرد و لر و بلوچ و فارس و... را از چشم هم بیندازد و به عبارتی با الگو قرار دادن همان عبارت معروف «تفرقه بینداز و حکومت کن» به اهداف شوم خود دست یابد. غافل از آنکه ما سال‌هاست شاهد ضربه‌های دشمن از دریچه اختلاف‌افکنی هستیم. برای واکاوی بیشتر این امر صبح صادق به سراغ «حسین کنعانی‌مقدم» کنشگر سیاسی و تحلیلگر مسائل راهبردی رفته است. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم.

دشمن پس از شکست در سناریوی فشار حداکثری حالا به سراغ دامن زدن بر اختلافات داخلی به ویژه حوزه اختلافات قومی و مذهبی رفته است، تحلیل و ارزیابی شما از برنامه دشمن از این منظر چیست؟ دشمن چگونه وارد این عرصه می‌شود؟

ما درگیر یک جنگ هیبریدی و ترکیبی با دشمنان‌مان هستیم. آمریکا از سال ۲۰۰۰ در برخورد با ایران به راهبرد جنگ هیبریدی دست پیدا کرد که یکی از شاخه‌های آن، جنگ روانی بر مبنای ایجاد اختلافات قومی، مذهبی و نژادی ‌است، بنابراین، می‌توان گفت قطعاً سناریوهای این روش در اندیشکده‌هایی که در استخدام آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، ریخته شده است.دشمنان با استفاده از این راهبرد در رابطه با ایران و منطقه غرب آسیا به دنبال اختلاف‌افکنی و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی برای ایجاد تفرقه در ساختار حکومتی هستند تا بر اساس آن بتوانند در صفوف ملت تزلزل ایجاد کنند و بعد هم بتوانند با ایجاد اختلاف نفوذ کنند. از جمله بحث اختلاف بین شیعه و سنی و دیگر قومیت‌ها به عنوان یک اصل برای ایجاد تفرقه و تجزیه‌طلبی در دستور کار دشمن قرار گرفته است. می‌دانیم که جنگ هیبریدی، به نوعی جنگ اقتصادی، نظامی، سیاسی، روابط بین‌الملل، اطلاعاتی و روانی و ترکیبی از همه اینهاست که جزء راهکارهای آمریکا برای مقابله با مقاومت و ایران است. در ساختار تجزیه‌طلبی آمریکایی‌ها به نظر می‌آید تلاش‌شان بر این است که با ایجاد اختلاف بین مذاهب مختلف در ایران، به ویژه میان شیعه و سنی بتوانند آشوب به پا کرده و از این فرصت استفاده کنند.

  فکر می‌کنید دشمن چطور و از چه دریچه‌ای وارد این عرصه اختلاف‌افکنی و جنگ هیبریدی می‌شود؟

دشمن می‌تواند از دریچه افراد ناآگاه یا حتی آگاه اهداف خویش را پیش ببرد. ما عمدتاً تلاش‌مان در مجموعه تقریب و ساختارهایی که در نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته، ایجاد وحدت و انسجام بین ادیان و فِرق مختلف است. به هر حال، این شیوه باید به کار گرفته شود و اگر کسی خواست به عنوان نفوذی با ایجاد اختلاف و آشوب بحث شیعه و سنی را مطرح کند، ابتدا باید با زبان تبلیغ با وی برخورد کنیم و در صورتی که مشخص شد این افراد در سناریوی دشمن قرار دارند، باید برخورد جدی با آنها بشود که مانع از ایجاد هرگونه تفرقه و اختلاف بین مسلمانان شود.

  فکر می‌کنید پیامک‌ها یا محتواهایی که عمدتا در فضای مجازی و در قالب طنزهای تلخ یا اهانت به برخی از قومیت‌ها و مسخره کردن آنها منتشر می‌شود، چقدر می‌تواند کار دشمن بوده و با برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده دشمن همانطور که فرمودید در اندیشکده‌های مختلف به فرهنگ عامی ورود کرده باشد؟

به حتم بخشی از میلیاردها دلاری که دشمن در منطقه هزینه کرده، برای جنگ ‌روانی و ایجاد فتنه‌های قومی، مذهبی و حتی زبانی است و تنها در این راستا و دستیابی به این هدف این پول‌ها را هزینه می‌کند؛ حالا با استفاده از منبرها، سخنوران، نویسندگان و ابزارهای مختلف، از جمله بحث‌های رسانه‌ای و مسخره کردن اصول و آداب و رسوم مردم در زمینه‌های مختلف به دنبال اهدافش است. بی‌شک آنها در یک عملیات آفندیک با ما برخورد می‌کنند و ما هم فقط نمی‌توانیم بنشینیم و پدافند کنیم، بلکه ما هم از نظر فرهنگی باید به دنبال یک حرکت هجومی و آفندی باشیم، به ویژه در صحنه فرهنگ و اندیشه که اگر این دو نباشد، قطعاً تفرقه و جهالت مردمی که معتقد به ادیان خودشان هستند و ممکن است تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار بگیرند، باید نسبت به خنثی‌سازی آن اقدام بشود.

  به ابزارهای دشمن در نیل به این اهداف شوم اشاره کردید، به جز ابزار رسانه، دشمن چه ابزار دیگری را می‌تواند در دست داشته باشد و چقدر می‌تواند موفق باشد؟

دشمن سعی می‌کند زمینه‌های نفوذ را فراهم کند. ممکن است در منطقه‌ای مشکلات اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و... وجود داشته باشد و همان باعث ایجاد روزنه‌ای شود و از همان طریق نفوذ کند. حالا هر روز به بهانه‌‌های مختلف؛ یک روز آب و یک روز سیل و زلزله و یک روز بهانه‌های معیشتی که باعث ایجاد اعتصابات مختلف در آن مناطق شده و از همان طریق هم راه نفوذ را پیدا کنند. ما باید سعی بکنیم مشکلات مردم را حل کنیم؛ به گونه‌ای که دشمن نتواند از نارضایتی مردم برای ایجاد فتنه و تفرقه استفاده کند.

  بستر رسیدن دشمن به این اهداف چطور مهیا می‌شود؟ لطفاً درباره فرهنگ‌سازی و مقابله با این حرکات دشمن توضیحات بیشتری دهید.

در مقابل اقدامات دشمن اولین کاری که باید انجام شود، آگاه‌سازی یا همان بصیرت است که مردم ما با دشمنان‌شان آشنا شوند که چه کسانی دشمنان‌شان هستند؟ شیوه‌‌های‌شان چیست؟ رفتارشان چگونه است؟ اقدامات‌شان چگونه است؟ و در مقابل آن خودشان را با ابزار علم و دانش و فرهنگ بیمه کنند و در صورتی که نشد از راه تبلیغ و ابلاغ رسالت کار را دنبال کنند. قطعاً شیوه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌شود در مقابل دشمنی دشمنان ایستادگی کرد. به نظر می‌آید که ما اگر بتوانیم فرهنگ‌مان را تقویت کنیم و از خرافات و حاشیه‌ها و جهالت‌هایی که ممکن است در دین و اندیشه‌های‌مان بروز کند، دور باشیم، قطعاً می‌توانیم راه را بر آنها ببندیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات