صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۲۳
جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

رژیم غاصب در یک قدمی سقوط

این روزها فلسطین شاهد تحرکات مردم مبارز فلسطینی است؛ تحرکاتی که به تحلیل برخی کارشناسان آغازگر مسیر رو به سقوط صهیونیسم افول کرده است. این تحرکات از سوی گروه‌های مقاومت در بسیاری از کشورهای منطقه مورد حمایت قرار گرفته است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم ضمن انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از این مبارزات علیه رژیم غاصب صهیونیستی ابراز داشته است. برای بررسی و تحلیل بیشتر این مهم با «جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / حسین هادوی
* تحلیل و ارزیابی شما از حملات اخیر و اعتراضات شدید فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی چیست؟
از ماه رمضان سال گذشته که رژیم صهیونیستی به محله شیخ جراح در نزدیکی بیت‌المقدس حمله کرد و بعد از آن جنگ و نبرد شمشیر قدس از طرف گروه‌های جهادی فلسطین آغاز شد، اوضاع در فلسطین به کلی تغییر پیدا کرد و به نظر من از آن زمان وضعیت جدید یا انتفاضه دیگری رقم خورد که ما اکنون شاهد ادامه و اوج‌گیری آن هستیم.
در سال گذشته، برای اولین بار تحرکات سه ویژگی مهم داشتند. یکی اینکه تمام گروه‌های فلسطینی کنار هم قرار گرفتند و به طور متحد وارد عرصه مبارزه با رژیم صهیونیستی شده و اتحاد چشمگیری را به نمایش گذاشتند. ویژگی دیگر آنکه در سرزمین‌های ۱۹۴۸، یعنی قسمت‌هایی از فلسطین که تحت اشراف و تسلط کامل رژیم صهیونیستی است، حرکت‌هایی آغاز شد تا جایی که امسال شاهد بودیم در حیفا و تل‌آویو که در این بحث قرار دارند، مبارزات جدی و عملیاتی صورت گرفت و در واقع این هم جدید بود. سومین ویژگی اینکه در روزهای پایانی نبرد شمشیر قدس در سال گذشته در ماه رمضان گروه‌های جهادی منطقه در حوزه محور مقاومت آمادگی خود را برای پیوستن به حرکت‌های جهادی فلسطینی آغاز کردند.
حشدالشعبی در عراق، انصارالله در یمن و گروه‌های جهادی در سوریه و برخی گروه‌های جهادی در افغانستان و پاکستان آمادگی خود را برای پیوستن به حرکات و گروه‌های جهادی در فلسطیناعلام کردند؛ لذا آنچه امسال صورت می‌گیرد در واقع همان ویژگی‌ها با شرایط بهتر برای مبارزات رژیم صهیونیستی است که در این مدت ضعیف‌تر و دچار انفعال شده است. تصمیم و عزم برای مخالفت با رژیم صهیونیستی گسترش بی‌اندازه‌ای یافته و تا سودان و مغرب هم کشیده شده است؛ حتی در شمال آفریقا مانند الجزایر و تونس اجماع ملت‌ها برای مبارزه و سرکوب رژیم صهیونیستی آغاز شده است.
 
* ارزیابی‌تان از بیانیه سپاه در دفاع از این حملات رو به گسترش فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی چیست؟
در این شرایط طبیعی است و انتظار می‌رفت، چنانچه انصارالله در لبنان، حشدالشعبی در عراق و گروه‌های مختلف در سوریه و افغانستان و پاکستان آمادگی خود را برای همکاری با گروه‌های مبارز و مقاوم در فلسطین اعلام می‌کنند، ما هم در این عرصه آمادگی خودمان را اعلام کنیم. اگرچه همچنان دولت‌های وابسته، مانند گذشته کوشش می‌کنند تا روند سازش را تقویت کنند؛ اما آنها هم در این شرایط دچار انفعال شده و نگران عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم صهیونیستی هستند و طبیعی است یکی از دلایلی که سبب شد ما هم همکاری کنیم، این بود که به نوعی با جریان قوی ضد اشغالگری در منطقه و گروه‌های مبارز فلسطینی هم سویی کنیم.
در این برهه این مسئله ضرورت داشت؛ چرا که سازمان ملل هیچ کاری را صورت نمی‌دهد و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و می‌کوشند همچنان حق فلسطینی‌ها نادیده گرفته شود.  مسئله دیگری که سبب صدور این بیانیه شد، این است که برخی از تحرکات رژیم صهیونیستی علیه نیروهای مستشاری ما در برخی نقاط بود و تحرکاتی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد آنها را به کار گیرد تا صحنه داخلی فلسطین فراموش شود و با یک بحران‌آفرینی مسئله واقعی فلسطین تحت‌الشعاع جنجال‌آفرینی‌ها و تهدیدات رژیم صهیونیستی قرار گیرد. در این شرایط لازم بود ما هم در برابر تحرکات رژیم صهیونیستی واکنشی از خود نشان دهیم.
به طور خلاصه دو مسئله سبب اعلام آمادگی سپاه شد؛ یکی اینکه ضرورت داشت ما با همه ملت‌ها و گروه‌های جهادی همراهی کنیم و دیگر اینکه رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف علیه منافع و نیروهای ما تحرکاتی داشت و این دو سبب صدور بیانیه و تأکید بر این شد که اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، ما ساکت نخواهیم نشست. این حرکت درستی بود و امروز هم آقای رئیس‌جمهور در سخنان خود به این امر اشاره کرده و گفتند چنانچه کوچک‌ترین تحرکی علیه خودمان از جانب رژیم صهیونیستی ببینیم، مراکز رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار می‌دهیم و این، یعنی اقتدار و توان و امکانات لازم را داریم و گذشت زمانی که آنها برخی تحرکات را علیه مستشاران ما در سوریه و... انجام می‌دادند؛ اکنون شرایط جدیدی علیه رژیم صهیونیستی در منطقه حاکم شده است.
 
* لطفا درباره اینکه گفتید رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیرتر شده، بیشتر توضیح دهید. 
شرایط رژیم صهیونیستی در منطقه تغییر کرده است؛ چنانکه ملت‌هایی که در همسایگی فلسطین هستند در مبارزه فعال قرار دارند. در جنوب لبنان که در شمال فلسطین اشغالی است، تحرکات مبارزاتی بسیار قوی است. در غزه، در جنوب فلسطین اشغالی و در مصر ظرفیت برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و ضربه زدن به حرکت‌های اشغالگرانه بسیار زیاد است؛ در اردن و کرانه باختری هم مردم آماده مبارزه هستند، در کرانه باختری که مردم هر روز در حال جانفشانی هستند و در پایتخت اردن هم تحرکاتی که چند روز اخیر اتفاق افتاد، نشان‌دهنده یک آمادگی جدی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی بود. این از لحاظ منطقه‌ای بود.
اما از لحاظ نظامی هم باید گفت، با شکست داعش و از میان رفتن توطئه بزرگ آمریکایی ـ صهیونیستی، خود به خود نیروهای سوری و عراقی که در عراق و سوریه علیه داعش جنگیده بودند، این بار قوی‌تر از گذشته و با تجارب بسیار عملیاتی در صحنه حاضرند. این را رژیم صهیونیستی می‌داند که این نیروها چه ظرفیتی برای پایان دادن به اشغال در فلسطین اشغالی دارند. سومین مسئله هم اختلافات شدید داخلی در رژیم صهیونیستی است که سبب حرکت‌های جنون‌آمیز در داخل شده است. آنها در برخورد با فلسطینی‌ها حرکت‌های جنون‌آمیزی از خود نشان می‌دهند که نشانه روشن انفعال و نگرانی آنها و تسلط نداشتن آنها بر اوضاع است، یعنی هر حرکتی که علیه فلسطینی‌ها انجام می‌دهند، بسیار خشن است و ثابت می‌کند آنها روحیه خود را باخته‌اند و آخرین روزهایی است که در فلسطین اشغالی حضور دارند.
 
* دولت‌های منطقه برای دفاع از گروه‌های مبارز فلسطینی چه عکس‌العمل‌هایی از خود نشان داده‌اند؟
در کشورهای اسلامی ما باید ملت‌ها را از دولت‌ها جدا کنیم‌. اینکه می‌بینید برخلاف فشار ترامپ برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، فقط دو کشور کوچک بحرین و امارات که مردمش اتباع خود این کشورها نیستند، رابطه برقرار می‌کنند و بقیه کشورها امتناع می‌کنند، این خود به خود نشانه این است که رژیم‌ها از ملت‌های‌شان می‌ترسند و ملت‌ها خواستار پایان اشغال فلسطین هستند.
در سودان هم که روابطش را عادی‌سازی کرد، مدتی است هر روز مردم در خیابان‌ها حضور دارند و یکی از خواسته‌های‌شان این است که روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی متوقف شود که این هم نشان می‌دهد ملت سودان هم مخالف این رژیم است. تحرکاتی که در مصر در ماه رمضان هم در جریان است، همه به نوعی شعارهای ضد صهیونیستی و مخالف این رژیم است. همانطور که بارها گفتم طی همین یک سال یازده قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی با آرای بالا به تصویب رسیده است. فقط یک نمونه با ۱۵۶ امضا به تصویب رسیده و در سال‌های گذشته هم بوده و طی ۳۰ سال گذشته هر سال بیش از ده قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل که همه کشورها قرار دارند، علیه آنها صادر می‌شود و این نشان می‌دهد مجامع بین‌المللی هم این رژیم را مستحق انزوا و محکومیت می‌دانند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات