تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۹۲۸۷
گزارش تحلیلی اعتماد از 12+1 پست کلیدی اقتصادی در دولت نهم

29 ساله‌های اقتصاد ایران


گروه اقتصادی، مهدی نوروزیان؛ «در دولت نهم گروهی از جوانان بودند که این تلقی را داشتند ما جای آنها را گرفته ایم و نقشه های آنها به هم خورده است.» (گفت وگوی دانش جعفری با هفته نامه شهروند) این جوانانی که وزیر سابق اقتصاد به آنها اشاره می کند همان کسانی هستند که در ستاد انتخاباتی احمدی نژاد فعال بودند و نقطه پیوند آنان با او به زمان شهرداری وی برمی گردد.احمدی نژاد وقتی به بهشت پا گذاشت حلقه یی از جوانان همسو و همفکرش را دور خود جمع کرد و به آنان عنوان «گروه مشاوران جوان» را داد؛ گروهی که محوریت آن برعهده مهرداد بذرپاش رئیس بسیج دانشجویی شریف، جوان 25 ساله قرار گرفت. شهردار قصد داشت با جمع کردن این گروه جوان و همسو از نظر نگرش فکری نسل جوانی را تربیت کند که آینده مدیریتی کشور را برعهده گیرد. به همین دلیل در دیدارهای مردمی اش عده یی را در کنار خود جای می داد تا از او فنون مدیریتی را بیاموزند. روزگار که به روزهای داغ انتخابات رسید همین مشاوران جوان که در مناطق مختلف 22گانه تهران پراکنده شده بودند بلافاصله ستاد کاندیدای حامی خود را برپا کردند تا در استقرار کابینه 70 میلیونی نقش فعال داشته باشند. با رسیدن احمدی نژاد به کرسی ریاست جمهوری به آنان ماموریت داده شد فهرستی تهیه کنند تا بر اساس آن کابینه شایسته سالاری تشکیل شود. فهرست تهیه شده حامیان جوان رئیس جمهور منتخب شامل نام بسیاری از آنان و وزارتخانه هایی بود که باید در مسند آن قرار می گرفتند.
پیشنهادی که به مذاق احمدی نژاد چندان خوش نیامد. از سویی رئیس جمهور منتخب گرچه در ظاهر از انتخاب وزیران بدون در نظر گرفتن هیچ مصلحت اندیشی سخن می گفت اما در آن مرحله به این نتیجه رسیده بود که سپردن وزارتخانه به مدیران جوانی که مهر فارغ التحصیلی مدرک آنان هنوز خشک نشده بسیار زود است، از این رو به طرف دیگر چرخش کرد تا پست های موجود در دولت را به اشخاص دیگری بسپارد، اما هر وزیر موظف شد با هماهنگی «گروه مشاوران جوان» که از شهرداری به پاستور منتقل کرده بود جوانانی را به عنوان مشاور جوان وزیر انتخاب کند. آن روزها کسانی که به دولت نزدیک بودند به یاد دارند که بسیاری از وزیران در تعامل با مهرداد بذرپاش چگونه به دنبال یافتن شخصی بودند که فعالیت مشاور جوان رئیس جمهور و اعتماد آنان را با هم همراه داشته باشد. عمر دولت احمدی نژاد به دو سال نرسیده بود که با فرارسیدن انتخابات شوراها و کاندیداتوری مهرداد بذرپاش زمزمه ها در مورد کارا نبودن این گروه از گوشه و کنار شنیده می شد.این زمزمه ها زمانی بلندتر شد که محمدباقر قالیباف که به تقلید از محمود احمدی نژاد تلاش کرده بود مشاوران جوان را به شیوه دیگری در شهرداری حفظ کند در پی سخنان یکی از مقام های عالی نظام در نقد حرکت هایی که کارآمدی و کارایی بالایی ندارد گروه مشاوران جوان شهرداری را منحل کرد.با کاندیداتوری بذرپاش در انتخابات شوراها، ریاست مشاوران جوان ریاست جمهوری به حسین شیخ الاسلام رئیس دفتر محمود احمدی نژاد که جایگزین الهام چندشغله شده بود محول شد.آبان 85 بود که شایعه ها درباره نارضایتی از مشاوران جوان علنی شد.
احمدی نژاد در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت پرده از این نارضایتی برداشت. احمدی نژاد در آن روز گفت؛ هدفم از تشکیل مشاوران جوان این بود که اولاً راه را باز کنیم تا جوانان ما که چند سال است از عرصه مدیریت دور مانده اند مجدداً ارتباط شان را با دولت برقرار کنند و دوم اینکه مشاوران پل ارتباطی جوانان جامعه شوند.رئیس جمهور با بیان این مطلب گفت؛ «آنچه از مشاوران جوان می خواستیم تاکنون اجرایی نشده است. هدفم از تشکیل گروه مشاوران جوان این بود که آنها پلی برای ورود جوانان به سیستم اجرایی کشور باشند که موفق نبودیم و یک سوم انتظار من از مشاوران جوان هم برآورده نشده است.» با ناکامی بذرپاش در شوراها راه برای برخی از جوانان باز شد و آنان به سمت های مهمی رسیدند زیرا او مدیریت پارس خودرو را بر عهده گرفت. بذرپاش جایگزین امیری مدیرعامل پارس خودرو شد. مدیری که سال قبل از رفتن از دست های احمدی نژاد لوح مدیر برتر را دریافت کرده و توانسته بود پارس خودرو را در یک دوره پنج ساله به سطحی برساند که در عرصه داخلی و منطقه یی حرفی برای گفتن داشته باشد. اما تقدیر او براین بود که جای خود را به بذرپاشی بدهد که به حلقه عالی مدیران اجرایی وصل است.سمت جدید بذرپاش فرصتی برای مشاوران جوان تلقی شد تا آنچه را حق خود می پنداشتند از عرصه مدیریتی دولت نهم بگیرند. این انتصاب مشاوران جوان را از پشت پرده به رو آورد. اگر تا آن روز فقط بذرپاش نماد مدیران جوان فرض می شد سمت جدید او این امکان را فراهم آورد تا کارشناسان دریابند چگونه مدیران اجرایی در عرصه های مختلف اقتصادی جای خود را به مدیرانی می دهند که در عمر خود 30 بهار را ندیده اند. مدیران جدید باید به دلیل قوانین نانوشته جای مدیران باسابقه کشور را می گرفتند. همان هایی که دانش جعفری از آنان به عنوان مخالفان جدی خود در پیشبرد اهداف اقتصادی مبتنی بر اصول اقتصاد آزاد و غیردولتی نام می برد.گروهی که با بهره گیری از موقعیت توانستند در عرصه های مهم تصمیم گیری حضور یابند جوانانی بودند که تا قبل از رسیدن به این سمت یا از شاگردان احمدی نژاد در دانشگاه علم و صنعت بودند یا از همراهان سیاسی و فکری مهرداد بذرپاش.بذرپاش در نقطه شروع برخی از دوستان خود را به سمت های مهم منصوب کرد تا شاید حق دوستی را ادا کرده باشد.به جز بذرپاش، فهرست 12جوان دیگری که پست های مهم گرفته اند به شرح ذیل است.
مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل پارس خودرو
سال تولد؛ 1359
تفرشی متولد سال 59 است. همراه با مهرداد بذرپاش در انتخابات شوراها شرکت کرد. پس از ناکامی با بذرپاش به پارس خودرو رفت و اکنون با حکم او مدیریت پارس خودرو را بر عهده گرفته است.
به جز بذرپاش به فهرست 12 جوان دیگری که پست های مهم گرفته اند به شرح ذیل است؛
علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار
سال تولد؛ 1357
صالح آبادی هیچ ارتباطی با مشاوران جوان ندارد. این دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) سال 57 در یکی از روستاهای سبزوار به دنیا آمده و در کارنامه کاری خود ریاست بورس کرج را دارد. از خوش شانسی او بود که بورس تهران به روزی افتاده بود که کسی دبیرکلی آن را قبول نمی کرد تا با پذیرش آن از سوی صالح آبادی اولین مسوول بورس پس از اصلاح ساختار جوانی 30 ساله باشد.
بابک افقهی معاون توسعه تجارت
سال تولد؛ 1357
بابک افقهی پس از معرفی میرکاظمی مدیریت رسانه های وزیر پیشنهادی را برعهده گرفت و پس از رای اعتماد به میرکاظمی به عنوان مشاور جوان وی انتخاب شد. افقهی هم اکنون معاون پشتیبانی رئیس سازمان توسعه تجارت است.
حمیدرضا علیان مشاور مدیرعامل پارس خودرو
سال تولد؛ 1356
حمیدرضا علیان در ابتدا به عنوان مشاور جوان وزیر صنایع و معادن مشغول به کار شد. او علاوه بر این سمت قائم مقام حوزه مشاوران جوان نیز بود. در زمان مهرداد بذرپاش به عنوان مشاور مدیرعامل پارس خودرو انتخاب شد. در کنار سمت های اقتصادی، علیان عضویت در هیات مدیره استقلال را نیز در کارنامه خود دارد.
عبدالله سلطانی ثانی عضو هیات مدیره شرکت پلاسکوکار سایپا
سال تولد؛ 1361
سلطانی نژاد از دوستان بذرپاش است که با تلاش وی و حکم اعضای هیات مدیره سایپا انتخاب شده است.
حسن رضوی مشاور معاونت حقوقی رئیس جمهوری
سال تولد؛ 1358
رضوی یکی دیگر از مشاوران جوان است که علاوه بر سمت مشاورت در ساختمان کوثر ریاست جمهوری نیز مسوولیت برعهده دارد.گفته می شود او از وزارت علوم بورسیه تحصیل در یکی از کشورهای خارجی را دریافت کرده است.
سیدمحسن نبوی عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذار ی خارجی
سال تولد؛ 1358
محسن نبوی داماد محمود زریبافان از مشاوران جوان وزیر امور اقتصادی بود. نبوی پس از چندی از سمت مشاور جوان وزیر ظاهراً استعفا داده و اکنون عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خارجی است.
خدامراد احمدی عضو هیات مدیره صنایع کوچک
سال تولد؛ 1357
احمدی از دوستان صمیمی بذرپاش است که در کنار عضویت در هیات مدیره صنایع کوچک، مدیریت دفتر وزارتخانه را نیز برعهده دارد.
قلی‌ها مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا
سال تولد؛ 1358
قلی‌ها از نزدیکان بذرپاش در ستاد رایحه خوش خدمت بود. او مدتی مشاور جوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا بود اما پس از مدتی به مدیریت دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا رسید.
علیرضا سائلی مدیرعامل شرکت رفاه گستر
سال تولد؛ 1359
مشاور جوان رئیس سازمان تامین اجتماعی که عمرش به 30 سال نرسیده همزمان به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت رفاه گستر انتخاب شده است.
وحید خاوئی مسوول دفتر ستاد تبصره 13
سال تولد؛1358
او هم اکنون مسوول دفتر مهدی هاشمی رئیس ستاد تبصره 13 است. او پیش از این عضویت در بسیج دانشگاه علم و صنعت را نیز در کارنامه خود داشته است.
کاوه اشتهاردی
رئیس موسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران
سال تولد؛ 1357
موسسه مطبوعاتی ایران گرچه به نام روزنامه ایران شناخته می شود اما به هر حال بنگاهی است که گردش مالی سالانه آن به میلیاردها تومان می رسد. اشتهاردی مدیر سایت سما در زمان شهرداری احمدی نژاد بود. پس از آن به عنوان دبیر کمیته تبلیغات شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد و پس از کنار گذاشتن اسلامی فرد جانشین وی شد. این افراد فقط بخشی از نام هایی هستند که توانستیم در مورد آنان اطلاع کسب کنیم. فهرست مدیران جوان که کمتر از 30 سال دارند در دولت نهم بیش از این تعداد است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات