تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۴۶۴۴۹

سناریوی جدید آمریکا برای ایجاد فتنه در عراق


حسن هانی‌زاده ـ کارشناس مسایل عراق
اظهارات همزمان جرج بوش رئیس‌جمهوری و کندالیزا رایس وزیر خارجه آمریکا و حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر و متهم ساختن ایران به دست داشتن در نا‌امنی‌های عراق در چارچوب یک سناریوی «هالیوودی» آمریکا برای ایجاد یک جنگ شیعی و سنی در عراق قرار دارد.
تحریک احساسات قومی اعراب پس از اعدام تاریخی دیکتاتور سابق عراق در روز عید قربان و بسیج رسانه‌های عربی و تاکید بر اینکه این اعدام توسط شیعیان صورت گرفته جزئی از سناریوی جدید آمریکا می‌باشد.
هدف از این سناریو این است که به اعراب سنی وانمود شود که محاکمه و اعدام صدام یک توطئه شیعی بوده و این طایفه انتقام خود را از دیکتاتور سابق عراق گرفته است.
سناریوی جدید آمریکا پس از به بن بست رسیدن سیاستهای آمریکا در منطقه و عراق و شکست ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه علیه ملت لبنان با هدف فرا‌فکنی و کاهش قدرت دولت فعلی عراق اجرا می‌شود.
نحوه محاکمه صدام و خلاصه کردن اتهامات وی در کشتار شیعیان منطقه الدجیل و مسکوت گذاشتن سایر جنایات دیکتاتور معدوم عراق مانند حمله شیمیایی به حلبچه و کشتار مردم کردستان عراق در این راستا قرار دارد.
دادگاه عراق در طول محاکمه 15 ماهه صدام، می‌توانست وی را به اتهام فرار از برابر دشمن محکوم کند و این محکومیت به تنهایی برای اعدام صدام کفایت می‌کرد.
صدام در سال 2003 زمانی که نیروهای ائتلاف حمله خود را به عراق آغاز کردند؛ فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را به عهده داشت و باید تا آخرین گلوله در برابر دشمنان ایستادگی می‌کرد، اما دیکتاتور معدوم بغداد از برابر نیروهای اشغالگر فرار کرد.
در عراق قوانینی وجود دارد که اگر یک سرباز با یک فرمانده از برابر دشمن فرار کند به اعدام محکوم می‌شود و دیکتاتور معدوم عراق با استناد به این قانون هزاران سرباز و فرمانده عراقی را در طول جنگ تحمیلی علیه ایران (1980 ـ 1988‌) و نیز اشغال کویت (‌1990‌ ـ 1991‌) اعدام کرد.
همچنین موضوع اعدام 210 تن از اعضای برجسته حزب بعث در سال 1980 توسط صدام، در دادگاه وی مطرح نشد که این امر نیز بخشی از جنایات دیکتاتور معدوم عراق به شمار می‌آید. از سوی دیگر، خودداری جلال‌طالبانی رئیس جمهوری کرد تبار و سنی عراق از امضای حکم اعدام صدام در حقیقت بنا به خواست زلمای خلیل زاد سفیر آمریکا در بغداد صورت گرفت.
با اینکه طالبانی باید حکم اعدام صدام را امضا می‌کرد و هیچگونه منع قانونی هم وجود نداشت، اما هدف این بود که یک شخصیت شیعی این حکم را در برابر دوربینهای تلویزیونی امضا کند تا در فصل بعدی سناریوی آمریکا، چنین وانمود شود که رهبران سیاسی شیعه عراق بنا به اصرار ایران، حکم اعدام صدام را در روز عید قربان اجرا کردند.
پخش فیلم محرمانه از نحوه اعدام صدام بر روی شبکه‌های اینترنتی که طی آن عاملان اجرای حکم شعارهایی به سود رهبران شیعه عراق سر می‌دادند؛ نیز بخشی از این سناریو است.
در بخش دیگر این سناریو، آمریکا از دولتهای عربی خواست تا زمینه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی را در کشورهای خود و در راستای محکومیت اعدام صدام فراهم کنند.
و بخش عجیب این سناریو این بود که امنیت مربوط به برگزاری تظاهرات جنبش فتح در اراضی اشغالی که در آن تظاهر‌کنندگان وابسته به ابومازن رئیس تشکیلات خودگران فلسطین شعارهای ضد‌شیعه می‌دادند؛ توسط ارتش رژیم اسرائیل تأمین می‌شد.
هدف نهایی این تحرکات اولاً ایجاد اختلاف میان شیعیان و سنی‌‌ها در عراق و خارج از این کشور، ثانیاً ایجاد جنگ داخلی میان شیعیان و سنی‌های عراق و ثالثاً تشکیل یک ارتش حافظ صلح عربی تحت نظر اتحادیه عرب و اعزام این ارتش عربی به عراق به بهانه حمایت از سنی‌های این کشور و در نهایت خروج سریع ارتش آمریکا از خاک عراق و رهایی آبرومندانه آمریکا از بن‌بستی است که اکنون جرج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا با آن روبرو است.
اما واقعیت امر این است که شیعیان و سایر گروههای سیاسی موجود در عراق در اعدام صدام نقش مهمی نداشته‌اند، بلکه گفته می‌شود که یک دولت پر نفوذ و ثروتمند عربی در حاشیه خلیج فارس مبلغ 500 میلیون دلار برای هزینه تبلیغاتی حزب جمهوریخواه به منظور پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 آمریکا اختصاص داده و بوش در مقابل دریافت این مبلغ موافقت خود را با اجرای حکم اعدام صدام اعلام داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات