تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۵۴۰۸۰

طالبانی نسبت به بروز جنگ داخلی در عراق هشدار داد


رئیس‌جمهور عراق نسبت به وقوع جنگ داخلی در کشورش هشدار داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «جلال طالبانی» در گفت وگو با شبکه «العربیه» گفت: اگر احزاب سیاسی درباره تشکیل دولت ائتلاف ملی به توافق نرسند، ممکن است جنگ داخلی در این کشور روی دهد. طالبانی افزود: اگر در عراق یک دولت وحدت ملی تشکیل نشود، پیامدهای بسیار بدی برای این کشور به وجود خواهد آمد و بروز یک جنگ داخلی ما را تهدید می کند.
وی تاکید کرد: تشکیل دولت وحدت ملی یک ضرورت تاریخی و حیاتی برای عراق است. طالبانی گفت: «عراق اکنون درگیر بحران شدیدی است و اگر ما نتوانیم راه حلی برای این بحران پیدا کنیم، شاهد بروز فاجعه خواهیم بود.
«علی الصجری» یکی از نمایندگان مجمع ملی (مجلس) عراق اعلام کرد: نمایندگان همه طیف ها و گروه های عراقی با «اشرف قاضی» نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق در امان دیدار کردند و خواستار تشکیل دولت وحدت ملی و یا دولت نجات ملی یکساله در عراق شدند و در همین رابطه درخواستی را هم به طور کتبی تقدیم وی کردند.
در این درخواست آمده است: اگر سازمان ملل به هر دلیلی نتواند با مداخله سیاسی خود در تشکیل دولت عراق وارد عمل شود، شورای امنیت این سازمان قطعنامه ای با مضمون تشکیل دولت نجات ملی یکساله، که در صورت نیاز قابل تمدید باشد، صادر کند.
علی الصجری در ادامه، از اتحادیه عرب و کشورهای عربی به خاطر خودداری از دخالت در بحران عراق که موجب سلب آرامش و امنیت همه عراقی ها شده است، ابراز ناامیدی کرد.
نشست در کاخ سفید
در پی افزایش ناآرامی و حملات ضد آمریکایی در عراق، جمعه گذشته اعضای تیم شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید تشکیل جلسه دادند و اوضاع جاری عراق را بررسی کردند، ولی از موضوعات مورد بررسی در این جلسه خبری گزارش نشده با وجود این، خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد، «جرج بوش»، رئیس جمهوری آمریکا، جمعه گذشته برای نخستین بار اذعان کرد، اوضاع عراق وخیم است. ناظران اشغالگران را در وخیم کردن اوضاع دخیل می دانند چرا که شرایط ناآرام، حضور و مداخله آمریکا و انگلیس در عراق را پررنگ تر می کند. گزارش واحد مرکزی خبر از خبرگزاری مذکور حاکی است، بوش پیش بینی کرد و اطمینان داد عراقی ها برای مقابله با جنگ، راه دموکراسی را در پیش خواهند گرفت. لازم به یادآوری است که پس از سلاح های کشتار جمعی ادعایی کاخ سفید، واشنگتن برپایی حکومت دمکراتیک درعراق را علت حضور تفنگداران آمریکایی در این کشور ذکر کرد.
سایر رویدادها:
 «عبدالعزیز بوتفلیقه»، رئیس جمهوری الجزایر، خواستار پایان فوری حضور نیروهای خارجی در عراق و اشغال این کشور شد.
 به گزارش خبرگزاری ایسنا، «عدنان پاچه چی»، عضو فهرست «العراقیه»، ریاست اولین نشست مجلس جدید عراق را در 28اسفند ماه جاری برعهده خواهد داشت.
 در ناآرامی های دیروز شهرهای بعقوبه، بغداد، تکریت و کرکوک، 11عراقی کشته و 9تن دیگر زخمی شدند.
اشغالگران آمریکایی هم با حمله به منزل یک عراقی در ضلوعیه، وی را کشتند. علاوه بر اینها، یک گروگان آمریکایی توسط افراد مسلح عراقی به قتل رسید.
 «گری هارت» سناتور سابق آمریکایی دیروز طی مقاله ای در روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» نوشت: ارتش آمریکا در معرض خطر است و این احتمال وجود دارد که بزرگترین ارتش جهان در آتش خاورمیانه قتل عام شود.
 روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» دیروز طی گزارشی، از دولت آمریکا خواست تا تکلیف خود را در عراق روشن کند. این روزنامه تصریح کرد: «عراق هم اکنون بدون هدف به سمت یک بن بست سیاسی خشونت آمیز پیش می رود.
 به گزارش خبرگزاری فارس، «مقتدا صدر»، روحانی عراقی، آمریکا، اسرائیل و انگلیس را «شرارت سه گانه» خواند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات