تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۵۴۴۹۴
معصومه ابتکار پس از دریافت جایزه قهرمان زمین:

زمین به یک قهرمان واقعی نیاز دارد


همزمان با روز جهانی زمین پاک، معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست، جایزه «قهرمان زمین» 2006 را از مسئولان برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) در سنگاپور دریافت کرد.
سازمان ملل متحد در آخرین روزهای سال 84 از قهرمانی معصومه ابتکار در این برنامه خبر داده بود و رئیس سابق سازمان محیط زیست نیز روز جمعه در این مراسم حاضر شد و این جایزه را جایزه ملت بزرگ ایران و همه همکارانش در طول ‌‌8 سال مسئولیت در سازمان حفاظت از محیط زیست دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوران اصلاحات ریاست جمهوری خاتمی، دوره اعجاب‌انگیزی از آگاهی زیست محیطی را تجربه کرد و در این دوران گام‌های موثری برای بهبود کیفیت هوا، آب و خاک و حفاظت از گنجینه‌های طبیعی کشور برداشت. ابتکار در سخنرانی خود به معادلات و روابط در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: معادلات و روابط در دنیای امروز از منشاء مادی قدرت و خودخواهی سرچشمه گرفته و زیاده‌خواهی‌های متکبرانه، دنیا را به وضعیت ناآرام کنونی کشانده است. برنده جایزه قهرمان زمین در سال 2006، تعریف متفاوتی از قهرمان زمین عنوان کرد و گفت: قهرمان واقعی کسی است که بر نفس خود غلبه کند، بنابراین هنوز برای نجات جهان به قهرمان واقعی نیاز داریم. او به اقدامات محیط زیستی در دولت اصلاحات اشاره کرد و ادامه داد: ما نشان دادیم که عملاً برای کشوری در حال توسعه سریع با ثروت‌های بیکران نفتی و صنایع سنگین امکان پیشبرد اقدامات و اهداف زیست محیطی وجود دارد. مشروط بر اینکه سیاستمداران افق دید صحیح و نگاه توسعه پایدار را جدی تلقی کنند.
بنابراین طی آن سال‌ها تعهد ایران به دستور کار بین‌المللی زیست محیطی دستاوردهای ملموسی را به دنبال داشت. در مراسم اعطای جایزه غیر نقدی قهرمان زمین سال2006، در کنار رئیس سابق سازمان محیط زیست، 6رهبر زیست محیطی سبز جهان نیز جایزه گرفتند. برنامه محیط زیست سازمان ملل سازمان غیردولتی محیط زیست و توسعه زنان آمریکا، تولت اگزابر فعال محیط زیست از اتیوپی، پروفسور تامی کوه از سنگاپور، میخاییل گورباچف رئیس جمهوری سابق شوروی و فعال محیط زیست، الاشری مدیر سابق صندوق جهانی محیط زیست از مصر و نگرین فعال محیط زیست از کوبا که البته پیش از دریافت جایزه فوت کرده بود را قهرمانان زمین 2006 معرفی کرد.
شهروند آمریکایی 8 برابر ایرانی محیط زیست را تخریب می‌کند
روز گذشته پایتخت ایران نیز همزمان با دنیا، روز زمین پاک را جشن گرفت، البته جشنی که با عنوان همایش مدیریت پسماند و جایگاه آن در برنامه‌ریزی‌های شهری به بهانه روز جهانی زمین پاک برگزار شد.
در این برنامه که به میزبانی سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران برگزار شد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روز زمین پاک، تفکر زمین پاک را که این روزها مورد توجه قرار گرفته است کاری بزرگ دانست و گفت: کشورهای پیشرفته عمده‌ترین آلوده‌کنندگان محیط زیست هستند و آلودگی این کشور‌ها قابل مقایسه با آلودگی‌های کشورهای جهان سوم نیست. در همین راستا آن کشورها سعی می‌کنند صنایع تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای و آلوده کننده محیط زیست را به کشورهای جهان سوم منتقل کنند اما باید بدانیم تبعیض در محیط زیست در درجه اول به تمام جهان ضربه جبران ناپذیر وارد می‌کند. به گفته هاشمی رفسنجانی، یک شهروند آمریکایی 8 برابر یک شهروند ایرانی گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند و این نشان دهنده سهم بسزای کشورهای استکباری در آلوده کردن زمین و محیط زیست است.
او در ادامه به بحث کنترل پسماندها اشاره کرد و گفت: بسیاری از قوانین ما در سال 73 دچار مشکل اساسی بوده و نیاز به اصلاح قانون داشته‌ایم تا با این اصلاح قانون توسط مجلس مجالی برای تولید پسماندها نباشد. متاسفانه باید بدانیم که در تهران سالی 3میلیون تن زباله و در کل کشور 30میلیون تن زباله تولید می‌شود که با مدیریت پسماند و بازیافت زباله می‌توان قسمت اعظم آن را به چرخه تولید و استفاده در صنایع و تولید کود و کمپوست مناسب زمین‌های کشاورزی بازگرداند.
کنترل نکنیم آلودگی از کهریزک به کل کشور می‌رسد
پس از صحبت‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مورد مدیریت پسماندها و بازیافت زباله در تهران گفت: مدیریت پسماند و بازیافت زباله از مدیریت راکد و دولتی به بخش خصوصی واگذار شده و در حال حاضر اجرای این طرح به شکل مدون در 123ناحیه تهران تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و در حال حاضر تنها در 30ناحیه این فعالیت اجرایی شده است.
قالیباف ادامه داد: سعی می‌کنیم این سیستم مکانیزه شود و از بحث سنتی در شهر رهایی یابد و با اعتبار لایحه بودجه شورای اسلامی شهر تهران این اقدام عملی شود. او با بیان این مطلب که اگر غفلت کنیم با این حجم تولید و روند شهرنشینی طبیعتاً در آینده نزدیک آلودگی نه فقط به کهریزک بلکه به تمام کشور سرایت خواهد کرد، افزود: با مدیریت شهری نوین و به کمک اندیشمندان طرح‌های علمی و قابل اجرا در مجموعه شهرداری تحقق می‌یابد.
حق نداریم زمین را آلوده کنیم
برنامه‌های روز زمین پاک با قرائت قطعنامه زمین پزشکی شکل دیگری به خود گرفت.
در این قطعنامه آمده است: ما حق نداریم با مواد صوتی و رادیواکتیو خاک را آلوده کرده و سلامت خود، گیاهان، جانوران و نسل‌های آینده را به خطر اندازیم. بنابراین باید با حفظ زنجیره خاک سالم یا جانور و تغذیه سالم، سلامت و تندرستی انسان را حفظ کنیم.
همیشه باید به یادداشت که زندگی در روی خاک مختص انسان‌های عصر حاضر نبوده و گیاهان، حیوانات و نسل‌های بعدی نیز حق حیات دارند، بنابراین باید در حفظ منابع طبیعی بکوشیم.
در ادامه این قطعنامه آمده است: ما باید برای اینکه جایی برای زندگی داشته باشیم، زمین را از زباله پر نکنیم، ضمن اینکه باید جایگزین مناسبی برای مواد پلاستیکی یک بار مصرف که حدود 500 سال در طبیعت باقی می‌ماند تهیه کنیم. طبق این گزارش، به کارگیری اصول صحیح شهرسازی، دفع صحیح فاضلاب و تهیه سیستم‌های مکانیزه جمع‌آوری زباله از وظایف اولیه مسئولان شهرسازی است که به سلامت خاک و کلیه جانداران کمک می‌کند.
در پایان این قطعنامه آمده است: متخصصان زمین پزشکی باید همواره خاک را مورد آزمایش قرار داده و بر سلامت آن نظارت داشته باشند تا از بروز بیماری‌هایی که از طریق منتقل می‌شود، جلوگیری به عمل آورند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات