تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۵۶۵۳۰
نگاهی به زندگی «سعید کاظمی آشتیانی»

کاظمی آشتیانی؛ طراح همانندسازی حیوانات در خاورمیانه


«سعید کاظمی آشتیانی» در سال های حضور پربار خود به عنوان رییس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشکده «رویان» نقشی راهبردی در هدایت تحقیقات تولید سلول های بنیادی، شبیه سازی و درمان ناباروی داشته است.
مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، رییس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، جهادگر خستگی ناپذیر و دانشمند برجسته کشورمان در حوزه تحقیقات سلول های بنیادی، همانندسازی و درمان ناباروری بود.
این دانشمند جهادگر در سال های حضور پربار خود به عنوان رییس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشکده «رویان» نقشی راهبردی در هدایت تحقیقات تولید سلول های بنیادی، شبیه سازی و درمان ناباروری داشته است.
سعید کاظمی آشتیانی، در اول فروردین سال 1340 در تهران چشم به جهان گشود.
وی پس از طی دوران متوسطه در رشته فیزیوتراپی وارد دانشگاه علوم پزشکی ایران شد و در همین رشته و در همین دانشگاه موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شد.
کاظمی تحصیلات دکتریش را نیز در اسفند ماه 1376 در رشته علوم تشریحی در دانشگاه تربیت مدرس به پایان برد.
وی از آبان ماه 1363 هم زمان با گذراندن دوران دانشجویی وارد جهاد دانشگاهی شد و در سی ام آبان سال 1371 با حکم رییس وقت جهاد دانشگاهی، به عنوان رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد.
دکتر کاظمی آشتیانی در سال 1376 طی حکمی از سوی رییس جهاد دانشگاهی هم زمان با مسئولیت واحد علوم پزشکی ایران به عنوان مشاور رییس جهاد دانشگاهی منصوب شد.
کاظمی آشتیانی پس از پی گیری و تلاش فراوان در خصوص راه اندازی موسسه رویان، نهایتا موفق به راه اندازی این مرکز شد و در بیست و سوم آبان سال 1377 با حکم دکتر منتظری رییس جهاد دانشگاهی و با حفظ سمت به عنوان رییس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی منصوب شد.
پژوهشکده رویان که ابتدا به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف درمان، پژوهش و آموزش ناباروری افتتاح شد و در سال 1377 مجوز مرکز تحقیقات علوم سلولی را از شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد، فعالیت های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب شش گروه پژوهشی جنین شناسی، ناباروری مردان، ناباروری زنان، ژنتیک تولید مثل، اپیدمیولوژی و بهداشت باروری و نیز سلول های بنیادی (بن یاخته ها) انجام می‌دهد.
این پژوهشکده دارای تعداد ده ها نفر عضو هیات علمی بوده و یک فصل نامه علمی پژوهشی در زمینه علوم سلولی منتشر می‌کند.
محققان این پژوهشکده از سال 1996 تا 2005 در مجموع 127 مقاله چاپ شده در مجلات داخلی، 51 مقاله چاپ شده در مجلات بین المللی، 165 مقاله ارائه شده در کنگره های ایرانی، 209 مقاله ارائه شده در کنگره های بین المللی، 171 طرح خاتمه یافته و 76 طرح در حال انجام داشته‌اند.
زنده یاد دکتر کاظمی همچنین از سال 1371 به عضویت شورای علمی جهاد دانشگاهی درآمد که تا زمان فوت این مسئولیت ها را بر عهده داشت.
براساس این گزارش توسعه تحقیقات در زمینه باروری و ناباروری، تولید، تکثیر و انجماد سلول های بنیادی جنینی، اجرای نخستین طرح همانندسازی حیوانات در خاورمیانه، راه اندازی و برگزاری شش دوره جشنواره بین المللی رویان، برگزاری دو دوره جشنواره آسیایی «بهداشت خانواده» و ده ها فعالیت ارزنده علمی دیگر، دستاورد عمر کوتاه اما پرثمر این جهادگر متعهد و خستگی‌ناپذیر است.
وی سال گذشته به دلیل تلاش های فراوان در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی جنینی به عنوان یکی از چهره های ماندگار کشور معرفی و تقدیر شد.
پیکر مرحوم سعید کاظمی آشتیانی روز پنجشنبه در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات