تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۵۷۹۲۵
موسی‌پور خبر داد:

تضمین امنیت نرم‌افزار رای‌گیری رایانه‌یی


رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور خبر داد که اولین مرحله آزمایش انتخابات مکانیزه در آبان ماه به صورت سراسری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،ایسنا، حجت‌الاسلام موسی‌پور در نشست خبری روز چهارشنبه با ارائه توضیحاتی درباره انتخابات مکانیزه گفت: برای این کار چهار مرحله پیش بینی شده است که دو مرحله آن مربوط به قبل از روز اخذ رای و دو مرحله مربوط به روز اخذ رای است.

وی با اشاره به این که در این سیستم ثبت‌نام از نامزدها بدون مراجعه به فرمانداری و وزارت کشور به صورت رایانه‌ای انجام می‌شود، گفت: به این صورت که متقاضیان فرم ثبت‌نام را از طریق شبکه اینترنت پر و مدارک را نیز ارسال می‌کنند. استعلام از مراجع چهارگانه نیز از طریق اینترنت و شبکه انجام و پاسخ‌ها هم به همین صورت دریافت می‌شود که در این دو مرحله ما با صرفه‌جویی در وقت و نیروی انسانی مواجه خواهیم بود.

رییس شورای اطلا‌ع‌رسانی وزرات کشور در ادامه گفت: در روز انتخابات نیز تشخیص و تعیین هویت رای‌دهندگان به صورت رایانه‌ای و با استفاده از کد و کارت ملی خواهد بود.

وی تاکید کرد که اگر موفق به پیاده‌کردن این شیوه شویم که لازمه آن وجود شبکه مطمئن و گسترده است و زیرساخت دولت الکترونیک محسوب می‌شود، تا حدود زیادی سلامت انتخابات تضمین می‌شود و سرعت رای‌گیری بالا می‌رود، هم‌چنین افراد مراجعه‌کننده برای دادن رای در زمان کمی می‌توانند کارشان را انجام دهند و از ازدحام افراد برای تایید هویتشان جلوگیری می‌شود.

وی افزود: در این سیستم هم‌چنین امکان رای‌دادن مجدد به صفر می‌رسد؛ چون شبکه آن‌لاین است و افرادی هم که صلاحیت رای‌دادن ندارند، نمی‌توانند رای دهند. با این شیوه امکان سوءاستفاده از شناسنامه‌های سرگردان نیز سلب می‌شود؛ این شناسنامه‌ها به هر دلیلی دست افراد وجود دارد.

موسی‌پور در ادامه با بیان این‌که برای انجام اجرای این مرحله نیازمند آزمایش‌های مکرر هستیم خبر داد که اولین مرحله آزمایشی در آبان ماه به صورت سراسری برگزار می‌شود.

وی افزود: این مرحله برای تست نرم‌افزار، سخت‌افزار و ارتباطات اینترنتی، هم‌چنین امنیت شبکه و نرم‌افزار انجام می‌شود.

موسی‌پور در ادامه مرحله بعدی را شمارش آرا خواند که نرم‌افزار مورد نظر آن تهیه شده و چند مورد هم به صورت پایلوت کنترل شده است و گفت: در صورت پایان‌یافتن مذاکرات ما با شورای نگهبان که نظرش نسبت به انتخابات مکانیزه نیز مثبت است، این مرحله برای حوزه‌هایی که بالای دو نفر نماینده دارند، مرحله شمارش آرا به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود که در این مرحله حتما باید جایگاه نظارت شورای نگهبان را در نظر داشته باشیم.

معاون وزیر کشور گفت: اگر این مرحله به صورت رایانه‌ای برگزار شود، سرعت و دقت در شمارش آرا افزایش می‌یابد و امکان تقلب و تخلف انتخاباتی نیز از بین می‌رود.

وی هم‌چنین با بیان این که برگزاری انتخابات به شیوه کنونی شایسته نظام اسلامی ما نیست، تصریح کرد: برای برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه به همدلی نیاز داریم و رسانه‌ها نیز در این زمینه باید به ما کمک کنند.

به گزارش ایسنا موسی‌پور در ادامه درباره دلایل دولت برای ارایه لایحه دوفوریتی کاهش سن رای دهندگان به 15 سال گفت: دولت یک لایحه دوفوریتی برای اصلاح قانون انتخابات و کاهش سن رای دهندگان آماده کرده که در هفته آینده در مجلس مطرح می‌شود و امیدواریم نمایندگان مجلس با آن موافقت کنند.

رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور درباره دلایل دولت برای کاهش سن رای‌دهندگان گفت: بصیرت و معرفت و شناخت جامعه ایرانی از متوسط مردم دنیا بالاتر است. جامعه ایرانی در مسائل سیاسی داخلی و خارجی آگاهی بیشتری دارد؛ به ویژه نوجوانان و جوانان ما که در عرصه‌های مختلف این امر را به نمایش گذاشته‌اند و می‌شود آنان را در انتخابات شرکت داد. دلیل دیگر این است که مشارکت مردم، رابطه مستقیمی با افزایش اعتماد دارد و وقتی اعتماد افزایش می‌یابد، سرمایه اجتماعی بالا می‌رود و هزینه های اقتصادی کاهش می‌یابد. ما با این کار می‌خواهیم اعتماد نوجوانان کشور را جلب کنیم. دلیل دیگر هم این است که مشارکت سیاسی نوجوانان و جوانان در انتخابات و نقش‌آفرینی آن‌ها شکل‌دهی به ساختارهای حکومتی مثل مجلس، همدلی و همکاری بین آن‌ها و دولت ایجاد می‌کند و احساس مسوولیت در قبال رخدادهای کشور را در میان نوجوانان افزایش می‌دهد.

وی در ادامه گفت: در بسیاری از خانواده‌های روستایی و شهرهای دورافتاده جوانان و نوجوانان نقش خط دهی را ایفا می‌کنند و مشارکت برخی خانواده‌ها ممکن است از جوانان کمتر باشد. قشر جوان باعث می‌شود در این خانواده‌ها نیز تحرک سیاسی ایجاد شود.

موسی‌پور با بیان این که مشارکت قشر جوان و نوجوان در انتخابات نسبت به سایر اقشار بیشتر است، افزود: حدود 4 میلیون جوان بین 15 تا 18 سال داریم که درصد مشارکت در میان آن‌ها از سایر سنین بیشتر است. ما با محروم‌کردن این بخش باعث می‌شویم مشارکت در انتخابات کاهش یابد.

موسی پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: قشر جوان و نوجوان ما در بسیاری از صحنه‌های انقلاب تکیه‌گاه اصلی نظام بوده‌اند و از نظام دفاع کرده‌اند، حال چه‌طور اینان را از حضور در صحنه انتخابات محروم کنیم. از سویی ایجاد فضای بانشاط سیاسی و تحقق مشارکت حداکثری، محصول حضور این قشر است. جوانان محیط انتخاباتی را پرنشاط و فضا را گرم، هم‌چنین به مشارکت دیگران و ایجاد انگیزه در انتخابات کمک می‌کنند ؛ اما با محروم‌کردن این قشر موتور محرک تبلیغات و ایجاد شور و هیجان در انتخابات را خاموش می‌کنیم.

وی افزود: در انتخابات قبل جوانانی شرکت کردند که اگر این لایحه تصویب نشود، از انتخابات بعدی محروم خواهند شد که نکته قابل توجهی است. از سویی در برخی حوزه‌ها که یک نماینده وجود دارد، افراد با رای کمی وارد مجلس می‌شوند و این اصلا به مصلحت نیست. هم‌چنین مجلس هفتم و دولت نهم محصول رای 15 ساله‌ها هستند؛ حال چطور این امتیاز را از جوانان سلب کنیم.

موسی‌پور در بخش دیگری از سخنانش از نمایندگان خواست که به فوریت و اصل این لایحه رای موافق دهند.

رییس شورای اطلاع‌رسانی وزرات کشور هم‌چنین درباره میزان اطمینان از برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه، گفت: در این رابطه توافق کلی با شورای نگهبان صورت گرفته و مذاکرات در مورد چگونگی انجام آن است. نگرانی آن‌ها درباره چگونگی اعمال نظارت شورا، تضمین کارکرد نرم‌افزار و سخت‌افزارهای تعیین‌شده و ابهام‌هاست و ما در تعامل مشترک به توافق خواهیم رسید.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا برای برخی کارها 18 سال ملاک است، اما برای انتخابات که تعیین سرنوشت سیاسی است، 15 سال را ملاک می‌گیرید، گفت: این که گروه‌ها و احزاب سیاسی، قشر دانش‌آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهند، دلیل موجهی برای محروم‌کردن آن‌ها از مشارکت سیاسی نیست. باید راهکارهایی را مشخص کنیم که چالش‌های سیاسی به محیط‌های آموزشی سرایت نکند. این حق تا کنون برای قشر نوجوان و جوان وجود داشته و در انتخابات متعدد آن‌ها را شرکت داده‌اند، مقایسه‌ی آن هم با سایر موضوعات قیاس مع‌الفارق است.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد که برای این‌که یک جوان بتواند در شکل‌گیری ساختارهای حکومت و نظام سهیم باشد باید دارای بلوغ و معرفت سیاسی باشد و ما معتقدیم جوانان ما از بلوغ و رشد سیاسی بالایی برخوردارند.

هم‌چنین موسی‌پور درباره‌ی دامنه‌ی برگزاری انتخابات آزمایشی و شرکت‌کنندگان آن، گفت: جزئیات برگزاری این انتخابات را در روزهای آینده اعلام می‌کنیم؛ البته گستره‌ی برگزاری آن سراسری خواهد بود.

وی ادامه داد: در یک زمان محدود برای همه‌ی کاربران اینترنتی فراخوان خواهیم داد که به صورت آزمایشی رأی دهند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از عوامل ترور شهید توکلی، امام جماعت مسجدی در خاش پرسید، گفت: از محورهای اصلی کار دستگاههای جاسوسی آمریکا و انگلستان در کشور ما ایجاد ناامنی و تشدید اختلافات قومی و مذهبی و به ویژه اختلاف میان شیعه و سنی است، برنامه‌های مفصلی هم برای این هدف تدارک دیده‌اند که از جمله آن این ترورهای کور است و بی‌تردید جای پای سازمان‌های جاسوسی آمریکا در پشت این مسائل دیده می‌شود.

موسی‌پور گفت: در این رابطه افرادی دستگیر شده‌ و بازجویی‌ها انجام شده است، هم‌چنین اگر به نقطه‌ی روشنی برسیم، اعلام خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که « شنیده شده است وزارت کشور هنوز با شرکتی که قرار است برای برگزاری انتخابات در رابطه با نرم‌افزار این وزارتخانه را همراهی کند قرارداد نبسته است»، گفت: وزارت کشور از قبل برنامه‌ریزی مشخصی دارد و بر اساس آن اقدامات خود را انجام می‌دهد. از این جهت نگرانی وجود ندارد.

هم‌چنین وی در پاسخ به این پرسش که زمان معرفی رییس ستاد انتخابات کی خواهد بود؟ گفت: رییس ستاد بر اساس زمان‌بندی مشخص معرفی خواهد شد. عرف این است که معاون سیاسی ریاست ستاد انتخابات را برعهده داشته باشد؛ البته در این رابطه الزامی وجود ندارد. با تشخیص وزیر کشور یک نفر به عنوان رییس ستاد انتخابات مشخص می‌شود.

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که « پیش از این وزیر کشور گفته بود وزارت کشور آمادگی دارد نرم‌افزار برگزاری انتخابات را بر روی سایت بگذارد تا همه ببینند، آیا در این رابطه اقدامی شده است یا نه؟» گفت: معتقدیم آحاد مردم باید در جریان روند اجرای این انتخابات قرار بگیرند. همه‌ی گروهها، احزاب و دسته‌ها باید از مکانیزم اجرای انتخابات مطلع باشند و برای همه‌ی اقشار به صورت شفاف و روشن اطلاع حاصل شود و از مکانیزم‌های اجرایی و روند برگزاری انتخابات مطلع شوند؛ بنابراین آماده انجام هر اقدامی هستیم که موجب افزایش اعتماد مردم شود و با قوانین موجود تناقض نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری از زمان معرفی مدیرکل جدید دفتر انتخابات وزارت کشور پرسید که موسی‌پور گفت: در حال حاضر فعالیت‌ها توسط سرپرست اداره انجام می‌شود و هیچ نقصی در انجام کارها وجود ندارد. مدیرکل هم به زودی مشخص و معرفی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا قوانین تبلیغات انتخاباتی دستخوش تغییر خواهد شد یا نه؟» نیز گفت: تبلیغات انتخاباتی طبق قانون موجود اجرا خواهد شد؛ مگر آن ‌که نمایندگان طرحی آماده و فضای تبلیغات را برای کاندیداها بیشتر فراهم کنند؛ البته دولت هم موافق است تا امکان تبلیغات بیشتر برای کاندیداها فراهم شود.

رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره اظهارات معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر این که احزاب فاقد مجوز نمی‌توانند در انتخابات فعالیت داشته باشند گفت: به لحاظ قانونی احزاب، گروهها و دسته‌هایی می‌توانند فعالیت انتخاباتی داشته باشند که مجوز فعالیت داشته باشند، کمیسیون ماده 10 هم کمیسیون مستقلی است و وزارت کشور یک رأی در آن بیشتر ندارد. آن‌چه مبنای نظر کمیسیون بوده، قانون است.

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که نظر دولت درباره‌ی برگزاری انتخابات مکانیزه چیست؟ گفت: مسوول برگزاری انتخابات، وزارت کشور است و اگر وزارت کشور در پی برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه است، نظر دولت هم قاعدتا این است.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری از زمان آموزش کارگزاران برگزاری انتخابات مکانیزه پرسید که موسی‌پور گفت: طبق برنامه زمان‌بندی‌شده آموزش نیروها در سطوح مختلف صورت می‌گیرد. هم‌اکنون جلسات توجیهی در حال برگزاری است؛ اما آموزش لازم طبق زمان‌بندی انجام می‌شود.

موسی‌پور هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی انجام تغییرات احتمالی در حوزه‌ی تقسیمات کشوری وزارت کشور، گفت: در حال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد. هر زمان که نیاز باشد احتمال تغییر ممکن است؛ اما این تغییر در حال حاضر در دستور نیست.

وی هم‌چنین درباره‌ی طرح تفکیک معاونت‌های سیاسی و امنیتی در تعدادی از استان‌ها، خاطرنشان کرد: بعضی استان‌ها به لحاظ جمعیت، موضوعات مختلف و مسائل امنیتی نیازمند تقویت ساختار اجرایی امنیتی هستند؛ به همین خاطر به معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری پیشنهاد شده که در 12 استان معاونت سیاسی و امنیتی تفکیک شوند، مذاکرات ما با این معاونت ادامه دارد. درباره این تغییرات در چهار استان توافق شده و در چهار استان دیگر هم به طور اجمالی توافق شده است، در سایر موارد نیز در این رابطه در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

موسی‌پور ادامه داد: مزیت این طرح این است که از افزایش حجم عملیات اجرایی در این حوزه‌ی حساس جلوگیری می‌کند و مسائل سیاسی و امنیتی تحت‌الشعاع هم قرار نمی‌گیرند.

موسی‌پور در ادامه در توضیح خبر منتشرشده مبنی بر این‌که استاندار تهران در سطح معاون رییس جمهور قرار می‌گیرد، گفت: برای مدیریت سیاسی کشور و تقسیمات تهران و مدیریت آن طرح‌ها و پیشنهاد‌های مختلفی مطرح شده؛ اما این‌ها همه در حد ارائه‌ی طرح است.

یکی دیگر از خبرنگاران در ادامه پرسید آیا وزارت کشور می‌تواند میزان کارشناسان لازم برای برگزاری انتخابات مکانیزه را تامین کند؟

موسی‌پور گفت: افرادی که بتوانند این خدمات را ارائه دهند به اندازه‌ی کافی وجود دارند. از طریق برگزاری آزمایشی انتخابات رایانه‌ای هم می‌توانیم افراد مختلف را شناسایی و دعوت به همکاری کنیم.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید افرادی که قرار است مردم در انتخابات آزمایشی آبان‌ماه به آن‌ها رأی دهند، چه کسانی هستند؟ که موسی‌پور پاسخ داد: شماره‌هایی را شبیه کد ملی وارد می‌کنند، قرار است سیستم را به این طریق چک کنیم. افراد از طریق شماره ملی، تشخیص هویت داده می‌شوند و کسانی که فراخوان می‌شوند هم شماره‌هایی شبیه کد ملی وارد می‌کنند.

وی هم‌چنین در رابطه با استفاده از کد و کارت ملی در انتخابات آینده، گفت: سازمان ثبت احوال را موظف کردیم تا کارت ملی همه‌ی واجدان شرایط رأی را صادر کنند. اگر درصدی کارت ملی صادر نشده کد ملی مشخص است و به وسیله‌ی کد ملی و با استفاده از کارت شناسایی هم می‌توانند رأی دهند.

رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور در پایان سخنانش خبر داد که استانداران جدید خراسان شمالی و کرمانشاه تعیین شده‌اند.

موسی‌پور افزود: از میان گزینه‌های مختلفی که به دولت معرفی شده‌اند افرادی انتخاب شدند که ان‌شاءالله در جلسه‌ی آینده‌ی هیأت دولت نظر دولت در مورد آن‌ها مشخص و معرفی می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات