صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۵۹۴۱۵

نگرانی اصلاح‌طلبان از مهره‌چینی اصولگرایان


حسین عبداللهى‌فر
«انتخابات خوبی را پشت سر خواهیم گذاشت. چه از نظر تنوع حضور سلیقه ها و دیدگاه های مختلف و چه از نظر حضور مردم شاهد انتخابات رقابتی پرشوری خواهیم بود.»
این جملات را روزنامه رسالت (30/5) به نقل از مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی درج کرد و از قول وی نوشت:« ما چه بخواهیم و چه نخواهیم فضای کشور فضای انتخاباتی شده است و نمود آن بیشتر در میان مطبوعات، نخبگان و فعالان سیاسی قابل مشاهده است.»
کروبی تاکید کرد:« به نظر من انتخابات خوبی را پشت سر خواهیم گذاشت.»
پیش گویی کروبی از انتخابات آینده و استقبال وی از این شرایط در حالی صورت می گیرد که سایر گروه های اصلاح طلب به ابراز نگرانی پرداخته و عمدتا دغدغه پیروزی اصولگرایان با احمدی نژاد را دارند.
در همین ارتباط روزنامه آفتاب یزد در شماره (30/5) نگرانی خود از احتمال موفقیت اصولگرایان را در تیتر اول خود منعکس کرد و نوشت:« تکرار سناریوی مجلس هشتم برای ریاست جمهوری دهم».
این روزنامه برای کاهش نگرانی دوم خردادی ها در سوتیتر خود می نویسد:« در حالی که عده ای از اصولگرایان تلاش می کنند روش مورد عمل در انتخابات مجلس هشتم را به عنوان تجربه ای برای انتخابات ریاست جمهوری دهم بکار گیرند حوادث اخیر و برخی انتقادات شدید از دولت توسط بسیاری از اصولگرایان دسترسی به این هدف را بسیار مشکل ساخته است.»
آفتاب یزد اما علل نگرانی اصلاح طلبان را کتمان نکرده و از قول جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه می نویسد:« قطعا یکی از این کاندیداهای نهایی احمدی نژاد خواهد بود. کاندیدای دیگر هم یکی از آقایان لاریجانی، ولایتی یا قالیباف خواهند بود البته برخی گمانه زنی ها نیز حکایت از احتمال کاندیداتوری پورمحمدی دارد که از میان این چهار گزینه احتمال بالا آمدن ولایتی کمتر از دیگران است و احتمال پورمحمدی و قالیباف بیشتر از چهار گزینه مطرح است. از میان دو نفر از آنجا که پورمحمدی تاکنون کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نبوده و مباحث کمتری نسبت به وی مطرح شده است، شانس بالاتری نسبت به قالیباف دارد. با تمام اینها احمدی نژاد یک پای ثابت انتخابات ریاست جمهوری آتی است. اجماع اصولگرایان بر یک کاندیدای واحد نیز بسیار محتمل است.»
همین نگرانی را روزنامه کارگزاران با تیتر «کاروان نامزدهای اصولگرا در راه است» در شماره (30/5) انعکاس داده و از جلسه مهم انتخاباتی اصولگراها در ماه مبارک رمضان خبر داده است.
این روزنامه با اشاره به اسامی غلامعلی حداد عادل، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، محمود احمدی نژاد ، علی لاریجانی ، احمد توکلی و علی اکبر ولایتی به عنوان نامزدهای اصولگرایان در انتخابات دهم ریاست جمهوری، از قول علیرضا زاکانی نوشت:«لاریجانی، قالیباف ، توکلی و ولایتی کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات هستند که باید با محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم به رقابت بپردازند.»
زاکانی درخصوص نحوه گزینش کاندیداهای اصولگرا با اشاره به اینکه لزوما نباید گزینش ها از نقد دولت کنونی آغاز شود، گفت:« برای این منظور به جای نقد دولت کنونی باید در پی سیر منطقی در انتخابات کاندیدای اصولگرایان باشیم.» این دغدغه دوم خردادیها از روند مسائل انتخاباتی اصولگراها هنگامی جدی تری می شود که آن را با اوضاع اردوگاه اصلاح طلبان مقایسه می کنند. اقدامی که روزنامه کارگزاران در همین شماره (30/5) انجام داده و در کنار اخبار اصولگرایان با درج گزارشی از جلسه خصوصی اصلاح طلبان در حضور عبدالله نوری نوشت: « اگر تحلیل اصلاح طلبان از اوضاع این باشد که فقط آقای احمدی نژاد رئیس جمهور نباشد و با ادامه ایده ها و برنامه های گذشته مفید است به طور طبیعی آقای نوری نمی تواند کاندیدای چنین اوضاعی باشد.»
کارگزاران با اشاره به این اظهارات احد زیدآبادی از قول وی درخصوص کاندیداتوری خاتمی نیز نوشت:« من در حاشیه جلسه ای با آقای خاتمی صحبت کردم و ایشان گفتند حضور یک رئیس جمهور بدون شکل گیری یک جنبش اجتماعی قوی در حمایت از وی را مفید نمی داند.» زیدآبادی در مورد آقای نوری هم می گوید: «وقتی به آقای نوری مراجعه کردم و تحلیل خود را از حضور ایشان در انتخابات گفتم ایشان گفت باید تحلیل سایر گروه ها را هم بررسی کرد و اگر تحلیل آنها همان تحلیل های سابق باشد قاعدتا زمینه برای حضور من ایجاد نمی شود.»
روزنامه اعتماد هم به نحو دیگری از این نگرانی اصلاح طلبان پرده برداشت و با درج گفت وگویی از محمدرضا خاتمی در شماره (30/5) «تردیدهای خاتمی برای کاندیداتوری » را تیتر کرد.
به نوشته این روزنامه محمدرضا خاتمی درخصوص مواضع حزب مشارکت در قبال انتخابات آینده بحث تحریم را جدی دانست و گفت:« درست است که مشارکت کاندیدا را آقای خاتمی می داند ولی درون مشارکت هم هنوز نیروهایی هستند که بحث می کنند که اصلا انتخابات خواهد شد یا خیر؟
این گفت وگو در درون ما وجود دارد تا برای این سوال ها که سوالات اصلی آقای خاتمی هم هست پاسخی پیدا کنیم. اگر آقای خاتمی بتواند ما را قانع کند که چنین امکاناتی وجود ندارد فکر می کنم ما باید انتخابات را رها کنیم.»
محمدرضا خاتمی در مصاحبه با اعتماد یکی از تردیدهای جدی آقای خاتمی را توان جمع کردن شرایط کشور پس از پیروزی دانست و در ادامه گفت: نکته دوم بحث توقعات است آقای خاتمی یک انسان است و توانایی خاص و محدوده اثرگذاری خاصی دارد و در کنار خود نیروهایی دارد که در هر حال محدود هستند، لایزال و بیکران نیستند که توان این را داشته باشند هر کار که می خواهند انجام دهند. آقای خاتمی در برابر توقعاتی که از او وجود دارد توان خود را می سنجد تا مشاهده کند آیا می تواند به برآیند این توقعات پاسخ دهد یا خیر؟
این در حالی است که همین نوع موضعگیری ها و اتخاذ تصمیم و تعیین مصادیق برای دوم خردادی ها سبب شد تا در طیف دیگر این مجموعه هنوز زمزمه گلایه از نقش پدرسالارانه برخی گروه ها شنیده شود، چنانچه روزنامه هم بستگی در همین روز (30/5)به نقل از دبیر کل حزب هم بستگی نوشت:« برای رسیدن به وحدت برخی از اصلاح طلبان تفکر پدرسالارانه خود را کنار بگذارند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات