صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۶۰۳۵۶

موضع دوگانه غرب و پاسخ ایران


مناسبات خصومت ورزانه آمریکا و غرب با جمهوری اسلامی ایران اگرچه از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و به دلیل از بین رفتن منافع بیشمار آنها در ایران و منطقه رقم خورده است، اما این دشمنی ها در سالهای اخیر با بحث انرژی هسته ای و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای وارد فاز جدیدی شده است. به گونه ای که آمریکا در بحث هسته ای طیفی از اهداف متعدد را جستجو می نماید که یک سر این طیف متقاعدسازی ایران برای انصراف از داشتن چرخه سوخت و غنی سازی است و سر دیگر آن احیای روابط با ایران از طریق مذاکره و گفتگوی دیپلماتیک می باشد.
به همین دلیل هم تصمیم گیران ارشد کاخ سفید در مورد استراتژی ها و تاکتیک هایی که نسبت به ایران از خود بروز می دهند، قابل دسته بندی به دو طیف «معتقدان به راه های سخت و تهاجم احتمالی و علاقه مندان به مذاکره و راه حل مسالمت آمیز سیاسی» به رهبری رایس و دیک چنی می باشند. شاید همین امر تصمیم گیری کلان را برای بوش و هیات حاکمه سخت کرده و گام های استکبار را در اتخاد سیاست جدید علیه ایران متزلزل ساخته است. بخشی از مقامات آمریکا و برخی از کشورهای غربی هم پیمان آن در موضع گیری دوگانه گاه از مذاکره، دیپلماسی، گفتگوی دیپلماتیک و روند روبه رشد فضای اعتماد در بین خود و جمهوری اسلامی سخن می گویند و گاه در اقدامی رسانه ای و ایذایی دست به جنگ روانی گسترده علیه ایران و زمینه چینی برای تهاجم نظامی و تعیین مهلت برای جمهوری اسلامی می زنند.
حضور معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در جمع اعضای گروه 1+5 برای مذاکره با ایران در ژنو یکی دیگر از مواضع دوگانه آمریکا محسوب می شود. آمریکا که در این 5 ساله درگیری هسته ای با ایران هیچگاه حاضر نبود در مذاکرات نماینده ای داشته باشد، تحت تاثیر شرایط و عواملی با عقب نشینی از موضع قبلی خود مرد شماره سه وزارت خارجه خود را به مذاکرات ژنو می فرستد. اما در سوی دیگر این مخاصمه، جمهوری اسلامی ایران قرار دارد با مواضع روشن و صریح که هیچ گونه ابایی نیز از اعلام صریح آن ندارد. از همین روی مقام معظم رهبری به عنوان تعیین کننده سیاستهای اصلی و کلان نظام اسلامی در دیدار اخیرشان با اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) در (26/4/87) تاکید فرمودند: «ما خطوط قرمز مشخصی داریم. اگر طرفهای مذاکره با احترام به ملت ایران، با احترام به شأن نظام جمهوری اسلامی و با رعایت این خطوط قرمز وارد مذاکره بشوند، مسئولین کشور ما مذاکره می کنند، مشروط بر اینکه کسی نخواهد ملت ایران را تهدید کند. ملت در مقابل تهدید حساس است. این را هم ما صریحا گفته ایم؛ اگر کسی نسبت به جمهوری اسلامی ایران حماقتی بکند، جواب عملی جمهوری اسلامی ایران، جواب دندان شکن خواهد بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات