تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۶۱۷۳۲

گزارش‌ مکتوب: بررسی‌ وضعیت مسکن در آذربایجان شرقی‌


گزارش‌ مکتوب بررسی‌ وضعیت مسکن در آذربایجان شرقی،‌ استان آذربایجان شرقی‌ با 2/8 درصد وسعت کشور 5/2 درصد جمعیت کشور را در خود جای‌ داده‌ و از نظر تولید مسکن جزو 5 استان برتر کشور است. بیشترین جمعیت 3/8 میلیون نفری‌ استان در کلانشهر تبریز زندگی‌ می‌ کنند که‌ حدود 50 درصد جمعیت ساکن در استان را تشکیل‌ می‌ دهد. کل‌ وسعت استان 4 میلیون و 500 هکتار است که‌ موانع‌ طبیعی‌ به‌ ویژه‌ کوهستانی‌ و مرتفع‌ بودن معضل‌ بزرگ در توسعه‌ ساخت و سازهای ‌شهری‌ و روستایی‌ در این استان است به‌ طوریکه‌ کلانشهر تبریز از شمال‌ و جنوب بین کوههای‌ مرتفع‌ سهند از یکسو و عینالی‌ از سوی‌ دیگر، محصور شده‌ و امکان توسعه‌ آن از این دو سو مسدود شده‌ و از طرف غرب نیز به‌ واسطه‌ وجود واحدهای‌ بزرگ صنعتی‌ و مسائل‌ زیست محیطی‌ عملا امکان پذیر نیست.
رئیس‌ سازمان مسکن و شهرسازی‌ آذربایجان شرقی‌ می‌ گوید: درحال‌ حاضر کل‌ ساختمانهای‌ احداثی‌ شهری‌ در استان بیش‌ از 555 هزار واحد و روستایی‌ حدود 244 هزار واحد بوده‌ و نیاز سالانه‌ تولید مسکن در شهرهای‌ استان 80 هزار دستگاه‌ و در روستاهای‌ استان 32 هزار دستگاه‌ با احتساب کمبودهای‌ سالهای‌ گذشته‌ است. خلیلی‌ مرد گفت: با اینکه‌ آمار دقیقی‌ از افراد و خانوارهای‌ فاقد مسکن در استان وجود ندارد، ولی‌ حدود 20 تا 25 درصد خانوارهای‌ شهری‌ استان مستاجر و در تهیه‌ مسکن شخصی‌ با مشکلات زیادی‌ مواجه‌ هستند. وی‌ افزود: گرانی‌ زمین در شهرهای‌ استان به‌ ویژه‌ در 4 شهر تبریز، مراغه،‌  مرند و اهر، عدم‌ ارائه‌ تسهیلات ارزان قیمت بانکی‌، برای‌ تولید مسکن، گرانی‌ مصالح‌ ساختمانی‌ و کمبود برخی‌ از اقلام‌ آن چون سیمان و آهن، گرانی‌ عوارص‌ پروانه‌، بالا رفتن دستمزد نیروی‌ انسانی‌، سودجویی‌ برخی‌ دلالان و پایین بودن درآمد خانوارها و وجود تورم‌ در کشور از عوامل‌ گرانی‌ مسکن و عدم‌ دسترسی‌ اقشار کم‌ درآمد و ضعیف جامعه‌ به‌ سر پناه‌ لازم‌ در استان آذربایجان شرقی‌ است.
وی‌ درباره‌ برنامه‌ های‌ دولت برای‌ تامین مسکن مورد نیاز مردم‌ در شهرها و روستاهای‌ استان اشاره‌ کرده‌ و می‌ گوید: دولت نهم‌ در توسعه‌ ساخت و ساز مسکن در استان مبادرت به‌ آماده‌ سازی‌ شهرکهای‌ جدید مسکونی‌ کرده‌ که‌ آغاز عملیات فاز سوم‌ شهر جدید سهند، تبریز و شهرکهای‌ آذران و خاوران در شرق‌ تبریز،جاده‌ اهر و مرند و واگذاری‌ اراضی‌ برای‌ احداث مسکن مهر در استان در این راستا صورت می‌ گیرد. سهم‌ استان در طرح‌ مسکن مهر یکصد هزار واحد مسکونی‌ در نظر گرفته‌ شده‌ که‌ حدود 250 هزار نفر در استان ثبت نام‌ اولیه‌ کرده‌ بودند که‌ پس‌ از مراحل‌ ساماندهی‌ 112556 نفر در قالب تعاونیها برای‌ دریافت زمین واجد شرایط تشخیص‌ داده‌ شدند که‌ حدود 85 هزار نفر برای‌ استفاده‌ از تسهیلات مسکن مهر در استان نهایی ‌شده‌ است.
معاون مدیریت مسکن سازمان مسکن و شهرسازی‌ استان نیز به‌ زلزله‌ خیر بودن استان و لزوم‌ مقاوم‌ سازی‌ بافتهای‌ فرسوده‌ شهری‌ و روستایی‌ اشاره‌ کرد و گفت: مساحت بافت فرسوده‌ شهرهای‌ 56 گانه‌ استان حدود 2522 هکتار و در کلانشهر تبریز حدود 4750 هکتار است که‌ این بافتها باید مرمت، بازسازی‌، مقاوم‌ سازی‌ و در برخی‌ موارد تجدید بنا شوند. قربانی‌ گفت: در تبریز 7 گسل‌ زلزله‌ با شکاف های‌ قوی‌ و ضعیف در شمال‌ و مرکز این کلانشهر وجود دارد و تبریز در بین کلانشهرهای‌ کشور زلزله‌ خیز ترین آنهاست و باید امکانات و تسهیلات ملی‌ و استانی‌ برای‌ مقاوم‌ سازی‌ خانه‌ های‌ مردم‌ در این منطقه‌ اختصاص‌ یابد. وی‌ افزود: طول‌ خط گسل‌ زلزله‌ شمال‌ کلانشهر تبریز بیش‌ از 100 کیلومتر است که‌ از شهرستان مرند آغاز می‌ شود و تا شمال‌ شهرستان بستان آباد تداوم‌ می‌ یابد و در صورت وقوع‌ یک زلزله‌ نسبتا شدید شاهد تلفات جانی‌ و مالی‌ زیادی‌ در کلاشهر تبریز خواهیم‌ بود.
این مسئول‌ در سازمان مسکن و شهرسازی‌ آذربایجان شرقی‌ گفت: در آیین نامه‌ 2008 ساخت و تولید مسکن تاکید بر احداث ساختمانهای‌ شهری‌ و روستایی‌ با استانداردهای‌ جهانی‌ از جمله‌ ضد زلزله‌ است، ولی‌ موانع‌ زیادی‌ در این راه‌ وجود دارد و هدف آیین نامه‌ مذکور در کلانشهرهایی‌ چون تبریز که‌ زلزله‌ خیر بوده‌، حفظ سازه‌ های‌ ساختمانها به‌ هنگام‌ وقوع‌ زلزله‌ است، تا از شدت تلفات انسانی‌ کاسته‌ شود. مدیر برنامه‌ ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ های‌ مسکن سازمان مسکن و شهرسازی‌ استان نیز در این باره‌ گفت: در احداث ساختمانهای‌ بلند مرتبه‌ و حجیم‌ نیاز به‌ طراحی‌ فونداسیون های‌ بسیار قوی‌ است و به‌ علت گرانی‌ سیمان که‌ در استحکام‌ ساختمان حرف اول‌ را میزند، در احداث ساختمان های‌ بلندمرتبه‌ در تبریز به‌ صرفه‌ جویی‌ صوری‌ سیمان مبادرت میشود که‌ خطر ناک است و چون کنترل‌ لازم‌ نیز از سوی‌ مهندسان ناظر بر احداث چنین ساختمانهایی‌ وجود ندارد، تولید مسکن استاندارد در کلانشهر تبریز تا حدی‌ زیر سوال‌ می‌ رود. محدث گفت: با توجه‌ به‌ شرایط آب و هوایی، احداث ساختمانهایی‌ با نماهای‌ شیشه‌ ای‌ و آلومینیومی‌ در کلانشهر تبریز معنا ندارد؛ چرا که‌ در زلزله‌ های‌ کم‌ قدرت نیز احتمال‌ ریزش‌ نماهای‌ شیشه‌ ای‌ وجود دارد و همین طور به‌ علت طولانی‌ بودن فصول‌ سرما و بارش‌ برف و برودت هوا، احداث ساختمانهای‌ آلومینیومی‌ در استان به‌ ویژه‌ تبریز به‌ هیچ وجه‌ صلاح‌ نیست.
وی‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ تبریز با وجود قرار گرفتن در یک منطقه‌ جغرافیایی‌ زلزله‌ خیز، در بلند مرتبه‌سازی‌ نیز در بین کلانشهرهای‌ بزرگ کشور پس‌ از تهران قرار گرفته‌ است، افزود: بیشترین ساختمانهای‌ بلند مرتبه‌ پس‌ از تهران در تبریز ساخته‌ شده‌ و یا در حال‌ احداث هستند که‌ باید ضوابط آیین نامه‌ ساخت و تولید مسکن موسوم‌ به‌ 2008 در احداث ساختمانهای‌ مرتفع‌ مد نظر قرار گیرد، .وی‌ همچنین الگوی‌ شهرسازی‌ کلانشهر تبریز را مناسب فرهنگ ایرانی‌ و اسلامی‌ نمی‌ داند و می‌ گوید: نماسازیهای‌ مسکن در تبریز به‌ هیچ وجه‌ اصولی‌ نیست؛ چرا که‌ هم‌ اکنون از نماهای‌ سنگ که‌ بر وزن ساختمان فشار می‌ آورد، استفاده‌ می‌ شود که‌ قابل‌ توجیه‌ نیست و معماری‌ داخلی‌ بیشتر ساختمانها برگرفته‌ از الگوهای‌ غربی‌ و غیر اسلامی‌ است. به‌ گفته‌ وی‌ حتی‌ در طراحی‌ داخل‌ ساختمانها احداث فضاهای‌ باز، فضاهای‌ سبز و فضاهای‌ ورزشی‌ نیز در این کلانشهر مطابق‌ استانداردها صورت نمی‌ گیرد و باید شورای‌ شهر و شهرداری‌ تبریز به‌ نماسازی ‌اهمیت لازم‌ را قائل‌ شوند،
اما رئیس‌ دانشکده‌ معماری‌ و شهرسازی‌ دانشگاه‌آازاد اسلامی‌ تبریز و رئیس‌ کمیسیون عمران و شهرسازی‌ شورای‌ شهر تبریز با اشاره‌ به‌ اینکه‌ در تولید و توزیع‌ مسکن در کلانشهرها برنامه‌ ریزی‌ استراتژیک وسیستمی‌ وجود ندارد، گفت: فکر و اندیشه‌ آینده‌ نگری‌ در سازمانهایی‌ که‌ به‌ نوعی‌ متولی‌ مسکن در کلانشهرها هستند، وجود ندارد. طوریکه‌ در کلانشهر تبریز ضعف در اجرای‌ پروژه‌ های‌ عمرانی‌ و مسکن،نظارتی‌ و فنی‌، شهرسازی‌ و حتی‌ مسائل‌ محیط زیست مشهود است.
دکتر رسول‌ درس خوان گفت: در سال‌ گذشته‌ 12284 پروانه‌ ساخت برای‌ احداث 73 هزار واحد در استان از شهرداریها اخذ شده‌ و در احیای‌ مقاوم‌ سازی‌ و حتی‌ تجدید بنای‌ بافتهای‌ فرسوده‌ در کلانشهر تبریز، مشکلات عدیده‌ ای‌ وجود دارد و اخذ فاینانس‌ خارجی‌ در احداث واحدهای‌ مسکونی‌، تجاری‌ و تفریحی‌ بلوک گلستان فایده‌ای‌ نداشته‌ است. محمدی،‌ مدیر کل‌ بنیاد مسکن آذربایجان شرقی‌ هم‌ گفت: در راستای‌ سیاستهای‌ حمایتی‌ دولت هم‌ اکنون عملیات احداث ساخت 30 هزار واحد مسکونی‌ در روستاهای‌ استان آغاز شده‌ که‌ تاکنون 21800 واحد آن به‌ اتمام‌ رسیده‌ است. وی‌ گفت: تاکنون کار نوسازی‌ 120 هزار واحد مسکونی‌ کم‌ دوام‌ و بی‌ دوام‌ در روستاهای‌ استان پایان یافته‌ و هدف اصلی‌ بنیاد مسکن در این زمینه‌ به‌ حداقل‌ رساندن آثار مخرب سوانح‌ و بلایای‌ طبیعی‌ از جمله‌ سیل‌ و زلزله‌ در استان است.
وی‌ اضافه‌ کرد احداث مسکن مقاوم‌ و بادوام‌ برای‌ روستائیان و تغییر فضاهای‌ روستا از محیطی‌ غیر بهداشتی‌ به‌ فضاهای‌ شاداب و سالم‌ و ارتقای‌ سکونتگاههای‌ روستائی‌ از لحاظ ایمنی‌ و بهینه‌ سازی‌ مصرف انرژی‌ و جلوگیری‌ از مهاجرت روستائیان به‌ شهرها از جمله‌ اهدافی‌ است که‌ بنیاد مسکن در تولید و مقاوم‌ سازی‌ و نوسازی‌ منازل‌ روستائیان استان پیگیری‌ می‌ کند.
وی‌ گفت: تا پایان امسال‌، واحدهای‌ مقاوم‌ سازی‌ شده‌ روستایی‌ استان به‌ 31 درصد خواهد رسید که‌ بین استانهای‌ کشور آذربایجان شرقی‌ جایگاه‌ ممتازی‌ را دارد.
مدیر کل‌ تعاون استان نیز درباره‌ فعالیتهای‌ این اداره‌ کل‌ در عرصه‌ تولید و ساخت مسکن مهر در آذربایجان شرقی‌ گفت: پس‌ از غربال‌ ثبت نام‌ اولیه‌ تعداد پرونده‌ های‌ بررسی‌ شده‌ متقاضی،‌ استفاده‌ از تسهیلات مسکن مهر در شهرستانهای‌ 19 ا نه‌ استان به‌ 175706 نفر رسید که‌ در قالب 567 تعاونی‌ فعال‌ هستند و هدف اداره‌ کل‌ تعاون استان کمک به‌ تامین مسکن افراد فاقد مسکن در قالب تعاون هاست و این اداره‌ کل‌ از تعاونیهای‌ مسکن در استان حمایت می‌ کند. رئیس‌ اتحادیه‌ مشاوران املاک تبریز نیز گفت: هم‌ اکنون 6200 مشاور املاک و بنگاههای‌ معاملاتی‌ مسکن در کلانشهر تبریز فعال‌ هستند که‌ 3000 مشاور املاک دارای‌ پروانه‌ و مجوز قانونی‌ بوده‌ و بقیه‌ بدون پروانه‌ فعالیت می‌کنند.
فرحبخش‌ گفت: علت افزایش‌ اجاره‌ بها و رهن در کلانشهر تبریز تقاضا برای‌ مسکن است و به‌ علت ناتوانی‌ متقاضیان برای‌ خرید مسکن، مجبور به‌ این کار هستند. وی‌ افزود: هم‌ اکنون اجاره‌ بهای‌ یک آپارتمان متوسط   70 متری‌ در نقاط مرغوب کلانشهر تبریز حدود 250 هزار تومان و درمناطق‌ درجه‌ 2 و 3 حدود 180 تا 200 هزار تومان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات