تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۶۷۲۵۴

پنج فرمانده نظامی آمریکا در عراق طی پنج سال

اشاره: با واگذاری مسئولیت فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق از ژنرال دیوید پترائوس به ژنرال ریموند اودیرنو که امروز (سه‌شنبه) صورت می‌گیرد، وی پنجمین فرمانده نظامی نیروهای آمریکایی در عراق طی 5 سال گذشته خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته‌ی روزنامه‌ی الشرق الاوسط -چاپ لندن- قرار است امروز مسوولیت فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق به ژنرال ریموند اودیرنو، یکی از فرماندهان نظامی برجسته آمریکا واگذار شود که نقش مهمی را در حمله‌ی آمریکا به عراق در سال 2003 ایفا کرد. وی پنجمین فرمانده نظامی آمریکا در عراق طی پنج سال گذشته خواهد بود.
ژنرال‌هایی که طی این پنج سال به ترتیب در این سمت فعالیت کرده‌اند، عبارتند از:
1- ژنرال تامی فرانکس که به عنوان فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا، فرماندهی جنگ آمریکا علیه عراق را در سال 2003 بر عهده داشت. وی هم چنین تا ژوییه 2003 که از ارتش کناره‌گیری کرد مسوول عملیات‌های نظامی در عراق بود و به رغم پافشاری‌های دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا نسبت به پذیرش فرماندهی ارتش وی با این درخواست مخالفت کرد.
2 -ژنرال ریکاردو سانچز که از ژوین 2003 تا ژوین 2004 فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق را بر عهده داشت. مهمترین رویداد در دوره فرماندهی او در عراق اقدامات فضاحت بار نیروهای آمریکایی در زندان ابوغریب بود که با افشای شکنجه‌ی زندانیان عراقی توسط سربازان آمریکایی به بدترین حادثه دوران فرماندهی سانچز تبدیل شد. وی معتقد است که دوره فرماندهی‌اش در عراق قربانی این رویداد شد. سانچز پس از آن به آلمان بازگشت و تا پیش از کناره‌گیری از ارتش در نوامبر 2006 فرماندهی کل نیروهای آمریکایی در آلمان را بر عهده داشت.
3- ژنرال جورج کیسی، این ژنرال آمریکایی فرماندهی نیروهای آمریکایی درعراق را بین ژوین 2004 تا فوریه 2007 بر عهده داشت و دوره فرماندهی او با خشونت‌های زیادی در عراق روبرو بود. وی از جمله کسانی بود که بر ضرورت انتقال مسوولیت‌های امنیتی به عراقی‌ها در نزدیک‌ترین زمان ممکن و خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید داشت. پس از پایان ماموریت در عراق کیسی فرماندهی کل ارتش آمریکا را بر عهده گرفت و از آوریل 2007 تاکنون در همین سمت مشغول فعالیت است.
4- ژنرال دیوید پترائوس، وی مسوولیت فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق را با هدف مبارزه با خشونت و درگیری‌های طایفه‌یی از ژنرال کیسی تحویل گرفت. برجسته‌ترین تحول دوره‌ی فرماندهی او در عراق درخواست اعزام 30 هزار سرباز آمریکایی اضافی به عراق بود که آمریکایی‌ها معتقدند این اقدام سهم به سزایی را در کاهش خشونت‌ها در عراق ایفا کرد. پترائوس امروز پس از واگذاری مسوولیت فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق به ژنرال ریموند اودیرنو رسما به سمت فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا به جای ویلیام فالون منصوب می‌شود که بهار گذشته از این سمت استعفا داد.
5- ژنرال ریموند اودیرنو، وی از امروز به عنوان فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در عراق مشغول به کار خواهد شد. اودیرنو طی ماه‌های گذشته مسوولیت نیروهای سه گانه در ارتش آمریکا را در پایگاه فورت هود در تگزاس بر عهده داشت. وی پس از این دو دوره در عراق حضور داشته است که دوره اول به زمان حمله سال 2003 آمریکا به عراق باز می گردد که به عنوان فرماندهی گردان چهار تفنگداران آمریکایی در عراق حضور یافت. در دوره‌ی دوم نیز او بین اکتبر 2006 تا فوریه 2007 به عنوان فرمانده نیروهای دریایی آمریکا در عراق حضور داشت. اودیرنو پس از پترائوس دومین فرمانده‌ بلندپایه‌ی نظامی آمریکا محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات