تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۲  ، 
کد خبر : ۶۸۷۴۵
سفیر چین در ایران:

توسعه روابط ایران و چین اهمیت راهبردی دارد


سفیر چین در ایران همکاری دوجانبه در زمینه انرژی را دارای جایگاه بزرگی در مبادلات دو کشور دانست و گفت: امید داریم همکاری‌های چین با ایران در زمینه انرژی گسترش و توسعه یابد.
توسعه مناسبات برای هر دو کشور اهمیت راهبردی زیادی دارد زیرا که ایران از نظر نفت و گاز در جهان مقام دوم و در اوپک نیز دومین صادرکننده است.
لیوژ نتانگ سفیر جمهوری خلق چین در ایران در مراسم افتتاحیه همایش همکاری‌های ایران و چین در زمینه‌های نفت گاز، پتروشیمی و انرژی‌های نو که صبح دیروز 29 بهمن‌ماه در دانشگاه کیش برگزار شد، با اشاره به مناسبات بازرگانی دو کشور ایران و چین که با توسعه مداوم همراه است، خاطر نشان کرد: سطح همکاری‌های بازرگانی دو کشور روز به روز افزایش یافته و از سال 2005 میلادی مبادله بازرگانی دو جانبه به حجم 10 میلیارد دلار رسیده است و همزمان با آن طرفین در زمینه حمل و نقل سرمایه‌گذاری مواد شیمیایی فنون مخابراتی و دیگر زمینه‌های فنی به دستاوردهای خوبی رسیده است.
وی همکاری ایران و چین در زمینه انرژی را دارای جایگاه بزرگی در مبادلات دو کشور دانست و افزود: بر مبنای مبادلات سیاسی دو کشور که مکمل یکدیگر هستند، امید داریم همکاری‌های چین با ایران در زمینه انرژی گسترش و توسعه یابد. توسعه مناسبات برای هر دو کشور اهمیت راهبردی زیادی دارد زیرا که ایران از نظر نفت و گاز در جهان مقام دوم و در اوپک نیز دومین صادرکننده شناخته شده است. وی یادآور شد: در توان و تفکر استقلال‌خواهی مردم ایران تردیدی وجود ندارد اما جذب فنون پیشرفته خارجی و جلب سرمایه‌های خارجی در تسریع بهره‌برداری از نفت و تولید در بازار جهانی نقش اساسی دارد.
همزمان با توسعه همکاری‌ها باید یک بازار مصرف بالقوه نفت وجود داشته باشد که این امر در توسعه اقتصاد ایران نقش اساسی دارد.
وی ضمن بیان این مطلب که چین در بازارهای با ثبات و قوی دارد که می‌تواند در توسعه نفت و گاز موثر باشد افزود: در چهل سال اخیر شرکتهای نفتی چین با توسعه روبرو بوده‌اند و امروز این شرکت‌های می‌توانند در زمینه‌های صنایع نفت، از فنون پیشرفته جهانی استفاده کنند و این شرکت توانسته‌اند بر توان خوبی دست یابند و از امکانات مالی مناسبی برخوردارند. سفیر چین با اشاره بر اینکه شرکت‌های نفتی چین از سال 1990 به بعد وارد بازار ایران شدند، گفت: قدرت و توان فنی و تجربه مدیریت آن‌ها در ایران شناخته شده است و برای توسعه مناسبات دو کشور شالوده خوبی فراهم کرده‌اند.
وی در پایان با تاکید بر گسترش روابط ایران و چین افزود: ما معتقدیم در زمینه همکاری با ایران به جایگاه اصلی هنوز نرسیده‌ایم و باید تلاش کنیم تا هر چه سریع‌تر تفاهم‌نامه‌های مربوط در این زمینه منعقد شود تا سطح مناسبات در زمینه انرژی بین دو کشور گسترش یابد.
مدیرعامل پتروپارس: منابع کشف نشده گازی بسیاری در ایران وجود دارد
همایش دو روزه همکاری‌های ایران و چین در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های نو، صبح دیروز 29 بهمن ماه با حضور مدیرعامل پتروپارس و سفیر چین در ایران و جمعی از کارشناسان و متخصصان ایرانی و چینی در دانشگاه کیش آغاز به کار کرد.
به گزارش ستاد خبری همایش همکاری‌های ایران و چین، غلامرضا منوچهری، مدیر عامل شرکت پتروپارس در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: خاورمیانه بیش از 75 درصد منابع نفت و گاز جهان را به خود اختصاص داده است و ایران دارای دومین منابع گازی و سومین منابع نفتی در دنیا است و در بخش گاز منابع کشف نشده زیادی در ایران وجود دارد. وی با اشاره به اهمیت زیاد موقعیت ایران به لحاظ همجواری با کشورهای تازه استقلال یافته، در شمال و خلیج‌فارس در جنوب اظهار کرد: ایران بین شرق و غرب جهان قرار گرفته است و تنها از جهت در اختیار داشتن منابع نفت و گاز، دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای، بلکه از لحاظ ترانزیت نفت و گاز نیز می‌تواند نقش محوری ایفا کند.
منوچهری افزود: چین دارای اقتصاد بزرگی با رشد 10 درصد GDP در سال است و موازنه اقتصادی آن بسیار مثبت است. وی با اعلام این که ایران نیز کشوری با برخورداری از منابع طبیعی قابل توجه و نیروی انسانی جوان و مستعد است. گفت: ایران به شدت نیاز به پیشرفت همه جانبه دارد وی با اشاره به این که هیدروکربورها در ایران نقش تعیین‌کننده‌ای دارد در اقتصاد 200 میلیارد دلاری ایران، سهم هیدروکربورها اعم از صادرات نفت و سایر مشتقات نفتی بسیار بالاست. به گفته وی، در حال حاضر مصرف هیدروکربورهای مایع نیز در مصرف گاز در کشور حدود 56 درصد سبد انرژی داخلی را تشکیل می‌دهد، نزدیک به یکصد میلیارد دلار است.
بنابراین هرگونه فعالیت اعم از توسعه منابع نفت و گاز و تبدیل مواد خام به تولیدات با ارزش بیشتر، بهبود توسعه صادرات، مدیریت مصرف توسعه صنایع وابسته به نفت، توسعه سازمان‌های پیمانکاری در زمینه نفت و گاز، همه ارزش افزوده عمده‌ای را برای کشور ایجاد می‌کنند. مدیرعامل شرکت پتروپارس، نگاه ایران به شرق و به ویژه به چین را نگاه استراتژیک خواند و گفت: این موضوع در بخش نفت و گاز از اهمیت بیشتری برخوردار است. منوچهری با اشاره به همکاری ایران و چین تصریح کرد: این همکاری‌های نباید به راهکارهای ساده و متعارف و سنتی محدود شود ما نیازمند به جامع‌نگری و درک پیچیدگی‌های دوران جدید و مزیت‌های دو طرف هستیم.
وی افزود: باید به فکر ایجاد خلق فرصت‌های جدید باشیم هنر ما این است که از امکانات دو کشور، ساختارهایی کارآمد با استفاده از منابع پولی و بانکی، بهترین فرصت‌ها را ایجاد کرده و آنها را در جهت منافع دو کشور پیاده‌سازی و اجرا کنیم و اساس همکاری‌ها در جهت تامین انرژی چین است.
منوچهری با اشاره به این که چین از سرمایه عظیمی در سطح جهان برخوردار است، اظهار کرد: انتظار داریم چینی‌ها اجرای منابع نفت و گاز از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنند و در جریان فعالیت‌های مشترک شرکت‌های چینی نیز این فناوری‌ها را نیز به کشورمان منتقل کنند. وی افزود: با توجه به قابلیت‌های شرکت‌های چینی، باید با مشارکت‌های ایرانی و چین، به توسعه زیرساخت‌های ایران از جمله ساخت بزرگراه‌ها، قطارهای شهری و شبکه‌های مخابراتی سرعت دهیم.
البته این مساله به علت ناتوانی شرکت‌های ایرانی نیست، بلکه به لحاظ کمبود منابع مالی و ضرورت سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌ها و تقویت و کارآمدی‌ و نظام مدیریت پروژه در این طرح‌ها است. مدیرعامل پتروپارس تاکید کرد: سطح تبادلات علمی، تکنولوژیکی، فرهنگی و حرفه‌ای بین دو کشور باید افزایش یابد و این امر از طریق همکاری شرکت‌های دو طرف در مهندسی، ساخت، تولید، بهره‌برداری و خدمات امکان پذیر است.
وی خاطر نشان کرد: باید مراقب باشیم با توجه به مزیت‌های شرکت‌های چینی در تولید کالاهای مصرفی، تجهیزات صنعتی و حتی خدماتی، به واردکننده صرف تبدیل نشویم. این نکته مراقبت بیشتری را می‌طلبد، زیرا چین مزیت‌های اقتصادی زیادی نسبت به سایر کشورها دارد که همواره موازنه اقتصادی را به نفع این کشور تغییر می‌دهد.
منوچهری در ادامه افزود: در بخش نفت و گاز، می‌توان سطوح مختلفی را برای همکاری تعیین کرد، البته این سطوح مختص به نفت و گاز نبوده و می‌تواند تا حدودی در بخش‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. اهمیت سطوح بالایی به مراتب بیشت راست و تاثیرگذاری اقتصادی به ترتیب از بالا و به پایین است مدیرعامل پتروپارس به تاکید بر این که ما به خلق فرصت‌هایی نظیر انجام عملیات اکتشافی و ارائه گزارش ارزیابی اقتصادی به طرفین برای سرمایه‌گذاری علاقمند هستیم، گفت: موضوع نرخ بازگشت، حجم سرمایه‌گذاری، سهم مشارکت نیروهای دو طرف، نسبت مشارکت، تکنولوژی و نحوه بازیافت سرمایه در این نوع طرح‌ها مهم است.
منوچهری در ادامه به بخشی از پروژه‌های اجرای تعریف شده اشاره کرد که نوع کار و منافع حاصله شناسایی شده است و برای اجرایی شدن این پروژه‌ها نیاز به منابع مالی است و گفت: مشارکت شرکت‌های چینی معتبر و حضور شرکت‌های غربی در این مشارکت، امکان جذب سرمایه از منابع دیگر را نیز فراهم می‌کند و طرف ایرانی خواستار سهم اجرایی بیشتر و مشارکت در همه بخش‌های کار است. البته موضوع انتقال تکنولوژی نیز در این میان مهم است.
مدیرعامل پتروپارس با اشاره به این که شرکت‌های ایرانی می‌توانند به تدریج در صورت ارائه پیشنهاد مناسب، جایگزین شرکت‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی شوند، گفت: البته در اجرای این طرح‌ها که قالب فاینانس دارند، تامین مالی از سوی چین کمک شایانی خواهد کرد. وی گفت: تمایل داریم در جاهایی که چینی‌ها صاحب تکنولوژی و سرمایه هستند، وارد عمل شوند و نهادهای مشترک تولیدی و خدماتی بین دو کشور نیز راه‌اندازی شود.
در ادامه مراسم نیز سفیر چین بر ادامه و گسترش همکاری‌های ایران و چین در زمینه انرژی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با انعقاد تفاهمنامه‌ای جدید گسترش همکاری‌ها سرعت یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات